Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2757
Jeg er ikke veldig interessert i pyro, men da jeg trengte noe kaliumnitrat rigget jeg opp til en syntese. Jeg vet ikke helt hvor prisgunstig og effektiv denne er, derfor håper jeg på innspill fra dere som har gjort dette før. Jeg kommer til å ha bruk for KNO3 mye mer fremover, så om dere har alternative synteser og/eller ideer som er bedre enn denne så vil jeg høre fra deg i kommentarfeltet.

Jeg gikk med følgende reaksjon:

NH4NO3 + KOH -> KNO3 + NH3 + H2O

Denne gangen tok jeg utgangspunkt i 250 gram NH4NO3, og regnet så ut teoretisk utbytte (støkiometrien). 250 gram NH4NO3 blir 3.12 mol, 3.12 mol bli 175 g KOH, 316 g KNO3, 53.2 g NH3 og 56.3 g H2O.

Det største problemet med reaksjonen her er 53.2 g NH3, noe som tilsvarer 76.3 liter. Selv om man gjør dette ute kan det bli svært ubehagelig å stå i ammoniakk lukt hele tiden, så jeg valgte å passere gassen inn i saltsyre istedet (HCl + NH3 -> NH4Cl). Oppsettet så slik ut:

http://dl.dropbox.com/u/15526481/Permanent/041.JPG

Oppsettet er litt improvisert, og er rett og slett bare et standard destilleringsapparat, der PVC slangen leder ned i en erlenmeyer kolbe med HCl.

http://dl.dropbox.com/u/15526481/Permanent/051.JPG

Reaksjonen mellom NH4NO3 og KOH går uten problemer, KNO3 formes øyeblikkelig som løsningene møtes. Addisjonen av KOH gikk veldig raskt, ingen grunn til å dryppe den over tid.

http://dl.dropbox.com/u/15526481/Permanent/068.JPG

Etter reaksjonen mellom KOH og NH4NO3 er ferdig, ble addisjonstrakten byttet ut med en stopper, og en varmeplate plassert under rundkolben. Nå hadde jeg en rundkolbe med konsentrert NH3 i vann, og KNO3. Under oppvarming vil NH3 avdampe mye raskere og før vannet. Jeg hadde rundkolben over varmeplaten i ca. 2 timer. Den lille vesken som var igjen tømte jeg bare ut i vasken, og innholdet var krystallisert KNO3.

http://dl.dropbox.com/u/15526481/Permanent/088.JPG

Det er ikke lett å få denne klumpen ut av en rundkolbe med smal 24/40 kobling, så jeg måtte ristet den litt og få ut bit for bit. Jeg satte stekeovnen på 100 C (med varmluft), la alt KNO3 jeg hadde på stekepapir og satte den i ovnen i ca. 15 minutter. Det kom ut some et fint pulver:

http://dl.dropbox.com/u/15526481/Permanent/003.JPG

Brenner godt blandet med litt pulverisert sukker

Er dette en vanlig metode å lage KNO3? Hvilket metoder bruker dere? Jeg vet at denne metoden også kan utføres med KCl istedet for KOH, som igjen er mye billigere - noen prøvd dette? Kommentarer?

Mvh, Polesch.
Avanserte greier Før da jeg drev med pyro pleide ja bare å kjøpe KNO3 ...
Fin guide, men bare en ting du får tak i ammoniumnitrat, og ikke kaliumnitrat ?
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Fin guide, men bare en ting du får tak i ammoniumnitrat, og ikke kaliumnitrat ?
Vis hele sitatet...
Hva er problemet med AmmoniuntNitrat? Han kan ikke drepe noen med 500g
Trådstarter
Sitat av robojot Vis innlegg
Før da jeg drev med pyro pleide ja bare å kjøpe KNO3 ...
Vis hele sitatet...
Det tenkte jeg faktisk ikke på, har en tendens til å lage alt jeg trenger selv. Hvor får man kjøpt dette? Pris?

Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Fin guide, men bare en ting du får tak i ammoniumnitrat, og ikke kaliumnitrat ?
Vis hele sitatet...
Forstår ikke spørsmålet ditt.
Sitat av Polesch Vis innlegg
Det tenkte jeg faktisk ikke på, har en tendens til å lage alt jeg trenger selv. Hvor får man kjøpt dette? Pris?



Forstår ikke spørsmålet ditt.
Vis hele sitatet...
Han mener sikkert at det er tilnærmet umulig å få tak i ammoniumnitrat pga. at staten har satt restriksjoner på det etter 22. juli bomben og ABB.
Sist endret av Xzip; 11. mai 2012 kl. 13:55.
Trådstarter
Sitat av Xzip Vis innlegg
Han mener sikkert at det er tilnærmet umulig å få tak i ammoniumnitrat pga. at staten har satt restriksjoner på det etter 22. juli bomben og ABB.
Vis hele sitatet...
Haha, neida!
Sist endret av Polesch; 11. mai 2012 kl. 13:58.
Sitat av Polesch Vis innlegg
Haha, neida!
Vis hele sitatet...
Som sagt så finnes det unntak Hva betalte du for destillasjonsapparatet?
Trådstarter
Sitat av Xzip Vis innlegg
Som sagt så finnes det unntak Hva betalte du for destillasjonsapparatet?
Vis hele sitatet...
Det kom på 670 kroner totalt, det er utenom addisjon/skille trakten.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Han mener sikkert at det er tilnærmet umulig å få tak i ammoniumnitrat pga. at staten har satt restriksjoner på det etter 22. juli bomben og ABB.
Vis hele sitatet...
Det er like lett å handle store mengder nå som det var før 22. Juli

OnTopic; fin guide Men tror jeg holder meg til å handle over nettet :P mye lettere det

Sitat av Polesch Vis innlegg
Det kom på 670 kroner totalt, det er utenom addisjon/skille trakten.
Vis hele sitatet...
hvor kjøpte du det?
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
(...) hvor kjøpte du det?
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte det av en kinesisk nettbutikk gjennom ebay, Labware SuperStore. Butikken er lagt ned for øyeblikket. Jeg vet ikke om noen tilsvarende forhandlere, handlet så og si bare hos han.
Fikk newsletter fra sagitta.se. De har tilbud på diverse, i tillegg til at det er utrolig billig fra før.
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Fikk newsletter fra sagitta.se. De har tilbud på diverse, i tillegg til at det er utrolig billig fra før.
Vis hele sitatet...
sagitta.se, ser de har noen rimelige priser der, tenkte å bestille noen simax 500 mL flasker derfra. Jeg vet at Phoenix Trading i Stavanger selger mye utstyr, men er ekstremt dyre.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Polesch Vis innlegg
Hvor får man kjøpt dette? Pris?
Vis hele sitatet...
Det selges jo for rundt 50 kr kiloet flere plasser på internett
Hvor tør jeg ikke si åpent på offentlige sosiale medier, men ta gjerne kontakt på pm Kun siden du bor i stavanger
Trådstarter
Sitat av sven Vis innlegg
Det selges jo for rundt 50 kr kiloet flere plasser på internett
Hvor tør jeg ikke si åpent på offentlige sosiale medier, men ta gjerne kontakt på pm Kun siden du bor i stavanger
Vis hele sitatet...
Ja, sant det. Klarer å få tak i det aller meste, men oftest er det slik at jeg bare trenger en liten mengde for en planlagt syntese. Planlegger for øyeblikket en katalytisk reduksksjon av KOH. Kalium metall er fint å ha!