Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 854
Hei. Jeg skal flytte til Tyskland og har noen planter som jeg må få tatt med meg, men EU tillater ikke import av planter. Disse plantene er helt vanlige planter som du får kjøpt i en blomsterbutikk og varierer i størrelse fra små til en meter i høyde. Jeg har snakket med noen flyttebyrå som er villig til å ta med hele lasset mitt, men plantene kan de ikke ta med som følge av EUs regler. Det går an å skaffe seg et 'sunnhetsertifikat' fra et EU organ for planter, men det virker nærmest umulig for en privat person.

Hva er mulighetene mine her? Disse plantene betyr veldig mye og jeg ønsker ikke å kjøpe nye i Tyskland. Hvor stor sannsynlighet er det for at tollen sjekker bilen min hvis jeg tar ferje fra Sverige til Tyskland?
ta avleggere med i en pose
Har drevet med planter i mange år, og jeg har tatt med masse planter fra både Danmark og Tyskland, blitt stoppet og det skjedde ingenting, fikk kjøre videre etter de så at det bare var husplanter.
Trådstarter
5 1
> jeg har tatt med masse planter fra både Danmark og Tyskland
Har du tatt med til Danmark eller Tyskland også uten særlig problemer?
Sitat av s1r1 Vis innlegg
> jeg har tatt med masse planter fra både Danmark og Tyskland
Har du tatt med til Danmark eller Tyskland også uten særlig problemer?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke gjort det andre veien, nei. Men fra Tyskland og inn i Danmark gikk fint, er jo EU land begge deler, så ville ikke vært så altfor bekymret.
Selvom det er tollkontroll mellom EU-land, er vel risikoen for å bli stoppet relativt liten. Lønner seg å ta bil på landeveien, det er lettere for tollerne å kontrollere en ferge. Og ikke kryss grensa om natten, reis over i rusjtiden. Da vil jeg si at tollkontroll er ren uflaks.