Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3573
Hei, jeg går vg1 og fikk nettopp tilbake halvårs terminkarakteren min. Det viser seg at jeg har fått 1 som karakter i 3 fag... Betyr det at jeg må gå året om igjen?
Hvis du legger inn sykt mye innsats siste halvår, så kan du vel redde deg inn igjen
En lærers hovedansvar bør og skal være å løfte elevene sine oppover.

Jeg ville foreslått at du tar en litt lengre prat med lærerne du har i de fagene du har fått karakter 1 i, sånn at dere får lagd en plan om hvordan du skal forbedre karakterene. Det er ingenting som tilsier at du automatisk må gå første året om igjen. Lærerne bør være ute etter å måle utvikling og progresjon, derfor bør ikke du straffes for dårlig prestasjoner tidlig i skoleåret, men heller for hvor godt du klarer å prestere nå på vårparten. Men det kan diskuteres hvor mange av kompetansemålene du har oppnådd med 1 i terminkarakter.

Uansett, det som er helt sikkert er at du kommer ikke til å få standpunktkarakter i de fagene om du fortsetter på samme måte som du har gjort hittil. Nå er tidspunktet for at du tar deg selv i nakkeskinnet. Et eller annet fører til at du har fått karakteren 1 i hele tre ulike fag, så det er på tide at du finner ut av hva du må gjøre for å snu om på dette, og jeg ville rådet deg til å gjøre dette i samsvar med læreren din, kontaktlæreren eller andre ressurspersoner på skolen. Nå er tiden for handling og husk at du ikke er alene. Våg å spørre om hjelp!
Sist endret av pmprsrgr; 17. januar 2020 kl. 11:24.
Trådstarter
4 1
Ahh, tusen takk! Blir nok å skjerpe meg ja, orker virkelig ikke gå året om igjen bare fordi jeg bruker tiden min på rus enn skole...
Dette skal gå bra
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Stryker du i fag må du i utgangspunktet gå året om igjen. Du kan komme inn på vg2 selv med stryk, men skolen kan vurdere at kompetansen i faget er for lav til at man kan fortsette med faget i vg2.

Skal du ha vitnemål må du ha bestått i alle fagene som danner grunnlag for genrell/spesiell studiekompetanse.

https://www.ung.no/oss/skolen/216011.html
Sitat av Anapooi Vis innlegg
Ahh, tusen takk! Blir nok å skjerpe meg ja, orker virkelig ikke gå året om igjen bare fordi jeg bruker tiden min på rus enn skole...
Dette skal gå bra
Vis hele sitatet...
Been there done that, det du holder på med er IKKE en snarvei til evig lykke. Du kommer til og bli biti i ræva noe så jævli, i fremtiden:/

Rus er Morro der og da, men når man ser langtidsvirkingene av det, så er det ikke så Morro allikevel
Sitat av Anapooi Vis innlegg
Ahh, tusen takk! Blir nok å skjerpe meg ja, orker virkelig ikke gå året om igjen bare fordi jeg bruker tiden min på rus enn skole...
Dette skal gå bra
Vis hele sitatet...
En annen liten forhåpentligvis wake-up call til deg også, er at du er 16 år og det sies at den gjennomsnittlige hjernen ikke er ferdig utvokst før 25. Det vil si at du har mange år igjen før du regnes som voksen og "moden". Jeg lever i den tro at selv om rus ikke nødvendigvis fører til "permanent" skade, så fører det til tapt utvikling. Og du kommer til å angre som en bikkje når du er 25 år og ser tilbake på hvordan du rota bort en gyllen mulighet til å skape en karriere og et godt liv for deg selv. Jeg sier ikke den er tapt, men du er farlig nær det som kan betraktes som kjøret. Rus er gøy og moro, men det distraherer deg fra det virkelige livet. Og merk deg mine ord, du kommer til å angre som en bikkje om du ikke har tak i problemet NÅ!!

Lykke til, jeg har troen på deg! Utdanning er moro og gøy!
Sist endret av pmprsrgr; 17. januar 2020 kl. 11:36.
Kjempe Morro når man blir 25, selger knark og tjener penger man ikke kan bruke. Hvis purken stopper deg så må du dokumentere hvor pengene kommer fra, ellers blir de beslaglagt.

Så ser man at alle "straitingene" fra klassen kjøper hus osv, så ser man at de som er 5år yngre kjøper seg hus osv, greit nok at de har en kjedelig jobb og lever ett "kjedeligt" liv som gjør at de må i seng kl23 og opp kl07, men livskvalitet er ikke det samme som lek og Morro

Hvis man absolutt skal leke med drugs, vent til du er ferdig med utdannelse, lælingstiden og har fått alt på stell. Men også da kan ruslivet fucke deg så jævli

Bare en tanke som dukka opp her nå, vet du hva du vil jobbe med når du blir voksen ?

Hvis man har søkt allmen eller noe annet kjedeligt, kun for å søke å gå på skole sånn som "normalen" krever, så kan jeg skjønne at det er lite motiverende

Hadde jeg vist det jeg vet idag, så hadde jeg søkt den skolen jeg ville ha gått på, ikke den foreldrene mine sa jeg burde gå pga høye inntakskrav, høy lønn og status. Hvis jeg hadde søkt på det jeg ville, hadde jeg kansje gått på vgs mer enn 6mnd.
Sist endret av gotta_love_dmt; 17. januar 2020 kl. 12:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
4 1
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Kjempe Morro når man blir 25, selger knark og tjener penger man ikke kan bruke. Hvis purken stopper deg så må du dokumentere hvor pengene kommer fra, ellers blir de beslaglagt.

Så ser man at alle "straitingene" fra klassen kjøper hus osv, så ser man at de som er 5år yngre kjøper seg hus osv, greit nok at de har en kjedelig jobb og lever ett "kjedeligt" liv som gjør at de må i seng kl23 og opp kl07, men livskvalitet er ikke det samme som lek og Morro

Hvis man absolutt skal leke med drugs, vent til du er ferdig med utdannelse, lælingstiden og har fått alt på stell. Men også da kan ruslivet fucke deg så jævli

Bare en tanke som dukka opp her nå, vet du hva du vil jobbe med når du blir voksen ?

Hvis man har søkt allmen eller noe annet kjedeligt, kun for å søke å gå på skole sånn som "normalen" krever, så kan jeg skjønne at det er lite motiverende

Hadde jeg vist det jeg vet idag, så hadde jeg søkt den skolen jeg ville ha gått på, ikke den foreldrene mine sa jeg burde gå pga høye inntakskrav, høy lønn og status. Hvis jeg hadde søkt på det jeg ville, hadde jeg kansje gått på vgs mer enn 6mnd.
Vis hele sitatet...

Har lenge hatt "lyst" til å stoppe, men har helt ærlig aldri orket å gjøre det. Det blir da og finne seg nye venner og bli vandt til det nye samfunnet, noe som bare skremmer meg. Jeg blir ekstremt fort påvirket og lett overbevist, så det skal ikke mye til at jeg starter å ruse megselv igjen etter å ha hatt pauser.

Jeg har hatt noen tanker rundt hva jeg har lyst til å jobbe som ja, men er selvfølgelig ikke 100% sikker på om de er riktige for meg... Har hatt lyst til å være forfatter, kunster eller psykolog. Alle de fordi jeg er ekstremt interessert i de, og det er noe jeg faktisk kunne ha tenkt meg å fortsette som. Men med de karakterene jeg har nå, så er det ikke engang snakk om psykolog...

Foreldrene mine er ekstremt strenge og de rett og slett tvang meg til å velge studiespesialisering, sammen med 1T matte(ble nesten matteprogrammet, takk Gud det ikke skjedde)... Verken var jeg flink på ungdomsskolen, og matte er noe jeg alltid har hatt 2'ere i. På grunn av så mye styr med skolen har jeg egentlig bare gitt opp, og heller prioritert å ruse megselv. Var nesten så jeg tok MDMA på skolen idag, men så fant jeg ut at jeg hadde en samtale med rådgiveren på slutten av skoledagen, så jeg fant ut at det kanskje ikke var så lurt.

Enklere sagt, jeg har valgt et alt for vanskelig program for meg til å fullføre, noe som gjør skole veldig umotiverene...
Slit deg igjennom det året her, legg innsats i det. Så sier du til foreldra dine hvor pyton det er og at du for eks vil ha 1år på høyskole med for eks kunst eller forfatter greier som hovedfag det året

Da møter du folk fra hele landet, du bygger endel livserfaring, du får jobba aktivt med det du vil.

Men noe som har biti meg i ræva flere ganger, har vært så dum at jeg har satsa på hobby som jobb, kjempe stas noen mnd eller ett år, så går man drit lei av både hobby og jobb.
Er mye kulere med selvrealisering enn billig lykke. Ikke kødd til den sjangsen du har nå, det er SÅ MYE vanskeligere å skaffe seg utdanning senere i livet.
Sist endret av zirical; 17. januar 2020 kl. 21:20.