Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1166
Satt lenge å funderte på hvor jeg skulle poste denne tråden, men la den her. (Vennligst flytt om det er feil)

Har for tiden vært lokalisert på Bolærne de siste 4 dagene med båt. Har vært her mange ganger før, men har egentlig ikke giddet eller vært interissert før nå. Har lagt merke til at alle inngangene til "basen" i fjellet er stengt. De er murt igjen. Dette gjelder ikke kun hovedinngangen, men alle små skyttsgraver og - ja, rett og slett alt.

Hadde egentlig vært gøy å se noen bilder/filmer av deler, eller hele inni. Kanskje også en tegning eller 3D omvisning eller noe.

Har lett litt rundt, men har dessverre ikke funnet noe, og lurte derfor på om noen av dere har vært innom lignene sider, eller har kunnskap til å kanskje finne dette på nettet..?
har vært der i førstegangstjeneste,ja,men aldri vært på mellombolærne(Nato lagret)mulig det er frigjort bilder derfra nå siden bolærne ikke har mer miltær funksjon.var der på begynnelsen an 80 tallet og var faktisk og jobbet der i høst.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Altså, så vidt jeg har fått med meg kan du nå inn i hvilken som helst inngang og nesten gå over hele Østre Bolærne inni fjennet. Det er nesten som et stort hus med mange etasjer.

Hvor er mellombolærne? Aldri hørt om det. Er det ikke bare Østre og Veste "del"?
Når du var der ble du/dere opplyst noen detaljer om fortet?
vestre er mellombolærne,østre er kystfortet.har detaljene i hodet faktisk untatt minestasjonen med minene som lå nedsenket klare til bruk.vi hadde forlegning inni i fjellet,der kunne vi leve i flere måneder uten forsyning utenfra hvis det ble en krigs situasjon,vi hadde også ansvaret for kanonstillingene ut mot oslofjorden retning østfold
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Så spennende å høre. Men du tok ikke tilfeldigvis noen bilder mens du var der?

Har søkt en del rundt på google mens jeg har ventet på svar i denne tråden, men kan dessverre ikke finne noen bilder fra selve innsiden av kystfortet.
nei jeg tror ikke vi tok bilder derfra desverre,vi hadde også en egen radarstasjon men er ikke den der ennå?det var en egen avdeling som vi ikke så mye til.endel innganger der ja men tror ikke det er så mange som du skal ha det til.luftforsvars stillingene lå høyt oppe på øya naturligvis men jeg var aldri med og skyte med de.vi hadde det meste av våpen der,det kuleste var og skyte med 105 mm kanonene som vi betjente innenfra fjellet,dæven så jævlig trøkk i kroppen det var når vi skøyt ut mot fjorden men gøy
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter


Ser det er mange som leser tråden nå, men som ikke kommer med svar. Kunne dere tenke dere å prøve å finne bilder?