Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 8378
Jeg er vokst opp ved et lite sted der alle kjenner alle. ( Bor ikke der nå) Vi har 1 ungdomsskole, og 1 VGS. Her i bygda er det slik at når man fyller 18 år, er det nesten "forventet" at man skal ta/holder på med sertifikatet. Det er et slags sosialt press/status symbol Det er _ingen_ som egentlig trenger sertifikatet, da butikker, skole, helsestasjon, kino, osv. ligger meget sentralt. Selv var jeg 19 når jeg tok det, og ga en god faen i hva andre mente. Men her er dessverre rånekulturen svært stor. Er det noe gale med bygda mi, eller er det flere som kjenner seg igjen?

Hvorfor tok du sertifikatet?
Hva var grunnlaget?
Fordi alle andre hadde det? fordi det er greit å ha?
På grunn av sosialt press?
Sist endret av ClaesGreve; 7. desember 2011 kl. 21:46.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg er vokst opp ved et lite sted der alle kjenner alle. ( Bor ikke der nå) Vi har 1 ungdomsskole, og 1 VGS. Her i bygda er det slik at når man fyller 18 år, er det nesten "forventet" at man skal ta/holder på med sertifikatet. Det er et slags sosialt press/status symbol Det er _ingen_ som egentlig trenger sertifikatet, da butikker, skole, helsestasjon, kino, osv. ligger meget sentralt. Selv var jeg 19 når jeg tok det. Men er er dessverre rånekulturen svært stor. Er det noe gale med bygda mi, eller er det flere som kjenner seg igjen?

Hvorfor tok du sertifikatet?
Hva var grunnlaget?
Fordi alle andre hadde det? fordi det er greit å ha?
På grunn av sosialt press?
Vis hele sitatet...
Hvor er dette?
Sleppa å ta desse J**** bussane!
Sist endret av Tech373; 7. desember 2011 kl. 21:46.
vedder på at det er Våler i hedmark
Kjenner meg igjen, men jeg var en av svært få som hadde tidlige planer om en høyere utdanning. Hadde faktisk ikke råd til å ta lappen. VGS etterfulgt av militærtjeneste og rett ut i bachelorgrad. Lappen tar jeg når jeg er ferdig. Det er en relativt stor utgift, for ikke å snakke om bil, på et trangt studentbudsjett.
Press her og på en måte, er jo stor rånekultur her på bygda og jeg skal innrømme at jeg er litt råner jeg og. Er ikke 18 enda, men stort press på å få mopedlappen.

Jeg holder allerede på med førerkortet, den skal jeg ha på bursdagen min, særlig da jeg har bursdag på vinteren, og bydeliv + snø = Hardcore volvo 240 sladding!
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hva var grunnlaget?
Fordi alle andre hadde det? fordi det er greit å ha?
På grunn av sosialt press?
Vis hele sitatet...
Henger dette sammen med bil-kulturen til dagens ungdom? For bil og råning er definitivt blitt en viktig del av ungdomskulturen.
Nekter å skaffe lappen. Min første bil skal være en Porsche, så jeg regner med å ha den innen 5-7 år. Har noe å se frem til!
Bor utpå bygda og det er slik her også.

Men tok sertifikatet som 18-åring fordi at om jeg skulle få lærlingeplass hos en bedrift var jeg nødt å ha lappen, så var av fri vilje. Nå er ikke jeg en som lar meg lett gi over for gruppepress så hadde nok tatt lappen når jeg hadde orket uansett, men merker at det er ett visst press ja.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg er vokst opp ved et lite sted der alle kjenner alle. ( Bor ikke der nå) Vi har 1 ungdomsskole, og 1 VGS. Her i bygda er det slik at når man fyller 18 år, er det nesten "forventet" at man skal ta/holder på med sertifikatet. Det er et slags sosialt press/status symbol Det er _ingen_ som egentlig trenger sertifikatet, da butikker, skole, helsestasjon, kino, osv. ligger meget sentralt. Selv var jeg 19 når jeg tok det, og ga en god faen i hva andre mente. Men her er dessverre rånekulturen svært stor. Er det noe gale med bygda mi, eller er det flere som kjenner seg igjen?

1: Hvorfor tok du sertifikatet?
2: Hva var grunnlaget?
Fordi alle andre hadde det? fordi det er greit å ha?
På grunn av sosialt press?
Vis hele sitatet...

1: Jeg tok sertifikatet fordi jeg trengte det.
2: Jeg trengte det.

"Hvorfor trengte du det?" <- Dette kan du nok spare deg for
3: Fordi jeg bor laaaaaaaaangt bort til h. fra nærmeste bussholdeplass, og er dritlei av å betale taxi.
Er stor rånekultur her, men har ikke merket så mye til press på å ta lappen.

Kanskje fordi jeg selv var en av de første i gjengen som fikk den.

Hvorfor tok du sertifikatet? Fordi jeg bor midt ute i svarteste helvette uten bussforbindelse, og er ikke spess festlig å sykle mange timer når man er tom for snus.

Hva var grunnlaget? Nevnt ovenfor.

Fordi alle andre hadde det? fordi det er greit å ha? Jeg var en av de første. Trenger den praktisk messig når det kommer til skole o.l.
På grunn av sosialt press? Finnes så og si ikke folk her, så nei.
Sist endret av RainbowDash; 7. desember 2011 kl. 21:52.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
1: Jeg tok sertifikatet fordi jeg trengte det.
2: Jeg trengte det.

"Hvorfor trengte du det?" <- Dette kan du nok spare deg for
3: Fordi jeg bor laaaaaaaaangt bort til h. fra nærmeste bussholdeplass, og er dritlei av å betale taxi.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte aldri hvorfor du trengte det. Jeg spurte om hvorfor du tok lappen, og grunnlaget.


Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Bor utpå bygda og det er slik her også.

Men tok sertifikatet som 18-åring fordi at om jeg skulle få lærlingeplass hos en bedrift var jeg nødt å ha lappen, så var av fri vilje. Nå er ikke jeg en som lar meg lett gi over for gruppepress så hadde nok tatt lappen når jeg hadde orket uansett, men merker at det er ett visst press ja.
Vis hele sitatet...
Interessant. Jeg tror neppe jeg er alene om å påstå at det eksisterer et sosialt/fiktivt press angående sertifikatet.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Nekter å skaffe lappen. Min første bil skal være en Porsche, så jeg regner med å ha den innen 5-7 år. Har noe å se frem til!
Vis hele sitatet...
Good plan bro...... Jeg skaffer lappen så jeg kan få meg jobber, kjøre pappas bil og vente til jeg har en flunka ny Volvo S60 R-edition som førstebil utfor døra. Etter det er det garage i tyskland elr. sveits som står for tur. Har planlagt å ha en eller to Porscher, ett par BMWer og kanskje en Mercedes eller to der.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg spurte aldri hvorfor du trengte det. Jeg spurte om hvorfor du tok lappen, og grunnlaget.
Vis hele sitatet...
Jeg spøkte bare, kompis.

Men skal være helt ærlig og si at jeg følte meg litt høy på pæra da jeg fikk lappen...
Ekspert på påstander
Da jeg så flere kompisene mine på min alder tok lappen, så lå fiksjon press på meg. Men jeg trengte lappen fordi jeg er lei å ta bussen og for å komme fra a til b på kort tid. Men det var ganske stor utgift. Betalte 20 000 kr for alt. Hvis jeg gjør en feil på trafikken så mister jeg lappen, fordi jeg hadde 2 prikker fra før på mopedlappen. Det er ikke rettferdig! Men skal ikke prate mer om det.
Står at du er fra Oslo, har bodd der sjæl, det var ikke noe press der syntes jeg.

Her i Verdal derimot, rånehovedstaden, blir man nærmest mobbet av rånerne, som forøvrig nesten bare kjører Volvo.
Er 20 nå, og har kun trafikalt grunnkurs, har ikke øvelseskjørt én gang. Merker at rånerene ser stygt på meg når de må stoppe for meg når jeg går av sykkelen og skal over gata i sentrum. Da avbryter jeg "runden" som går fra bunnpris bort til Esso og tilbake.

Edit, hvorfor har jeg ikke lappen? Har ikke råd. Det er svinedyrt, og jeg har andre ting jeg vil bruke penger på. + at jeg ikke kjenner noen som er 25 og som har hatt lappen i 5 år sammenhengende.
Sist endret av olaPola; 7. desember 2011 kl. 21:59.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Står at du er fra Oslo
Vis hele sitatet...
Alt man leser på nettet trenger ikke være sant vettu.

Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg spøkte bare, kompis.

Men skal være helt ærlig og si at jeg følte meg litt høy på pæra da jeg fikk lappen...
Vis hele sitatet...
Hehe. Jeg er dårlig på å tolke spøking, diverse sarkasme og ironi over nettet. Litt høy på pæra var jeg også da jeg fikk lappen. Jeg tror det henger sammen med en slags frihetsfølelse.

Det er meget interessant å lese om deres ulike erfaringer og hvordan det er dere dere bor.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Alt man leser på nettet trenger ikke være sant vettu.
Vis hele sitatet...
dét er jeg veldig klar over.
Trivielle ting som bosted pleier liksom ikke å være løgn. Hadde heller valgt å ikke skrive noe eller ha noe humoristisk istedenfor å bare late som om man bor et sted man ikke bor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hvorfor tok du sertifikatet?
Vis hele sitatet...
Rett og slett fordi mamma maste og mente jeg burde få tatt det. Har nesten ikke kjørt bil etter jeg tok det. Så egentlig var det bortkastet penger.
Jeg tar lappen fordi foreldrene mine tvinger meg til det, og det blir litt digg å kjøre 5 minutter til skolen istedenfor 1 time med buss.
Du får det til å høres ut som det er knark. Jeg tok lappen fordi det er en bra investering i livet. Å ha sertifikat for bil gjør at man kan bruke bilen som et bra verktøy i jobb, så vel som andre begivenheter. Er ikke nå særlig å traske med 2 svære handleposer fra butikken når det regner som fanden.
Sist endret av mo3; 7. desember 2011 kl. 22:16.
Hvorfor føles det som et press? Jeg synes følelsen av å kunne kjøre, følelsen av å kjenne bilen rive deg bakover i setet når 150hk under panseret jobber er deilig. Jeg synes det er deilig å pælme på full guffe med deilig musikk på vårt Bose steroanlegg som er standard i vår Saab. Jeg synes det er en stor frihet å kunne kjøre... Tenk deg alle actionfilmene, er det noen filmer de ikke kjører? Er det noen filmer det ikke er fett å kunne kjøre i? Nei, vettu hva, lappen er drittfett!
der jeg bor er det forventet. dette kommer av at avstandene her er store, og får å komme seg et sted må man kjøre eller sitte på. en som er feks 19 blir omtrent sett på som en snylter da han må sitte på med andre hele tiden :P
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvorfor føles det som et press? Jeg synes følelsen av å kunne kjøre, følelsen av å kjenne bilen rive deg bakover i setet når 150hk under panseret jobber er deilig. Jeg synes det er deilig å pælme på full guffe med deilig musikk på vårt Bose steroanlegg som er standard i vår Saab. Jeg synes det er en stor frihet å kunne kjøre... Tenk deg alle actionfilmene, er det noen filmer de ikke kjører? Er det noen filmer det ikke er fett å kunne kjøre i? Nei, vettu hva, lappen er drittfett!
Vis hele sitatet...
Det er det som er så fint, folk er forksjellige. Selv liker jeg ikke å kjøre bil, synes ikke det er hverken gøy eller spennende. Å det å ha høy fart synes jeg ikke er verd risikoen for litt morro; finnes mange bedre måter å få adrenalin-kick på som f.eks. fjellklatring, dykking og fallskjermhopp. Eventuelt kjøre berg-og-dal baner.

Personlig tror jeg det eneste lappen har gitt meg av positiv gevinst er at det er greit å bruke som legetimasjon. Har ikke bil, og har ikke tenkt å skaffe meg bil. Nå skal det sies at jeg bor relativt sentrals, og når jeg eventuelt flytter tenker jeg å bo relativt sentralt da og. Så de fleste ting jeg skal kan jeg enten gå/sykle til, og i de få tilfellene tingene er langt unna, det er dårlig vær eller jeg har mye bagasje tar jeg bare taxi og sparer fortsatt masse penger forhold til en som har bil.
Fordi jeg elsker å kjøre bil, er avhengig av bil for å komme meg på jobb og det er lite kult å være avhengig av alle andre for å komme seg hit å dit. Bor på bygda.
Sitat av etse Vis innlegg
Å det å ha høy fart synes jeg ikke er verd risikoen for litt morro; finnes mange bedre måter å få adrenalin-kick på som f.eks. fjellklatring, dykking og fallskjermhopp. Eventuelt kjøre berg-og-dal baner.
Vis hele sitatet...
Vil si at risikoen er MYE større ved fallskjermhopp... fjellklatring og dykking..... Det er farligere enn å ruse avgårde i høy fart på bil...
Sitat av uaexed Vis innlegg
Vil si at risikoen er MYE større ved fallskjermhopp... fjellklatring og dykking..... Det er farligere enn å ruse avgårde i høy fart på bil...
Vis hele sitatet...
Vel med alle de andre utsetter du for det første kun deg selv for fare, ingen andre.

Fallskjermhopp er derimot veldig trygt, med mindre du gjør formasjonshopp eller basehopp. (altså vanlig hopp fra fly). Og det er langt flere ulykker med bil enn vanlige fallskjermhopp.

Fjellklatring er og trygt så lenge du klatrer med andre, og sørger for at utstyret er i orden før du starter.

Bilkjøring er langt farligere enn mange tror.

Litt interesant statistikk. (legg merke til at alle dødsulykker for fallskjermhopp er medregnet her, og de fleste av disse kommer fra formasjonshopp eller folk som gjør mer ekstreme ting enn vanlige fallskjerm-hopp)
You would have to jump 17 times per year for your risk of dying in a skydiving accident to equal your risk of dying in a car accident if you drive 10,000 miles per year.
Vis hele sitatet...
http://adventure.howstuffworks.com/skydiving8.htm
Sist endret av etse; 7. desember 2011 kl. 22:43.
Hvorfor tok du sertifikatet? - Jeg elsker rett og slett å kjøre bil, finnes ikke enn mer befriende følelse enn det! Slipper å vente på busser og tog som ikke dukker opp, og man kan tjene litt penger i helgene

Hva var grunnlaget? - Komme fra A til B uten å måtte vente på buss/tog. + at det er en fordel å ha på jobben da jeg er lærling.

Fordi alle andre hadde det? fordi det er greit å ha? - Tvert imot, det er svært få av mine venner som har lappen, det kan jo også si litt om hvor mange jeg har, men uansett xD Tok lappen av ren fri vilje.

På grunn av sosialt press? - Som sagt over, jeg ville ha lappen, jeg elsker å kjøre. Kjøre fort, sladde og høre på høy musikk i bilen er ting jeg ikke kan gjøre når jeg sitter i kjelleren, dermed gir deg meg en slags frihets følelse. Og det å vite at jeg kan være borte til 2-3 på natta og likevel kommer meg hjem uten stress.
Ja ok, hva hvis man kjører som en helt normal person dah? Er jo bra det og, kan jo tralle radioen inn på P4 eller Radionorge så har du jo selskap så det holder i tillegg til kjøringa...
Det var ganske vanlig rundt der jeg bodde også, ganske høy rånekultur. Men det dreit jeg i. Man går sin egen vei uansett.

Tok lappen pga jobb. Hadde jeg vokst opp med en jobb like ved, ville jeg ganske sannsynlig ikke tatt lappen. Kanskje tatt den, men ikke kjøpt bil .. bare leid hvis jeg en sjelden gang skulle trengt.
Frihetsfølelse ja. Det er det jeg tror henger sammen med det sosiale presset. Jeg ser og at andre har skrevet at de føler seg som "snyltere" viss de sitter mye på med andre. Kjenner meg igjen her. Jeg blir og forundret over at noen foreldre tvinger barna sine til å ta sertifikatet slik andre skrev.

Etse og Uaxed, hva som er mest farlig av å kjøre bil og å drive med ekstremsport kan dere jo ta privat.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Ja ok, hva hvis man kjører som en helt normal person dah? Er jo bra det og, kan jo tralle radioen inn på P4 eller Radionorge så har du jo selskap så det holder i tillegg til kjøringa...
Vis hele sitatet...
Om du kjører vanlig 1600 mil sper år, så kan jeg ta cirka 17 hopp med fallskjerm det samme året, og statistisk sett ha cirka lik sjanse for å komme i en dødsulykke. Men de fleste som bruker bil aktivt kjører en del lenger enn det per år.
Pappa betalte.
Alle veit at man drar damer med lappen! Og bilen blir automatisk en del av outfiten.

Ass, gas, or cash!

Er ikke meningen å være ekkel, men det er vel det at det å ha lappen er faktisk ganske sosialt, og gjør livet rett og slett enklere. Men, hvorfor ikke ha lappen egentlig? Er jævlig kjipt å ta kollektiv til tider hvert fall når man bor litt utenfor sentrumsstrøk. Da sier det seg selv i enkelte ungdomsmiljø at de som tar tog er "taperne".
Sist endret av Denzel; 7. desember 2011 kl. 22:53.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Frihetsfølelse ja. Det er det jeg tror henger sammen med det sosiale presset. Jeg ser og at andre har skrevet at de føler seg som "snyltere" viss de sitter mye på med andre. Kjenner meg igjen her. Jeg blir og forundret over at noen foreldre tvinger barna sine til å ta sertifikatet slik andre skrev.

Etse og Uaxed, hva som er mest farlig av å kjøre bil og å drive med ekstremsport kan dere jo ta privat.
Vis hele sitatet...
Er ikke noen falsk frihetsfølelse for meg når jeg faktisk kan komme meg rundt uten å gå

Sitat av etse Vis innlegg
Om du kjører vanlig 1600 mil sper år, så kan jeg ta cirka 17 hopp med fallskjerm det samme året, og statistisk sett ha cirka lik sjanse for å komme i en dødsulykke. Men de fleste som bruker bil aktivt kjører en del lenger enn det per år.
Vis hele sitatet...

1 mile = ca 1,6km om jeg ikke tar helt feil.

Hvilket blir 16000 kilometer, som ikke er spesiellt mye iløpet av ett år.
Sitat av RainbowDash Vis innlegg
1 mile = ca 1,6km om jeg ikke tar helt feil.

Hvilket blir 16000 kilometer, som ikke er spesiellt mye iløpet av ett år.
Vis hele sitatet...
som blir 1600 norske mil. Forstod ikke helt hva du vil frem til ^^
Sitat av Denzel Vis innlegg
Alle veit at man drar damer med lappen! Og bilen blir automatisk en del av outfiten.

Ass, gas, or cash!

Er ikke meningen å være ekkel, men det er vel det at det å ha lappen er faktisk ganske sosialt, og gjør livet rett og slett enklere. Men, hvorfor ikke ha lappen egentlig? Er jævlig kjipt å ta kollektiv til tider hvert fall når man bor litt utenfor sentrumsstrøk. Da sier det seg selv i enkelte ungdomsmiljø at de som tar tog er "taperne".
Vis hele sitatet...
Du har nok rett i at enkelte ungdomsmiljø blir man sett på som en "taper" viss man tar tog/kollektivt. Dette synes jeg er dumt. Slik fortsetter et press om at man bør ha lappen. Lappen eller ikke. Folk må få bestemme selv om de vil ta den eller ikke, uten å bli sett ned på spør du meg.
Sitat av etse Vis innlegg
som blir 1600 norske mil. Forstod ikke helt hva du vil frem til ^^
Vis hele sitatet...
Haha, beklager, jeg leste 16000 (16,000) mil
Min feil, lang dag idag.
Akutt hjernesvikt.
Sist endret av RainbowDash; 7. desember 2011 kl. 22:58.
Tok lappen fordi jeg skulle flytte og ville kjøre flyttelasten min selv.
Var alltid et press fra pappa også fra jeg var 16, men jeg utsatte og utsatte helt til jeg til slutt "trengte" den.
Har egentlig ikke noe behov for det, men det er kjekt å ha.
mamma sa alltid at jeg skulle skaffe meg lappen.. hørte aldri på hu, og har den fortsatt ikke.
når rånerne ser stygt på meg, skriker jeg "dude, du kjører.. jeg shuffleeeer"
Jeg tar lappen fordi jeg gjerne vil ha en bil og jeg kan ta jobber som inkludere at man må ha billappen!
da er jeg ikke like avhenging av andre (Buss, venner etc..)
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Du har nok rett i at enkelte ungdomsmiljø blir man sett på som en "taper" viss man tar tog/kollektivt. Dette synes jeg er dumt. Slik fortsetter et press om at man bør ha lappen. Lappen eller ikke. Folk må få bestemme selv om de vil ta den eller ikke, uten å bli sett ned på spør du meg.
Vis hele sitatet...
Ser hva du mener. Men samtidig, får en i vennekretsen lappen, så er blir jo automatisk den personen det nye kollektiv tilbudet. Det starter som tjenester, og etter hvert kan det igjen føles ut som en byrde. Greit nok at det er en tjeneste og man er miljøvennlig, men miljøvennlig hjelper ikke meg når det er du som sitter igjen med alle regningene. 50 lapp for småturer her og der hjelper faen ikke mye med drivstoffprisene vi har i dag. Lurer på om jeg kan få en lignende tjeneste tilbake av den personen en gang jeg ikke er edru?

Slike ting kan hope seg opp etterhvert, og man kan virke mer og mer "gjerrig" og skape dårlig stemning i vennekretsen fordi man er "kjip og ikke gidder å kjøre". Eller man rett og slett er for sliten og trøtt til å kjøre.

Så da kan jeg gå tilbake til spørsmålet ditt i starten av tråden og fortelle at de som ikke tar lappen, og har venner som har lappen, nyter godt av det. Er ikke sikkert det er sånn hos alle, men jeg er nok sikker på at det er flere som vil kjenne seg igjen på dette. Jeg er 20 år, har egen bil, og betaler ned avdrag på bil, forsikring, drivstoffutgifter, bom penger ++ for at jeg skal ha det litt mer komfortabelt.

Lappen er en investering for livet, og sånn vil det være en god stund, for det kollektiv tilbudet blir ikke noe særlig bedre spørr du meg. Kanskje det er bare jeg som er lat? Nyter hvert fall livet bak rattet.
Sist endret av Denzel; 7. desember 2011 kl. 23:08.
Jeg tok først lettsykkelsertifikat på dagen jeg fylte 16, bilsertifikat dagen etter 18-årsdagen. Simpelthen fordi jeg bodde 10km fra byen. Samtidig er det å ikke ha bilsertifikat noe som kan slå negativt ut for enkelte typer arbeid.
tok lappen fordi jeg ville det selv, var litt treg i å starte men hadde den under et halvt år etter jeg fulgte 18. Jeg tok den og fordi det er sykt deilig å ha den!
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Nekter å skaffe lappen. Min første bil skal være en Porsche, så jeg regner med å ha den innen 5-7 år. Har noe å se frem til!
Vis hele sitatet...
fra Bærum?
Er snart 19 og har ikke begynt på lappen. Trenger heller ikke bil så jeg bryr meg fint lite.
Sist endret av Carne; 7. desember 2011 kl. 23:10.
Sitat av Denzel Vis innlegg
Ser hva du mener. Men samtidig, får en i vennekretsen lappen, så er blir jo automatisk den personen det nye kollektiv tilbudet. Det starter som tjenester, og etter hvert kan det igjen føles ut som en byrde. Greit nok at det er en tjeneste og man er miljøvennlig, men miljøvennlig hjelper ikke meg når det er du som sitter igjen med alle regningene. 50 lapp for småturer her og der hjelper faen ikke mye med drivstoffprisene vi har i dag. Lurer på om jeg kan få en lignende tjeneste tilbake av den personen en gang jeg ikke er edru?

Slike ting kan hope seg opp etterhvert, og man kan virke mer og mer "gjerrig" og skape dårlig stemning i vennekretsen fordi man er "kjip og ikke gidder å kjøre". Eller man rett og slett er for sliten og trøtt til å kjøre.

Så da kan jeg gå tilbake til spørsmålet ditt i starten av tråden og fortelle at de som ikke tar lappen, og har venner som har lappen, nyter godt av det. Er ikke sikkert det er sånn hos alle, men jeg er nok sikker på at det er flere som vil kjenne seg igjen på dette. Jeg er 20 år, har egen bil, og betaler ned avdrag på bil, forsikring, drivstoffutgifter, bom penger ++ for at jeg skal ha det litt mer komfortabelt.

Lappen er en investering for livet, og sånn vil det være en god stund, for det kollektiv tilbudet blir ikke noe særlig bedre spørr du meg. Kanskje det er bare jeg som er lat? Nyter hvert fall livet bak rattet.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig veldig enig med deg der. Jeg har lappen, og jeg har fått låne bil mange ganger. Vennene mine betaler motvillig en 100lapp for å bli kjørt her og der, mens de klager litt på at de må betale. Jeg gleder meg til de får seg bil selv, så får de se hvor dyrt det egentlig er.

Før jeg fikk lappen synes jeg det var grisk å måtte betale veninnene mine en 100lapp for å bli kjørt rundt på. Nå som jeg har vært sjåfør selv, har jeg et annet syn på saken. Å ha bil i dag er dyrt i dagens samfunn.

Og takk takk til resten av dere for deling av gode innspill og egenerfaringer!
Sist endret av ClaesGreve; 7. desember 2011 kl. 23:13.
Har aldri skjnt den råninga. Lol, alle vet det er uberharry og teit samt koster penger. Dere blir automatisk stemplet som idioter uten liv når dere kjører 150 ganger fra kiwi til shell med rosa neonlys med 10 røyk og snus i kjeften.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Tok lappen rett og slett fordi jeg syns det er kjekt å kjøre bil
I storbyer trenger man jo ikke lappen, men i mindre byer der kolektivtrafikken ikke er så bra så er det en fordell, er vell helst der folk blir sett litt ned på om de ikke har lappen..