Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2293
Hva tenker du om norsk partipolitikk? Jeg gikk lenge med beslutningen om å stemme blankt - jeg opplever ikke annet enn løgn og falskhet hos de fleste partier - men har nå bestemt meg for å stemme "MDG", Miljøpartiet de Grønne. De har i det minste fokus på bærekraft, dyrs rettigheter og en avstandstagen til rå og kyniske kapitalkrefter, uten at de virker naive og kraftløse.

Hva tenker du? Er du desillusjonert, skal du bruke stemmeretten, og hvor lander du?
Har vel egentlig ikke noe tiltro til norske politikere, men vil nok stemme uansett, da det ikke kan skade å bytte ut kommunen min sin Ap-regjering.
Gir egentlig faen, da jeg ikke har bodd der de siste 6 årene, men i sympati med de stakkarene som bor igjen på landet vil jeg nok stemme Venstre.

Sist stortingsvalg var jeg så usikker på hva jeg skulle stemme, at jeg stemte MDG selv om jeg visste at de aldri kom til å få noen innflytelse, da de vil få statsstøtte ut fra antall velgere?
De har en fin politikk synes jeg, og håper de får mer oppmerksomhet rundt sakene sine.
Flaut at de har så lav oppslutning, mens i andre land vi "liker å sammenligne oss med" har gjerne miljøpartier mange ganger såhøy oppslutning
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Flaut at de har så lav oppslutning, mens i andre land vi "liker å sammenligne oss med" har gjerne miljøpartier mange ganger såhøy oppslutning
Vis hele sitatet...
Vi har jo SV som miljøparti. Logoen deres er ikke rød/grønn for moroskyld, selv om det kanskje kan virke slik i samarbeid med AP og SP.
Unlicensed Surgeon
Jeg kan helt ærlig, og dessverre si at politikken i Norge, den har jeg mista håpet for. Personlig er jeg sikker på at uansett hva man stemmer ved neste valg vil resultatet bli det samme i praksis.
har alltid stemt.... men tror ikke jeg gidder i år rett og slett.... og det har ikke noe med 22 juli å gjøre....
men rett og slett det at, uansett hvem som kommer til makta så skjer det ikke noe anderledes i detta landet... det bare tusler vidre i samme bane som alltid....
For å si det sånn: Bruker du ikke stemmeretten din så har du heller ingen rett til å klage på ting.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Sist stortingsvalg var jeg så usikker på hva jeg skulle stemme, at jeg stemte MDG selv om jeg visste at de aldri kom til å få noen innflytelse, da de vil få statsstøtte ut fra antall velgere?
Vis hele sitatet...
Sorry, men de får statsstøtte basert på antall medlemmer.

Personlig vil jeg stemme, i år som alle tidligere valgår. Jeg er av den mening at ting i hvert fall ikke blir noe bedre om man ikke stemmer. I Norge har vi så mange partier, særlig ved kommunevalg, at det bør være mulig for alle å finne noe de kan identifisere seg med. Andelen karrierepolitikere er jo også langt lavere.
Selv om man også kan ta et standpunkt ved ikke å stemme hører jeg til dem som mener at dersom du ikke stemmer har du heller ingenting å klage på i etterkant, du har selv valgt ikke å påvirke hvilken politikk som føres.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
For å si det sånn: Bruker du ikke stemmeretten din så har du heller ingen rett til å klage på ting.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Hvilke alternativer har man når ingen partier støtter velger sitt syn på saker? Snakker da også om små partier som DLD og MDG forøvrig. Jeg må da ha lov til å delta i den politiske debatten selv om ingen partier har et program jeg kan si meg sånn noenlunde enig i. Hvorfor skal ikke min stemme også bli hørt?
Sist endret av Scipio; 10. august 2011 kl. 13:06.
http://folkesamling.no/ er da kansje noe for deg. Sjekk siden ut så finner du ut av det.
www.folkets.info kan du også besøke om du føler at sensureringen av dagens aviser blir for mye.

Skjønner at det kan bli veldig mye dritt på media og politikken nå til dags.

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
For å si det sånn: Bruker du ikke stemmeretten din så har du heller ingen rett til å klage på ting.
Vis hele sitatet...
feil.

http://www.youtube.com/watch?v=xIraCchPDhk

jeg klager fordi folk stemmer inn disse korrupterte fjolsene som har ingen ønske om å fremme folks ønsker, å bryter grunnloven på daglig basis.

DU derimot. som stempte på disse idiotene, har ingen rett til å klage.

Mener ikke deg spesifikt, men du skjønner vel tegninga?
Sitat av Scipio Vis innlegg
Hvorfor? Hvilke alternativer har man når ingen partier støtter velger sitt syn på saker? Snakker da også om små partier som DLD og MDG forøvrig. Jeg må da ha lov til å delta i den politiske debatten selv om ingen partier har et program jeg kan si meg sånn noenlunde enig i. Hvorfor skal ikke min stemme også bli hørt?
Vis hele sitatet...
Din stemme blir jo hørt, men det er jo rimelig åpenbart at selv et parti med bare noen få stemmer har mer å si enn deg, nettopp fordi de kan dokumentere at det er flere som mener det samme.
Sitat av Mith Vis innlegg
Din stemme blir jo hørt, men det er jo rimelig åpenbart at selv et parti med bare noen få stemmer har mer å si enn deg, nettopp fordi de kan dokumentere at det er flere som mener det samme.
Vis hele sitatet...
Ja, det var heller ikke min intensjon å si at min stemme ikke blir hørt, det blir den jo i ymse medier. Fikk bare et inntrykk fra UncleAndy at om man ikke stemte så hadde man heller ikke noe man skulle ha sagt i den offentlige debatten. Jeg misforsto sikkert. Jeg er jo enig i det du skriver, og har vel heller ikke sagt noe annet.
Hold kjeft og stem blankt om du absolutt hater alle. Å stemme blankt er bedre enn å ikke stemme i det hele tatt.
Skal natuligvis stemme. Ser på det som en borgerplikt og som en reell mulighet til å påvirke min hverdag. Jeg kan se at det kan bli vanskelig å holde oversikten over alle politikerene i et stortingsvalg, men på kommunenivå er det ikke så mye avislesing som skal til for å finne ut hvilke politikere som har noe fornuftig å si og hvem som bare bruker tiden på å harselere med andre.

Jeg ønsker lokalpolitikere med visjoner! Jeg ønsker å finne dem som virkelig brenner for byen og lokalmiljøet sitt. Jeg ser mye politikerforakt rundt meg, men forstår egentlig ikke det. Rundt om i landet sitter det genuint engasjerte mennesker som jobber knallhardt for det de tror på.

Å stemme ved et valg krever mer enn myndig alder; Det krever at man setter seg inn i sakene, partiene og politikerenes meninger/tanker. Det er ikke gratis, og først når man har gjort den jobben kan man foreta et velbegrunnet valg.
Jeg stemmer ikke, hvorfor stemme blankt, når man ikke stemmer blir det samme som og stemme blankt?
Sitat av Cokebottles Vis innlegg
Jeg stemmer ikke, hvorfor stemme blankt, når man ikke stemmer blir det samme som og stemme blankt?
Vis hele sitatet...
Er det slutt på at blanke stemmer blir talt? Jeg trodde det sto i valgloven at de skulle telles.

Edit: Begynte å tenke på at du kanskje lurte på om det var noen forskjell på å stemme blankt og å ikke stemme i det hele tatt. Isåfall så er det jo det at man viser engasjement, men at man ikke har kunnet finne et parti som representerer dine synspunkt. Altså en, riktignok litt dårlig, protest isteden for å vise at man muligens bare er for lat til å stemme.

Forestill deg at 20% har latt være å stemme vs. 20% har stemt blankt. Hehe, tror det scenarioet ved et stortingsvalg hadde fått valgforskerne til å babble ut hele natten
Sist endret av Scipio; 10. august 2011 kl. 22:36.
Første gangen jeg har stemme rett i år og kommer til å stemme blankt.

For meg så virker det som om alle kun er prat og ingen handling. Derfor betyr det ingenting hva jeg stemmer, siden det er så lite som blir utrettet uansett...

Gidder ikke bruke tid på dette da
Blanke stemmer telles, men er ikke regnet som gyldige.
Ved valget var det 3 611 363 som hadde stemmerett. Av disse var det 2 226 834 som avgav stemme, altså 61,7 prosent. 14 313 stemmesedler var blanke, mens 2 815 stemmer blei forkasta av ulike grunner. Det blei altså avgitt 2 209 706 gyldige stemmer (61,2 prosent). Det var i alt 62 555 kandidater på listene.
Vis hele sitatet...
Har aldri stemt tidligere, men vurderer sterkt å gjøre det ved neste valg. Må da blir det partiet som retter størst fokus mot individuell frihet, da ordet rommer så mangt.
Om du er misfornøyd med karrierepolitikerne så er det jo bare å krysse av de kandidatene du faktisk vil ha og droppe de du ikke vil ha. Stemmer jo ikke bare på partier :P
Systemet vi har i Norge ekke så verst det, det er masse å ikke like, men alt i alt så har vi det bedre her enn de fleste steder så ville nå foreslått å finne seg et parti som du mener vil føre Norge i riktig retning.
Viktigste når det gjelder partipolitikken blir vel å ikke ta noe for god fisk og å prøve å følge med på hva kandidatene har stemt for og i mot på, hvis de har hatt en maktposisjon tidligere.
En god pekepinn for mange på Freak virker å være om kandidaten er for eller i mot DLD, så går jo an å sjekke ut det også.

Akkurat DLD var det kun Høyre og AP som var for forresten, håper stemmerne husker å la dem svi for det selv etter denne sympatibølgen AP har fått
Jeg skal ikke stemme.

Ikke fordi jeg ikke er interessert eller samfunnsengasjert, for jeg vil kalle meg over middels engasjert, men fordi jeg mener at det i realiteten bare er små nyanseforskjeller mellom de ulike partiene (de det er en realistisk mulighet for at kan få innflytelse).

Alle er jo i realiteten borgelige partier. Dette begrunner jeg med følgende:
stadig mer privatisering, fattigdommen i Norge øker, forskjellene (mellom fattig og rik) øker, asylpolitikken er streng, Norge blir stadig mer markedsstyrt, ingen (i praksis) motstand mot NATO og EØS, vi deltar i en imperialistisk krig (i Afghanistan) osv. osv.

Pga. EØS-avtalen må vi dessuten tilpasse oss til masse direktiver de sitter i et helt annet land og bestemmer uten at vi kan gjøre noe med det. Jeg vet at vi har vetoretten, men den er så vidt jeg vet kun brukt en gang på 17 år (postdirektivet). Etter min mening burde vi ha en folkeavstemning om vi skal si opp EØS-avtalen eller ikke.

Hvis jeg i det hele tatt skulle vurdert å stemme skulle det enten vært en folkeavstemning (EU, EØS, NATO e.l.) eller kanskje et stortingsvalg. I realiteten har jo kommunestyrene rundt omkring minimal innflytelse på folks hverdag.

Selv om vi riktignok har det bedre i Norge enn i mange andre land så kan jeg ikke akkurat se hva som er så demokratisk med det "ovenfra og ned" systemet vi har.

Dette ble kanskje litt langt, men ville bare forklare hvorfor jeg ikke skal stemme.
Hvis du ikke bruker stemmeretten så gir du din stemme til det partiet du er MINST enig med
Sliter med å bli overbevist av partier som sier de vil gjøre din hverdag bedre imens de godtar at norske soldater blir brukt i Afghanistan, bombet i Libya og er med i en allianse der den største parten ikke står tilbake for ulovlig angrepskrig.
Jeg kommer nok til å stemme, men ser jo at politikken i Norge er ekstremt ensrettet. Selv Høyre begynner å ligne på et parti på venstresiden, og fra før av vet vi jo at media er ekstremt venstresvridd. Vet jo at jeg ikke kan gjøre noe fra eller til med min stemme, men stemmer da likevel, så får folket som helhet gjøre opp sin egen mening, og høste fruktene av de valg de tar.