Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 6613
i dagens norge er det jo mange som sliter blandt andre mange som går på heroin som trenger hjelp men de ferreste får det, man ser også ofgte at narkomane får liten respekt i samfunnet.
hva mener dere min mening er at de som er på kjøret og sliter, jeg synes synd på dem men ikke medfølelse. men de som har klart og bli clean de har min fulle respekt.
Hæ? Du synes synd på dem men har ingen medfølelse? Det henger ikke helt på greip...
Hva mener du med at du syntes synd på dem men at de har ikke din medfølelse? Og hvorfor ikke det? Fordi du, uten å vite historien deres, dømmer dem som svake mennesker som "ikke bare sa nei til sprøyten"? Det er så kynisk og så ignorant som det går an å bli.

Noe lignende er forøvrig tatt opp før, og du kan lese mange utfyllende bra svar der:

http://freak.no/forum/showthread.php...synd+narkomane
Sist endret av Don Veto; 29. mars 2011 kl. 18:13.
Vel i motsetning til deg så har jeg medfølelse, men jeg synes ikke synd på dem.
Du har alltid hatt et valg om rus eller ikke, så nei, har ikke medfølelse. Ser ikke ned på dem av den grunn da!
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hæ? Du synes synd på dem men har ingen medfølelse? Det henger ikke helt på greip...
Vis hele sitatet...
jeg ser jo at de sliiter men jeg driter litt i det for i hovedsak er det deres egen feil. men de som klarer og komme seg ut av dett miljøet og bli rein beundrer jeg...

Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Du har alltid hatt et valg om rus eller ikke, så nei, har ikke medfølelse. Ser ikke ned på dem av den grunn da!
Vis hele sitatet...
ser ikke ned på de, men jeg sitter ikke å tenker "stakkars han han sliter. skal jeg gi han 20 kr"

men det er mange ganger de blir rakked ned på i samfunnet. her om dagen f. eks var det en soskulle på bussen men han slapp ikke inn av en grunn sjåføren ikke ville si til han...... det er tratasering spør du meg.
Så brorparten av dere her inne mener at om en jente sliter på gata fordi hun ble voldtatt av faren sin siden hun var 8 år fortjener det livet hun har? Dere vet INGENTING om hvorfor de er på gata. Og tviler sterkt på at noen av dem planla og havne der. Kansje samfunnet burde snappet dem opp mye før? Feilslått ruspolitikk? Jeg vet ikke.
Trådstarter
nei. men du kan ikke skylde på noen andre enn deg selv for at du begynte med dop.
feilslått politikk? ja det er alt for få som får hjelp.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
nei. men du kan ikke skylde på noen andre enn deg selv for at du begynte med dop.
feilslått politikk? ja det er alt for få som får hjelp.
Vis hele sitatet...
Leste du hva jeg sa? Har du virkelig ikke medfølelse for et menneske som har blitt mishandlet fra tidlig alder, for så og begynne med dop for og få en virkelighetsflukt. Greit da stempler jeg deg som ufølsom.

Jeg sier virkelig ikke at alle har blitt mishandlet. Men det er ganske mye mer komplekst en "de valgte selv å begynne med dop".
Sist endret av murloc; 29. mars 2011 kl. 18:37.
Trådstarter
det du sier er jeg enig i, jeg vet hvordan det er på gata, jeg vet hvordan det er og ha narkomane rundt seg.
men det er et fåtall som har blittvoldtatt eller mishandlet. de fleste kommer fra greie familier og havne i feil miljø.
jeg vet også at noen kommer fra familier som har det tungt og hvor foreldrene er på kjøret.
Sitat av murloc Vis innlegg
Så brorparten av dere her inne mener at om en jente sliter på gata fordi hun ble voldtatt av faren sin siden hun var 8 år fortjener det livet hun har? Dere vet INGENTING om hvorfor de er på gata. Og tviler sterkt på at noen av dem planla og havne der. Kansje samfunnet burde snappet dem opp mye før? Feilslått ruspolitikk? Jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Nå har jo heller ikke alle narkomane blitt voldtatt av faren sin heller da.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
nei. men du kan ikke skylde på noen andre enn deg selv for at du begynte med dop.
feilslått politikk? ja det er alt for få som får hjelp.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må alt være så svart/hvitt? Du bare avfeier alt med "de valgte selv å begynne med dop så har ikke medfølelse." Utrolig kynisk. Alle er ikke like psykisk sterk som deg, og har tatt de riktige valgene alltid. Det skal ikke så mye til, og å uttale seg så bastant uten å ha erfart noe lignende selv er bare tragisk.
Jeg har sett folk bli narkomane, kanskje ikke så tunge som de på plata. Men etter det kan jeg ikke si jeg synes synd på dem, før jeg får en grunn får å være det.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Nå har jo heller ikke alle narkomane blitt voldtatt av faren sin heller da.
Vis hele sitatet...
Du missa nok poenget. Det kan være 100 forskjellige grunner til at folk havner på gata. Poenget er at det som regel er som jeg nettopp skrev, mer komplekst en "de valgte dette selv". Ytterst få velger å bo på gata som narkoman, det skjønner dere vel?

Husk at mange av dem er i en så håpløs situasjon med konstante fengselsbesøk og annen dritt at de ikke evner og komme seg ut av den onde spiralen de er i. Og så kommer dere og sier at dere ikke har medfølelse for dem. Prøv selv og kom deg tilbake etter et hardt liv på gata uten andre venner en nettopp andre narkomane.

Jeg driver ikke med ekstremsport - men jeg har da for faen medfølelse for de som skader seg stygt eller kommer i nød på en eller annen måte. Og det gjelder uansett hvor mye de hoppa utenfor det fjellet av egen vilje.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
det du sier er jeg enig i, jeg vet hvordan det er på gata, jeg vet hvordan det er og ha narkomane rundt seg.
men det er et fåtall som har blittvoldtatt eller mishandlet. de fleste kommer fra greie familier og havne i feil miljø.
jeg vet også at noen kommer fra familier som har det tungt og hvor foreldrene er på kjøret.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at de fleste kommer fra greie familier? Har du gått rundt å snakket med et stort antall narkomane? Det har forfatteren av linken under og jeg siterer derfra:

- Mitt inntrykk var at 8 av 10 jenter var seksuelt misbrukte av familiemedlemmer, utsatt for vold og omsorgssvikt av rusmisbrukende foreldre (som regel alkohol). Dette var også i stor grad gjeldende for guttene.
Det å drive å generalisere mot narkomane å dømme de blir usmakelig og tragiskt. Man kan aldri vite hva som har skjedd i løpet av livet deres eller om de rett og slett sliter sterkt psykist. For dere/oss som har levd ett tilnærmet normalt liv er det umulig å sette seg i deres situasjon.

Jeg har full medfølelse for dem og synes veldig synd på dem alle, uansett hva som skapte deres jævlige livsituasjon. INGEN ønsker å være narkomane.
Trådstarter
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hvorfor må alt være så svart/hvitt? Du bare avfeier alt med "de valgte selv å begynne med dop så har ikke medfølelse." Utrolig kynisk. Alle er ikke like psykisk sterk som deg, og har tatt de riktige valgene alltid. Det skal ikke så mye til, og å uttale seg så bastant uten å ha erfart noe lignende selv er bare tragisk.
Vis hele sitatet...
der tar du litt feil, jeg har selv hat nerme personer som har havnet på kjøret.
men det jeg vil si er at det er noen som har en dårlig oppvekt men de fleste er bare nysjerringe og prøver noe nytt og så klarer de ikke stoppe
Sitat av murloc Vis innlegg
Du missa nok poenget. Det kan være 100 forskjellige grunner til at folk havner på gata. Poenget er at det som regel er som jeg nettopp skrev, mer komplekst en "de valgte dette selv". Ytterst få velger å bo på gata som narkoman, det skjønner dere vel?

Husk at mange av dem er i en så håpløs situasjon med konstante fengselsbesøk og annen dritt at de ikke evner og komme seg ut av den onde spiralen de er i. Og så kommer dere og sier at dere ikke har medfølelse for dem. Prøv selv og kom deg tilbake etter et hardt liv på gata uten andre venner en nettopp andre narkomane.

Jeg driver ikke med ekstremsport - men jeg har da for faen medfølelse for de som skader seg stygt eller kommer i nød på en eller annen måte. Og det gjelder uansett hvor mye de hoppa utenfor det fjellet av egen vilje.
Vis hele sitatet...
Enig med deg der, mistet poenget litt der ja Godt du forklarte det litt mer

Jeg har selv ei tante som har vært narkoman så lenge jeg kan huske, hun har aldri bodd på gata men har gått igjennom litt av hvert. Har ikke truffet henne siden jeg var 6, hun har blitt stengt ut av familien.

Slik har nok mange narkomaner det, og det eneste de har å leve for er rusen. Derfor synes jeg synd på de, kjøpte forresten en burger til en narkis her om dagen, skulle sett gliset på han!
Trådstarter
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hvor har du det fra at de fleste kommer fra greie familier? Har du gått rundt å snakket med et stort antall narkomane? Det har forfatteren av linken under og jeg siterer derfra:

- Mitt inntrykk var at 8 av 10 jenter var seksuelt misbrukte av familiemedlemmer, utsatt for vold og omsorgssvikt av rusmisbrukende foreldre (som regel alkohol). Dette var også i stor grad gjeldende for guttene.
Vis hele sitatet...
helt enig. men en del av diise er bare nysjerrige. og jeg mener at hvis du har misbrukende foreldre er det vlett at du detter etter men, det finnes andre veier enn dop.

men jeg tror vi kunne ungått mye med et bedre system. jeg har selv prøvd og hjelpe en kamerat ut av dette og det klarte han har studerer nå men. saken er ikke det at jeg kunne dumpet narkomane i skogen men jeg tenker at det er litt deres egen feil at de er der de er. man kan spørre om hjelp. man kan snakke med folk. man trenger ikke sette en sprøyte i armen
Sitat av xavi0n Vis innlegg
helt enig. men en del av diise er bare nysjerrige. og jeg mener at hvis du har misbrukende foreldre er det lett at du detter etter men, det finnes andre veier enn dop.
Vis hele sitatet...
Så om jeg forstår deg rett så langt så har du ikke medfølelse for noen fordi noen har tatt noen dumme frivillige valg i livet?

Jeg vil heller ha medfølelse med alle på tross av at noen har gjort noen dumme frivillige ting.

Sitat av xavi0n Vis innlegg
men jeg tror vi kunne ungått mye med et bedre system. jeg har selv prøvd og hjelpe en kamerat ut av dette og det klarte han har studerer nå men. saken er ikke det at jeg kunne dumpet narkomane i skogen men jeg tenker at det er litt deres egen feil at de er der de er. man kan spørre om hjelp. man kan snakke med folk. man trenger ikke sette en sprøyte i armen
Vis hele sitatet...
Vet du hvordan hjelp de narkomane faktisk får? Det er ikke rare greiene. Det er stort sett "Get clean or GTFO". De blir faktisk sparket fra behandling om de sprekker og viser symptomer for det de faktisk får behandling for. Er som og ta fra insulinet til en diabetiker fordi han gikk på et kake raid.

Jeg skjønner godt at de har gitt opp og få hjelp.

Men for all del, flott at du hjalp kameraten din!

Og gidder du forresten bruke stor bokstav der de skal være? Er litt vanskelig og lese hva du skriver når det blir en del tekst.
Trådstarter
Jeg har medfølelse for folk men nå man begynner med dette så vet man nok hvordan det ender.
Ja den hjelper er dårlig jeg har familie som har vert på rehab.
Og sorry har litt dysleksi -.-
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av xavi0n Vis innlegg
men de som klarer og komme seg ut av dett miljøet og bli rein beundrer jeg...
Vis hele sitatet...
Når du sier det på den måten, så skjønner du jo hvor vanskelig det faktisk er å komme seg ut av et slikt miljø. Hvordan kan du da ikke ha medfølelse for disse folkene?

Sitat av jrg Vis innlegg
Der må jeg nesten si meg enig.
Vis hele sitatet...
Alle kan ta sine egne valg, men det er ikke alltid at folk greier å ta de riktige valgene.
Trådstarter
jeg tenker at de har driti seg ut og det er litt deres feil, men når livet ditt har gått så til hælvette og du klarer og hente deg inn da har du en enorm viljestyrke
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Når du sier det på den måten, så skjønner du jo hvor vanskelig det faktisk er å komme seg ut av et slikt miljø. Hvordan kan du da ikke ha medfølelse for disse folkene?



Alle kan ta sine egne valg, men det er ikke alltid at folk greier å ta de riktige valgene.
Vis hele sitatet...
La meg vri om på den setningen der. Det er ikke alltid folk greier å ta de riktige valgene, men alle kan ta sine egne valg. Så tilslutt ditt valg uansett.
Fårhåndslol for den som kommer med:
Hadde du hatt en far med pistol mot trynet ditt og bedt deg ta deg en sprøyte.
Så hadde du sagt ja du å:P
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av jrg Vis innlegg
La meg vri om på den setningen der. Det er ikke alltid folk greier å ta de riktige valgene, men alle kan ta sine egne valg. Så tilslutt ditt valg uansett.
Fårhåndslol for den som kommer med:
Hadde du hatt en far med pistol mot trynet ditt og bedt deg ta deg en sprøyte.
Så hadde du sagt ja du å:P
Vis hele sitatet...
Nå vred du det tilbake til det du sa først.

Uansett forutsettning, og uansett grunn, så skal jeg love deg at ingen av de stakkarene du ser på gatene hadde en anelse om hvordan livet kom til å bli for dem når de stakk den første sprøyta.

Har du aldri gjort et dumt valg her i livet?
Sitat av murloc Vis innlegg
Du missa nok poenget. Det kan være 100 forskjellige grunner til at folk havner på gata. Poenget er at det som regel er som jeg nettopp skrev, mer komplekst en "de valgte dette selv". Ytterst få velger å bo på gata som narkoman, det skjønner dere vel?

Husk at mange av dem er i en så håpløs situasjon med konstante fengselsbesøk og annen dritt at de ikke evner og komme seg ut av den onde spiralen de er i. Og så kommer dere og sier at dere ikke har medfølelse for dem. Prøv selv og kom deg tilbake etter et hardt liv på gata uten andre venner en nettopp andre narkomane.

Jeg driver ikke med ekstremsport - men jeg har da for faen medfølelse for de som skader seg stygt eller kommer i nød på en eller annen måte. Og det gjelder uansett hvor mye de hoppa utenfor det fjellet av egen vilje.
Vis hele sitatet...
Altså, jeg har ikke vært i noen lignende situasjon på noen som helst måte, og er nok helst derfor jeg ikke kan føle med dem, alle har jo slått seg på et eller annet tidspunkt og er lettere å føle medfølelse i den sammenheng?
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Altså, jeg har ikke vært i noen lignende situasjon på noen som helst måte, og er nok helst derfor jeg ikke kan føle med dem, alle har jo slått seg på et eller annet tidspunkt og er lettere å føle medfølelse i den sammenheng?
Vis hele sitatet...
Det kalles empati, at man klarer å sette seg inn i andres situasjon, uten å nødvendigvis ha vært i samme situasjon selv. Klarer du kun å føle medfølelse for folk som gjør samme feil som deg/blir utsatt for det samme du har blitt utsatt for?
Sitat av xavi0n Vis innlegg
i dagens norge er det jo mange som sliter blandt andre mange som går på heroin som trenger hjelp men de ferreste får det, man ser også ofgte at narkomane får liten respekt i samfunnet.
hva mener dere min mening er at de som er på kjøret og sliter, jeg synes synd på dem men ikke medfølelse. men de som har klart og bli clean de har min fulle respekt.
Vis hele sitatet...

men de som har klart og bli clean de har min fulle respekt"

Jo takk for det. Også vil jeg nevne at det er ikke alle som bruker sprøyter, selv om de er hekte på hero, virker som de fleste tror det. Det finnes noen som faktisk klarer å sette en grense selv om du er hekta på heroin.

Den grensen satt jeg selv når vi begynte med pepper. Tok ikke lange tida før de fleste kompisene mine satt med sprøyta i armen, er glad jeg er så jævlig sta, og ikke må gjøre det samme som resten av saueflokken. Tok heroin hver dag i 4-5 år, men jeg har aldri satt ei sprøyte.
Sitat av murloc Vis innlegg
Leste du hva jeg sa? Har du virkelig ikke medfølelse for et menneske som har blitt mishandlet fra tidlig alder, for så og begynne med dop for og få en virkelighetsflukt. Greit da stempler jeg deg som ufølsom.

Jeg sier virkelig ikke at alle har blitt mishandlet. Men det er ganske mye mer komplekst en "de valgte selv å begynne med dop".
Vis hele sitatet...
Det er de dummeste jeg har hørt...

Mange som går på heroin har ikke nødvendigvis blitt voldtatt som 8 åring, de fleste har bare vært unge og dumme og blitt avhenig.

Jeg har ikke en dritt sympati at de sliter med misbruk, for jeg er den typen som kan si sånn " faen er det du tenker på? Din feil at du et her du er nå"


Selfølgelig syntes jeg jo det hadde vært fint på dems vegne hvis de slutter eller får hjelp. Har bare ikke noe sympani for "dem" fordi de fleste var bare dumme som starta med det. Dømmer ingen, am just saying !

Men som du sier, de fleste har kommet i en kjip situasjon og da "rømmet" i rusen...
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Dømmer ingen, am just saying !
Vis hele sitatet...
Greit å si rett etter at du dømmer noen da?
Faen så irritert jeg blir på mye her. Det er faktisk ikke alle som har hatt det så jævla lett her i livet, å har kansje startet smått med andre narkotikum, eller begynte å drikke veldig, å plutselig vært på Heroinen. Jeg veit at MANGE av disse stakkars sjelene har en dårlig historie/bakrgunn! Er ikke så lett for en stakkars sossegutt som får alt han vil av pappa å røyker bønner (nei sikter ikke til deg trådstarter, eller noen andre her)¨å skjønnen hva jeg mener, bare et eksempel jeg brukte.

Jeg syntes faktisk synd på de som har havnet borti dritten grunnet psykiske, eller personelige plager!
De jeg derimot IKKE syntes synd på er de som kun har begynt med minusen fordi det er så jævla kult å ruse seg eller kun ute etter å "feste" litt! Greit nok mange begynner sånn, men absolutt ikke alle! ikke i nærheten av de jeg har snakket med eller kjenner hvertfall.

For de som kansje har lyst på litt innsyn av hvordan det er å være Heroinmissbruker/tigger, å hvordan det startet, og hvordan livet på gaten er, kan jo ta en titt på boka "Hugo". Kjempe bra bok, med masse bra synsvinkler, bare synd jeg ikke husker forfatteren i tilegg for å gjøre det litt lettere, men det er en norsk bok. Om en heroinmissbruker fra Oslo.

Og P.S. jeg gir en slant til de jeg kan, for jeg veit hvor jævlig det er å være sjuk, eller "sjuk" som kansje mange av dere ser på det som...
Sist endret av selvmord; 29. mars 2011 kl. 23:00.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Greit å si rett etter at du dømmer noen da?
Vis hele sitatet...
Jeg bare mener at jeg dømmer ingen personlig og sier ikke at dette tilsvarer alle.
Gamernuub: Du missforstår det jeg skriver på imponerende vis. Jeg sier jo nettop at det slettes ikke er alle som har akkurat den bakgrunnen. Det kan være foreldre som er missbrukere, foreldre som har dødd tidlig, missbruk som startet med legemidler etter en skade og andre tilfeldigheter. Les mine andre innlegg så skjønner du litt mer av hva jeg mener.

For det andre så viser du en imponerende evne til og motsi deg selv. Er alltid bra og gjøre i en og samme posten - du får en kake for det!

Sitat av gamernuub Vis innlegg
.. de fleste har bare vært unge og dumme og blitt avhenig.
Vis hele sitatet...
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Men som du sier, de fleste har kommet i en kjip situasjon og da "rømmet" i rusen...
Vis hele sitatet...
Sist endret av murloc; 29. mars 2011 kl. 23:06.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Det kalles empati, at man klarer å sette seg inn i andres situasjon, uten å nødvendigvis ha vært i samme situasjon selv. Klarer du kun å føle medfølelse for folk som gjør samme feil som deg/blir utsatt for det samme du har blitt utsatt for?
Vis hele sitatet...
joda, men ikke i dette tilfellet, tydeligvis, jeg kan se at de har det tøft, og så klart det er synd på dem, men jeg klarer ikke å føle med dem av den grunn! Jeg er ikke en person uten noen form for etikk og moral, tro meg!
Sitat av murloc Vis innlegg
Gamernuub: Du missforstår det jeg skriver på imponerende vis. Jeg sier jo nettop at det slettes ikke er alle som har akkurat den bakgrunnen. Det kan være foreldre som er missbrukere, foreldre som har dødd tidlig, missbruk som startet med legemidler etter en skade og andre tilfeldigheter. Les mine andre innlegg så skjønner du litt mer av hva jeg mener.

For det andre så viser du en imponerende evne til og motsi deg selv. Er alltid bra og gjøre i en og samme posten - du får en kake for det!
Vis hele sitatet...

Hæææ? Skjønner ikke du snakker om nå. Du påstår at folk kommer på gata fordi de enten har blitt voldtatt eller hatt foreldre som har vært ute og kjører etc.

Jeg har bare holdt meg til topic og sakt at JEG mener at det som regel ikke har noe med bakrunnen og gjøre å at folk bare har vært unge og dumme. Men det er MIN mening om saken.

Jeg bare reagerte fordi du "skylder" på omstendighetene(mitt inntrykk).

Det her er bare om meninger så drar den ikke noe lenger en dette.

Kake
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
joda, men ikke i dette tilfellet, tydeligvis, jeg kan se at de har det tøft, og så klart det er synd på dem, men jeg klarer ikke å føle med dem av den grunn! Jeg er ikke en person uten noen form for etikk og moral, tro meg!
Vis hele sitatet...
Det er kun fordi du er stokkdum å ignorant! les alt, å se hva som egentlig skjer, hjelper ikke lese første posten å så poste etter det vettu!
Trådstarter
Sitat av selvmord Vis innlegg
Faen så irritert jeg blir på mye her. Det er faktisk ikke alle som har hatt det så jævla lett her i livet, å har kansje startet smått med andre narkotikum, eller begynte å drikke veldig, å plutselig vært på Heroinen. Jeg veit at MANGE av disse stakkars sjelene har en dårlig historie/bakrgunn! Er ikke så lett for en stakkars sossegutt som får alt han vil av pappa å røyker bønner (nei sikter ikke til deg trådstarter, eller noen andre her)¨å skjønnen hva jeg mener, bare et eksempel jeg brukte.

Jeg syntes faktisk synd på de som har havnet borti dritten grunnet psykiske, eller personelige plager!
De jeg derimot IKKE syntes synd på er de som kun har begynt med minusen fordi det er så jævla kult å ruse seg eller kun ute etter å "feste" litt! Greit nok mange begynner sånn, men absolutt ikke alle! ikke i nærheten av de jeg har snakket med eller kjenner hvertfall.

For de som kansje har lyst på litt innsyn av hvordan det er å være Heroinmissbruker/tigger, å hvordan det startet, og hvordan livet på gaten er, kan jo ta en titt på boka "Hugo". Kjempe bra bok, med masse bra synsvinkler, bare synd jeg ikke husker forfatteren i tilegg for å gjøre det litt lettere, men det er en norsk bok. Om en heroinmissbruker fra Oslo.

Og P.S. jeg gir en slant til de jeg kan, for jeg veit hvor jævlig det er å være sjuk, eller "sjuk" som kansje mange av dere ser på det som...
Vis hele sitatet...
hey stoor respekt til deg jeg tror hvis jeg hadde bynnt hadde jeg aldrig sluttet med dette.
kjedelig streiting
Jeg har en viss sympati med en del av dem, men føler jeg blir litt kvalm når jeg ser misbrukere som gjerne lar unger være med i klubben, stjeler sykelen til en tiåring, og dem som skaffer seg dyr dem helt klart ikke har ressurser til å gi et godt liv.
Bare for å være klar på det før jeg skriver det jeg har tenkt. Jeg har medmennskelighet og jeg gir bort penger og mat til uteliggere støtt og stadig, ingen mennesker fortjener å gå sultne.

Tilbake til det jeg hadde tenkt til å si.
Respekt klarer jeg ikke å ha, det er tross alt voksene mennesker som ikke klarer å ta vare på seg selv.
Det er ikke bare narkomane som stjeler sykler til tiåringer, og jeg kjenner til mange som ikke burde ha fått lov til å ha en hund som er helt streite personer. Det blir for mye generalisering. Dette er personer i en veldig ydmyk posisjon. De har ingenting de skulle ha sagt, de lever som skygger. Det er nok ingen som vil bli rusmisbrukere, men når de først er der og blir sett ned på hver dag, ikke respektert eller får noe ordentlig støtte så kan ting bli vanskelige. At de må ty til kriminalitet betyr ikke at de er dårlige mennesker, det sikter heller mer mot dagens ruspolitikk. Men det unnskylder dem heller ikke for å behandle dyr dårlige eller være kriminelle.

Et angrep på personene vil bare gå imot sin hensikt. Kjernen til problemet ligger nok mye dypere en så.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Jeg har bare holdt meg til topic og sakt at JEG mener at det som regel ikke har noe med bakrunnen og gjøre å at folk bare har vært unge og dumme.
Vis hele sitatet...
Det er veldig mangen faktorer som spiller inn her. Og alle jeg kjenner som ruser seg på narkotika har mildt sagt hatt en forjævlig oppvekst. Foreldre som slår, foreldre som drikker, skillsmisse, mobbing, psykiske lidelser. Så jeg tror ikke di fleste har bare vert unge og dumme.

Ville annbefalt og gå inn på nettet og lest litt om dette før du utaler deg. Jeg utaler meg etter mine opplevelser og kanskje noe du og gjør (?) det vet jeg ikke. Virker vertfall ikke sånn.
Vet ikke helt hva du mener med lite respekt. De er jo mennesker som oss og fortjener like mye respekt som noen andre. Men når de blir kriminelle og voldelige så minsker ihvertfall min respekt. Noen er greie og oppfører seg, andre blir ville.

Jeg gir aldri penger til dem, de må finne en vei ut av det selv. Det -er- vanskelig å greie seg her i livet, men blir ikke lettere av å ruse seg.

Enig i det jeg leser også, mange av dem er "født inn i" situasjonen, foreldre er kanskje narkomane fra før.. hvor lett er det da? Født med alle odds imot seg. I så tilfelle syns jeg synd på dem, selvsagt. Det er mange av dem.
For å svare på topic: Njaei.

Spørsmålet burde vel egentlig være, er det riktig at samfunnet skal ta ansvaret? Eller, et større ansvar?
JA.

Som mange av dere skriver her og som mange mener, de har skyld i det selv. Det er et enkelt standpunkt og man kan stoppe å tenke videre over saken. Sende problemet videre til noen andre.

Hvis jeg er født i den tro om at jeg er frisk (Ingen mulige nedsatte ting i hjernen) og alt er bare fryd og gammen. Lekende lett start på livet og mange gode minner. Har opplevd noen store nedturer, men som jeg har kommet helt fint over uten noen merkbare endringer. Føler meg normalt oppegående og forstår mer enn de dumme barna.
Starter på ungdomskolen i den tro om at jeg har en sterk psyke osv. fordi jeg egentlig aldri har brydd meg nevneverdig om historie, psykologi, biologi, osv. og alt av tilbakemeldinger er bra hittil i livet.
(på ungdomskolen var jeg hvertfall stor nok til å vite best selv og ta mine egne avgjørelser)

Begynner så å innhente litt nøytral informasjon om stoffer og ikke den propagandaen man blir servert på skolen. Leser seg både gul og grønn på emne (muligens på et skoleprosjekt) og ender opp med at det er mye som virker utrolig spennende.

Årene går og karakterene på skolen er brukbare, over gjennomsnittet. Etterhvert som man fyller opp CV'en med stoffer, så finner man fort ut at det er stoffer som er bedre enn andre. Fler av stoffene er egentlig stoffer man ikke har lyst på og dermed klarer man også å si nei mange ganger. Etterhvert så bruker man et stoff man i utgangspunktet aldri har likt, men som erstatning for mangelen på et annet. For eks: Amf istedenfor brus i fylla. Fordi det er innenfor en radius på et par meter.

Først starter man bare å drikke hver eneste helg. Så fredag og lørdag hver eneste helg. Så prøver man amfetamin. Så prøver man Cocain og så var det gjort... Neida. Men mange forelsker seg i sentralstimulerende når dem drikker. Er du en av dem, så burde du ikke fortsette å ta det. Da isåfall på nyttårsaften. Men feilen mange gjør medisinerer sin fulle tilstand eller triste tilstand med diverse droger. Dette gir en følelse av mestring og begeistring for stoffet og man legger ikke merke til avhengigheten før det ofte har gått alt for langt. Noe sikkert veldig mange har lagt merke til med hasj, hvertall de som røyker 7/7 dager i uka.

Så skal man skjule misbruket. Regninger som hoper seg opp på grunn av høyt forbruk i helgene. problemene bare bygger seg på og til slutt så blir du den siste personen til å innse at du er narkoman. Eller du innser ikke at du er narkoman før du finner ut at du vil slutte, men klarer det ikke.

Slike personer har jo (muligens delvis) skyld i det selv, og om folk synes synd på dem eller ikke er vel egentlig uvesentlig, debatten er i utgangspunktet mye mer alvorlig.

Jeg ønsker hvertfall at barna mine skal føle medmenneskelighet ovenfor fattige mennesker i verden. Selv om de har skyld i det selv...

Lurer på hvordan fremtiden vil bli^^
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Jeg ønsker hvertfall at barna mine skal føle medmenneskelighet ovenfor fattige mennesker i verden. Selv om de har skyld i det selv...
Vis hele sitatet...
Så du mener at folk i afrika som ikke har penger og mat at det er dems egen skyld?
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Så du mener at folk i afrika som ikke har penger og mat at det er dems egen skyld?
Vis hele sitatet...
Nå plukket du bare noe ut fra konteksten for at det er det du ville lese.
Så du mener at alt ligger til rette for alle mennesker slik at folk ikke skal vœre så dumme å bli narkomane på gata? For å svare på spørsmålet ditt: Nei så klart ikke, men de kan jo gjøre noe med det om de får riktig kunnskap.
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Så du mener at folk i afrika som ikke har penger og mat at det er dems egen skyld?
Vis hele sitatet...
De kunne jo begynne med å ikke knulle på seg 15 unger. Har du mat til 4, så er det smart å ikke føde en hel barnehage, så ja de har noe skyld i det selv.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av hypphypp Vis innlegg
De kunne jo begynne med å ikke knulle på seg 15 unger. Har du mat til 4, så er det smart å ikke føde en hel barnehage, så ja de har noe skyld i det selv.
Vis hele sitatet...
Artig at du skulle nevnet det med unger, såg nemlig på Discovery Channel for noen uker siden om netopp dette. Og di fleste damer blir voldtatt, men menn har jo også en del skyld i det siden det er dem som voldtar damene. Men man kan jo ikke gi all skylden på dem fordi det er lite mat. Men seffølgelig blir jo det mindre mat. Men di har jo så vidt mat til 1 voksen person per familie og såvidt med drikke pga ut tørkning. Så man kan jo akkuratt ikke si det er mennene sin feil.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
helt enig. men en del av diise er bare nysjerrige. og jeg mener at hvis du har misbrukende foreldre er det vlett at du detter etter men, det finnes andre veier enn dop.

men jeg tror vi kunne ungått mye med et bedre system. jeg har selv prøvd og hjelpe en kamerat ut av dette og det klarte han har studerer nå men. saken er ikke det at jeg kunne dumpet narkomane i skogen men jeg tenker at det er litt deres egen feil at de er der de er. man kan spørre om hjelp. man kan snakke med folk. man trenger ikke sette en sprøyte i armen
Vis hele sitatet...
Damn, jeg er sjeleglad for at jeg ikke er han kompisen din som hadde havnet på kjøret og fått hjelp av deg, spesiellt når du har det synet på narkomane som du har....
Her var det mye useriøst; som vanlig når temaet er rus og debattantene nysgjerrige drittunger uten livserfaring. Selvfølgelig skal vi gi narkomane respekt. Spørsmålet er hvor mye. Alle har krav på respekt, selv om det er en mager prosent av det du viser en kompis som drikker for hardt. Å vise misnøye som en reaksjon på en ytring, det er en form for respekt. Da anerkjenner man i hvert fall vedkommende nok til å gi en saklig vurdering; negativ eller ei. Så hvis du virkelig bryr deg: Ta mot til deg og døm personer på grunnlag av situasjonen. Da får du ut aggresjon, føler deg større og virkelighetsnekteren kan ta med seg en sunn porsjon skam. Slik skal det være. Ta høyde for å få en lekse tilbake når du ikke bruker hjernen, muligens en sprøyte i ryggen når du tråkker på medmennesker på pur faen.

En annen ting. Det er barnehagementalitet å tro at verden består av folk som enten er gode eller onde. Når du kommer med sånne ytringer avslører du bare hvor apatisk og trangsynt du er. Late, usikre svin er det oftest som kommer med slikt. Folk som det, er et større problem enn det dobbelte antallet narkomane. De har i hvert fall ikke særlig påvirkningskraft. Litt tjuveri her og der er småtteri ved siden av å preke moralsk forfall til folk det fortsatt er håp for. Slikt er grobunn for selvhat; en av de viktigste grunnene til at folk begynner å gi blanke i alt. Det folk flest ikke vet er at tunge narkomane som regel har nok samvittighet til å bruke røst mot at du selv skal ende opp der de sitter og tross alt går det ikke utover meg at narkisen ved siden av meg på trikken sitter og surmuler ut i lufta om re-gjeringa og trygdekontoret. Så bruk munn der det gjelder, på den ustyrlige femtenåringen som omgivelsene har glemt, på de aggressive egotripperne og på kjerringene som spiller maktspill uten fartstid. Kaster du driten din ut i et vakuum, så kommer den bare tilbake og spiser deg opp.
Sist endret av Tap_the_Apex; 30. mars 2011 kl. 06:33.