Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1199
Jeg vil begynne å si at jeg absolutt ikke har greie på filosofi og samfunnsfag, og lager tråden fordi jeg syns det er interessant og vil lære mer om det

Så, til temaet. Jeg lurer veldig på hva folk mener om en medfødt fornuft. Man kan legge mye i ordet "fornuft", men her sikter jeg til moralen og hva en mener er rett og galt.
Mange følger Sokrates sitt syn på at fornuften er uforanderlig og universell.
Han tror at mennesket sin fornuft er uavhengig av samfunnet, og at enhver person som streber etter å være lykkelig ikke vil gjøre ting som strider mot sin egen moral.

Personlig tror jeg at alle "friske" mennesker har en ganske lik moral som avgjør hva de er villig til å gjøre og ikke. Og at da alle er fødd med en nogelunde lik (som i: samme prinsipper osv.) fornuft.

Hva er deres mening?
Tror dere fornuften avhenger av samfunnet? Vil en barnesoldat fra Somalia ha en annen fornuft enn en proffesor fra tyskland?
Og tror dere den blir påvirket av foreks. evolusjonen?

(er det bare jeg som er veldig dårlig til å søke, får dere heller slette tråden)
Jeg tror alle mennesker har en ganske lik fornuft, innerst inne. Alle mennesker har fri vilje og handler derfor deretter. Om man ser bort i fra de som handler under press eller ugunstige omstendigheter (barnesoldater i somalia), er det svært lett å hevde at alle mennesker handler etter fornuften.

Jeg tror ikke fornuften er avhengig av samfunnet. Jeg tror og mener at vi er født med fornuft, noe vi har tilegnet oss fra evolusjonen.
Ja, samfunnet former hvordan vi tenker, og altså også fornuften. Den helt grunnleggende logikken (1+1=2) tror jeg nok er medfødt, men alt annet har vi nok fått matet inn i oss gjennom samfunnet.
Tja, vi er definitivt født med instiktive tendenser. Verden er stor, og det er veldig mange samfunn som har fått lov til å utvikle seg uten spesielt stor påvirkning av andre. Så godt som alle disse ser ned på søskenpuling, dyremishandling, tortur og generell jævelskap. Dette er et sterkt argument for at det finnes generell normer utover de som utvikles i samfunnet.

Det er også ganske mange bevis på at disse kun er skarpe tendenser, og ikke naturgitte absolutte lover. Til alle moralistiske lover man kan finne på, så klarer man å finne historiske moteksempler på samfunn som ser forskjellig på det. Ser man på samfunnene i verden idag, så er det også skarpe forskjeller på hvor sterke motforestillinger man har mot forskjellige umoralskheter.

.. og ja, en barnesoldat fra Somalia vil helt klart ha et annet syn på hva som er akseptabel forskjell fra en tysker. Fanden heller, bare imellom USA og Norge er det jo ganske store forskjeller på hva man mener er moralsk akseptabelt. Her er det ganske stor enighet om at det er genuint umoralsk å torturere såkalte terrorister (men noen er fortsatt for av praktiske hensyn, men jeg har aldri vært bort i mennesker her som mener det er moralsk). imens amerikanere flest (etter min erfaring) mener at "they had it coming".
Sitat av 1UP
Den helt grunnleggende logikken (1+1=2) tror jeg nok er medfødt, men alt annet har vi nok fått matet inn i oss gjennom samfunnet.
Vis hele sitatet...
Den helt grunnleggende logikk er uforanderlig. Det er likegyldig, og dermed uinteressant, om den kommer fra instinkt eller samfunn, fordi det finnes ikke alternative svar på spørsmålet hva er 1+1?

Tillegg: som eks-matte-lærer har jeg forsåvidt sett veldig mange interessante svar på hva folk synes 1+1 er.. poenget var at det finnes ikke alternative svar som gir mening.. imens de aller fleste andre spørsmål inneholder avveininger av hensyn (torturere terrorister for å avdekke terrorplot f.eks.).
Sist endret av DumDiDum; 3. juli 2011 kl. 03:18.
1+1 er bare 2 fordi noen har bestemt det. Det er ikke et instinkt eller en naturlov.
Jo, det er en naturlov at 1+1=2.

Om vi bruker Peanos postulater, aksiom nr. 6 ser man at for hvert naturlige tall n, er summen S(n) et naturlig tall. 1+1 er dømt til å være 2. Den binære sammenhengen tilsier også at 1 og 1 er lik 2.

Enkel aritmetikk er like naturlig som tyngdekraften og solen, det er ikke et abstrakt fenomen som noen har bestemt.
Sitat av Lampropeltis Vis innlegg
1+1 er bare 2 fordi noen har bestemt det. Det er ikke et instinkt eller en naturlov.
Vis hele sitatet...
Neivel da. Så kaller vi det 3+5=7

Forandrer fortsatt ikke det faktum at om du har et eple, og får et eple til, så sitter du der med dobbelt så mange epler.
3+5=8
titegn
Ja, poenget var ikke at det skulle være riktig. Poenget mitt er at tall kun representerer noe annet. Dermed vil selve tallet være noe vi mennesker har funnet på. Hva som ligger bak tallet er derimot konstant og kan ikke forandres.

I kort. Reprensenterer vi ett eple ved å bruke tallet 5, og blir enige om at dobbelt så mange epler er tallet 7, så er jo ikke dette feil.
Derimot kan aldri fem eple + fem eple være noe annet en dobbelt så mange epler.
Sist endret av Detectable; 3. juli 2011 kl. 14:51.
Ts: Har du lest Immanuel Kant nå? Kritikk av den rene fornuft? Kritik der reinen Vernunft
Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
Ts: Har du lest Immanuel Kant nå? Kritikk av den rene fornuft? Kritik der reinen Vernunft
Vis hele sitatet...
Nei.. Anbefaler du den?

Sitat av Detectable Vis innlegg
Neivel da. Så kaller vi det 3+5=7

Forandrer fortsatt ikke det faktum at om du har et eple, og får et eple til, så sitter du der med dobbelt så mange epler.
Vis hele sitatet...
Sorry dobbelpost, men det er jo selvsagt rett. Tenkte feil
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Fanden heller, bare imellom USA og Norge er det jo ganske store forskjeller på hva man mener er moralsk akseptabelt. Her er det ganske stor enighet om at det er genuint umoralsk å torturere såkalte terrorister (men noen er fortsatt for av praktiske hensyn, men jeg har aldri vært bort i mennesker her som mener det er moralsk). imens amerikanere flest (etter min erfaring) mener at "they had it coming".
Vis hele sitatet...
Litt offtopic.
Jeg tror du bare har spurt den venstre orienterte delen av norges befolkning om det spørsmålet der.