Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3218
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Hei freaks! Jeg fikk nettopp vite at jeg kanskje får mulighet til å flytte til dublin for å jobbe i microsoft support med en god kompis som nettopp flytta dit. Jeg må ærlig innrømme at jeg ble litt satt ut. Det er snakk om fast jobb og antageligvis ett år borte fra norge.

Noen som har erfaringer de kan dele fra liknende jobber/turer til utlandet? Det er snakk om lang tid borte, og enhver erfaring som kan gi meg et bedre inntrykk er velkomne.

Hva syns dere? Go for it, eller ikke?
Go for it, enkelt å greit! Jeg antar du er ung og har masse ting du vil oppleve, her får du muligheten til å flytte til dublin og leve i en helt annen kultur mens du jobber hos Microsoft? DO IT! evt, la meg få jobben så jeg kan gjøre det..
jeg som skriver
Skulle ønske jeg fikk samme muligheten, du kommer jo til å få mange fantastiske opplevelser! Dø it
Hvis du skal til Dublin så forbered deg på kniv-fights og heftig fyll. Husk at irer hater alle.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Tull!! har bodd her i snart et år.. Fine folk med masse svart humor
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Hvis du skal til Dublin så forbered deg på kniv-fights og heftig fyll. Husk at irer hater alle.
Vis hele sitatet...
Bullshit, jeg har aldri vært på en så gjestmild plass som irland og dublin generelt.
Som høy, blond og slank med outfit fra stureplan får man som oftest høre "piss off" fra folk. Men utelivet er bra.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Noen med erfaringer? Ja jeg er bare 19 så jeg har en del år foran meg. Men jeg får litt noia bare med tanken på å flytte fra alt og alle jeg er vant til.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Hvis du skal til Dublin så forbered deg på kniv-fights og heftig fyll. Husk at irer hater alle.
Vis hele sitatet...
Da har nok du vært veldig uheldig, mitt inntrykk av Irland og Dublin er veldig positivt. Blir litt feil og ta alle under et tak.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Noen med erfaringer? Ja jeg er bare 19 så jeg har en del år foran meg. Men jeg får litt noia bare med tanken på å flytte fra alt og alle jeg er vant til.
Vis hele sitatet...
Bare av ren interesse; du er 19 år, og har fått tilbud om jobb i Microsoft? Hvordan i alle dager klarte du det?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Det er ikke for Microsoft. Men for et firma som Microsoft har outsourcet kundeservicen til

BTW.. refererer du til Mordin i Mass Effect??
Sist endret av Dr. fungitumb; 16. mai 2011 kl. 15:13. Grunn: BTW..
Jeg har bodd i Dublin i litt over et år. Vil absolutt anbefale deg å ta sjansen!
Masse hyggelige mennesker fra alle kulturer, utrolig fin by og været er ikke alltid så ille
Om jeg skulle ha flyttet fra Norge til et annet vestlig land igjen hadde Irland (Dublin) vært blandt topp 3.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Det er ikke for Microsoft. Men for et firma som Microsoft har outsourcet kundeservicen til

BTW.. refererer du til Mordin i Mass Effect??
Vis hele sitatet...
Meg? kanskje unintentionally
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Flyttet selv til Dublin som 22åring og jobbet der ett år for support, har hatt god kontakt med folk som har jobbet i de fleste selskaper der borte og kan vel si det så enkelt som :

- Enten trives du eller så trives du ikke
- Enten liker sjefene deg eller så liker de deg ikke
- Flyten av folk som går gjennom er såpass høy at hvis noen jobber i en stilling i samme selskap i mer enn ett år er det neste verdt å ta fram kaken
- Leie koster flesk hvis du ikke skal ha noe som har råtne tepper og dryppende vann
- Du vil legge på deg
- Det er en fantastisk opplevelse.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Noen med erfaringer? Ja jeg er bare 19 så jeg har en del år foran meg. Men jeg får litt noia bare med tanken på å flytte fra alt og alle jeg er vant til.
Vis hele sitatet...
Det er ganske usannsynlig at du får denne sjansen igjen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er ganske usannsynlig at du får denne sjansen igjen.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, som sagt er gjennomstrømmingen av folk til slike jobber såpass stor at man kan velge og vrake bortimot dersom man vil jobbe i Dublin.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Hva ligger prisene på i Leie da sånn ca?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Hva ligger prisene på i Leie da sånn ca?
Vis hele sitatet...
Jeg bodde relativt sentralt (15 min med buss til sentrum, 15 minutt gåing til jobben) og betalte 525euro for leie + 60euro for strøm og internett per måned.

Mao 600ish euro ca et 20m2 rom i et 100 år gammelt hus som jeg delte tre bad og et kjøkken (ingen stue) med 6 andre mennesker.

Dette var visst ganske standard priser på den tiden for det meste av byen, men kan ha sunket endel siden det etter at alle polakkene flyttet ut.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Hva ligger prisene på i Leie da sånn ca?
Vis hele sitatet...
Betalte 1200€ for en leilighet med to soverom i Cabinteely. Dette var rett før finanskrisa.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
- Leie koster flesk hvis du ikke skal ha noe som har råtne tepper og dryppende vann
- Du vil legge på deg
- Det er en fantastisk opplevelse.
Vis hele sitatet...
- Hvis du finner noen å bo med er det overkommelig.. 300-400 hvis du deler en ok leilighet
- Har gått opp 30 kilo siden jeg kom ned (nå var jeg litt undervektig når jeg kom ned da)
- Jepp
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Hvorfor legge på seg? Pga øldrikking? :P Jeg må finne et sted å trene der! Skal jo ikke bare møte gutter forhåpentligvis
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Hvorfor legge på seg? Pga øldrikking? :P Jeg må finne et sted å trene der! Skal jo ikke bare møte gutter forhåpentligvis
Vis hele sitatet...
1. Bortimot all mat er frityrstekt slik som i england
2. Resturantmat er så billig at det er latterlig
3. Frossenpizza f.eks pipler med fett

Jeg la på meg 35kg på 9måneder, uten å drikke øl, og da gikk jeg til og fra jobb hver dag + gåing ca 10-20 timer per uke i byen.