Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 18248
Sitat av cromoglic Vis innlegg
Dette er, etter min mening, mest relevant i profesjonelle sammenhenger. Hvorvidt mine venner på Facebook bryr seg om å skrive korrekt eller ei er ikke så viktig for min del. Når et seriøst firma har skrivefeil i annonsene sine, derimot, synes jeg det er litt verre; for det første mister jeg tillit til firmaet. Særlig siden jeg opplever at firma som har mye rot i reklamene sine, spesielt på internett, ofte er svindlere og falske firmaer.

Om språket ødelegges av at folk ikke bryr seg eller tar snarveier er jo en annen sak...
Vis hele sitatet...
Jeg tror det du skriver her henger veldig sammen. Disse skrivefeilene i annonsene tenker jeg kommer av folk på Facebook som ikke bryr seg så mye om rettskriving til daglig, kunn i profesjonelle sammenhenger. Da blir det lett å snuble.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Når man sitter på et forum som Freak, der man møter folk i alle aldere/aldre (flott at jeg ikke vet hvordan alder skrives i flertall ) så har skrivestil, ordlegging og interessefelt mye å si for hvordan du fremstår som person.

Jeg vet ikke hvor gammel han som er over meg er, jeg ikke hvordan han ser ut eller noe som helst. Det eneste jeg kan basere mitt intrykk av ham på her inne er på (etter min mening) 3 ting.. Bilde/avatar, skriftspråk, og Kp.

Nå er Kp den mest upålitlige faktoren av dem alle, fordi vi har Kp-horer her inne. Men når man ser en bruker som har dobbelt så mange Kp som innlegg og over 500 innlegg, så er dette et kvalitetstegn.

Men tilbake til saken. For det første så må man skille mellom folk som med vilje skriver SMS-språk og forkortelser (måtte dere brenne!), og folk som gjør en "honest misstake". Det finnes dysletikere blandt oss...

Og i allefall for min del så har det mye med tråden jeg svarer i. Hvis jeg sitter i en tråd der en 14åring lurer på hvorfor han ikke blir rusa av å sniffe hornsalt, så kan språket mitt fort bli tilgrist. Samme hvis jeg føler meg angrepet (ikke på min mening, men på meg direkte som person).

Er debatten derimot saklig, så gjør jeg mitt ytterste for å skrive pent og oversiktlig med en akseptabelt språk.
------------------------

Så min oppsummering må bli som følgende: Språket vårt vil alltid være i forrandring, og nye ord oppstår og lånes fra andre språk. Dette skjer mye raskere i disse dager av en enkel grunn, internett. Med den globaliseringen internett fører med seg, vil denne generasjonen utvikle språket mye raskere enn de foregående generasjoner. På godt og vondt selvsagt.

Men ikke tenk på det om 30 år snakker alle engelsk uansett. Og om 100 snakker vi kinesisk

God jul
Sitat av Legende Vis innlegg
De tegnene Språkrådet bruker, er helt forskjellig fra tegnene man finner på tastaturet sitt. Hvis du ser på dette såkalte «anførselstegnet» på tastaturet, ser du at det er loddrett. " er altså tegnet for tommer, ” er derimot et anførselstegn.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hva de skriver, så vil du se "Det er ikkje fastsett offisielle reglar som seier kva type hermeteikn ein skal bruke, eller korleis teikna skal sjå ut, meir i detalj." I tillegg omtaler de det som "dobbel apostrof", og i artikkelen om apostrof bruker de det vanlige og loddrette tegnet " ' ", uten vinkel, slik at en dobbel apostrof kan skrive som ' " '. Og hvis poenget ditt var at tegnet ' " ' ikke bør aksepteres av leserne fordi det mangler den usynlige lille vinkelen i tegnet, så må jeg si som Sio – gramatikkdebattens minste flis har blitt spikket. Jeg kan jo også legge til at jeg har mottatt epost fra Språkrådet hvor tegnet ' " ', som du refererer til som tegnet for tommer, blir brukt som anførselstegn.
Jeg tenker at det ikke er gull alt det som glitrer. Selv ikke all rettskrivingen i verden kan kompensere for dårlig innhold.
Jeg for min del liker best det skriftlige språket. Liker ikke noe særlig muntlig aktivitet. Jeg er helt enig i at folk burde bli bedre i å skrive.
Ingen tilfeldighet at Hamsund anvendte et man rikgfoldig rikere orforråd sammenlignet med Shakespeare i løpet av deres forfatterskap. Det er ikke det norske språk som er ordfattig, det er det norske folk.
Det skal så lite til for å polere uttrykk, (f.eks, gjerningsmannen er fremdeles på fri fot; Ugjerningsmannen er fremdeles på fri fot), (Når jeg skjønte ; da jeg skjønte), (den gang da, hver gang når osv osv).
det skal lite til for å polere språket, språk er viktig!
Jeg tenker ganske så likt, hater skrivefeil hos andre, og påpeker dette mer enn gjerne. Prøver oftest å ikke kommentere det så altfor mye, siden det faktisk ikke er min sak i det hele tatt om hvorvidt folk ønsker å bruke tid på stavemåter og formulering av setningene. Men jeg mener det godt, og vil helst at noen påpeker en feil enn at man går rundt og gjentar samme feil gang på gang.

Spesielt tegnsetting som punktum og komma, og korrekt bruk av diverse andre tegn er viktig for at jeg i det hele tatt kan få med meg temaet i en tekst. Feil bruk av komma og punkt, for ikke å snakke om tekster totalt uten bruk av disse, kan endre innholdet i teksten totalt. Vi har vel alle hørt om kongen eller hvem han var som fikk en stakkar hengt fordi han ikke kunne lære seg komma-reglene (Heng ham, ikke vent til jeg kommer).

Slenger med en liten video om det norske språket, og at man skal sette pris på det: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=D9UutpkkbKY
Sist endret av Masken; 29. desember 2011 kl. 04:37.
Sitat av Elefantonius Vis innlegg
Ingen tilfeldighet at Hamsund anvendte et man rikgfoldig rikere orforråd sammenlignet med Shakespeare i løpet av deres forfatterskap. Det er ikke det norske språk som er ordfattig, det er det norske folk.
Det skal så lite til for å polere uttrykk, (f.eks, gjerningsmannen er fremdeles på fri fot; Ugjerningsmannen er fremdeles på fri fot), (Når jeg skjønte ; da jeg skjønte), (den gang da, hver gang når osv osv).
det skal lite til for å polere språket, språk er viktig!
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du troller, eller prøver å være seriøs, men dette er jo bare tull.

Det første avsnittet gir jo ingen mening. I tillegg er det fullt av feil, og dårlig skrevet.

Resten av innlegget er forøvrig fullt av feil det også.
Sist endret av Zepur; 29. desember 2011 kl. 05:20.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Jeg vet ikke om du troller, eller prøver å være seriøs, men dette er jo bare tull.

Det første avsnittet gir jo ingen mening. I tillegg er det fullt av feil, og dårlig skrevet.

Resten av innlegget er forøvrig fullt av feil det også.
Vis hele sitatet...
Om du har problemer med å forstå kan jeg forklare mer konkret hva jeg skrev for deg, har du manglende vilje til å forstå er det værre.
Sitat av Elefantonius Vis innlegg
har du manglende vilje til å forstå er det værre.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om hans manglende vilje til å forstå, men din manglende evne til å gjøre deg forstått.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Det er ikke snakk om hans manglende vilje til å forstå, men din manglende evne til å gjøre deg forstått.
Vis hele sitatet...
neivel, da er det ingen idé å konkretisere.
Sitat av Sonic Vis innlegg
Er vel ingen som sier "hvem bil er best"
Vis hele sitatet...
Jo, det er dessverre det. Den vanligste begrunnelsen er "dialekt".
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Jo, det er dessverre det. Den vanligste begrunnelsen er "dialekt".
Vis hele sitatet...
Det er dialekt. Det betyr ikke at det skal forekomme i skriftspråk, da det er klinisk bevist at folk som "skriver dialekt" virker som idioter.
Sitat av Elefantonius Vis innlegg
Om du har problemer med å forstå kan jeg forklare mer konkret hva jeg skrev for deg, har du manglende vilje til å forstå er det værre.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri lest noe fra hverken Hamsun eller Hamsund, derfor vet jeg ikke om ord som rikgfoldig og orforråd er hentet fra noe en av de har skrevet.

Sett bort fra det, skriver du, slik jeg leser det: Det er ikke tilfeldig at Hamsun brukte et rikere språk enn det Shakespeare gjorde, fordi det norske folk har et dårlig ordforråd.

Dette må du forklare, da det tydeligvis er noe her jeg ikke forstår.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av aioe Vis innlegg
Jeg tenker at det ikke er gull alt det som glitrer. Selv ikke all rettskrivingen i verden kan kompensere for dårlig innhold.
Vis hele sitatet...
Rettskriving kan faktisk ikke kompensere for noen ting som helst, derimot, kan rettskriving ødelegge innholdet betraktelig. Om du vil lære å skrive, må du lære både rettskriving såvel som formulering og historiefortelling.
Det hjelper ikke å ha en bra historie på lager, om du ikke kan føre pennen.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Klart du skal ha en fin tone mot dysletikere. Men nå til dags har vi jo rettskrivingsprogrammer til nettleserne våre, så med litt egeninnsats skal det ikke være noe stort problem å få det til å se noenlunde riktig ut.

Dette gjelder forøvrig for alle andre som sliter med grammatikken også. Mange ord delings-feil o.l. hos enkelte.
Vis hele sitatet...
En ting er 3-4 dyslektikere, men når hele forumet består av dem...? Ser til og med grammatikkfeil i VG og andre nettaviser. Blir så utrolig irritert.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Husemann Vis innlegg
En ting er 3-4 dyslektikere, men når hele forumet består av dem...? Ser til og med grammatikkfeil i VG og andre nettaviser. Blir så utrolig irritert.
Vis hele sitatet...
Dersom man ber noen omformulere seg her på forumet hvis man absolutt ikke forstår hva de skriver er det første svaret du får _alltid_ "jeij har diskolysi, plz dritt i og kommenterre" beklageligvis.

Fører kjapt til at jeg ikke orker å svare i den respektive tråden lengere, og jeg betviler forøvrig at 99% av forumet har diskolaksi.
De som sliter med dysleksi (noe jeg kanskje gjør siden jeg trodde det het dyseleksi) kan gjøre seg selv og andre en tjeneste. Skriv det i signaturen. Kan godt forstå de som blir lei av å bli irettesatt av andre om de ikke helt skriver etter boka.

Eksempel: Jeg sliter med skrivefeil/dysleksi. Vær så snill, vis litt forståelse for det.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
så du mener folk med dysleksi og andre skrie vansker skal holde seg unna forumene??

eller skal de informere om at de har dysleksi? herregud så lenge du skjønner ha som står der og man skal hakke ned på andre for dårlig skriving os er fordi man selv ikke har noen gode argumenter og er en fisefin fotball-homse
Vis hele sitatet...
Nei, jeg snakker om forpulte idioter som skriver tekst som ikke er sammenhengende og når du ber de forklare noe sier de alltid at de har diskolokolysi.
Det slår aldri feil, og hvis alle de som påstår det har det er det omtrent 99% diskolyktikere her inne.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, jeg snakker om forpulte idioter som skriver tekst som ikke er sammenhengende og når du ber de forklare noe sier de alltid at de har diskolokolysi.
Det slår aldri feil, og hvis alle de som påstår det har det er det omtrent 99% diskolyktikere her inne.
Vis hele sitatet...
Enten så sliter jeg med å lese norsk. Eller så mobber du folk med skrivefeil, samtidig som du glemmer komma, eller evnt punktum.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Enten så sliter jeg med å lese norsk. Eller så mobber du folk med skrivefeil, samtidig som du glemmer komma, eller evnt punktum.
Vis hele sitatet...
Det var rette rompa som feis.


Det er greit at vi forstår det som skrives, selv om språket blir aldri så voldtatt. Problemet, i alle fall for meg, er at jeg er vant til å lese tekster som er skrevet bedre, og må lese innleggene her flere ganger for å forstå hva som står der.
Det gidder jeg ikke ta meg tid til, dermed går jeg glipp av eventuelle gode poenger i de aktuelle innleggene.

Dessuten er det en utbredt fobi mot å skrive opplysende og forklarende førsteposter her på freak.no, og det er om mulig verre enn mange skrivefeil.

"Jeg har kjørt en moped, og broren sa at han skulle betale, men han gjorde ikke det og da ble han sint og slo han. Jeg har ikke pratet med han, men han har penger og han sier at han har sakt til han at han skal betale og han har sakt ok."
*grøss*


Forøvrig er det akseptabelt å skrive feil en gang i blant, alle gjør det. Det er stor forskjell på å skrive feil, og å gi faen i språket.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg er en av de kjipe menneskene som korrigerer andres skrivefeil, dårlige ordvalg, grammatikkfeil og andre språklige svakheter. Mange synes slik oppførsel er slitsom og irriterende, og jeg har prøvd å gjøre slike utsagn på en så konstruktiv måte som mulig. Noen ganger er det artig å bare dra frem en frekk liten "fun fact" og opplyse om at f.eks. et ord brukes feil. Men hva grunner dette i?

Skriftspråket har alltid vært veldig viktig, og i disse dager har skriflige medier en sentral plass i manges liv. Ikke bare tilegner vi oss store mengder informasjon gjennom skriftlige kanaler, men internett er også i stor grad basert på skriftspråk som kommunikasjonsform. Skriftlig kommunikasjon kan ikke brukes likt som f.eks. muntlig kommunikasjon, og det er viktig at teksten du skriver klarer å levere det budskapet du tenkte den skulle. Alle som har hatt litt om informasjon på skolen har lært om sender-budskap-mottaker(e), og forstår at man må tilpasse språket etter disse. Samtidig som jeg er klar over at SMS-er til venner ikke trenger å inneholde perfekt norsk, tror jeg de fleste ville vært tjent med et fokus på å forbedre formidlingen av skriftlige budskap.

Generelt vil jeg påstå at en velformurmulert tekst vil levere budskapet på en bedre måte, uavhengig av mottakerne. La oss ta et eksempel: Du leser en post her på freakforum innen f.eks. religion. Dette er et felt med mange meninger, og begrenset med fakta. Det kommer mange motstridende argumenter, og du gjør deg opp en mening angående temaet basert på disse innleggene (og informasjon du har fra før). Argumentene, og innleggene, vil bli vektlagt forskjellig ut fra hvor seriøs og troverdig du mener kilden er. I mange tilfeller har du ikke mulighet til å sjekke informasjonen som kommer frem, og må stole på brukerens ord. Forskjellige personer vil vektlegge disse postene ulikt, men jeg mener likevel at det er noen viktige faktorer som spiller inn hos alle. Mange brukere har et visst rykte her på Freakforum, og mange vil stole deres utsagn nesten blindt. Jeg trenger ikke nevne eksempler, dere vet alle hvem jeg prater om. Utenom dette vil mange stole mer på et utsagn som er skrevet bra. Dersom en ny bruker skriver "jej har hørt att det ikke er u-farligt å snife benzin", vil du forkaste dette som "oksebæsj". Et velformulert motargument vil vektlegges mye sterkere.

Dette gjelder for min del overalt hvor budskap leveres skriftlig. En dårlig formulert avisartikkel får meg til å ta på de kritiske brillene mine, og troverdigheten til innholdet, forfatteren og avisen synker. Jeg tror ikke jeg er alene om dette, selv om jeg kanskje vektlegger det enda mer enn den ganske nettbruker.

Er det andre her som deler mitt syn på saken, eller er jeg en gretten "spelling-nazi" som henger seg opp i unødvendige detaljer? Jobber dere for å få et bedre språk?

PS.

Jeg er fullt klar over at det sikkert er skrivefeil i dette innlegget, og ting som kunne vært formulert bedre. Formuleringen er kanskje også noe vel formell, men grunnet innholdet har jeg anstrengt meg for å skrive så bra som mulig. Mange av mine andre poster på forumet er skrevet på en helt annen måte. Ingen skriver perfekt norsk, og jeg jobber kontinuerlig med å forbedre meg, noe alle burde av overnevte grunner. Dersom du har tips til hvordan jeg kan forbedre mitt språk, send meg en PM.
Vis hele sitatet...
FYI er jeg også en av disse kjipe menneskene. I ordet Internett er det stor "I".
Sist endret av Bl1zzarD; 5. januar 2012 kl. 00:43.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg kommenterte en gang på en facebook-status jeg hadde missforstått litt på grunn av dårlig formulert tekst,
og da vi fikk oppklart missforståelsen, så nevnte jeg bare at jeg missforsto det, fordi formuleringen kunne vært litt mer gjennomtenkt. Da hoppet en ca. 50 år gammel kvinnelig bekjent av mannen med statusen inn i diskusjonen,
og begynte å hakke ned på meg fordi jeg hadde skrevet: "du bør jobbe med grammatikken din og tenke over hvordan du formulerer deg".

Hun var tydeligvis veldig ilter for hva jeg hadde skrevet tidligere, og ville drite meg ut offentlig og holdt ikke igjen på spydighetene. Da jeg forklarte henne feilen hennes, begynte hun å hakke ned på karakterene mine og sa at hun hadde bedre norskkarakterer enn meg. Det stemmer helt sikkert, men hvordan hun kunne vite mine karakterer er for meg et mysterium.
Jeg kan i det minste og/å reglene(tror jeg)
Sist endret av Up; 5. januar 2012 kl. 01:24.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Enten så sliter jeg med å lese norsk. Eller så mobber du folk med skrivefeil, samtidig som du glemmer komma, eller evnt punktum.
Vis hele sitatet...
"Evt." , ikke "evnt".
Sist endret av Bl1zzarD; 5. januar 2012 kl. 01:37.
Jeg selv er ingen mester, men det virker som om folk tar poenget med det jeg skriver.
At folk faktisk svekker skriftspråket sitt av og lese det andre skriver med noen "skriveleif", så er det vel heller dem som burde takke seg selv for at de er så lett og påvirke.
ingen skal tilstrebe å skrive bedre norsk, siden alle skriver så bra at alle alltid skjønner det som skrives.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Debattkveleren Vis innlegg
ingen skal tilstrebe å skrive bedre norsk, siden alle skriver så bra at alle alltid skjønner det som skrives.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror det er tilfellet har du beklageligvis ikke lest nok poster på dette forumet.
Helt enig med OP. Jeg får fnatt av dårlig formulerte argumenter og non-sequiteurs, samt skrivefeil.

Ser jeg salgsannonser fulle av skrivefeil (og da mener jeg ikke "bommerter", men enkle, dagligdagse ord som er stavet feil), dårlig tegnsetting og ufullstendige setninger, styrer jeg unna. Samme med avisartikler og ting skrevet av andre generelt. Dersom forfatteren ikke gidder å ta seg tid til å sørge for å gi et godt helhetsinntrykk, gidder ikke jeg ta meg bryet med å lese det.
Sist endret av Orph; 5. januar 2012 kl. 02:27.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
"Evt." , ikke "evnt".
Vis hele sitatet...
Ev., ikke evt. Evt. står for "etter vår tidsregning".
Sist endret av Gamgee; 5. januar 2012 kl. 02:28.
Flere enn meg som leter etter poster med skrivefeil som de kan mobbe?
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Ev., ikke evt. Evt. står for "etter vår tidsregning".
Vis hele sitatet...
"Evt." har i hovedregel to betydninger, som du sa "etter vår tidsregning" men også det mer brukte "eventuelt".

Sitat av Wikipedia
Evt. har flere betydninger:
Evt. er en unormert forkortelse for det lite brukte[1] uttrykket etter vår tidsregning.
Evt. blir også benyttet av mange som forkortelse for ordet eventuelt. Dette er normert i riksmål, men i bokmål og nynorsk er riktig forkortelse «ev.»
Vis hele sitatet...
Derfor er også "EV." riktig bruk av forkortelsen. Ikke rett på andre når du ikke vet det korrekte svaret selv.
Sitat av LetMeBleedPLZ Vis innlegg
Vel, jeg er dyslektiker, du aner ikke hvor vanskelig det er å se forskjell på feil og rett skriving, hvis du ikke har det selv.
Norsk er også et relativt vanskelig skriftspråk, engelsk er mye enklere.

Jeg kan skrive dokumenter som for meg gir fullstendig mening, men som andre ikke skjønner dritten av, og jeg ser det ikke selv. feks så har jeg lest mellom dette lille innlegget 3 ganger for å luke ut det verste.
Vis hele sitatet...
Jeg leser stort sett alltid gjennom innleggene mine minst 3-4 ganger før jeg publiserer dem, og jeg har ikke dysleksi. Tror dette er ett godt tips for alle, uavhengig av om man har dysleksi eller ikke.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
"Evt." har i hovedregel to betydninger, som du sa "etter vår tidsregning" men også det mer brukte "eventuelt".
Vis hele sitatet...
Vel, bokmål og nynorsk er de eneste tillatte målformene på nff, så det er de jeg forholder meg til her.

Jeg merker meg også at Wikipedia-artikkelen din mangler kildehenvisninger, mens både Språkrådet og Korrekturavdelingen kun oppgir "ev." som riktig forkortelse for eventuelt.
Sist endret av Gamgee; 5. januar 2012 kl. 03:36.
Jeg er igjennom mitt arbeide påtvunget å skrive kun engelsk, videre også snakker jeg 70% engelsk i mitt arbeide siden vi er såpass mange personer av forskellig nasjonalitet. Som følge av dette har jeg fått ord deling sykdommen samt å / og. Min norsklærer ville fått slag. På skolen var jeg ekspert i rettskrivning. Det falt meg bare naturlig dengang.

Hver gang jeg ser tråder som dette ler jeg godt. Jeg får ett mentalt bilde i hodet å tenker på alle historiske språk endringer vi har vært igjennom. Neeei alle MÅÅ skrive gammelnorsk.. Neeeei dansk må alle nordmenn holde på..

Det skriftlige språk har alltid vært i utvikling. Personer som har gjort større endringer i skriftspråket er som regel idioter i tiden de lever i, men stemplet som de store reformatorene i sin ettertid. Videre er vårt skriftlige språk og dets kjøreregler noen ganger dårlig tilpasset hjernens naturlige tankestrømmer.
Fortsatt ett stort utviklingspotensiale mener jeg.

Personlig ser jeg helst at vi enes om ett felles språk (ditt lands kultur ligger ikke i språket) slik at alle i verden kan begynne å forstå hverandre. Videre er teorien om dette forfallet og de alvorlige konsekvensene det vil medføre sagt i godt over tusen år.

Formidling av budskap er derimot viktig. Det er viktig å lære nyanser i språk for å få en høyere detaljrikdom / oppløsning.
Unødig bruk av fremmedord og spissede utrykk (fagrelaterte ord osv) viser for meg at skribent / formidler mangler kunnskap nok til å formidle budskapet godt nok, følg de gjerne i sømmene å du finner ofte tomme skall (erfaring fra fag)...


Her er plenty av gramatiske feil. Jeg mener fortsatt at budskapet kommer godt frem.

bææææææææ
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
"Evt." har i hovedregel to betydninger, som du sa "etter vår tidsregning" men også det mer brukte "eventuelt".



Derfor er også "EV." riktig bruk av forkortelsen. Ikke rett på andre når du ikke vet det korrekte svaret selv.
Vis hele sitatet...
"Evt." som forkortelse for "eventuelt" er kun tillatt på riksmål, og du kan ikke blande riksmål inn i bokmål. Den eneste rette måten å forkorte "eventuelt" på når man skriver bokmål eller nynorsk er "ev." Jeg var litt usikker selv, ettersom så mange bruker "evt.", så jeg spurte Språkrådet for en stund tilbake, og fikk følgende svar:

Sitat av Språkrådet
Hvis du klikker på http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/...og_grammatikk/ og ser på lista med forkortinger, ser du at i linjen over "evt." 'etter vår tidsregning', står det at "ev." er forkortingen for "eventuelt". Det betyr at "ev." er den eneste gjeldende forkortingen for "eventuelt" i dag.
Vis hele sitatet...
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Ev., ikke evt. Evt. står for "etter vår tidsregning".
Vis hele sitatet...
Stemmer. Som en over her skriver er bare ev. tillatt. Blir usikker når jeg alltid har lært å skrive evt.
Sist endret av Bl1zzarD; 5. januar 2012 kl. 07:27.
Så lenge du ser forskjell på å og og og og og å, trenger du ikke irritere deg over alle som ikke kan skrive riktig. Det er da bare å finne seg et annet sted å lese !!
Sitat av Ella Vis innlegg
Så lenge du ser forskjell på å og og og og og å, trenger du ikke irritere deg over alle som ikke kan skrive riktig. Det er da bare å finne seg et annet sted å lese !!
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke akkurat mange som skriver ordentlig på et nettforum, såvidt jeg har sett! Så å finne et annet sted, neppe. :P
Men av en eller annen grunn eg ikke klarer å sette fingeren på er brukermassen på freak.no dårligere enn andre forum. Eg vil nesten påstå at til og med radiostyrt.no, som også består av en god del yngre mennesker, har gjennomsnittlig bedre grammatikk.
Sitat av Jiffie666 Vis innlegg
Jeg er igjennom mitt arbeide påtvunget å skrive kun engelsk, videre også snakker jeg 70% engelsk i mitt arbeid siden vi er såpass mange personer av forskellig nasjonalitet. Som følge av dette har jeg fått orddelingssykdommen samt å / og. Min norsklærer ville fått slag. På skolen var jeg ekspert i rettskrivning. Det falt meg bare naturlig dengang.

Hver gang jeg ser tråder som dette ler jeg godt. Jeg får et mentalt bilde i hodet og tenker på alle historiske språkendringer vi har vært igjennom. Neeei alle skrive gammelnorsk.. Nei, dansk må alle nordmenn holde på..

Det skriftlige språk har alltid vært i utvikling. Personer som har gjort større endringer i skriftspråket er som regel idioter i tiden de lever i, men stemplet som de store reformatorene i sin ettertid. Videre er vårt skriftlige språk og dets kjøreregler noen ganger dårlig tilpasset hjernens naturlige tankestrømmer.
Fortsatt et stort utviklingspotensiale mener jeg.

Personlig ser jeg helst at vi enes om ett felles språk (ditt lands kultur ligger ikke i språket) slik at alle i verden kan begynne å forstå hverandre. Videre er teorien om dette forfallet og de alvorlige konsekvensene det vil medføre sagt i godt over tusen år.

Formidling av budskap er derimot viktig. Det er viktig å lære nyanser i språk for å få en høyere detaljrikdom / oppløsning.
Unødig bruk av fremmedord og spissede utrykk (fagrelaterte ord osv) viser for meg at skribent / formidler mangler kunnskap nok til å formidle budskapet godt nok, følg de gjerne i sømmene, og du finner ofte tomme skall (erfaring fra fag)...


Her er plenty av grammatiske feil. Jeg mener fortsatt at budskapet kommer godt frem.

bææææææææ
Vis hele sitatet...
Retta feilene dine, og jeg ser du vet om dem.
Bææ til deg og! Eller heter det bæ?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Det som er mest irriterende med skrivefeil er folk som retter på dem, så kommer noen og retter på DEM igjen så har vi det gående...

Jeg er forsåvidt enig i at man kan be folk som skriver uforståelig om å rette seg, men orddelingsfeil og diverse andre småfeil kan man vel ta på PM?
▼ ... noen uker senere ... ▼
måtte bare poste denne, her, et godt eksempel på vg's manglende kompetanse på rettskriving og måleenheter.

sitat: .

''Det var 4200 passasjerer ombord da det 290 kilo lange skipet traff et skjær''


synes man bør lese igjennom artikkelen sin minst en gang før man poster den på et nettsted som besøkes fler tusen ganger per dag.

link til den aktuelle artikkelen.

http://www.dagbladet.no/2012/01/19/n...alia/19861832/
Jeg er ikke helt nazi når det gjelder skrivefeil. Jeg synes det har med estetikk å gjøre, enn med grammatikk. Sliter selv på enkelte punkter, men jeg streber å skrive så korrekt som mulig. Blir heller ikke sur hvis noen påpeker overfor meg om jeg skriver noe ukorrekt.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Blir heller ikke sur hvis noen påpeker overfor meg om jeg skriver noe ukorrekt.
Vis hele sitatet...
Bedre å ta til seg lærdom enn å bli sur når noen sier i fra, ja.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
måtte bare poste denne, her, et godt eksempel på vg's manglende kompetanse på rettskriving og måleenheter.

sitat: .

''Det var 4200 passasjerer ombord da det 290 kilo lange skipet traff et skjær''


synes man bør lese igjennom artikkelen sin minst en gang før man poster den på et nettsted som besøkes fler tusen ganger per dag.

link til den aktuelle artikkelen.

http://www.dagbladet.no/2012/01/19/n...alia/19861832/
Vis hele sitatet...
Du skriver Vg, men linker til Dagbladet!!

Synes man bør lese igjennom posten sin minst en gang før man poster den på et nettsted som besøkes flere tusen ganger på dag.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
måtte bare poste denne, her, et godt eksempel på vg's manglende kompetanse på rettskriving og måleenheter.

sitat: .

''Det var 4200 passasjerer ombord da det 290 kilo lange skipet traff et skjær''
Vis hele sitatet...
Hva er det du mener er galt skrevet i den setningen?
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva er det du mener er galt skrevet i den setningen?
Vis hele sitatet...
Jeg måler ikke lengde i kilo, så vidt det er meg bekjent er kilo et mål på masse.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Jeg måler ikke lengde i kilo, så vidt det er meg bekjent er kilo et mål på masse.
Vis hele sitatet...
Ah, selvsagt! Jeg så meg blind etter stavefeil.
Winter is coming
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, jeg snakker om forpulte idioter som skriver tekst som ikke er sammenhengende og når du ber de forklare noe sier de alltid at de har diskolokolysi.
Det slår aldri feil, og hvis alle de som påstår det har det er det omtrent 99% diskolyktikere her inne.
Vis hele sitatet...
Nå har du dratt den disko-vitsen din tre ganger allerede, minst.
Trenger ikke rakke ned mer på folk som har dysleksi eller skrivevansker nå.

Og ærlig talt, jeg tror du skjønner like godt som meg hvorfor folk skriver at de har dysleksi selv om de kanskje ikke har det.
Jeg er rimelig sikker på at grunnen til det er at de vet at folk her inne nærmest kommer til å flame dem hvis det er en del feil i teksten.

"Særriøst, teksten var ikke delt opp i nok avsnitt, dette gidder jeg ikke lese"
"Du skriver helt forferdelig, helt umulig å forstå"
"Var du syk den dagen de lærte kommaregler på skolen eller?"

Sånne kommentarer leser jeg hele tida her inne på forumet.
Hvis folk tror at noen blir bedre til å skrive av sånne kommentarer tar de grundig feil.

Men, jeg er også klar over at moderatorne gjør en fantastisk jobb med å luke ut mye rart her inne.
Jeg mener bare det får finnes en mellomting, og at vanlige brukere her inne ikke opptrer som nettopp en moderator. Og hvis noen absolutt skal kommentere skrivefeil kan man faktisk gjøre det på en hyggelig måte
Sist endret av Zatikora; 20. januar 2012 kl. 00:21.
Du blir ikke artikulær bare fordi du skriver tilstrebe i stedet for strebe etter. Du fremstår bare som en pretensiøs dust.

Ingen eier språket. Bruk det som faen du vil.