Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 17417
Hei dere

Jeg har et lite spørsmål som sikkert noen av dere har en formening om.

Greia er at jeg har fått noen penger, slik at jeg kan bruke dem på hva jeg vil. Og det som lå i tankene mine først var solbriller av typen Ray Ban. Og slik jeg har forstått det, så er Ray Ban et veldig kjent og bra merke, med et godt rykte. Det jeg da lurte på var: Er det virkelig vært å bruke 1200 kr på et par Ray Ban solbriller? Med tanke på kvalitet og pris?

Jeg lurte på om dere som har feks har Ray Ban, er dere veldig fornøyde med de brillene?

Jeg synes virkelig 1200 kr er mye å bruke på solbriller, men hvis de er å anbefale,så vil jeg vurdere det sterkt

Brillene jeg var intressert i var av denne typen her http://www.ray-ban.com/belgium/products/sun/RB2140-1 bare svarte.

Jeg takker for fine og gode svar

Hippe
Tja. Vel anvendte penger hvis du ønsker å se ut som Blomsterfinn.
Når du betaler 1200 kroner for et par solbriller, betaler du som regel mer for merket enn for kvaliteten. Ray Ban er riktig nok et anerkjent merke, men da ikke fordi brillene beskytter spesielt bra mot UV-stråling (briller til 50 spenn på bensinstasjonen gjør samme nytten), men fordi de kjører hardt på image, har høye priser (les: er eksklusive) og fordi en del kjendiser har brukt dem i forskjellige sammenhenger. Til 1200 spenn bør du kunne forvente deg god kvalitet, også hos Ray Ban, men ikke ti ganger bedre enn tilsvarende noname-briller til en tiendel av prisen.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
De brillene der er dritfete. Og ja jeg er veldig fornøyd med mine Ray Ban. Merker stor forskjell på briller til 1200,- og briller til 49,- men det er som xtapolapocetl sier.. man betaler en god del for bare merket. Ville nok sjekket litt andre merker i en litt lavere prisklasse som f.eks. Sabre.
Sist endret av kosepaa; 10. juni 2010 kl. 02:30.
Man betaler også en hel del for å se ut som alle andre unge mennesker for tiden. Velg noe annet enn svarte wayfarers eller aviators, og din framtidige deg vil takke deg. Spesielt når du møter fem andre med prikk like briller på bensinstasjonen.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
De brillene var jo rett og slett grusomme. Forferdelig versjon av den legendariske Wayfarer.
Though, Ray Ban er fantastiske briller. Har selv et par Aviators http://www.ray-ban.com/belgium/products/sun/RB3026 og har aldri angret på at jeg brukte 1200 på de. Det hjelper kanskje at det her nede er solbrillevær hele året, men de har vært i godt bruk også i Norge.

Ja, som alt annet betaler du litt ekstra for å få en anerkjent merkevare, men såfremt opplevd verdi overstiger den økonomiske kostnaden er det å anse som et godt kjøp. Har du altså 1200 du kan bruke på solbriller, go for Ray Bans!
Hvis du er usikker kan du enten finne originale for rundt 600 kroner på ebay, eller finne deg en pakke med falske. Tror jeg betalte rundt tre dollar for fem par helt ålreite wayfarer-kopier. Disse kjøpte jeg på tross av at jeg har et par ekte fra bestefaren min, da jeg ikke kan bruke slikt fordi jeg mister eller ødelegger det. Alle er forøvrig enten forsvunnet eller destruert nå, et år etter kjøpet. Er du som meg, så er et par solbriller naturligvis ikke verdt 1200 kroner.
Sist endret av patches; 10. juni 2010 kl. 06:22.
På Otticanet, som forøvrig er en italiensk side, kommer du unna med 6-800,- for et par Ray Bans. Alle brillene der er originale og akkurat det samme som du får i Norge.

http://www.otticanet.com/ray-ban.cfm...glasses_type=2

Eneste jeg kommer på som kan bli problematisk er toll, men be de sende som gave så kan du bestille opptil 1000,-.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
De der så jo bare helt forjævlig ut. Ser ut som noe møkk man kunne bestilt fra Dealextreme til 1/10 av prisen.
Jeg har Rayban Wayfarers. De er litt tunge (kraftig, solid innfatning), men ellers er jeg strålende fornøyd Money well spent!
Har selv tre par Ray Bans, og kan uten tvil si meg svært fornøyd med kjøpene, men det skal sies at alle er kjøpt i usa/england så har ikke brukt så allverdens mye penger på de.

Men to ting som er litt viktige! Ikke kjøp brillene i Norge, og ikke kjøp briller med plastlinser, det første er pga at norske priser er sinnsykt høye Det andre er at etter mitt syn er plastlinser ubrukelige til annet enn fester/ ligge på stranden, kjøp heller briller med med linser av herdet glass som er polariserte, da disse kan brukes både som kjørebriller og i alle andre sammenhenger

Kjøp brillene på ebay så får du de for 80-90 dollar og ber de sende det som gave
Sist endret av ReOB; 10. juni 2010 kl. 08:20.
Sitat av Hippe Vis innlegg
Er det virkelig vært å bruke 1200 kr på et par Ray Ban solbriller? Med tanke på kvalitet og pris?
Vis hele sitatet...
Kan bare svare for meg selv, ja det er verdt pengene.

Har et sett RayBan Aviator 8301 som brukes på jobb, og RB3183 for privat bruk.
Begge er mishandlet så det holder, men gjør fortsatt nytte for seg, og ser fortsatt ut som solbriller.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Når du betaler 1200 kroner for et par solbriller, betaler du som regel mer for merket enn for kvaliteten. Ray Ban er riktig nok et anerkjent merke, men da ikke fordi brillene beskytter spesielt bra mot UV-stråling (briller til 50 spenn på bensinstasjonen gjør samme nytten), men fordi de kjører hardt på image, har høye priser (les: er eksklusive) og fordi en del kjendiser har brukt dem i forskjellige sammenhenger. Til 1200 spenn bør du kunne forvente deg god kvalitet, også hos Ray Ban, men ikke ti ganger bedre enn tilsvarende noname-briller til en tiendel av prisen.
Vis hele sitatet...
RayBan ble kjent i sin tid fordi det fantes ikke en pilot i verden med respekt for seg selv som ikke brukte rayban. Mine første rayban briller var av pilottypen og de var fantastiske. 0 probem å kjøre gjennom de mørkeste tunneller med brillene på og rett ut i en lav kveldssol. Jeg har en kompis som har arvet sine briller etter faren og disse er idag 40 år gamle og i perfekt tilstand.

Så ikke sammenlign raybans med briller kjøpt på en shellstasjon da demonstrer du for hele verden hvor retard du er.
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Tja. Vel anvendte penger hvis du ønsker å se ut som Blomsterfinn.
Vis hele sitatet...
Eller; Epic Sax Guy!
Slike solbriller kjøper du ikke pga vern mot solen, men pga eksklusivitet og utseende.

Vanlige solbriller gir egentlig like god beskyttelsen mot solen (Slike man får for en 100lapp)
Sist endret av Waffaz; 10. juni 2010 kl. 11:52.
Bare jeg som synes de er skremmende lik disse?
Sist endret av Volch0k; 10. juni 2010 kl. 12:17.
Trådstarter
53 4
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Bare jeg som synes de er skremmende lik disse?
Vis hele sitatet...
nei?
check ut http://www.discountedsunglasses.co.uk/
De selger litt billigere, vet ikke hvor mye tollen blir på i etterkant, men prøv å få sendt de som gave.
Sist endret av Fellini; 11. juni 2010 kl. 16:39.
Om du skal ha fete briller, sjekk ut Oliver's people Victory:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/21-C2oWIo1L._SS360_.jpg
Kan fås her:
http://www.amazon.com/Oliver-Peoples...ref=pd_sbs_a_4
vill heller kjøpt med 10 fake par og byttet påå bruke de om de blir ødelagt billigere og ser så og si helt like ut
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
vill heller kjøpt med 10 fake par og byttet påå bruke de om de blir ødelagt billigere og ser så og si helt like ut
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke støtte de som har laget originalen? Jeg synes selv at 1200 kroner er vell brukte penger, og har ikke problem med å kjøpe kvalitet fremfor like briller, men dårlig kvalitet. En annen ting jeg har merket med billig varianten er at det er veldig vonde å ha på, samt enten altfor løse eller slække i innfelling, om dere forstår

Du selv tjener på å skrive stor bokstav, komma, punktum, mindre smileys samt å rette opp feil og mangler ved teksten din, takk
Sist endret av dREIS^.; 11. juni 2010 kl. 17:01.
Finner nok til en mye mer rimelig pris på ebay
Sist endret av Aaatcho; 11. juni 2010 kl. 17:31.
Jeg syntes det er fete briller, og for mange kan det oppleves å være verdt de 1200,- kronene, sett at man bruker dem nok - og ikke ødelegger dem. Jeg klarer personlig å ødelegge/miste flesteparten av brillene jeg kjøper, og de originale brillene tåler heller ikke at man (eksempelvis) setter seg på dem. Uansett, selv om jeg kunne ha funnet på å betalt såpass for gode briller (som jeg stort sett gjør med mye annet, som klær etc.) er det uaktuelt all den tid det finnes hundreogfemtimillionertrehundreogsekstiåttetusen andre ungdommer med prikk like briller, det være seg fake eller ekte.
ALLE går faen meg rundt i svarte Ray-Ban kopier som ser HELT lik ut som orginalene.
Du kan kjøpe 12-15 kopier for orginalprisen.

Ikke bruk 1200 kroner på solbriller som er like uorginale som hvite t-skjorter!
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
ALLE går faen meg rundt i svarte Ray-Ban kopier som ser HELT lik ut som orginalene.
Vis hele sitatet...

..og jeg er en av dem :-) Og synes brillene er knall!
Sitat av futile Vis innlegg
..og jeg er en av dem :-) Og synes brillene er knall!
Vis hele sitatet...
Skal ikke si at jeg selv ikke eier et par eller to
jeg kjøpte noen orginale ray ban solbriller til den prisen omtrent muligens litt mer og jeg er helt sykt fornøyd, jeg er jo glad i å pøse ut penger da men de brillene har jeg aldri angret på kan jeg trygt si. Kjør På
Sitat av snowman Vis innlegg
jeg kjøpte noen orginale ray ban solbriller til den prisen omtrent muligens litt mer og jeg er helt sykt fornøyd, jeg er jo glad i å pøse ut penger da men de brillene har jeg aldri angret på kan jeg trygt si. Kjør På
Vis hele sitatet...
Du kan godt få pøse litt penger på meg, jeg er av kvalitet!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg eier Ray Ban sine Aviator briller og er kjempefornøyd med de. Følelsen av kvalitet når man holder de, følelsen man får av å gå med de - ja, de er verdt 1200kr, eller 1300 som jeg ga. Billige solbriller beskytter ofte øynene like godt, men det er vel ikke poenget. Dybdesynet forstyrres ikke ved mine briller, i motsetning til billige solbriller hvor det føles rart å se på bakken mens man går. I tillegg er det ekte glass i brillene, fremfor plastikk som ikke er like ripebestandig.

En annen ting er at jeg alltid kjøper kvalitet, uansett hva det er, for da støtter jeg seriøse bedrifter og reduserer forsøpling ved at jeg slipper å kaste ting jeg har kjøpt. Tar man vare på disse brillene så holder de så lenge man vil.
Sist endret av frankb85; 8. mars 2011 kl. 12:18.
Betalte 380 for mine fra ebay, +200 i frakt saa var det ikke ille. :-)
Eg kjøper alltid Oakley solbriller men det har lite med merket å gjøre.

Mine grunner:
- God kvalitetsfølelse i selve brillen(ramme, hengsler, vekt osv).
- Overlegen optisk kvalitet på linsene.
- Polariserte linser.
- Mulighet for styrke på linsene(noe eg har).
- Sitter som støpt på hodet selv om eg løper og svetter(dette gjør ikke alle, og noen kan bli løse etter tid).
- Har optiske egenskaper som endrer kontrasten på mørke og lyse partier.
- Solide linser som tåler splinter/fragmenter som ellers knuser linsene hos konkurrenter.

Selve UV beskyttelsen er nok lik den på briller til kr 59,- på Esso. Men eg velger ikke solbriller kun basert på det kravet.
Den største grunnen til at jeg kjøper originale Ray Ban Wayfarers er at kopiene har helt annen fasong, og du merker det godt når du har de på deg. Kvaliteten er MYE bedre på originale. De er tyngre og man får følelsen av at dette er skikkelige saker. Glasset tåler sinnsykt mye, og rammen rundt glasset ser mye bedre ut. Jeg får mine kjøpt i Norge for 700,- paret fordi kompisen min eier en optikk butikk. Wayfarers er dessuten en av ganske få ting jeg virkelig kjenner jeg er glad i og supporter, mye fordi vennegjengen min begynte å bruke de før det ble superpop i vår generasjon. Litt morro det der med at alle går og sier du ser dust ut og ligner på noen fra 80tallet, så går det noen måneder og plutselig har alle det, inkludert de som en gang dissa. Hater at de ble så populære igjen, ofte blant "feil" type folk som jeg absolutt ikke identifiserer meg med...
Jeg kjøpte Ray-Ban aviator for kanskje 4-5 år siden, og de ser like fine ut i dag. Det er meget god kvalitet på brillene (har gått noen ganger i bakken), og fordelen med å handle det i en forretning er at du kan gå ned dit dersom den må ettertilpasses eller fikses på, og da uten å nødvendigvis måtte betale for det.
Det å bruke 1200 kroner på ett par solbriller er for meg helt ufattelig. Tenk så mye annet man kunne brukt de pengene på.
Det kan man jo si om mye rart her i verden. Hvorfor bruker 60k på en bil? Hvorfor bruke 90k på en båt? Hvorfor bruke 3k på en sykkel? Tenk så mye man kunne fått i stede for? :/
Ville heller kjøpt Oakley Frogskins!
Jeg har ett par, svart ramme og red iridium glass.
Er helt super fornøyd!
Har tenkt å kjøpe ett par til, med blå glass
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Ville heller kjøpt Oakley Frogskins!
Jeg har ett par, svart ramme og red iridium glass.
Er helt super fornøyd!
Har tenkt å kjøpe ett par til, med blå glass
Vis hele sitatet...
Hvis man vil være veldig original kan man lage sine egne Frogskins på www.oakley.com
Jeg vet at min far bruker fortsatt sine Ray Ban fra 1980 tror jeg Så ja Har hatt mine i ca 2 år nå, eneste jeg har gjort er å stramme de skruene en gang
Sitat av VikingOnABoat Vis innlegg
Det å bruke 1200 kroner på ett par solbriller er for meg helt ufattelig. Tenk så mye annet man kunne brukt de pengene på.
Vis hele sitatet...
Hva da? Mat?
Har nå 4 par med ray Bans og er meget fornøy med merket i seg selv både utseende messig og kvalitetsmessig. Når jeg så en person over si at bensinstasjonsbriller er "helt" like er jeg sterkt uenig, jeg tenkte også veldig sånn før, at billige briller gjør samme nytte, men de faller jo ifra hverandre i hytt og pine. Når det kommer til UV beskyttelse kan jeg ikke si noe fancy tekniske data, men bare at kvaliteten holder i årevis er jo bra i seg selv fra Ray Ban. Alt i alt vil jeg ambefale et kjøp av Wayfarer briller, har både de store i helt svarte og den mindre modellen med gullkant, det første har jeg hatt i snart 2 år og jeg har ikke noe annet å si at de holder seg like bra.

PS, eneste jeg har måttet fikse er skruene på hengslene, dette er et problem jeg tror "alle" solbriller vil få.
Sist endret av Crazy-Norwegian; 8. mars 2011 kl. 16:35. Grunn: glemte noe
Sitat av nomore Vis innlegg
Eg kjøper alltid Oakley solbriller men det har lite med merket å gjøre.

Mine grunner:
- God kvalitetsfølelse i selve brillen(ramme, hengsler, vekt osv).
- Overlegen optisk kvalitet på linsene.
- Polariserte linser.
- Mulighet for styrke på linsene(noe eg har).
- Sitter som støpt på hodet selv om eg løper og svetter(dette gjør ikke alle, og noen kan bli løse etter tid).
- Har optiske egenskaper som endrer kontrasten på mørke og lyse partier.
- Solide linser som tåler splinter/fragmenter som ellers knuser linsene hos konkurrenter.

Selve UV beskyttelsen er nok lik den på briller til kr 59,- på Esso. Men eg velger ikke solbriller kun basert på det kravet.
Vis hele sitatet...
Kjøpte disse i brun farge for et år siden: http://www.oakley.com/products/6418

Grunnet dårlige øyer mtp lysbryting betalte jeg gjerne litt ekstra, noe som jeg med hånden på hjertet kan si er en av de beste investeringene jeg noen gang ar gjort! slipper å se ut som alle andre, fantastiske glass med en størrelse som beskytter øynene fra alle kanter, i motsetning til frogskins og wayfarer generelt.
Sitat av surf's up Vis innlegg
Kjøpte disse i brun farge for et år siden: http://www.oakley.com/products/6418

Grunnet dårlige øyer mtp lysbryting betalte jeg gjerne litt ekstra, noe som jeg med hånden på hjertet kan si er en av de beste investeringene jeg noen gang ar gjort! slipper å se ut som alle andre, fantastiske glass med en størrelse som beskytter øynene fra alle kanter, i motsetning til frogskins og wayfarer generelt.
Vis hele sitatet...
Eg bestilte meg disse i går: http://no.oakley.com/products/6292/23029

http://no.oakley.com/images/catalog/generated/750x350/5a/49da340f182ae.jpg

Dette er og med styrke. Etter en del testing i forskjellige butikker kom eg frem til at det er den modellen som er minst, dekker alt og sitter best. Mine forrige Oakley briller mistet eg for ca, tja, 5 år siden. De hadde eg da hatt i ca 4-5 år. Etter det gikk eg for Ray Ban(igjen) og merket da fort at den optiske kvaliteten ikke er i nærheten av Oakley.

Men, om man virkelig ikke synes at det er verdt å betale for Oakley kontra andre merker så får en lov til å mene det. Eg er ikke enig i alt andre bruker pengene sine på men det får være opp til dem
Sitat av surf's up Vis innlegg
Kjøpte disse i brun farge for et år siden: http://www.oakley.com/products/6418

Grunnet dårlige øyer mtp lysbryting betalte jeg gjerne litt ekstra, noe som jeg med hånden på hjertet kan si er en av de beste investeringene jeg noen gang ar gjort! slipper å se ut som alle andre, fantastiske glass med en størrelse som beskytter øynene fra alle kanter, i motsetning til frogskins og wayfarer generelt.
Vis hele sitatet...
syns faktisk de du har var fetere en aviators og wayfarers, fikk lyst på et parr *sjekke kontoen*
Ja de er verdt 1200 kr, men sjekk ut otticanet som tidligere nevnt, bra priser og 100% autentisk.

Personlig synes jeg clubmasters er mye kulere en wayfarers.

http://www.yourrayban.com/wp-content/uploads/RayBan-Clubmasters.jpg
Sist endret av danseku; 8. mars 2011 kl. 20:01.
Sitat av frankb85 Vis innlegg
Hva da? Mat?
Vis hele sitatet...
Spill, film, kino, spise ute, spare, utstyr til sport/trening, musikk, instrument, hobby?
Sitat av VikingOnABoat Vis innlegg
Spill, film, kino, spise ute, spare, utstyr til sport/trening, musikk, instrument, hobby?
Vis hele sitatet...
Ikke noe av det der er viktigere enn solbriller vel hvis man vil ha et par...
Jeg kan ikke vente til sommeren, da jeg skal ta opp jobben i optikerbutikk og få rabatter igjen. Jeg skal faenmeg ha Clubmasters, og jeg skal se MYE kulere ut med dem enn dere!
kjøpte noe random pilotbriller for rundt 200lappen i 2007. Funker enda knall : ) hva skal man med dyre briller da?
Jeg skal faenmeg ha Clubmasters, og jeg skal se MYE kulere ut med dem enn dere!
Vis hele sitatet...


Tviler jeg på, ser garantert mye kulere ut en deg når jeg rocker mine clubmasters
Sitat av mo3 Vis innlegg
kjøpte noe random pilotbriller for rundt 200lappen i 2007. Funker enda knall : ) hva skal man med dyre briller da?
Vis hele sitatet...
Om du ikke ser at andre har andre behov/krav/bruksområder enn deg burde du kanskje vurdert dyrere briller? Pun intended.