Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 13489
Ble innkalt til førstegangstjeneste (igjen), og oppmøte var egentlig idag. Dro til fastlegen og fikk attest på at foreldrene mine var alvorlig syk og at jeg følte et sterkt behov for å være hjem og støtte de, i tilegg skreiv jeg et brev hvor jeg formidlet at jeg skal gjennomføre en operasjon (fjerne mandlene) iløpet av høsten og at jeg jeg passifist. Ble tatt for å røyke pot for 4-5 dager siden, problemet er at jeg søkte om utsettelse (sendte brevet) på lørdag, tenker da at de sikkert ikke har motatt brevet enda. Hva kommer til å skje? Kan jeg bli tvingt til sivil tjeneste, evt at MP (lol) kommer på døra? Slipper man helt hvis man er blitt tatt for å røyke cannabis i forkant? Er ganske nervøs for hva som kommer til å skje

Siden jeg allerede lager en tråd om emnet, vil jeg tilføye hvor jævlig latterlig hele opplegget er! På sesjon ga jeg uttrykk for at jeg ikke hadde noen interesse for hele greia, i tilegg sa jeg at jeg røykte marihuana jevnlig. Dette er tredje gangen jeg blir innkalt - tar de ikke hintet? Hvorfor kan ikke de som brenner for det militære få sjangsen, og la oss som har skjønt hvor teit det er med påtvingt førstegangstjeneste i 2011 få gå!?
Sist endret av khalifa; 2. august 2011 kl. 03:58.
Ja du kan få MP på døra i morgen tidlig og de kan hente deg inn.
Om de gjør det er noe helt annet. De henta en kompis av meg som nekta og dra inn
Har en kompis som virkelig ønsker å gjøre karriere innenfor militæret, men ikke får lov pga han var hos barnepsykolog da foreldrene ble skilt. Dette er jo ikke noe barna bestemmer selv. Vil bare poengtere at jeg støtter deg, og skikkelig unødvendig at de som virkelig vil ikke får lov, mens de som ikke vil i forsvaret må ... Høres ut som et ineffektivt opplegg de holder på med der borte ...
Er relativt enkelt og komme seg ut igjen når du først er inne da.
Det er ikke 1945 hvor de holder deg der selv om du ligger ute på gresset og griner liksom
Det er ganske lett å komme ut om du virkelig vil. Anno 2011 bruker de ikke like mye energi på å holde folk på folk som ikke vil være der. Bare ta noe weed i lommen din før du drar inn, om du blir kalt inn. Vi ble sjekket + narkohund, så ble de som hadde hint av weed og div. på bankkorta sine, sendt hjem.

Sjekk også ut "forsvar deg mot forsvaret"- tråden her på freak.
Et godt tips, slik at du ikke får noe på rullebladet; Möt opp, og prat med presten med en gang. Si noe enkelt som at du hater/er redd for våpen eller en annen tåpelig unskyldning. Det er ikke vanskelig å slippe unda förstegangstjenesten lengre.
- er de ekstremt kjipe så dette av en eller annen grunn ikke fungerer og du ikke bryr deg om å ha noe på rullebladet, så kan du jo bare ta turen ned til stavanger sentrum og fikse en grammer med hashish. Da blir du sendt hjem med en liten bot.
Si ifra hvis MP kommer
Ikke gjør som enkelte sier her å ta med weed eller noe annet når du skal inn.
Veit ikke hvilken avdeling du skal på, men når jeg kom inn i HMKG (Garden) så var det noen som gjorde nøyaktig dette, og det resulterte i 10.000 i bot, fengsel i 2 dager og tvunget vakttjeneste under oppsyn i 6 mnd.

Det er ikke alltid like koselig.
Men hvis du ringer inn til kontoret og sier at du har sendt brev med legemelding osv, så kan du få en utsettelse intill de har mottatt brevet så får du værtfall ikke MP på døra.
De kan komme så fort som 5-6 timer etter at du skulle ha vært inne.

Hvis du må inn, så kan du heller gå til sersjanten din og si at du vil snakke med psykiateren der.
Da kan du fortelle at du ikke liker det millitæret, du hater våpen osv. Da skal du se at du blir sendt hjem med en gang.
Skikkelig bra gjort av deg å sende brev på lørdag, om oppmøte var i dag, da er det nok bedre å ringe for alle krefter. God planleggig ftw !

Andre lignende tilfeller har endt med f.eks 14 dagers betinget fengsel med prøvetid på 2 år, bot o.l
Uansett var det en veldig dum avgjørelse å bare ikke møte.
Sist endret av henrikxt; 2. august 2011 kl. 10:30.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Skikkelig bra gjort av deg å sende brev på lørdag, om oppmøte var i dag, da er det nok bedre å ringe for alle krefter. God planleggig ftw !

Andre lignende tilfeller har endt med f.eks 14 dagers betinget fengsel med prøvetid på 2 år, bot o.l
Uansett var det en veldig dum avgjørelse å bare ikke møte.
Vis hele sitatet...
Du veit vel ikke når foreldrene hans ble alvorlig syke?

Ring inn og forklar situasjonen, så går nok det greit.
Sitat av EoT Vis innlegg
Du veit vel ikke når foreldrene hans ble alvorlig syke?

Ring inn og forklar situasjonen, så går nok det greit.
Vis hele sitatet...
Nei, men virket ikke som han hadde tenkt seg i militæret uansett om foreldrene var syke eller ei. Et brev sendt på lørdag kommer uansett ikke fram på mandag.

Burde ikke være så vanskelig å slippe miltæret, for dem som ikke ønsker det. Men denne måten var litt rar.
bare ring å si at du er tatt for pot, og vips du slipper militæret
Det enkleste å gjøre er å møte opp... samme dag eller dagen etter går du til høyeste befal i troppen din å sier klart i fra om at du ikke har noe interesse av å være der. dette skal funke rimelig greit.

Saken er at du ikke blir lagt inn i data systemet før etter noen dager. dem sparer seg mye papir arbeid ved å la deg slippe før det skjer...
Du kan si at du er pasifist, og sende en søknad om å slippe militære på det grunnlaget, og heller bli overført til siviltjeneste. Jeg og et par andre kompiser gjorde dette - det er nå 8-9 år siden og har ikke hørt et ord fra siviltjenesten pga da kutter ned og har lite midler til å ta inn folk som står på ventelister, du må som regel finne deg en plass selv om du vil ha siviltjeneste, feks kirke, sykehus, hjelpe barn og unge i lokalmiljøet osv.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Har en kompis som virkelig ønsker å gjøre karriere innenfor militæret, men ikke får lov pga han var hos barnepsykolog da foreldrene ble skilt. Dette er jo ikke noe barna bestemmer selv. Vil bare poengtere at jeg støtter deg, og skikkelig unødvendig at de som virkelig vil ikke får lov, mens de som ikke vil i forsvaret må ... Høres ut som et ineffektivt opplegg de holder på med der borte ...
Vis hele sitatet...
Får man ikke komme inn om man har vært hos psykolog som barn?
Sitat av guppy Vis innlegg
Får man ikke komme inn om man har vært hos psykolog som barn?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke helt så enkelt, men presentert uten noen form for kontekst så kan det vel virke slik på innlegget.

Jeg vet om eksempler på det motsatte, men det er jo ikke noe jeg kan støtte på internett-finnbare referanser så det blir uansett en ganske tom påstand. Det er jo en uendelig mengde andre grunner til at unge mennesker ikke avtjener verneplikt som kan være vel så sannsynlig som akkurat historien som presenteres over.

Hva siviltjeneste angår, så kalles det ikke inn nye mannskaper til siviltjeneste p.t. Det lukter at siviltjenesteordningen blir avviklet fra 01.01.2012 og i påvente av politisk behandling så er hele siviltjenesteordningen lagt litt på is (dvs. de som er i tjeneste nå går ut tiden sin).
Da er det 2t og 4minutt siden oppmøtet, har enda ikke fått telefon eller MP på døra! Kommer med update da jeg hører noe (regner med en telefon imorgen, eller værste fall MP på døra.)
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Du er nok ikke glemt, og du gjorde denne situasjonen mye mer komplisert enn det den kunne ha vært.

Ta en tlf til vernepliktsverket og forklar dem situasjonen (eventuelt finn på en annen) og så skal du se det kanskje løser seg på en fornuftig måte, uten politiet/mp på døra og bot/kakebu for unnlate å møte opp..
Herlighet mann.. SLAPP AV! Om du så må inn, så nekt og søk siviltjenesten, denne er jo lagt ned! Det er jo et tydelig signal fra regjeringen om at de som ikke vil i militæret, heller ikke har noe alternativ, og slipper unna.

Selv møtte jeg heller ikke opp på min innkalling, og har heller ikke hørt noe.

Gjør dette:
- Ikke ring
- Ikke send mer brev
- Ikke kontakt noen
- Gjør ingenting

De har verken ressurser eller noe ønske om å tvinge folk inn lenger. Det er nok av ungdommer som har et legitimt ønske om å komme inn, og de vil også bli prioritert. Det at du har fått så mye henvendelser handler bare om et standardisert innkallingssystem, ikke en reell vilje hos enkelte saksbehandlere om å få fatt i akkurat deg.

Hvis det nå skulle skje at du blir tvunget ned dit på ett eller annet vis: Det er bare et 1-2 dagers opphold hvor du snakker med leger og sersjanter om hvordan du skal dra hjem igjen.
Sitat av khalifa Vis innlegg
Da er det 2t og 4minutt siden oppmøtet, har enda ikke fått telefon eller MP på døra! Kommer med update da jeg hører noe (regner med en telefon imorgen, eller værste fall MP på døra.)
Vis hele sitatet...
Venter i spenning. Jeg låner tråden din litt her.
Jeg har akkuratt motsatt dilemma. det jeg husker fra sesjonen var at jeg ba om en ganske lang utsettelse, til 2012 elr noe. Men jeg har blitt bøsta 2 ganger i mellomtiden for pot. Jeg har faktisk lyst å være i militæret, jeg ble erklært tjenestedyktig og var bevisst på hva jeg svarte på til han karen. Men vil jeg få noe inkallese mtp rullebladet mitt?
Du burde vel ikke ha problemer med å slippe eller ihvertfall få utsettelse, men er det ikke sånn at man må møte hvis man blir innkalt så lenge man ikke har bekreftelse på fritak?
Å ikke møte opp da er straffbart(?) og MP kan komme og hente deg.
Du skulle ha møtt opp og skrevet ut et kopi av brevet ditt og vist det til dem ved innkalling. Nå er det muligheter for at du blir oppringt av MP, og i værste tilfellet må du sitte noen dager i fengsel. Å ikke møte opp ved innkalling uten bekreftet gyldig grunn er ulovlig. Altså om du sendte brev på lørdag gir det deg ingen rett til å droppe oppmøtet da du ikke har fått brevet og fraværet bekreftet av forsvaret.

skeptfisk, de har en policy i militæret dersom du har inntatt narkotiske stoffer de siste 12 månedene vil du ikke komme inn uansett. Du blir nok ikke første prioritet om du har det på rullebladet ditt heller. Har flere venner med pot på rullebladet som har blitt innkalt, så godt mulig du blir det. Kan hende de tar det litt individuelt.
Jeg møtte heller ikke opp nå i sommer som de ville at jeg skulle. Jeg har ikke hørt en dritt, og kommer heller ikke til å ringe å spørre om de har glemt meg. De gav meg utsettelse pr mail i vinter, så jeg satser på at det har blitt noe krøll i systemet på grunn av det. Det er uansett over en måned siden jeg skulle ha møtt opp, og ettersom jeg ikke har hørt noe, regner jeg med at dette går bra.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Herlighet mann.. SLAPP AV! Om du så må inn, så nekt og søk siviltjenesten, denne er jo lagt ned! Det er jo et tydelig signal fra regjeringen om at de som ikke vil i militæret, heller ikke har noe alternativ, og slipper unna.

Selv møtte jeg heller ikke opp på min innkalling, og har heller ikke hørt noe.

Gjør dette:
- Ikke ring
- Ikke send mer brev
- Ikke kontakt noen
- Gjør ingenting

De har verken ressurser eller noe ønske om å tvinge folk inn lenger. Det er nok av ungdommer som har et legitimt ønske om å komme inn, og de vil også bli prioritert. Det at du har fått så mye henvendelser handler bare om et standardisert innkallingssystem, ikke en reell vilje hos enkelte saksbehandlere om å få fatt i akkurat deg.

Hvis det nå skulle skje at du blir tvunget ned dit på ett eller annet vis: Det er bare et 1-2 dagers opphold hvor du snakker med leger og sersjanter om hvordan du skal dra hjem igjen.
Vis hele sitatet...
Og er du riktig uheldig så kommer de på døra etter 1-2 år, slik de gjorde med en kamerat av meg.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Venter i spenning. Jeg låner tråden din litt her.
Jeg har akkuratt motsatt dilemma. det jeg husker fra sesjonen var at jeg ba om en ganske lang utsettelse, til 2012 elr noe. Men jeg har blitt bøsta 2 ganger i mellomtiden for pot. Jeg har faktisk lyst å være i militæret, jeg ble erklært tjenestedyktig og var bevisst på hva jeg svarte på til han karen. Men vil jeg få noe inkallese mtp rullebladet mitt?
Vis hele sitatet...

Jeg var i allefall i marinen med en som hadde blitt tatt for bruk av pot, cola, ecstasy, og amfetamin.
Streng hemmelig klarering fikk han og, et halvt år for sent dog...
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Venter i spenning. Jeg låner tråden din litt her.
Jeg har akkuratt motsatt dilemma. det jeg husker fra sesjonen var at jeg ba om en ganske lang utsettelse, til 2012 elr noe. Men jeg har blitt bøsta 2 ganger i mellomtiden for pot. Jeg har faktisk lyst å være i militæret, jeg ble erklært tjenestedyktig og var bevisst på hva jeg svarte på til han karen. Men vil jeg få noe inkallese mtp rullebladet mitt?
Vis hele sitatet...
Ingen problem hvis du er pågående angående at du vil inn og forklarer situasjonen med at du ble tatt med pot osv. Det er folk som har fått hemmelighetsklareringer fordi de ville ut av det miljøet og håpet at militæret ville gi de den sjansen. Men Freak.no er ikke stedet for slike spørsmål. Send en mail til vernepliktsverket med spørsmål om hvem du kan snakke med angående dine ønsker osv.
Når jeg skal på sesjon skal jeg definitivt si at jeg virkelig har lyst til å ha et år i militæret. Mest sannsynlig slipper jeg unna (fargeblindhet + dårlig syn). Chill!
Du kan bare gå til legen din og få erklæring om at du ikke kan gå i militæret, enkelt som faen.


Har astma, på langt nær i alvorlig grad, slapp unna lett som f!
Jeg hadde 0.3 for mye i BMI for og få lov til og dra i militere å ha spart seg opp en feit kropp kom til nytte gitt !
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Jeg hadde 0.3 for mye i BMI for og få lov til og dra i militere å ha spart seg opp en feit kropp kom til nytte gitt !
Vis hele sitatet...
Fins det en nedre grense også? Tror jeg er på rundt 17-18 BMI.
har ikke peiling, de sa bare til meg: Du er for feit, for dum og vil ikke i militere, du kommer ikke til å høre fra oss. Om du vil til militere kan du slanke deg og derreter sende inn en søknad til neste sesjon takket nei for meg og var fornøyd med en dag fri fra skole, helt til jeg kom ut av lokale da jeg hadde fått en bot for feilparkering

Sitat av Xernox Vis innlegg
Fins det en nedre grense også? Tror jeg er på rundt 17-18 BMI.
Vis hele sitatet...
Kan umulig være en grense på vekt når du skal inn i militæret.
I garden når jeg var der så var det 2-3 personer over 180kg som var der.

De var der under hele oppholdet og hadde ikke fått noen beskjed om at de var for overvektig eller noe lignende. De måtte på alle styrketreningene og løpe 3 mila. Enkelt og greit.
Det har ingenting å si hvor stor du er så lenge du forbedrer deg iløpet av tiden du er der.


Xernox:
Når det gjelder den nedre grense så er det heller ingenting der. Det eneste som blir satt er en spesiell diett der du skal spise så og så mange kalorier til frokost, lunjs, middag og kveldsmat og eventuelt noe imellom dette så du kommer på en normal vekt.

Militæret tar veldig mye fokus på å sette deg i normal vekt, men de tvinger ingen og alle som vil inn får som regel komme inn. (utenom spesielle tilfeller der det er med dop / psykiske problemer osv i bilde der noen kan bli nektet)
Rart at de sa til meg at jeg ikke fikk komme inn pga overvekt og at jeg ikke hadde god kodisjon da?
dette ser jeg som meget rart tombøtte.
Når jeg var inne på sessjon fikk jeg spørsmålet om jeg ville inn eller ikke, for min bmi tilsvarte sykeligtykk. Jeg svarte at jeg helst ville slippe. Ble erklært tjeneste dyktig klasse 2 (kan innkales i krigstid, eller vis de får bruk for mine kompetanse)
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Rart at de sa til meg at jeg ikke fikk komme inn pga overvekt og at jeg ikke hadde god kodisjon da?
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke har en frisk kropp, ville det vel vært uansvarlig av de å ta deg inn. Det er jo opptakskrav; 3 mil, styrke osv. Klarer du ikke minstekravene kommer du heller ikke inn. Right?
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Dersom du ikke har en frisk kropp, ville det vel vært uansvarlig av de å ta deg inn. Det er jo opptakskrav; 3 mil, styrke osv. Klarer du ikke minstekravene kommer du heller ikke inn. Right?
Vis hele sitatet...
Det er ikke minstekrav til førstegangstjeneste. Det er i derimot fysiske krav for å bli "Godkjent Infanterist*" (* og tilsvarende for de andre grenene) - og tilsvarende krav for en del typer tjeneste.

Likevel, det er ingen konkrete fysiske krav til avtjening av førstegangstjeneste. Du trenger ikke være allverdens sterk for å svare telefonen på kontor.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fins det en nedre grense også? Tror jeg er på rundt 17-18 BMI.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva grensen er, men jeg kan bekrefte at min lillebror slapp unna fordi han er undervektig.

rundt 180-185 høy og 55kg sånn ca?
Jeg kjenner mange som ikke slapp inn fordi de hadde for lav vekt. Forsvaret trenger faktisk folk som har litt å gå på.
så, blitt henta eller nå eller ?
Det men at man ikke kommer inn grunnet at man var til psykolog når man var barn kan umulig stemme. Jeg var hos barnepsykolog i mange år, og hadde militærtjeneste i fjor.. så man ha ligget noe annet bak ville jeg tro.
lol! Jeg har BMI på 37! Og jeg er blitt innkalt! Er det ikke noe galt da?
Sitat av Chopin Vis innlegg
lol! Jeg har BMI på 37! Og jeg er blitt innkalt! Er det ikke noe galt da?
Vis hele sitatet...
En tjukk kompis av meg sa til sesjonslegen at han var for feit for militæret..Sesjonslegen svarte med at fedmen ville komme seg så snart han kom igang med et normalt kosthold og fysisk fostring, hadde det vært fysiske feil (feks rygg, armer, føter...) så hadde han sluppet, men at fedme ikke var noen gyldig grunn...
Dett er en god del år siden da, så det er godt mulig at det har blitt gjort regelendringer her da.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
En tjukk kompis av meg sa til sesjonslegen at han var for feit for militæret..Sesjonslegen svarte med at fedmen ville komme seg så snart han kom igang med et normalt kosthold og fysisk fostring, hadde det vært fysiske feil (feks rygg, armer, føter...) så hadde han sluppet, men at fedme ikke var noen gyldig grunn...
Dett er en god del år siden da, så det er godt mulig at det har blitt gjort regelendringer her da.
Vis hele sitatet...
Forandret BMI'en seg da?
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Kan umulig være en grense på vekt når du skal inn i militæret.
I garden når jeg var der så var det 2-3 personer over 180kg som var der.

De var der under hele oppholdet og hadde ikke fått noen beskjed om at de var for overvektig eller noe lignende. De måtte på alle styrketreningene og løpe 3 mila. Enkelt og greit.
Det har ingenting å si hvor stor du er så lenge du forbedrer deg iløpet av tiden du er der.


Xernox:
Når det gjelder den nedre grense så er det heller ingenting der. Det eneste som blir satt er en spesiell diett der du skal spise så og så mange kalorier til frokost, lunjs, middag og kveldsmat og eventuelt noe imellom dette så du kommer på en normal vekt.

Militæret tar veldig mye fokus på å sette deg i normal vekt, men de tvinger ingen og alle som vil inn får som regel komme inn. (utenom spesielle tilfeller der det er med dop / psykiske problemer osv i bilde der noen kan bli nektet)
Vis hele sitatet...
Melder om at det er snakk om BMI, noe helt annet enn vekt. Er du drithøy og litt lubben kan du fort veie 140-50 kg(+/-), allikevel ha en habil BMI.
BMI er avleggs.
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Melder om at det er snakk om BMI, noe helt annet enn vekt. Er du drithøy og litt lubben kan du fort veie 140-50 kg(+/-), allikevel ha en habil BMI.
Vis hele sitatet...
Heh... kommer ann på hva en habil BMI er. Skal du være innen "normal" og veie 150 kg så må du være gode 240 cm høy. Du skal vel også være 220cm+ for å ha en BMI på under 30 - ikke veldig habilt spør du meg.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Heh... kommer ann på hva en habil BMI er. Skal du være innen "normal" og veie 150 kg så må du være gode 240 cm høy. Du skal vel også være 220cm+ for å ha en BMI på under 30 - ikke veldig habilt spør du meg.
Vis hele sitatet...
Hvor fikk du eksakt 150 kg fra? Mener at jeg skrev det i en ramme på 140-150 +/- .
Uansett, du tok poenget mitt håper jeg. Man behøver ikke veie mye og samtidig være feit. Muskler veier mer enn fett, og er du svær og har masse muskler trenger du ikke ha en "normal" BMI. Du kan ha en høyere BMI enn normalt.
Hmm. Jeg ble innkalt for førstegangstjeneste to ganger. Møtte aldri opp. Hørte aldri fra dem etter 2. gang.
Jeg skjønner virkelig ikke at så mange folk kan slite med det her?

Jeg fikk den innkalling del 1 eller hva det heter (testen på dataen), svarte mer eller mindre ærlig på den, skreiv blandt annet om hvor mye bullshit jeg syns militæret er der jeg kunne. Svarte at jeg aldri trente og slik ( noe som er sant)

Litt senere fikk jeg brev om at jeg ikke var tjeneste dyktig pga helse og bla bla bla, og jeg er 187 høy veier rundt 65kilo har ingen skader eller problemer på noen måte.

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig for alle andre?
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Jeg skjønner virkelig ikke at så mange folk kan slite med det her?

Jeg fikk den innkalling del 1 eller hva det heter (testen på dataen)
Vis hele sitatet...

Du skjønner vel at det er noe som nettopp har kommet?

Venter fortsatt på innkalling på fjerde året. Det man tar online nå, fikk man utdelt på selve sesjonen og fylte ut mens man ventet på å prate med en sersjant eller hva det var. Det var også kun avkrysninger på relevante spørsmål og fysisk og psykisk helse.
Sist endret av Mr. Flash; 3. august 2011 kl. 23:32.