Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837551
Anonym bruker
"Lett Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor lenge holder egentlig tørket flein og sopp generelt seg potent?
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen kjennetegn på gresstue/sølvbunker som man har større hell med en andre?
Sitat av psycelium Vis innlegg
Vil sollys fra et vindu bryte ned virkestoff i soppen mens den tørker?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis ikke merkbart, men det er jo uansett ingen vits å legge det i direkte sollys. Indirekte sollys er ikke noe man trenger å tenke på ved så korte tidsrammer.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor lenge holder egentlig tørket flein og sopp generelt seg potent?
Vis hele sitatet...
I årevis ved riktig lagring.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen kjennetegn på gresstue/sølvbunker som man har større hell med en andre?
Vis hele sitatet...
Vanlig plengress og de grovere variantene som ligner, men som gjerne vokser i tuer.

Sist endret av mentalmelt; 14. september 2018 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei.

Klikk på bildene for å se de i høy oppløsning.
Her trengs nok ingen identifisering, men jeg ønsker å dele disse bildene med dere andre for erfaringens del. Her får du muligheten til å se tørre ferske, våte ferske samt noe av bakke/jordsmonn for funnsted.

Funnsted er ved en gammel husmannsplass. Det er plen med noe mose i bunnen, ikke store tuer.. Det har ikke gått beitende dyr der på +/- 60 år. Ved siden av er det pløyd slåttemark, og her har jeg også gjort funn til tross for at jorden vendes hvert år. Mulig de popper opp på forskjellige steder hvert år på grunn av vending av jorden?
Min teori angående at det finnes i pløyd mark, er at dette tidligere har vært beitemark. Tidligere stod det et lite fjøs på jordlappen. Trolig vil man ikke kunne gjøre funn på en slåttemark av nyere dato.


Sitat av fjellfisk Vis innlegg
Hei.

Klikk på bildene for å se de i høy oppløsning.
Her trengs nok ingen identifisering, men jeg ønsker å dele disse bildene med dere andre for erfaringens del. Her får du muligheten til å se tørre ferske, våte ferske samt noe av bakke/jordsmonn for funnsted.

Funnsted er ved en gammel husmannsplass. Det er plen med noe mose i bunnen, ikke store tuer.. Det har ikke gått beitende dyr der på +/- 60 år. Ved siden av er det pløyd slåttemark, og her har jeg også gjort funn til tross for at jorden vendes hvert år. Mulig de popper opp på forskjellige steder hvert år på grunn av vending av jorden?
Min teori angående at det finnes i pløyd mark, er at dette tidligere har vært beitemark. Tidligere stod det et lite fjøs på jordlappen. Trolig vil man ikke kunne gjøre funn på en slåttemark av nyere dato.


Vis hele sitatet...
Der ja!

Angående det med vending av jord, dette skjedde for noen år tilbake på min aller beste jaktmark og siden har jeg ikke sett snurten av de.
Jeg har plukket over to kg våt sopp på noen timer der, synd å miste plassen.
Det sluttet forsåvidt å vokse vanlig gress på marka, etter at de vente jorda vokser det bare vill ugress som vokser så tett at det er umulig å se jorda under og jeg misstenker at det aldri vil komme sopp der igjen.
Marka er gammel og det har gått sauer der i alle år, er det håp?
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Der ja!

Angående det med vending av jord, dette skjedde for noen år tilbake på min aller beste jaktmark og siden har jeg ikke sett snurten av de.
Jeg har plukket over to kg våt sopp på noen timer der, synd å miste plassen.
Det sluttet forsåvidt å vokse vanlig gress på marka, etter at de vente jorda vokser det bare vill ugress som vokser så tett at det er umulig å se jorda under og jeg misstenker at det aldri vil komme sopp der igjen.
Marka er gammel og det har gått sauer der i alle år, er det håp?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde aldri sett for meg å finne noe på denne slåttemarka. Da jeg først begynte å lete etter godsakene for et par år siden saumfarte jeg denne marka + en tilhørende rett over en bilvei uten å finne noe.
Forleden dag spaserte jeg over marka (etter andreslåtten) og ved en slump så jeg en større klynge spredt på et par kvadratmeter. Jeg gikk deretter ned til jordet over veien og fant jaggu en del der også.

Tidligere (60-110 år siden) var dette bruket underlagt en annen grunneier i området, og her var det noen som forpaktet jorda. De hadde 5-6 sau, et par kyr og noen griser. Det var på den tida hvor de slo gress med ljå og herset på staur.
En bonde i nærområdet forpakter nå jorda - pløyer, sår, slår gress og presser rundballer og det som en bonde gjør. Det brukes gjødsel av typen avføring fra kyr.

Midt ute på feltet i bildet nedenfor stod det før et fjøs. Jeg tenker at siden denne marka tidligere ble drevet mer tradisjonelt har mycel av flein slått rot i jorda, ja til og med overlevd all pløying.

Sitat av fjellfisk Vis innlegg
Jeg hadde aldri sett for meg å finne noe på denne slåttemarka. Da jeg først begynte å lete etter godsakene for et par år siden saumfarte jeg denne marka + en tilhørende rett over en bilvei uten å finne noe.
Forleden dag spaserte jeg over marka (etter andreslåtten) og ved en slump så jeg en større klynge spredt på et par kvadratmeter. Jeg gikk deretter ned til jordet over veien og fant jaggu en del der også.

Tidligere (60-110 år siden) var dette bruket underlagt en annen grunneier i området, og her var det noen som forpaktet jorda. De hadde 5-6 sau, et par kyr og noen griser. Det var på den tida hvor de slo gress med ljå og herset på staur.
En bonde i nærområdet forpakter nå jorda - pløyer, sår, slår gress og presser rundballer og det som en bonde gjør. Det brukes gjødsel av typen avføring fra kyr.

Midt ute på feltet i bildet nedenfor stod det før et fjøs. Jeg tenker at siden denne marka tidligere ble drevet mer tradisjonelt har mycel av flein slått rot i jorda, ja til og med overlevd all pløying.

Vis hele sitatet...
Da er det vell kanskje håp ennå, kanskje ikke i år eller neste år, men mycel er jo ganske robust når det først har slått seg til ro så om det er blitt revet opp så gror det vell sammen igjen

Noen som har peil på dette?

Et til spørsmål som kanskje høres helt bak mål ut, men here goes.
På noen av soppene jeg har plukket i år så er det en del sporer på hattene, om jeg tar en slik hatt å planter/sprer den et sted jeg vil at det skal vokse flein, vil det virke?
Om ikke, kan jeg lage en sporesprøyte og prøve å plante i jorden med den?
Kultivering av flein er vell ikke akkurat lett, men å hjelpe moder jord litt?
Sist endret av Kjelldriver; 18. september 2018 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spørsmål angående flein med "vrengte" hatter:

Det har vært ekstremt regn i nord siste uka og jeg har funnet mye sopp. Jeg var på et beite i går der jeg fant en drøss av litt gamle eksemplarer som i tillegg var veldig våte. Jeg har plukket en stund og føler meg trygg på hva som er riktig og ikke, men stadig dukker det opp nye "former' på flein jeg ikke har sett før. Jeg fant ei klynge i går der noen av soppene hadde hatter som nesten hadde vrengt seg. Jeg så at den var litt spist av ytterst, samtidig var både farge på hatt riktig, undersiden var riktig, og stilken var helt riktig. Og det var masse flein i området rundt. Jeg tok dessverre ikke bilder av disse, men spørsmålet mitt er om det er flere som har opplevd å finne slike, sånn at jeg vet at flein også KAN se sånn ut, f.eks på grunn av mark/åmer, våte dager og alderdom??

På forhånd takk
Sitat av zldeep Vis innlegg
Spørsmål angående flein med "vrengte" hatter:

Det har vært ekstremt regn i nord siste uka og jeg har funnet mye sopp. Jeg var på et beite i går der jeg fant en drøss av litt gamle eksemplarer som i tillegg var veldig våte. Jeg har plukket en stund og føler meg trygg på hva som er riktig og ikke, men stadig dukker det opp nye "former' på flein jeg ikke har sett før. Jeg fant ei klynge i går der noen av soppene hadde hatter som nesten hadde vrengt seg. Jeg så at den var litt spist av ytterst, samtidig var både farge på hatt riktig, undersiden var riktig, og stilken var helt riktig. Og det var masse flein i området rundt. Jeg tok dessverre ikke bilder av disse, men spørsmålet mitt er om det er flere som har opplevd å finne slike, sånn at jeg vet at flein også KAN se sånn ut, f.eks på grunn av mark/åmer, våte dager og alderdom??

På forhånd takk
Vis hele sitatet...
Jepp og jeg har blitt litt usikker som deg, men straks de kom inn i varmen så fikk de den klassiske gulhvite fargen på hatten og da var de ikke til å ta feil av.
Ta noen med deg hjem å start tørke prosessen så ser du fort om det er riktig sopp.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jepp og jeg har blitt litt usikker som deg, men straks de kom inn i varmen så fikk de den klassiske gulhvite fargen på hatten og da var de ikke til å ta feil av.
Ta noen med deg hjem å start tørke prosessen så ser du fort om det er riktig sopp.
Vis hele sitatet...

Amen for det svaret!!
Sitat av zldeep Vis innlegg
Amen for det svaret!!
Vis hele sitatet...
Der var også en kar i Identifiksonstråden som også hadde funnet noen som hadde hatten flata ut, han fikk dem også godkjent så det er vel et nytt fenomen soppen har ordnet seg for å være vanskelig
Kan det være farlig å spise flein som er på grensen til rotten/mugna?
De er nyplukket, kastet flere som ser ille ut men vil gjerne vite hvor dere med litt erfaring setter grensen.
Du kan iallfall oppleve dårlig og/eller vond mage, så dette er langt fra å anbefale om du skal trippe. Dette er dog om den er gørr, om den faktisk har mugg på seg gjelder samme regel som med alt annet muggent; Styr unna.
Heisann godtfolk, etter en meget fin fangst i år er det i helgen på tide å smake på godsakene. Muligens vi får med oss et par nybegynnere, men vi er i alle fall 2, kanskje 3 erfarne. Så var det dette med dosering og redosering. Grodde cubensis for et par år tilbake men er vel litt usikker på hvor og hvordan man burde redosere (som sagt, stor fangst, har råd til å eksperimentere). Tenker 2.5g flein til å starte med, og deretter ha en kopp te som jeg kan ta for å eventuelt justere. For å så toppe det hele med en lemontek shot skulle det være noe vits.

Men ja, hva er deres erfaringer med redoseringer og hvordan den gjør trippen mer intens / lengre / rarere ? Vet toleransen skyter i været, men igjen, har nok av småtroll

Håper det gir noe mening det jeg skriver. Har hatt mine runder rundt solen på diverse så jeg er rimelig trygg (og har min egen respekt, som dog ikke kommer fram i dette innlegget, men det får vi ta senere om noen skulle være nyskjerrige) på soppen så.

"Drømmescenarioet" er vel litt å ha en fortreffelig trip med gjengen med muligheten for en second blastoff (gjerne mørkt rom mckenna lite) senere. Ja, jeg vil bli sliten
Fjellugla;
2,5gr knusktørr, pulverisert flein i te bør gi deg en ganske tilfredsstillende tur skulle jeg mene. Du kommer vel opp på sånn ish nivå 4 av 5 etter shroomery sin definisjon av dosering sånn omtrent. På tom mage i tillegg blir det enda heftigere.. lemontek har jeg prøvd meg litt på, men sluttet med. I pulverform og te, så blir oppturen rimelig hissig, så jeg trenger ikke enda mer intenst (og dermed kortere)..

Redusering funker det, men toleransen bygges jo. Personlig ville jeg vurdert redose omtrent rett etter peaken. Teit å vente til man nesten er nede før man inntar mer..
Personlig bruker jeg redosering mest ved rekreasjonelt bruk og lavere doser, for å holde meg på ett nivå over lengre tid. Feks på skogsfester/psyfester og den slags
Til terapeutisk/seremoniell bruk ser jeg ikke helt poenget
Hvor mye gram tøyrk norsk spise fleinsopp man trenger for Herioc Dose.
Sitat av mindspace Vis innlegg
Hvor mye gram tøyrk norsk spise fleinsopp man trenger for Herioc Dose.
Vis hele sitatet...
Rundt 3.5 gram tørket vil jeg tro, men dette kommer gjerne
litt an på personen som tar det, og set/setting. Altså, for
Terence McKenna, som oppfant begrepet, var det 5 gram tørket
P. cubensis som gjaldt som hans preferanse. Noen sier
de må ha det dobbelte for å trippe like hardt, mens andre går
langt nedi kaninhullet med mindre doser enn det. Har selv
tatt nærmere 5 gram P. cubensis og hatt en bra men
ikke veldig intens tripp, mens jeg en annen gang tok 6 gram
av samme batchen, og ble sendt universet rundt. Intenst!

En annen ting er hvor mye du selv er vant til å ta, og hva
slags opplevelser du får med de ulike mengdene, f.eks. om
du blir kvalm på oppturen, om du tidligere har hatt ordentlig
ubehagelige opplevelser etc.

Uansett vanskelig å si for sikkert, i og med at det handler
om subjektive erfaringer. Eneste jeg kan si er at når du tror
det ikke kan bli gærnere, men blir det, da har du "rett" dose.
1.
Er det noen som har merket forskjell i potens mellom klassisk plen/park flein, og den som vokser i organiske tuer på gamle beitemarker? Evt hva slags faktorer kan avgjøre forskjell i potens?

2. Vil man bevare mer av psilocybinen ved langtids-tørking i romtemp, kontra varmluft med døra på gløtt 40-50 grader? Hva er max temperatur før psilocybinen begynner å brytes ned?

3. Har sålangt stort sett spist dem rå, eller tørket rett i munnen. Noen som kan anbefale den beste metoden, evt en veldig god te oppskrift? Har en kompis som hevdet honning og ingeær i teen gjorde underverker?!

Min heftigste tur sålangt kom da jeg etter ca timen på flein fikk beskjed om at den fluesoppen jeg hadde plukket samme dag skulle spises, som en nattverd. Dette var en formell sermoni jeg gjorde, og spiste hatten på den røde som den var jesu legeme. Fersk. Det ble en skikkelig renselsestur, ikke for den lettskremte 🤐
Endte opp med at vi spiste 2 gram hver og det holdt i massevis, haha. Jeg og han andre veteranen ble i alle fall mindblown, og vi eksperimenterte en god del med store doser cubensis for et par år siden og var liksom ganske vandt til å være grisevrengt (til grenser), men jaggu sparka den godt ifra.

Gleder meg til å ta en solotripp og ta en dypdykk i sjela <3

Tenker jeg skal kverne opp rundt 50g i morgen, er det noe stor forskjell på hvordan man skal behandle og oppbevare pulveret eller er det samme prosedyre som med vanlig tørr sopp?

får beklage lokete innlegg, måtte bare ta av meg hatten og komme å si at jeg overvurderte meg og undervurderte fleinen
Sitat av FjellUgla Vis innlegg
Endte opp med at vi spiste 2 gram hver og det holdt i massevis, haha. Jeg og han andre veteranen ble i alle fall mindblown, og vi eksperimenterte en god del med store doser cubensis for et par år siden og var liksom ganske vandt til å være grisevrengt (til grenser), men jaggu sparka den godt ifra.

Gleder meg til å ta en solotripp og ta en dypdykk i sjela <3

Tenker jeg skal kverne opp rundt 50g i morgen, er det noe stor forskjell på hvordan man skal behandle og oppbevare pulveret eller er det samme prosedyre som med vanlig tørr sopp?

får beklage lokete innlegg, måtte bare ta av meg hatten og komme å si at jeg overvurderte meg og undervurderte fleinen
Vis hele sitatet...
Hehe, godt å høre
Pulverisert flein oppbevarer jeg i lufttett boks/glass, med en silica-pose oppi. Denne boksen plasserer jeg i fryseren for å minimere nedbrytning av virkestoffene. Om det å ha det i fryseren strengt tatt er nødvendig kan vel diskuteres..
Hvis du har det i fryseren, så vær obs på at du må la boksen komme til romtemperatur før du åpner den, ellers får du kondens på innsiden når du åpner, og soppen din blir våt på sikt
Sitat av zldeep Vis innlegg
1.
Er det noen som har merket forskjell i potens mellom klassisk plen/park flein, og den som vokser i organiske tuer på gamle beitemarker?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av zldeep Vis innlegg
Evt hva slags faktorer kan avgjøre forskjell i potens?
Vis hele sitatet...
Potens varierer med soppens tilgang på fosfor og nitrogen.

Sitat av zldeep Vis innlegg
2. Vil man bevare mer av psilocybinen ved langtids-tørking i romtemp, kontra varmluft med døra på gløtt 40-50 grader? Hva er max temperatur før psilocybinen begynner å brytes ned?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noen klar grense for maks temperatur. Stoffer brytes ned over tid, og jo mer varme desto kortere tid tar det. Psilocybin tåler litt varme, og en kjapp ovnstørk på lav temperatur går fint, men all den tid man kan unngå det, så er det å anbefale. Psilocin er nemlig langt mindre stabilt enn psilocybin, og soppen inneholder også dette.

Det tar ikke lang tid å tørke Spiss fleinsopp i romtemp. Bruk en vifte, så går det fort.

Sitat av zldeep Vis innlegg
3. Har sålangt stort sett spist dem rå, eller tørket rett i munnen. Noen som kan anbefale den beste metoden, evt en veldig god te oppskrift? Har en kompis som hevdet honning og ingeær i teen gjorde underverker?!
Vis hele sitatet...
Det er ikke noen måte som er best. Jeg blir trøtt av soppte, derfor foretrekker jeg å spise den tørr. Andre liker å drikke te fordi opptaket skjer raskere. Det er bare smake og behag.
Tok 2.4 gram Norsk Fleinsopp + 4 gram Psilocybin Atlantis. Først gang noe ris eller psychedelic.

It was a trip from laughing like a little kid, to experience of death, and then fighting like hell. And giving into death. Was very painful to leave everything.

But after accepted the death, saw the creation of life. How one soul was connected to mine. It was me in all the reflection. Peace came when I said "I Am".

Saw how resisting death can lead to a feeling of being in Abyss. Place of nowhere. Tormented soul. But once i give up. Then the doors opend.

My girlfriend did this with me she was strong enough to say it's ok to die. Let it go. That helped a lot.

Funny is after seeing the life and parallel universes, I was laughing. I thought there is no death just one transfer of energy to the next drama.

I heard this sound of buzzing, a little particle. It was so high I thought my ears will burst. It was sound of creation, may be gods particle.

Funny how I created me and everything. Pure play. As the Hindus call it Lila.

After 24 pure peace.
Natt&Dag tar ansvar med Fleinvettreglene: Åtte tips til soppturen:
http://www.nattogdag.no/2015/09/flei...til-soppturen/
Sist endret av Antimatter08; 25. september 2018 kl. 18:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sinna Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er en godt voksen person med 51 år på baken som hadde min første planlagte tripp for kort tid siden. Jeg har reflektert mye over opplevelsen i ettertid.

Inntok en middels dose som jeg forventet skulle ta meg til level 2-3.

Etter at soppen ble konsumert fikk jeg en nervøs kroppslig spenning i påvente av effekten som skulle komme.

Den kom...og umiddelbart fikk jeg et "deja vu"! Her hadde jeg vært før og det gjorde meg litt redd og engstelig.


Som 16-åring var jeg en nokså vilter ungdom med stor nyskjerringhet og trang til å være med på alt som virket spennende.
Jeg og en kompis fikk tilbud fra en sjømann som ville selge oss en "klump" med hasj på størrelse med en fyrstikkeske. Endte opp med at vi kjøpte den, uten at vi hadde noe anelse om det virkelig var hasj og hvordan den skulle tilberedes og brukes.

Vi tok den med hjem og delte den opp i mindre biter med kniv, Noen av disse delte vi ytterligere i mindre biter som vi blandet sammen med petterøes rulletobakk som vi rullet i rizla sigarettpapir og deretter fyrte opp.
Vi røyka og røyka og røyka....null effekt!
Samme prosedyre ble utført...ny bit ble delt opp, blandet i tobakk og rullet til røyk som ble fyrt opp igjen.
Dette gjentok vi flere ganger før vi konstaterte at vi hadde blitt lurt av selgeren.

Pratet litt om hva vi skulle foreta oss videre samme dag...og så ble vi plutselig veldig knisete.
Deretter forsvant jeg inn i en verden jeg aldri tidligere har klart å formidle til andre.

Opplevelsen forandret min personlighet dramatisk.


I dag skjønner jeg at opplevelsen var fra inntak av psykedelika. Min nylige trip bekreftet dette med 100% sikkerhet.

Jeg hadde forberedt meg grundig og lest meg opp på min planlagte tripp, så selv om opplevelsen nå ble skremmende, var den ikke preget av den voldsomme frykten som den ga i min ungdom. Jeg reflekterer over opplevelsen hver dag fortsatt, så det er tydelig at hodet mitt virkelig har behov for å bearbeide erfaringen. Et behov som kanskje har vært der i 35 år.


Håper og tror at det har/vil oppstå en likevekt fra mine to opplevelser....som kanskje vil gi meg et nytt og bedre utgangspunkt for min neste tripp som kommer...en gang i nær fremtid.
Inntok 1.3 g flein i pulverform i forrige uke bare for å danne meg et slags inntrykk av hvordan rusen er. Merket en behagelig ro etter ca. en time, mer klarhet i tankegangen og små visuelle effekter og fargene ble på et vis forsterket. Må si det ga mersmak. Blir nok 2g eller mer neste gang.
Anonym bruker
"Lett Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Inntok 1.3 g flein i pulverform i forrige uke bare for å danne meg et slags inntrykk av hvordan rusen er. Merket en behagelig ro etter ca. en time, mer klarhet i tankegangen og små visuelle effekter og fargene ble på et vis forsterket. Må si det ga mersmak. Blir nok 2g eller mer neste gang.
Vis hele sitatet...
Hadde en liknende opplevelse idag selv, tok dog mye mindre, grovt regnet 0,5g.
Skulle microdosere og gjorde det i 3 uker uten at jeg følte det gav meg noe så ble det igjen omtrentlig 0,5g som jeg testet nå.

Behagelig avslappende effekt, lys ble forsterket, men ikke noe mer enn det. Merket humøret også steg litt, kan minne litt om nedturen på emma uten at man er sliten liksom, den mer chill følelsen.

Kan man dosere flein på feelingen? Aka når det kicker litt så kan man fylle på litt for å justere trippen? Eller fungerer flein som syre at initial dose er eneste som teller og alt etter det blir bortkastet?
Obs obs folkens, elgjakta starta 25. Sept, så nå kommer det nok til å være mye folk på rare steder i skog og mark de neste dagene/ukene. Greit å vite om man skal ut og plukke litt kanskje
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare en liten anekdote ang. forskjeller i potens mellom individuelle sopper/preparasjon; i fjor spiste jeg 35 tørka flein. Forleden dag spiste jeg seks stykker rå - kuttet/grinda, oppi avtrekk, spiste/drakk alle restene, nøyaktig samme fremgangsmåte sist gang utenom tørkingen. Men jeg trippa hardere på seks sopp enn 35! Er det virkelig så store forskjeller mellom individer eller reduserer tørking soppens potens?

Har også merka at plenen min har en høyst varierende soppmengde. Ei uke 40+, neste uke ingen, selv etter masse regn. Finnes det noen triks for å gjødsle eller preparere plenen utover sesongen? Det er tydeligvis et sted hvor soppen trives i perioder. Kakka på samtlige hatter før plukking for at de skulle slippe sporer. Vil f.eks. en bioklipp av gresset bidra til noe næring?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare en liten anekdote ang. forskjeller i potens mellom individuelle sopper/preparasjon; i fjor spiste jeg 35 tørka flein. Forleden dag spiste jeg seks stykker rå - kuttet/grinda, oppi avtrekk, spiste/drakk alle restene, nøyaktig samme fremgangsmåte sist gang utenom tørkingen. Men jeg trippa hardere på seks sopp enn 35! Er det virkelig så store forskjeller mellom individer eller reduserer tørking soppens potens?

Har også merka at plenen min har en høyst varierende soppmengde. Ei uke 40+, neste uke ingen, selv etter masse regn. Finnes det noen triks for å gjødsle eller preparere plenen utover sesongen? Det er tydeligvis et sted hvor soppen trives i perioder. Kakka på samtlige hatter før plukking for at de skulle slippe sporer. Vil f.eks. en bioklipp av gresset bidra til noe næring?
Vis hele sitatet...
Jeg mener på at i tørkingsprosessen så blir noe psilocin ødelagt, da dette stoffet er mye mer ustabilt en psilocybin. Søk gjerne opp min påstand da jeg er veldig usikker på at dette er sant.

Men angående gjødsel, så er jeg veldig sikker på at flein foretrekker natur gjødsel over kunstig. Fant et lite område hvor en bonde hadde spraya møkk (kudritt) på en beitemark på sommeren, på høsten «booma» det til me flein der, var overalt! Så plukka med meg veldig mye bare fra et 10x10 meters område, i år har jeg funnet 2 stk fra samme område xD
Spørsmål: flein finnes ikke i skogen men jeg lurer på om noen har erfaring i store områder i skogen der trær er felt for type 10 år siden? Sau finnes. Jag vil gjerne høre andres erfaringer for å eventuelt slippe en lang kjøretur.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Prompetroll Vis innlegg
Spørsmål: flein finnes ikke i skogen men jeg lurer på om noen har erfaring i store områder i skogen der trær er felt for type 10 år siden? Sau finnes. Jag vil gjerne høre andres erfaringer for å eventuelt slippe en lang kjøretur.
Vis hele sitatet...
For å si det slik: Er det gress på bakken, så kan det vokse flein der, og det kan unektelig vokse gress i deler av skog.
Jeg har selv funnet flein midt inne i en skog der det var gress, det stakk opp en 4-5 stk fra en gresstue. Men jeg fant ingenting mer, så det er jo muligens bortkastet tid da du har større sjanse for å finne mer på en mark med mye gress.
Sitat av Prompetroll Vis innlegg
Spørsmål: flein finnes ikke i skogen men jeg lurer på om noen har erfaring i store områder i skogen der trær er felt for type 10 år siden? Sau finnes. Jag vil gjerne høre andres erfaringer for å eventuelt slippe en lang kjøretur.
Vis hele sitatet...
Du kan godt finne flein slike steder, ja. Min erfaring er
at man kan finne ganske mye voksende langs traktorveier
som går fra sauebeiter og gjennom skog. Særlig i år hvor
det har vært veldig tørt i åpent lende, har vokst godt på
steder som har ligget mer i skyggen.
Hei. Har ei veninne som vil prøve soppen mot depresjon. Jeg anbefalte henne å starte lett. Derfor spiste hun 26 råe "prakteksemplarer". (Jada, vet att man bør dossere i antall gram tørket sopp, men vi hadde ikke vekt tilgjengelig og ønsket bare å prøve en liten dose.)
Etter 1 time følte hun absolutt ingen effekt, da spiste hun 20 stk til, fortsatt uten å merke noe som helst.
Selv hadde jeg en fantastisk første opplevelse på 40stk av samme sopp, plukket på samme plass. Jeg er en aktiv man på 90kg, mens hun bare veier 55kg. Vi er begge i 30-årene.
Hun har tatt en slankeopperasjon der di krympet magesekken drastiskt, og hun går på anti-deppresiv medisin. Kan dette ha noe med saken å gjøre?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Tromsø29 Vis innlegg
Hei. Har ei veninne som vil prøve soppen mot depresjon. Jeg anbefalte henne å starte lett. Derfor spiste hun 26 råe "prakteksemplarer". (Jada, vet att man bør dossere i antall gram tørket sopp, men vi hadde ikke vekt tilgjengelig og ønsket bare å prøve en liten dose.)
Etter 1 time følte hun absolutt ingen effekt, da spiste hun 20 stk til, fortsatt uten å merke noe som helst.
Selv hadde jeg en fantastisk første opplevelse på 40stk av samme sopp, plukket på samme plass. Jeg er en aktiv man på 90kg, mens hun bare veier 55kg. Vi er begge i 30-årene.
Hun har tatt en slankeopperasjon der di krympet magesekken drastiskt, og hun går på anti-deppresiv medisin. Kan dette ha noe med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det er temmelig godt kjent at du IKKE BURDE BRUKE PSYKEDELIKA NÅR DU GÅR PÅ ANTIDEPRESSIVA.
Selv om det finnes endel folk som sier at "du bare må øke dosen" så ser jeg på det som særdeles lite smart på lang sikt å ha i seg bevissthetsendrende stoffer når man allerede er på et annet humørregulerende medikament.
Avhengig av typen kan effekten enten være helt fraværende, som i deres tilfelle, eller effekten kan forsterkes såpass at det kan bli farlig for helsen.
Vanligvis vil SSRI medikamenter dempe effektene, mens MAO-hemmere vil forsterke effekten.
Sist endret av Dodecha; 29. september 2018 kl. 16:16.
Sitat av Mycelium Vis innlegg
Obs obs folkens, elgjakta starta 25. Sept, så nå kommer det nok til å være mye folk på rare steder i skog og mark de neste dagene/ukene. Greit å vite om man skal ut og plukke litt kanskje
Vis hele sitatet...
Lurt å kle seg med sterke farger om man skal ut vandre krokbøyd i tillegg
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er en godt voksen person med 51 år på baken som hadde min første planlagte tripp for kort tid siden. Jeg har reflektert mye over opplevelsen i ettertid.

Inntok en middels dose som jeg forventet skulle ta meg til level 2-3.

Etter at soppen ble konsumert fikk jeg en nervøs kroppslig spenning i påvente av effekten som skulle komme.

Den kom...og umiddelbart fikk jeg et "deja vu"! Her hadde jeg vært før og det gjorde meg litt redd og engstelig.


Som 16-åring var jeg en nokså vilter ungdom med stor nyskjerringhet og trang til å være med på alt som virket spennende.
Jeg og en kompis fikk tilbud fra en sjømann som ville selge oss en "klump" med hasj på størrelse med en fyrstikkeske. Endte opp med at vi kjøpte den, uten at vi hadde noe anelse om det virkelig var hasj og hvordan den skulle tilberedes og brukes.

Vi tok den med hjem og delte den opp i mindre biter med kniv, Noen av disse delte vi ytterligere i mindre biter som vi blandet sammen med petterøes rulletobakk som vi rullet i rizla sigarettpapir og deretter fyrte opp.
Vi røyka og røyka og røyka....null effekt!
Samme prosedyre ble utført...ny bit ble delt opp, blandet i tobakk og rullet til røyk som ble fyrt opp igjen.
Dette gjentok vi flere ganger før vi konstaterte at vi hadde blitt lurt av selgeren.

Pratet litt om hva vi skulle foreta oss videre samme dag...og så ble vi plutselig veldig knisete.
Deretter forsvant jeg inn i en verden jeg aldri tidligere har klart å formidle til andre.

Opplevelsen forandret min personlighet dramatisk.


I dag skjønner jeg at opplevelsen var fra inntak av psykedelika. Min nylige trip bekreftet dette med 100% sikkerhet.

Jeg hadde forberedt meg grundig og lest meg opp på min planlagte tripp, så selv om opplevelsen nå ble skremmende, var den ikke preget av den voldsomme frykten som den ga i min ungdom. Jeg reflekterer over opplevelsen hver dag fortsatt, så det er tydelig at hodet mitt virkelig har behov for å bearbeide erfaringen. Et behov som kanskje har vært der i 35 år.


Håper og tror at det har/vil oppstå en likevekt fra mine to opplevelser....som kanskje vil gi meg et nytt og bedre utgangspunkt for min neste tripp som kommer...en gang i nær fremtid.
Vis hele sitatet...
Høres ut som en vill opplevelse! 35 år uvitenhet, også åpenbarer alt seg gjennom en trip. Kjenner jeg gleder meg til å inta trip stadiet snart
IKKE FLEIN. Denne soppen berørte fleinen jeg fant, noen som vet om den er farlig?
https://imma.gr/75306x26b6a
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Vi er ikke mycologer her inne og kan ikke identifisere hvilken som helst sopp i Norsk natur.

Om du vil få identifisert soppen så vil jeg anbefale å stikke innom Spør en biolog
Sitat av EnTaze Vis innlegg
IKKE FLEIN. Denne soppen berørte fleinen jeg fant, noen som vet om den er farlig?
https://imma.gr/75306x26b6a
Vis hele sitatet...
Soppen på bildet er ikke giftig. Og om den hadde vært det, hadde
det ikke hatt noen ting å si om den var borti fleinsoppen.
Sitat av zldeep Vis innlegg
Nå har jeg vært ute og lett i 2 dager ute på landsbygda her oppe i nord. Åker etter åker, beite etter beite. Og plener. Funnet 15 stk.

Det har øst ned med regn sikkert nærmere 2 uker i strekk, kan det være at det rett og slett har regnet for mye??? Opphold et par-tre dager nå, håper det hjelper. Eller er sesongen på hell?
Vis hele sitatet...
Var ute idag å lette her i nord. På den lille timen jeg var der fikk jeg med meg ca100 sopper. Har lett i hele september og funnet litt hele tiden. Sesongen er reddet
Sitat av zldeep Vis innlegg
Nå har jeg vært ute og lett i 2 dager ute på landsbygda her oppe i nord. Åker etter åker, beite etter beite. Og plener. Funnet 15 stk.

Det har øst ned med regn sikkert nærmere 2 uker i strekk, kan det være at det rett og slett har regnet for mye??? Opphold et par-tre dager nå, håper det hjelper. Eller er sesongen på hell?
Vis hele sitatet...
Var ute og sjekka et par steder i mitt område i går. Det var generelt lite sopp å se, og ingen flein.
Tenkte også tanken på at det har vært for mye nedbør, siden det har regnet heftig mye de siste halvannen-to ukene. Det er mulig at flein ikke trives med for mye vann og mangel på sollys? Frosten har også meldt seg, men jeg har erfart å finne stivfrossen (2-4 minusgrader) flein fra tidligere år.

Jeg holder en finger på at det har vært for vått. Nå er det meldt noe klarer vær fremover, men med klart vær kommer også nattefrosten. Skal ut å se igjen om et par dager.
Sitat av fjellfisk Vis innlegg
Var ute og sjekka et par steder i mitt område i går. Det var generelt lite sopp å se, og ingen flein.
Tenkte også tanken på at det har vært for mye nedbør, siden det har regnet heftig mye de siste halvannen-to ukene. Det er mulig at flein ikke trives med for mye vann og mangel på sollys? Frosten har også meldt seg, men jeg har erfart å finne stivfrossen (2-4 minusgrader) flein fra tidligere år.

Jeg holder en finger på at det har vært for vått. Nå er det meldt noe klarer vær fremover, men med klart vær kommer også nattefrosten. Skal ut å se igjen om et par dager.
Vis hele sitatet...
Takk, da er vi på samme tanke. Var ute i dag og det er generelt lite sopp å se i skogen også. Blir å holde seg på pluss-siden her temperaturmessig i følge yr, før det blir mer nedbør og litt varmere igjen. Håper og tror vi får en bølge til med oppblomstring. For såvidt jeg har skjønt skal sesongen kunne vare helt til snøen har lagt seg?

Det var en som sa det at psilocybinen virker som frostvæsken til soppen, og at teorien med at den blir mer potent utover høsten stemmer fordi den behøver mer og mer psilocybin for å overleve kulden. Interessant teori, men vet ikke hvorvidt den stemmer. Om ikke annet er det litt logisk i så fall, at den vokser på beitemarker, sånn at beitedyr skal finne den, og antageligvis få hjelp fra den på samme måte. Takle kalde høstnetter enda bedre. For du verden hvor deilig det er å gå ut i frisk luft, og hvor mye mer i synch med natur og temperaturer man blir når man har spist flein 😂🤓. Nå tenker jeg høyt her, men dette er en fascinerende teori!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av zldeep Vis innlegg
T
Det var en som sa det at psilocybinen virker som frostvæsken til soppen, og at teorien med at den blir mer potent utover høsten stemmer fordi den behøver mer og mer psilocybin for å overleve kulden. Interessant teori, men vet ikke hvorvidt den stemmer.
Vis hele sitatet...
Hva med de tropiske artene som inneholder psilocybin?
Og det faktumet at det er langt flere arter i varmere strøk med psilocybin enn de få som finnes her i Nord.

Det er slik men endel subkulturer, det skapes rykter og siden folk i miljøet ikke akkurat følger den vitenskapelige metoden så får ryktene kjøtt på beinet og fortelles her og der for streetcredz og ærefrykt.

Et av teoriene er at psilocybin blir produsert for å beskytte soppen fra insekter da stoffet ser ut til å ha en appetittsvekkende effekt i insekter.
Artikkel om arbeidet, selve rapporten.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hva med de tropiske artene som inneholder psilocybin?
Og det faktumet at det er langt flere arter i varmere strøk med psilocybin enn de få som finnes her i Nord.

Det er slik men endel subkulturer, det skapes rykter og siden folk i miljøet ikke akkurat følger den vitenskapelige metoden så får ryktene kjøtt på beinet og fortelles her og der for streetcredz og ærefrykt.

Et av teoriene er at psilocybin blir produsert for å beskytte soppen fra insekter da stoffet ser ut til å ha en appetittsvekkende effekt i insekter.
Artikkel om arbeidet, selve rapporten.
Vis hele sitatet...

Takk Dodecha!

Har du noen kommentar til spørsmål om det kan hindre vekst av flein nå som det har regnet avsindig mye her oppe i nord, og at det kan være en sammenheng med at vi ser lite sopp generelt sett akkurat nå?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av zldeep Vis innlegg
Takk Dodecha!

Har du noen kommentar til spørsmål om det kan hindre vekst av flein nå som det har regnet avsindig mye her oppe i nord, og at det kan være en sammenheng med at vi ser lite sopp generelt sett akkurat nå?
Vis hele sitatet...
Føler for at jeg repeterer med selv i det uendelige nå men la gå, en gang til kan ikke skade:
Vi vet ikke så mye om vekstforholdene til flein, dette er ikke noe som forskes noe på, da det tilsynelatende har ingen medisinsk eller økonomisk verdi. Så og si alle rådene jeg har hørt om flein er i samme gate som svadaet om at psilocybin er frostvæske for soppen: Usubstansiert tull, og det de baserer disse meningene sine på er tilfeldige observasjoner.

I den vitenskapelige litteraturen så vet vi at fleinsopp lever i symbiose med gress, vi vet ca hvilken temperatur den liker (nei, det er ikke 0 grader, men mellom 0 og 20 grader celcius). Mer enn det vet vi ikke, vi aner ikke hvor mye regn er for mye eller hva som er for lite.

Vi vet faktisk veldig lite, og hvor folk får for seg at jeg og de med noen års plukkeerfaring her på bruket skal kunne spå hvor mye sopp som kommer frem her og der er totalt idiotisk, vi er ikke orakelet ved delphi (selv om vi kanskje tror det under en tripp).

tl:dr: Jeg vet ikke hvem "vi" du refererer til men om man ser i Identifiseringstråden så finner folk vitterlig masse flein. Finner du ikke sopp? Da leter du ikke nok, kom deg ut.
Sist endret av Dodecha; 2. oktober 2018 kl. 20:18.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Føler for at jeg repeterer med selv i det uendelige nå men la gå, en gang til kan ikke skade:
Vi vet ikke så mye om vekstforholdene til flein, dette er ikke noe som forskes noe på, da det tilsynelatende har ingen medisinsk eller økonomisk verdi. Så og si alle rådene jeg har hørt om flein er i samme gate som svadaet om at psilocybin er frostvæske for soppen: Usubstansiert tull, og det de baserer disse meningene sine på er tilfeldige observasjoner.

I den vitenskapelige litteraturen så vet vi at fleinsopp lever i symbiose med gress, vi vet ca hvilken temperatur den liker (nei, det er ikke 0 grader, men mellom 0 og 20 grader celcius). Mer enn det vet vi ikke, vi aner ikke hvor mye regn er for mye eller hva som er for lite.

Vi vet faktisk veldig lite, og hvor folk får for seg at jeg og de med noen års plukkeerfaring her på bruket skal kunne spå hvor mye sopp som kommer frem her og der er totalt idiotisk, vi er ikke orakelet ved delphi (selv om vi kanskje tror det under en tripp).

tl:dr: Jeg vet ikke hvem "vi" du refererer til men om man ser i Identifiseringstråden så finner folk vitterlig masse flein. Finner du ikke sopp? Da leter du ikke nok, kom deg ut.
Vis hele sitatet...

Godt, da har du gitt meg nok informasjon til at jeg vet hva som er vits å spørre om.

Når det gjelder din påstand om at jeg ikke leter nok så har jeg funnet tett på 3000 stk i år, men har de tre siste gangene jeg har lett, i et område der det burde florere, funnet totalt 15 stk. Nå snakker vi 7-8 timer med leting, og nesten nada altså. Derfor spør jeg om det KAN ha vært for mye regn. Dette er bare min andre letesesong, så jeg vet ikke bedre.
Anonym bruker
"Selvforsynt Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med slalåmbakker, noen som har gjort noen funn?
Masse. Etter 8år med leiting fant jeg en laaang traktorvei og masse gress midt i skauen fullt av flein. Sølbunkene er fulle av svære flein nå. Siste dagene før snøen legger seg nå. Troms dette
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av zldeep Vis innlegg
Godt, da har du gitt meg nok informasjon til at jeg vet hva som er vits å spørre om.

Når det gjelder din påstand om at jeg ikke leter nok så har jeg funnet tett på 3000 stk i år, men har de tre siste gangene jeg har lett, i et område der det burde florere, funnet totalt 15 stk. Nå snakker vi 7-8 timer med leting, og nesten nada altså. Derfor spør jeg om det KAN ha vært for mye regn. Dette er bare min andre letesesong, så jeg vet ikke bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke å sikte krassheten mot deg spesifikt, det er bare at veldig mange kommer med dette samme spørsmålet, og da lurer jeg på om de i det hele tatt har giddet å lese førsteinnlegget.
Eventuelt kanskje noe er uklart så det virker som om all informasjonen ikke blir nevnt i det første innlegget? Jeg har prøvd å være så omfattende og grundig som mulig.

Man blir bare litt furten når man har komprimert ganske mye informasjon slik at det skal være lett tilgjengelig på ett sted og så virker det som om folk driter i å lese det, men det er jo mitt problem :P
Har kjøpt et Norges glass, følgte med en lite pose med desiccant, sånt som følger som regel med i Norges glass antar jeg. Burde denne posen touche soppen i det hele tatt, eller gjør det noe i det hele tatt? Har en sokk med masse salt i på bunnen av glasset pluss denne desiccant posen, all soppen ligger oppå dette.