Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4363
Hei!

Jeg vurderer sterkt en utdanning innen Programmering, men jeg lurer på, må jeg gå påbygg? altså viss jeg går vg2 IKT nå, må jeg ta påbygg for å komme inn på skole? og hvilke skoler er det å velge mellom?

Takk for hjelpen
Skal du inn på en høgskole må du jo ha studiekompetanse, og det får du afaik ikke gjennom IKT.
Så om jeg ikke tar helt feil nå, så må du ta påbygg, ja.

Edit: http://www.hogskoleutdanning.no/programmering
Sist endret av s1gh; 27. oktober 2012 kl. 01:09.
Best Corki!
Miss-bruk's Avatar
Trådstarter
Men går det ann å ta fagbrev? går det ann å komme inn på den måten? (vil virkelig slippe 10timer norsk i uken...)
Her ved HiG kan du hvertfall søke deg inn på f.eks. Dataingeniør-studiet etter Y-vei-modellen.
Les mer her: http://hig.no/studietilbud/yvei

Om dette er mulig ved andre utdanningsinstitusjoner vet jeg ikke.
Hei,
hva slags programmering er det du tenker på?
Ofte er det mye bedre å lære seg dette på egenhånd.
Selv om mange sjefer sikkert kaster søknaden din hvis der ikke er noe utdanning, så er det fortsatt mange jobber du kan få uten utdanning. Lærer du deg selv dette på egenhånd så viser det at du har en mye større stå på vilje enn de med utdanning.
Du kan gå VG2, så gå 2 år lærling for å få fagbrev, for SÅ å gå tilbake til skolen for å ta 3. året.

3. året gir deg studiespesialisering, slik at du kan studere videre.
Du kan ikke ta 3. året først, for så å gå 2 år lærling for fagbrev :-)
Man kan også ta forkurs om man vil gå ingeniørlinjer.
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Hei!
Jeg vurderer sterkt en utdanning innen Programmering, men jeg lurer på, må jeg gå påbygg?
Vis hele sitatet...
Ja, det må du. Høgskoler og universiteter har krav om at du må ha studiekompetanse. For mange utdannelses løp er det også et krav om ekstra fysikk og matematikk. Sjekk ut såkalte tresemester-ordninger om du ikke har matematikk og fysikkfag.

Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
altså viss jeg går vg2 IKT nå, må jeg ta påbygg for å komme inn på skole?
Vis hele sitatet...
Ja, det må du.
Jeg anbefaler å ta påbygging før du begynner med noe læretid btw.
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
og hvilke skoler er det å velge mellom?
Takk for hjelpen
Vis hele sitatet...
HIOA, HIG, HIB, HIOF, HIT,HIBU, (og sikkert et par til) har ihvertfall "dataingeniør"-studiet. Dette studieløpet består av massevis av programmering, databasesystemer, datasikkerhet, logistikk og mye annet funky. Som dataingeniør kan du jobbe med det du vil omtrent, anbefales.
I tillegg har du også:
NTNU's to studieløp Datateknikk og Informatikk. (landets mest annerkjente utdannelser innen IT)
UIO's studieløp innenfor informatikk.(Kjempeutdannelse)
Og en hel haug med andre skoler og studier. Ta en titt på høgskoler og universisteter og se hva de tilbyr av studier.
Her vil du også kunne finne hva slags krav de har til søkere.

Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Men går det ann å ta fagbrev? går det ann å komme inn på den måten? (vil virkelig slippe 10timer norsk i uken...)
Vis hele sitatet...
For noen studier vil du kunne komme enn med såkalt realkompetanse. Som rett og slett vil si at de går utifra at du har lært noe i livet, men husk at du må være over 25(om jeg ikke tar feil) for å kunne søke skoleplasser med bakgrunn i realkompetanse. Vil du gå ett år med påbygging og ha 10timer norsk eller vil du jobbe i 5?
Forøvrig har jeg gått almenfaglig påbygging selv og syntes ikke den norsken var noe videre stress akkurat. Det er ikke norskundervisning på den måten du er vant med fra tidligere. Du sitter ikke i 10timer og bøyer verb akkurat. Det er mer diktlesning, perioder i norsk litteraturhistorie, prosjektarbeid og den type norsk. Jeg syntes ihvertfall den norskundervisningen var overraskende gøy og jeg cruiset gjennom det skoleåret uten noe problem.

Sitat av CokeLover Vis innlegg
Ofte er det mye bedre å lære seg dette på egenhånd.
Selv om mange sjefer sikkert kaster søknaden din hvis der ikke er noe utdanning, så er det fortsatt mange jobber du kan få uten utdanning. Lærer du deg selv dette på egenhånd så viser det at du har en mye større stå på vilje enn de med utdanning.
Vis hele sitatet...
Dude, nei....
Det finnes såklart personer der ute som har blitt drittflinke programmerere på egenhånd, det skal jeg ikke surve på. Det finnes også firmaer som ansetter folk uten skolegang.
MEN, dette er unntaket. Om du vil få deg jobb i IT-bransjen uten å være en wunder-kid så er utdannelse eneste veien å gå. Pluss at man lærer så himla mye mer enn kun programmering.
Så, takk til deg.....


Sitat av F3ffa Vis innlegg
Du kan ikke ta 3. året først, for så å gå 2 år lærling for fagbrev :-)
Vis hele sitatet...
Jo, det kan man. Jeg gjorde det på denne måten, ikke noe stress.
Det som er greia er at man har krav på 3års utdanning i Norge på VGS-nivå. Om man velger å gå tredjeåret på påbygging vil du dermed ikke har "krav" på en lærlingplass, derfor er det mest normalt å ta læretiden før påbygging. Det er allikevel fullt mulig å gå påbygg før læretiden.
Sist endret av moret; 27. oktober 2012 kl. 12:51.
Sitat av moret Vis innlegg
Dude, nei....
Det finnes såklart personer der ute som har blitt drittflinke programmerere på egenhånd, det skal jeg ikke surve på. Det finnes også firmaer som ansetter folk uten skolegang.
MEN, dette er unntaket. Om du vil få deg jobb i IT-bransjen uten å være en wunder-kid så er utdannelse eneste veien å gå. Pluss at man lærer så himla mye mer enn kun programmering.
Så, takk til deg.....
Vis hele sitatet...
Altså, er du god programmerer og har en god portefølje så er det nok til å få deg jobb.
Jeg anser ikke meg selv som wunder-kid, og jeg har lært meg programmering selv og fått jobb og flere jobbtilbud.

Ja, det som er det positive med å lære programmering via skole er at du lærer litt av mye. Du lærer tankegangen bak programmering, og hvordan du skal bli flinkere til å lære deg ting ++.
Jeg mener, og flere sjefer som jeg har snakket med mener at det er veldig positivt å ikke ha gått på skole. Det viser at man ofte har en større interesse for faget, og ofte er du da spesielt god på ett eller få områder.
Sitat av CokeLover Vis innlegg
Altså, er du god programmerer og har en god portefølje så er det nok til å få deg jobb.
Jeg anser ikke meg selv som wunder-kid, og jeg har lært meg programmering selv og fått jobb og flere jobbtilbud.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, erfaring teller i massevis. Jeg er enig i deg om det, men nå har jeg førstehåndserfaring fra en jobbsøkers perspektiv i dagens IT-verden. Altså, jeg fikk en jobb jeg søkte på. Dette var bare 6-7uker siden. Jeg søkte da jobber med bakgrunn i skolegang. Dette var sykt vanskelig da mine karakterer er dritt i enkelte emner. Jeg hadde ikke forventet at å finne en jobb, med relevant utdannelse, skulle være så vanskelig. Og jeg kan ikke forestille meg hvor hardt det å få en jobb må være for en person uten utdannelse, uten erfaring, 19-23år gammel; sende en søknad til et firma der det står "Jeg har ikke noe skolegang, men jeg er veldig flink. Har lært meg programmering på egenhånd liksom".
Uten en snarvei inn så står du da stille. Med tanke på dette vil jeg si 3 år på skole er en god investering.
Sitat av CokeLover Vis innlegg
Altså, er du god programmerer og har en god portefølje så er det nok til å få deg jobb.
Jeg anser ikke meg selv som wunder-kid, og jeg har lært meg programmering selv og fått jobb og flere jobbtilbud.

Ja, det som er det positive med å lære programmering via skole er at du lærer litt av mye. Du lærer tankegangen bak programmering, og hvordan du skal bli flinkere til å lære deg ting ++.
Jeg mener, og flere sjefer som jeg har snakket med mener at det er veldig positivt å ikke ha gått på skole. Det viser at man ofte har en større interesse for faget, og ofte er du da spesielt god på ett eller få områder.
Vis hele sitatet...
Om du klarer å opparbeide deg like mye kompetanse på egenhånd som det man gjør via en 5 årig master (i f.eks. informatikk) på høyskole / universitet så er jeg enig med deg at dette sier veldig mye om et som person - på en positiv måte. Betyr at du er flink til å sette deg inn i nye ting, som er viktig innenfor feltet.

Men det har et par problemer med å satse på den retningen, som gjør at jeg ikke vil anbefale det:
  1. Det er mye vanskeliggere å lære alt selv fremfor å lære det via en utdanning.
  2. Du får ikke like mye feedback mens du lærer, du kan ende opp med å lære deg mange dårlige vaner uten av noen korrigerer deg underveis.
  3. Du blir gjerne veldig spesieltsert om du lærer deg på egenhånd. Du blir f.eks. utrolig flink til å lage desktop-applikasjoner i .NET, mens du ikke har lært noe om hvordan utforme store distribuerte systemer.
  4. Du vil slite med å bevise kunskapen din. Fra et utdaning har du vitnemålet som beviser din kompetanse, vanskelig å få tilsvarende beviser på egenhånd. (men fullt mulig)
  5. Veldig mange arbeidsplasser jeg har vært i kontakt med har fullført master som krav, spesielt konsulentbransjen. Slik jeg forstod det er det fordi de liker å reklamere med "høy kompetanse" og vise til at alle deres ansatte har en mastergrad eller bedre.

Sitat av moret Vis innlegg
Selvfølgelig, erfaring teller i massevis. Jeg er enig i deg om det, men nå har jeg førstehåndserfaring fra en jobbsøkers perspektiv i dagens IT-verden. Altså, jeg fikk en jobb jeg søkte på. Dette var bare 6-7uker siden. Jeg søkte da jobber med bakgrunn i skolegang. Dette var sykt vanskelig da mine karakterer er dritt i enkelte emner. Jeg hadde ikke forventet at å finne en jobb, med relevant utdannelse, skulle være så vanskelig. Og jeg kan ikke forestille meg hvor hardt det å få en jobb må være for en person uten utdannelse, uten erfaring, 19-23år gammel; sende en søknad til et firma der det står "Jeg har ikke noe skolegang, men jeg er veldig flink. Har lært meg programmering på egenhånd liksom"..
Vis hele sitatet...
Av ren nyskjerrighet, va legger du i dritt karakterer - og var dette i relevante fag? (Altså type programmerng) eller sidefag? lurer sidne jeg skal snart begynne jobbsøkingen, og er veldig i tvil om det er verd å ta opp 2 fag jeg fikk dårlig karakter i, når de har ingenting med informatikk og programmering å gjøre.
Best Corki!
Miss-bruk's Avatar
Trådstarter
Vet det hørres ganske merkeligt ut... men jeg LIKER å gå på skolen, hver dag er en fryd (nei dette er ikke ironi!) men... norsktimene er fæle... har bare norsk sånn 2 timer i uken, men alikevell er det skikkelig fælt de 2 timene, de to timene føles lengre ut enn hele skoledager. Jeg har ikke så mye imot læreren, men faget! Det å lære noe av en umotivert lærere, når det er såpass tungt stoff, det er skikkelig vanskelig.

Men... Takk for gode svar
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Vet det hørres ganske merkeligt ut... men jeg LIKER å gå på skolen, hver dag er en fryd (nei dette er ikke ironi!) men... norsktimene er fæle... har bare norsk sånn 2 timer i uken, men alikevell er det skikkelig fælt de 2 timene, de to timene føles lengre ut enn hele skoledager. Jeg har ikke så mye imot læreren, men faget! Det å lære noe av en umotivert lærere, når det er såpass tungt stoff, det er skikkelig vanskelig.

Men... Takk for gode svar
Vis hele sitatet...
Se på den på denne måten: Det er 1 år, og etter det kan du begynne på en utdanning innenfor f.eks. informatikk - som er en meget interesant utdanning. Og det er veldig gøy på skolen. Og om du er av typen som trives på skolen, og kanskje liker å gjøre research, så kan du etter du har gjort masteren din søke om stipendiat og ta deg jobb på universitetet og skaffe deg en doktorgrad
Sitat av etse Vis innlegg
Av ren nyskjerrighet, va legger du i dritt karakterer - og var dette i relevante fag? (Altså type programmerng) eller sidefag? lurer sidne jeg skal snart begynne jobbsøkingen, og er veldig i tvil om det er verd å ta opp 2 fag jeg fikk dårlig karakter i, når de har ingenting med informatikk og programmering å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg snitter vel på C-D tenker jeg, kanskje mest mot D.
Programmeringsfagene har vært veldig mange, så jeg har noen bra karakterer og noen dårlige.
Det som også gjør det litt vanskelig er at de som ansetter og intervjuer ikke vet hva som er pensum i fagene. For eksempel fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg bare fikk en D i webutvikling, som var et bullshit fag på førsteåret, mens min B i Algoritmer og datastruktur er det ingen som bryr seg om(Som er typ den mest hard-core programmeringen du kan gjøre på skolen).

Jeg holder på å ta opp et par fag selv faktisk. Bare for å slette en kjip E og et par fag jeg vet jeg kan høyne med ihvertfall èn karakter opp om jeg faktisk åpner boka i faget en dag eller to før eksamen i stedet for å møte opp på eksamensdagen hangover og utslitt (har ikke vært den beste studenten...)
Om det er fag du vet du kan forbedre så ville jeg jo tatt dem opp. Det skader jo ikke akkurat. Men, om du har en C for eksempel og må jobbe dritthardt med forberedelsene så ser jeg ingen grunn til det.
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg snitter vel på C-D tenker jeg, kanskje mest mot D.
Programmeringsfagene har vært veldig mange, så jeg har noen bra karakterer og noen dårlige.
Det som også gjør det litt vanskelig er at de som ansetter og intervjuer ikke vet hva som er pensum i fagene. For eksempel fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg bare fikk en D i webutvikling, som var et bullshit fag på førsteåret, mens min B i Algoritmer og datastruktur er det ingen som bryr seg om(Som er typ den mest hard-core programmeringen du kan gjøre på skolen).

Jeg holder på å ta opp et par fag selv faktisk. Bare for å slette en kjip E og et par fag jeg vet jeg kan høyne med ihvertfall èn karakter opp om jeg faktisk åpner boka i faget en dag eller to før eksamen i stedet for å møte opp på eksamensdagen hangover og utslitt (har ikke vært den beste studenten...)
Om det er fag du vet du kan forbedre så ville jeg jo tatt dem opp. Det skader jo ikke akkurat. Men, om du har en C for eksempel og må jobbe dritthardt med forberedelsene så ser jeg ingen grunn til det.
Vis hele sitatet...
Okei. Da vet jeg at før et eventuelt intervju burde jeg se over karakterene mine og ha klar en forklaring på hvorfor et par av fagene er svakere enn de andre - samt hvorfor de karakterene ikke er så relevante. Samt kanskje fokusere på at jeg har hatt en positiv trend på karakterene mine (var ikke flink student selv første 2-3 semesterene, med med tanke på at jeg går master og ikke kun bachelor satser jeg på at de velger å se bort i fra året mitt med bare festing.)
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
Vet det hørres ganske merkeligt ut... men jeg LIKER å gå på skolen, hver dag er en fryd (nei dette er ikke ironi!) men... norsktimene er fæle... har bare norsk sånn 2 timer i uken, men alikevell er det skikkelig fælt de 2 timene, de to timene føles lengre ut enn hele skoledager. Jeg har ikke så mye imot læreren, men faget! Det å lære noe av en umotivert lærere, når det er såpass tungt stoff, det er skikkelig vanskelig.

Men... Takk for gode svar
Vis hele sitatet...
Husk at du ikke trenger å lære. Det er jo en avsluttende eksamen eller oppgave som teller 100% av karakteren. Så om du bruker norsktimene på en PC og pwnr n00bs så er det jo bare chill. Det blir litt sånn du gjør det til selv.
Vi hadde det ganske bra i norsktimene, og det var ikke fordi vår lærer var så fantastisk motivert og innovativ, men fordi pensum er ganske annerledes enn "vanlig" norsk. Jeg, som deg, hater egentlig språkundervisning. Jeg har aldri hatt et snev av interesse for hverken norsk, tysk, fransk, spansk eller engelsk. Allikevel fant jeg mye moro i norsken på påbygging.

Sitat av etse Vis innlegg
Okei. Da vet jeg at før et eventuelt intervju burde jeg se over karakterene mine og ha klar en forklaring på hvorfor et par av fagene er svakere enn de andre - samt hvorfor de karakterene ikke er så relevante. Samt kanskje fokusere på at jeg har hatt en positiv trend på karakterene mine (var ikke flink student selv første 2-3 semesterene, med med tanke på at jeg går master og ikke kun bachelor satser jeg på at de velger å se bort i fra året mitt med bare festing.)
Vis hele sitatet...
De som intervjuer folk i en ansettelsesprosess har også gått på skolen en gang i tiden og vet som regel hva det vil si å være student. Når jeg forklarte en svak karakter med at grunnen var at vi som gruppe i stor grad fokuserte på hovedprosjektet vårt gjennom vårsemesteret så forsto jo intervjuer dette veldig godt. de har antagelig vært gjennom det samme selv.
Uansett så stiller du såpass sterkt med en master at dette antagelig ikke blir noe problem. Jeg vet at Cap Gemini og til dels Evry er ganske kjipe med at folk bør ha gode karakterer for å bli ansatt, men med en master så vil jeg jo nesten si at du har sikret deg jobb, selv om du skulle snitte på C/D.
Jeg begynte å lære programmering på egenhånd, begynte med å lage litt nettsider med litt javascript og litt php. Deretter lærte jeg meg litt C#. Jeg er veldig glad for at jeg etterpå har begynt på et ordentlig studium. Du lærer ufattelig mye mer av det. Programmering består av mye mer enn de konkrete tingene man kan finne på å søke opp på google. Det finnes mange abstrakte ting som man ikke nødvendigvis kommer over av å søke på "how to do... in [programmeringsspråk]", som mange arbeidsgivere mener er helt vesentlig å kunne for å kalle seg en programmerer. En arbeidsgiver vil ikke risikere å ansette en som bare kanskje har hørt om for eksempel binære søketrær. Om du i tillegg liker skole, tror jeg du kommer trives veldig godt med det litt mer akademiske aspektet av programmering man får med en faktisk utdannelse; det er ofte dette folk som mener at utdanning er verdiløst har noe imot.

Mitt råd er å få norsktimene overstått for så begynne på noe du finner mer interessant.
Oh herro there.. ^_^
Sitat av s1gh Vis innlegg
Her ved HiG kan du hvertfall søke deg inn på f.eks. Dataingeniør-studiet etter Y-vei-modellen.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg forsto læreren rett var
Y veien omtrent det samme i noen år til (programfag og "vanelige" fag i en miks)

,men det sikrer at du får studiekompetanse så vel som mulighet for høyskole(hvis skolen har et Y veis løp) ,men du får utdanningen og studiespesialiseringen i løpet av samme tidsrom som de som går rett på høyskole og bare har programfag ,I og med at du har hatt fag som de som kommer direkte fra almenn må ha via forkurs. Dere er senere i løpet kommet like langt

Skolene anbefaler derimot at du ikke burde ha mindre enn 4 i noen fag hvis du velger dette løpet. For det er ganske intensivt. Vurderer og søke Y vei selv
Sitat av qwertyfreak Vis innlegg
Hvis jeg forsto læreren rett var
Y veien omtrent det samme i noen år til (programfag og "vanelige" fag i en miks)

,men det sikrer at du får studiekompetanse så vel som mulighet for høyskole(hvis skolen har et Y veis løp) ,men du får utdanningen og studiespesialiseringen i løpet av samme tidsrom som de som går rett på høyskole og bare har programfag ,I og med at du har hatt fag som de som kommer direkte fra almenn må ha via forkurs. Dere er senere i løpet kommet like langt

Skolene anbefaler derimot at du ikke burde ha mindre enn 4 i noen fag hvis du velger dette løpet. For det er ganske intensivt. Vurderer og søke Y vei selv
Vis hele sitatet...
Jeg tok selv det som kalles tre-semester, noe ala y-vei.
Det var jo til tider mye å gjøre, men absolutt gjennomførbart. Du bør dog ikke hate matte og fysikk da det blir en del timer med disse fagene.
For min del var tresemester-løpet veldig greit ihvertfall.
De som går Y-vei og tresemester har som regel et ganske godt miljø, så det er en bonus. Flere av mine bedre venner gjennom studieløpet var personer jeg hadde møtt på disse ekstratimene.
Vil faktisk gå så langt som å fraråde deg å ta allmenn påbygg om du vil bli dataingeniør. Om du tar forkurs i stede så får du et år som er skreddersydd til studiet du skal på, og om du har relevant bakgrunn fra videregående så har du et godt grunnlag for utdanningen. Men det er MYE matte, og det går som andre har nevnt å lære seg programmering selv.

Du kan også ta y-veien eller TRES, men da får du kun et par måneder til sammen på å lære deg den matten og fysikken som forkurs bruker ett år på. Pensum er det samme, men du får ett år mindre å lære det samme på. Så hvor god er du i matte? =)

Sitat av moret Vis innlegg
Ja, det må du. Høgskoler og universiteter har krav om at du må ha studiekompetanse. For mange utdannelses løp er det også et krav om ekstra fysikk og matematikk. Sjekk ut såkalte tresemester-ordninger om du ikke har matematikk og fysikkfag.


Ja, det må du.
Jeg anbefaler å ta påbygging før du begynner med noe læretid btw.
Vis hele sitatet...
Dette er feil.

Opptakskrav (Forkurs):
"Generell studiekompetanse eller Vg1 og Vg2 yrkesfag (Kunnskapsløftet) eller grunnkurs og VK1. Minimum 5 års yrkeserfaring etter ungdomsskole kan også gi opptak (realkompetansevurdering)."

I tillegg er norsken på allmenn påbygging tilnærmet irrelevant mtp. ingeniøryrket, du trenger ikke kunne diktanalyse for å programmere. Norsken og engelsken på forkurs derimot, er beregnet på dette yrket og du lærer mer eller mindre KUN relevante ting som rapportskriving o.l.

Om du søker forkurs etter Vg2, så er du på god vei. Om du tar en bachelor, så kan du bygge på med toårig masterstudie etterpå hvis du vil. Master i IKT ingeniørfag gir ikke akkurat dårlig lønn, og du får drive med det du liker.
Best Corki!
Miss-bruk's Avatar
Trådstarter
Høyere utdanning via Y-veien
Hvis du har valgt yrkesfag på videregående og har fått fagbrev eller svennebrev, er du kvalifisert til å starte på ingeniørstudier via y-veien. Disse studiene er spesielt tilrettelagt for personer med yrkesfaglig bakgrunn.

Du kan ta en bachelorgrad og deretter en mastergrad innenfor ingeniørutdanninger, uten å måtte ha generell studiekompetanse eller forkurs.
kilde: http://utdanning.no/tema/utdanning/h..._og_svennebrev

Så viss jeg tar fagbrevet, så slipper jeg påbygg? eller siden det er et krav med R1 matte, så må jeg ta påbygg?
Har ikke lest igjennom alt som er her så ikke skyt meg hvis jeg sier noe som allerede er sagt. hvis du går si VG1 elektro da anbefaler jeg deg nesten VK1 data også VK2 romtek(dette er kun hvis du har en viss interesse for teknologi, det er ganske mye skole(snakker kvelds/helg skole)) greia er den at du får studiekompetanse mens du har det ganske gøy, bygger ting eks. du lager kretskort (begynner med å sette opp en krets i f.eks. multisim så lager du baner i ultiboard) veldig mye moro + at det blir litt små programmering her. dette var veldig off-topic.
OT: du kan vell ta en form for intensiv kurs i R1 og div andre ting du trenger.
Ser noen råder deg til å ta forkurs til ingeniørstudiet, isteden for påbygning. Dette vil jeg fraråde deg.
Hva om du begynner på ingeniørstudiet, går der 1-2 år, for så å finne ut at det ikke var noe for deg (selv om du er veldig motivert for det nå, så kan det skje alle). Da står jo der uten studiekompetanse, og må da søke deg inn på påbygning. Da har du jo også blitt eldre, så faller lengre bak i rekkene når det er opptak til påbygning.
Det er ADLRI dumt å gå påbygning. Det åpner seg veldig mange muligheter for deg da.
Jeg tok forkurs, og stiller meg bak Rotaderp.
Hvis du har minste tro på at du klarer påbygg, bare kjør på.
All kunnskap er god kunnskap, dessuten lærer du skikkelig studieteknikk, noe som er ganske essensielt på høgskole/universitet. Og du verden så artig det er å kunne litt matte, fysikk og kjemi (no irony)!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Begynte selv å programmere for et par tre-fire år siden, C++, java og generell Android utvikling. Veien var lang, men utfordrende og kjekk. Har spesialisert meg innenfor OpenGL 3.3, GLES2 og AI. Og har med det skrevet alt ifra chatbots, fysiske/biologiske simuleringsprogrammer og robotkontrollsystemer, til spillmotorer osv.


Sånn sett har jeg mer erfaring enn en ferdigutdannet dataingeniør, men har allikevel valgt å begynne på en dataingeniør utdanning for å bygge nettverk, sosialisering, og fordi ingen vil ansette en person uten relevant utdanning. Jeg vil anbefale andre til å gjøre det samme, gevinsten er stor, og fagene er relativt grei skuring.

Tilgangen til universitetslabratoriene og bibliotekene er også en stor fordel!

Så anbefaler deg til å stå på, og gjøre det som må gjøres for å komme inn, for hvis du klarer det er du sikret 3-5 knallkjekke år i et utrolig bra og sammensveiset miljø! Husk å delta på fadderuken, da mye av nettverksbyggingen skjer nettop der!
Tips til deg når det gjelder planene dine... start allerede nå på fritiden, bli delaktiv i oppfinner konkurranser.... utdanning får deg ingen vei med mindre du har erfaring eller laget noe konkret tidligere. Jeg er nå i New Zealand og en god venn av meg her nede fikk akkurat en ny programmeringsjobb i en alder av ! 17 !... Han deltok på noe som heter Brightsparks og fikk andreplass, noe som ga ham flere jobbtilbud... igjen, bruk fritiden din!