Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 6275
er en venn av meg som mistenker han har fått bariumnitratforgiftning.
er det noen som har noe erfaring med dette?
han sa noe om at man skal ha i seg natriumsulfat hvis man fikk denne forgiftningen, er dette sant evt. dosering av dette.

(dette var det eneste underforumet som kansje dekket dette emnet, crew får heller flytte det.)
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
For det føsrte burde vennen din kontakte lege hvis han tror han er forgiftet!
1. Google har ikke ordet: bariumnitratforgiftning.
Så... kontakt lege er nokk det beste :wink:
Btw. hvorfor og hvordan tror han det?
Det beste å gjøre er vel strengt tatt å dra til legen, som er den eneste som kan gi et konkret svar på dette.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har erfaring på forgiftninger.
Sjekk først HMS og divers info om stoffet man har fått i seg. Sjekk hva slags skader det kan gi kroppen. Ring derretter til legekontoret og spør om den skaden det kan gi er farlig. Si hva du har fått i deg. De vurderer, og så sender de deg på sykehuset
Gjelder kompisen din og. Men hvordan i helvette har han fått bariumnitratforgiftninger?! Greit nåkk at jeg pleier og spise kjemikalier, men om det er giftig, så nei.
Jeg er den som tro jeg har fått det. Så jeg tror jeg skal kontakte lege i morra. Thoryllo: jeg har hvert litt uforsiktig med støv fra fyrverkeri.
Ta å skjekk datablad for bariumnitrat (Barium Nitrate, og bariumkarbonat (Barium Carbonate). Det kan inneholde bariumkarbonat i fyrverkeriet og.

Hvorfor tror du at du har blitt forgiftet?
sorn's Avatar
Trådstarter
takker for svar!

btw. er det noen som vet hvor mye som skal til for å få forgiftning av bariumnitrat?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Bariumnitrat skal ikke undervurderes og kan tas opp igjennom huden, neglene, øre, øyne, munn og det skal ikke mye til. Gå til lege. Du må ihvertfall ikke prøve å helle i natriumsulfat selv eller stole på google. http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/BA/barium_nitrate.html
sorn's Avatar
Trådstarter
som han selv sa skal han høre med legevakta i morgen, men det er jo ikke sikkert det er forgiftning, han hadde bare hatt vondt i magen etter at han hadde opnet et 100 skudds kulebatteri fra europris i går og han hadde fremdeles vondt i magen. Det kan selfølgelig bare være vanlig magasjau...

takker for alle svar hittil
Man må uansett ikke undervurdere det, sorn. Er ikke moro å angre når man faktisk finner ut at det var det. Kan jo ringe Giftsentralen (22 59 13 00) og høre hva de har og si. Bare husk å vær nøye når du oppgir symptomer.
Jeg blir litt skremt selv når jeg leser dette! Er det noen her som bruker støvmaske når de holder på med barium?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg har de siste 2ukene begynt med å ha på meg verneansker og gassmaske når jeg hånterer og tester og mekker med kjemikalier, noe som jeg tror lønner seg.
Bedre å se ut som en dust når du holder på med litt farlige ting og leve enn å dø... :wink: (Thoryllo´s lille moralpreke for i dag)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Når man tror man er forgifta av noe gifti så venter man ikke til imorgen!!!
Da kan det være man ikke våkner den morgenen!
Og thoryllo: Jeg synes man ser gangster ut med gassmaske og briller 8)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Big B
Jeg blir litt skremt selv når jeg leser dette! Er det noen her som bruker støvmaske når de holder på med barium?
Vis hele sitatet...
Støvmaske? Jeg bruker gassmaske og latexhansker. Sikkert og komfortabelt samt gansterutseende 8)
Kun vondt i magen er et veldig skjeldent syptom og jeg tviler på det er bariumet som har skylda, men gå til legen likevel. Man vet aldri.
La oss bare si "better safe than sorry" og holde oss til det. Akkurat når det kommer til giftige kjemikalier så blir man aldri for forsiktig.
Sitat av AndersG
Sitat av Big B
Jeg blir litt skremt selv når jeg leser dette! Er det noen her som bruker støvmaske når de holder på med barium?
Vis hele sitatet...
Støvmaske? Jeg bruker gassmaske og latexhansker. Sikkert og komfortabelt samt gansterutseende 8)
Kun vondt i magen er et veldig skjeldent syptom og jeg tviler på det er bariumet som har skylda, men gå til legen likevel. Man vet aldri.
Vis hele sitatet...

Duger denne?

www.biltema.com søk på 26-350


Er det sånne hansker du mener?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=391778
Med den maska bør du ha vernebriller som dekker øynene godt også. De blir lett irriterte og bariumnitrat trekkes like godt inn der.
Hva er forskjellen på klasse FFP1 og FFP2? Dette gjelder for maskene..

http://clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251241
Les punk 4 og 11

http://kptnaturfag.no/filbibliotek/H.../Datablad_1070

Giftig ved innånding og svelging. Sterk muskelcellegift som gir kraftig og vedvarende virkning på aller muskeltyper også hjertemuskulatur. Dødelig Bariumdose fra ca 1g.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
http://multimedia.mmm.com/mws/mediaw...66Sz8MCOrrrrQ-

Den har jeg, med to stykk PE filtre.
Trenger vell ikke si den funker fjell?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Handyman88
Hva er forskjellen på klasse FFP1 og FFP2? Dette gjelder for maskene..

http://clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251241
Vis hele sitatet...
Det er støvpartikkelstørrelse. Husker ikke hvilke av de som er minst, men en sånn type maske holder ikke!
Du bør kjøpe en MSA halvmaske på clas med organsik damp filter (den har jeg) eller den fra biltema.
Den fra clas er så god at jeg kjenner ingen lukter, ikke engang polyester.

BigB: Ja, den ser ut til å duge. De hanskene er vinyl og skal også fungere. Ihvertfall til alt utenom syrer og løsemiddeler.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Jeg har den fra biltema. Den funker fjell! Jeg kan ikke kjenne noen lukter når jeg bruker den.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Her er min "ganster/dust" gassmaske.
http://www.putfile.com/pic.php?img=4463926
Og ja, vet jeg ikke hadde på filteret nå pga det ligger på "Labben" min som jeg ikke finner nøkkelen til :lol:
Den funker veldig bra!
sorn's Avatar
Trådstarter
det var jo ikke akkurat reint barium han holdt på med heller
han har ikke vært hos legen og jeg tror ikke han har tenkt til det heller, men jeg skal jammen kjøpe meg en gassmaske nestegang jeg er på biltema!
det er ganske skummelt at dødelig dose er 1g!
fra nå av er det hansker, gassmaske og sikkerhetsbriller som gjelder ved opning av fyrverkeri!
fikk en liten klump i halsen nå. har nettop tatt ut kruttet fra ca 25 speedfire de innholder bariumnitrat men jeg tror dette er veldig små mengder.... etter dette blir det gassmaske, har en full maske et sted.
Tviler på at det gjør noe. Har gjort det maaange ganger, og sitter nå å skriver som aldri før.

Men det kan jo være en tankte å ha i bakhodet i fremtiden.
Lol, er dette i fyrverkeri?
Det kan ikke være bra for meg.
Jeg soper alt tullet som kommer på bordet bort med hendene.
Hva er det som inneholder bariumnitrat?
Dumt at jeg ikke visste om dette ettersom jeg bryr meg mer om småskader i helsa enn de fleste.
Tror ikke det skal være noen fare, som sagt er det akkurat det samme jeg gjorde for noen år siden

Men du trenger jo ikke gjør sånt med vilje da.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
At det ikke er rent barium betyr ingenting. Det som teller er at det er vannløselig slik at det kan taes opp i kroppen. Bariumnitrat er det. Og hvis hylere inneholder bariumnitrat er det neppe i små mengder. Bariumnitrat brukes oftest i mengder godt over 20%.
Og det er ikke gitt at du dør av å håndtere litt bariumnitratholdig fyrverkeri i ny og ne, men det er en grunn til at proffene håndterer dette som cyanid.
det virker som at det var vanlig magasjau. men en ting er sikkert jeg skal legge pyrotekniken på hylla til etter jeg har hvert på biltema, og fått meg verne utstyr!

Grantax: det er barium nitrat i nesten alt fyrverkeri.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du må også ha hansker.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av Grantax
Lol, er dette i fyrverkeri?
Det kan ikke være bra for meg.
Jeg soper alt tullet som kommer på bordet bort med hendene.
Hva er det som inneholder bariumnitrat?
Dumt at jeg ikke visste om dette ettersom jeg bryr meg mer om småskader i helsa enn de fleste.
Vis hele sitatet...
Det står som regel på embalasjen til fyrverkeriet om det inneholder bariumnitrat.
sorn's Avatar
Trådstarter
det skal stå på fyrverkeriet om det inneholder bariumnitrat.
jeg har sett på innholdsfortegnelsen på alt fyrverkeriet jeg har kjøpt og på en god del i butikken og jeg kan ikke huske en eneste artikkel som ikke inneholdt bariumnitrat!

vær forsiktig!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Kan ikke skjønne hvorfor de bruker bariumnitrat så mye. Det er billig, greit, men ikke praktisk. Kanskje det brukes i noen lunter?
Symptoms of poisoning include tightness of muscles (especially in the face and neck), vomiting, diarrhea, abdominal pain, muscular tremors, anxiety, weakness, labored breathing, cardiac irregularity, and convulsions. Death may result from cardiac or respiratory failure, and usually occurs a few hours to a few days following exposure to the compound. Barium nitrate may also cause kidney damage[1].
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av AndersG
Den fra clas er så god at jeg kjenner ingen lukter, ikke engang polyester.
Vis hele sitatet...
Er det godkjent om jeg sier at jeg ikke lukta HNO3 damp ellernoe med ene filteret stappa på toppen av en nylig blanda SAAN syremix? :lol: Jeg hadde ikke engang PE filter!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hehe, jeg kjører en gammel tysk gassmaske med filterpatroner som er beregnet for heller heftige saker vil jeg si, litt dårlig gjennomstrømning, men fex blåsyre skal vist ikke være noe problem for filterene å håntere. Greit maska er gammel, men den er tett som en kondom, åsså ser jeg ut som et av medlemmene i kaizers me den på :lol: Noen synspunkter på dette? (ikke kaizers bitn da :P )
▼ ... flere år senere ... ▼
vist det er så farlig så hvile det nok vert skrevet mer om barium nitrat forgifning i avisa på nyttåret en at noen som sprengte av seg handa eller øyet
http://i45.tinypic.com/nbastv.jpg

http://i45.tinypic.com/21aimf5.jpg

Virker veldig farlig, så hvis du tror du er forgifta så bør du dra/høre med lege så fort som mulig
Sist endret av foxxravin; 25. desember 2012 kl. 20:22.
da burde jeg vert død nå
etter som jeg har tatt ut kruttet på speedfire mange ganger og speedfire eskene har som regel litt sånn whistle mix ligne i esken løst
dette var i fjord å jeg skriver like fint å kansje bedre
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
vist det er så farlig så hvile det nok vert skrevet mer om barium nitrat forgifning i avisa på nyttåret en at noen som sprengte av seg handa eller øyet
Vis hele sitatet...
Det er giftig og har stått om det. Blandt annet frarådes folk med astma/luftveisproblemer å stå unna så de unngår røyken + at inntak av fyrverkeri som inneholder det må taes på alvor.
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
da burde jeg vert død nå
etter som jeg har tatt ut kruttet på speedfire mange ganger og speedfire eskene har som regel litt sånn whistle mix ligne i esken løst
dette var i fjord å jeg skriver like fint å kansje bedre
Vis hele sitatet...
whistle mix inneholder kalium perc og natrium benzoat. eneste du merker kan være litt irritasjon på hud eller i øyne. det finnes ganske store mengder natrium benzoat i tyttebær. whistle mix er ikke spesielt giftig.
det er ikke det men den speedfire whistle mixen inneholder whistle mix som de på en eller annen måte her klart å putte in barium nitrat i
starter ikke fyrverkeri salget i morgen da
Det starter imorgen ja

Hvertfall i Troms.
Sist endret av freeaak; 26. desember 2012 kl. 16:20.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Apropo forgiftning, er det noen kloke hoder med kompetanse innefor kjemi og medisin som kan bekrefte eller avkrefte myten om at hvis en drikker en enhet med etylen glykol så vil man være overstadig beruset ( full ) i ca 14 dager, åsså dør man.
Leveren klarer visst ikke å skille ut EG.
Sitat av sven Vis innlegg
Apropo forgiftning, er det noen kloke hoder med kompetanse innefor kjemi og medisin som kan bekrefte eller avkrefte myten om at hvis en drikker en enhet med etylen glykol så vil man være overstadig beruset ( full ) i ca 14 dager, åsså dør man.
Leveren klarer visst ikke å skille ut EG.
Vis hele sitatet...
Leveren klarer å skille ut EG helt fint den, slik at EG får en elimineringstid (halveringstid) på rundt 2.5-4 timer (varierer en del i litteraturen). EG påvirker også sentralnervesystemet veldig likt som etanol, men gir sjelden en "god" opplevelse. Problemet er at EG brytes ned til giftige stoffer i leveren, stoffer som glykolsyre, glykooksalat, glykoaldehyd o.l. Disse stoffene øker pH-verdien i blodet, acidose/laktisk acidose.

Videre brytes glykooksalat ned til oxalsyre, oxalsyre binder seg så til kalsium i kroppen. Kalsiumoksalat er tungløselige krystaller som utfelles i nyrene og klumper opp (nyresteiner), dette kan så føre til nyresvikt.

Det er også noen flere problemer som oppstår, som kalsium mangel i blodet (, hypocalcaemia, gjør det vanskelig å bruke/kontrollere muskler), utskillelse av store mengder proteiner og røde blodceller som føres ut i urinen.

Det er mulig at noen kan mistolke disse problemene med å være "beruset", ikke vet jeg, men tror ikke det er sannhet i den 'myten'. Den beste kuren om man skulle fått i seg noe EG er å få i seg noe etanol, kanskje rundt en halv shot vodka i halvtimen. Dette forskyver halveringstiden til EG til over 14 timer, slik at problemene skjer i mye mindre grad over mer tid, letter for kroppen å håndtere.
Sitat av sven Vis innlegg
Apropo forgiftning, er det noen kloke hoder med kompetanse innefor kjemi og medisin som kan bekrefte eller avkrefte myten om at hvis en drikker en enhet med etylen glykol så vil man være overstadig beruset ( full ) i ca 14 dager, åsså dør man.
Leveren klarer visst ikke å skille ut EG.
Vis hele sitatet...
Her står det at det brytes ned
til de sure metabolittene glykolsyre og oksalsyre som kan gi metabolsk acidose og nyresvikt.
Vis hele sitatet...
men vet ikke om det kan tolkes som om leveren klarer å skille det ut eller ikke.

Symptomene var visst
Eufori, ataksi, magesmerter, brekninger, nystagmus og redusert bevissthetsnivå.
Vis hele sitatet...
som kanskje kan tolkes som beruset.
Sist endret av L33tenGutt; 8. mars 2013 kl. 16:23.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Aah, meget gode svar
Så hvis man drikker 1L med EG så kan man i utgangspunktet bare bli pumpet, få noen medisiner og overleve helt fint?
Sitat av sven Vis innlegg
Aah, meget gode svar
Så hvis man drikker 1L med EG så kan man i utgangspunktet bare bli pumpet, få noen medisiner og overleve helt fint?
Vis hele sitatet...
Som jo også er tilfellet for en hel rekke stoffer man holder seg til helvete langt unna. Man _kan_ jo overleve hvis man spiser en hvit fluesopp så lenge man blir pumpet og får noen medisiner...