Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3984
Kloroform er et ganske interessant og nyttig kjemikalie, oftest som løsemiddel. Siden det kan lages relativt enkelt av 'husholdningsvarer' tenkte jeg å lage en kort guide med noen bilder.

Jeg skal ta utgangspunkt i natrium hypokloritt (NaClO) og aceton (C3H6O), som undergår følgende reaksjon: C3H6O + 3NaClO → CHCl3 + 2NaOH + NaC2H3O2.

Natrium hypokloritt er det aktive stoffet i vaske-og blekemiddelet klorin, i konsentrasjoner mellom 4-6%. Ren aceton er tilgjengelig i de fleste butikker som også selger maling, Biltema/Coop Bygg/Jernia osv.



Siden konsentrasjonen er lav trenger vi minst 4 liter for å få noe produkt, 5% av 4000 gir 200 gram NaClO, eller 2.69 mol. Da trenger vi en tredjedel av 2.69 mol av aceton (0.8967), 65.8 mL/52.1 gram. Denne reaksjonen skal da gi 0.8967 mol kloroform, eller 72 mL.

Finn en beholder som rommer mer enn 4 liter, ha i en god mengde isbiter, hell over all klorinen. Mål opp 66 mL aceton, hell over i klorinen, bland godt sammen. Etter få minutter vil innholdet se melkeaktig ut, hvit og "cloudy", la det stå til klorinen er en klar veske. Om du har en gjennomsiktig beholder skal du kunne se et organisk lag på bunnen, dette er kloroform. All vesken over dette laget skal forkastes, hell så det resterende over i en skilletrakt og få laget over i en kolbe klar til destillering e.l. Du vil nå se at du ikke sitter igjen med 72 mL veske, men noe nærmere 50 mL. Siden kloroform er løselig i vann 0.8 g/dL (0.8*40 = 32 g / 21.4 mL). Siden mengden er så liten bruker jeg en Dean-Stark trap istedet for destillasjon. Oppsett:



Ta vare på all distillatet som kommer over på ca. 62 C.



VIKTIG! Kloroform løser opp en stor mengde plastikk, oppbevar i glass/metall. Kloroform brytes ned til giftig fosgen gass under lagring, raskere under sollys. Noen dråper etanol er nødvendig for å bryte ned fosgen, bruk opak beholder.

Kloroform er giftig og kreftfremkallende, det skal ikke inhaleres på noen måte.
For educational purposes only!

I flere butikker kan du kjøpe nesten ren kalsium hypokloritt som sjokk-klor granulater, Nitor Sjokk-klor hos Jula, for eksempel. Prosedyren er den samme, bare at du må løse opp hypokloritten selv til ønsket konsentrasjon og regne om støkiometrien. Husk at dette er en eksotermisk reaksjon, høyere konsentrasjon krever mer kjøling.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vet at det er giftig og kreftfremkallende men vil jeg kunne besvime av å inhalere det? Eller er det "daterape" ryktet bare tull?
Flott guide forresten.
Sist endret av Juicekongen; 18. september 2012 kl. 19:47.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Vet at det er giftig og kreftfremkallende men vil jeg kunne besvime av å inhalere det? Eller er det "daterape" ryktet bare tull?
Flott guide forresten.
Vis hele sitatet...
Kloroform ble brukt som bedøvelsesmiddel en gang i tiden, på lik linje med eter. Kloroform erstattet faktisk eter i en periode fordi det var mindre ubehagelig for pasienten. En del av virkningen og doseringen er ganske litt feilrepresentert i film og slik, men ikke mye.