Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 4516
Folk snakker mye om at det foregår en gradvis åndelig oppvåkning hos folk i verden nå.
Er dette bare en myte?er det noe håp for oss?
hva sier dere?

Dumt spørsmål!
Personlig føler jeg at verden blir mer og mer splittet. Enkelte blir særdeles åndelige av seg (ref.: scientology) mens andre går helt andre veien og blir store motsandere av religion. Jeg tilhører den siste skaren.
Jeg kan si meg enig med å være motstander av religion, da det vi kaller religion i dag ikke lenger er hva det var i utgangspunktet. Men åndelighet og religion er to forskjellige ting og mange tror at å ikke tro på de religionene som fins er synonymt med å ikke tro på noe som helst.

av såkalte "overnaturlige" ting som man ikke vet noe som helst om.
Det kan virke slik at folk begynner å være mer åpne til "det ukjente", uten at jeg har noen dokumentasjon på det. Personlig er jeg åpen for det meste, og tror utelukkende at det finnes noe vi ikke kan se, men hypen (åndenes makt, hjemsøkt, programmet hvor de prøvde å kontakte John Lennon sin ånd osv) blir litt for kommers...
Ja sånne programmer og sånne overharmoniske medium og New-age damer tror jeg dreper interessen for åndelighet hos folk som ikke "vet" noe om det.

Blir ganske skremt av sånne damer egentlig, skulle inn på en sånn new age butikk en gang, snakka i mobilen(ja jeg vet at den stråler og det sikkert er farlig), vaffal klikka hun dama bak disken å jagde meg ut. Ødela vel "harmonien" med strålinga mi.

Men tror det har blitt ganske økt interesse for sånne ting blant damer , har ivertfall fått intrykk av det.
Religion og åndelig makt er der fordi vi mennesker alltid søker en forklaring på ting, og denne forklaringen skal gjerne være enkel.
Merkelig syndrom egentlig at man alltid søker mening, hva er mening egentlig? Virker som om folk tar det som en selvfølge at det skal være en "mening" eller "forklaring" med/på livet. Hva om vi bare er her og det hele egentlig er helt meningsløst?

Norge burde jo være et land hvor folk begynner å innse at vi har åndelige behov. Vi har det jo så bra her, får dekka de fleste behov, lever som konger, osv. Merker ikke folk at de fortsatt ikke har fått dekka "behovet" sitt , når de sitter der mette, varme og rike med en snus under leppa og en sigg i kjeften?
Nja, i Vesten utvikler vi gjerne andre syndromer enn åndelig og spirituelle følelser. Du har kanskje hørt om Rich Girl-syndrome eller anorexia? Dette er et eksempel på sykdom som kun er relatert til rikdom. Det er også svært lite depresjoner i land der man skulle tro det ikke var noe annet å gjøre enn å deppe, f.eks. Sudan, men også depresjoner viser seg å være sterkt knyttet sammen med velferd.
Ja det er vel sånn det går når man har det for godt, glemmer alle de tingene som betyr noe fordi vi er så sykelig opptatt av alt mulig annet piss.

prøv å sett deg ned å ikke tenk på noe som helst, se hvor dårlig det går. faen så mye piss vi tenker på!
Noen her som har hørt om horus ?

"The Christian religion is a parody of a the workship of the sun, in wich they put a man called christ in the place of the sun, and pay him the adoration originally payed to the sun."

http://zeitgeistmovie.com/
Sist endret av Crimatix; 14. februar 2008 kl. 14:22.
hehe konspirasjon ja, det er morsomt det.

horus er ikke det sånn egytisk solgud?
Sitat av shinobi
Folk snakker mye om at det foregår en gradvis åndelig oppvåkning hos folk i verden nå.
Er dette bare en myte?er det noe håp for oss?
hva sier dere?

Dumt spørsmål!
Vis hele sitatet...
Dumt spørsmål, nei. Uvanlig spørsmål, ja.

Jeg tror ikke det er overvåkning av hos fra åndeverdenen, borsett fra Hjelperne våre da.
Men økt aktivitet blant åndene/energiene, akuratt som dem vil fortelle hos noe. Mange mener det har noe å gjøre med 2012. Det tror jeg ikke på, men jeg har merket noen rare ting i det siste.

Så kom igjen,kall meg gal og grill meg på bålet!
Jeg mener det motsatte, folk blir mer og mer djevelske for hver dag som går!
I dag så vi en film i tysktimen, og noen av de tøffe guttene i klassen synes det var kult å si
"Heil Hitler"
Når de slemme sa det i filmen, selv om alle vet at Hitler ikke var snille mot folk!
Ja virker som om vår generasjon har seriøse problemer når alle gutter i en viss alder har scarface som idol. Blir faenmeg skremt noen ganger når jeg møter folk på min egen alder(19) som fortsatt holder på sånn som vi gjorde i tiende klasse.
Sitat av L-substansen
Dumt spørsmål, nei. Uvanlig spørsmål, ja.

Jeg tror ikke det er overvåkning av hos fra åndeverdenen, borsett fra Hjelperne våre da.
Men økt aktivitet blant åndene/energiene, akuratt som dem vil fortelle hos noe. Mange mener det har noe å gjøre med 2012. Det tror jeg ikke på, men jeg har merket noen rare ting i det siste.

Så kom igjen,kall meg gal og grill meg på bålet!
Vis hele sitatet...
Det som sies om 2012 greia er at mellom 1993 og 2012 er det et åpent vindu for oss av muligheter
fra Inkamedisin sine sider
Inkaenes mystiske del er et urgammelt spirituelt system som har overlevd tiden frem til nå og har utviklet seg gjennom 16.000 års fortløpende kultur i Andesfjellenes høyland. Denne tradisjonens opprinnelse er i Cusco i Peru. Den eldste byen på den vestlige halvkule som har vært kontinuerlig bebodd. Andes prester (Paqos) er mestere i å sanse, gjengi og samarbeide med hva Inkaene kaller en verden av levende energier ”Kausay Pacha”. Inkaprofetiene forteller oss at den tiden vi er inne i nå er et kritisk punkt i vår historie, en kritisk periode i menneskets kollektive bevissthet. 1993 – 2012 anses for å være et åpent vindu for oss av muligheter, for hva vi mennesker har for oppgaver å lære. Dette kan vi også høre om hos Hopiene og Mayane.

Det første og viktigste i denne læren er det å slippe frykten for den ”andre” og utveksle viten og kunnskap. Det andre er å erkjenne at menneskelig utvikling kan kun bevege seg til neste nivå ved å gjenskape et levende samarbeid med naturen. Mennesket er en del av naturen og må begynne å handle deretter. Gjennom dette levende samarbeidet og økt energiforståelse vil menneskene forstå hvordan det kan komme til neste trinn i deres utvikling
Vis hele sitatet...
Det er og har vært en stund en åndelig oppvåkning i verden.
Folk har begynt å forstå at religion egentlig er et politisk maktverktøy av en annen tid.
Religion benytter seg mye av frykt, og det hører ikke hjemme et sted som liksom skal forkynne kjærlighet og omtanke

Hvis du skulle møte lærere eller utøvere med frykt, stort ego eller de som sier det er bare en vei (min vei) på din spirituelle vei, i Inkatradisjonen eller andre tradisjoner, så husk dette budskapet fra mesterene oppe i Andesfjellene: “Når vi alle kan “leke” sammen og dele kunnskap vil den menneskelige kollektive bevissthet vokse til et høyere nivå. Sånn at vi igjen kan fly vinge til vinge i sammen. Dette kan aldri gjøres med frykt for den andre, men via Hatun Sonqo (Det Store Hjerte) med kjærlighet, kunnskap og
forståelse for hverandre – som vil overvinne alle ting gjennom alle tider
Vis hele sitatet...

Men mange, i mangel av åndlighet, bytter ut dette med matrealisme. Ikke særlig langvarig lykke...
og det er en gjennomgangsfaktor i vårt samfunn, "shopping gjør deg glad" bullshit sier nå jeg da...
Tilhører "liksom samfunnet" men det er en annen diskusjon
Sist endret av thetaman; 14. februar 2008 kl. 15:41.
Sitat av Boogyman
Det som sies om 2012 greia er at mellom 1993 og 2012 er det et åpent vindu for oss av muligheter
Vis hele sitatet...
Jeg er født i 1993! Betyr det at jeg er den utvalgte, og må redde verden fra Den Onde i 2012?
Isåfall må jeg begynne å trene, har fire år på meg!
Sitat av Alcazalamander
Jeg er født i 1993! Betyr det at jeg er den utvalgte, og må redde verden fra Den Onde i 2012?
Isåfall må jeg begynne å trene, har fire år på meg!
Vis hele sitatet...
Alle tror at det kommer til å skje noe stort i 2012, men det stemmer ikke.
det er NÅ det skjer, i 2012 begynner den(etter mange teorier) nye gullalderen...om ikke vi fucker opp verden før det da...
Tror uansett det med å gjenskape samarbeid med naturen, eller ihvertfall begynne å ta hensyn til den er på tide hvis det skal bli noe igjen av oss mennesker.
Men om det må en åndelig oppvåkning blant folk til for at vi skal innse dette vet jeg ikke, men det virker sånn.
Gleder meg til en ny gullalder altså?
Vent... Har det hvert en gammel gullalder? Det kan jeg ikke huske
NASA mener visst også at det skal bli noen merkelige endringer i jordas magnetfelter eller noe sånt i 2012.

Sitat av Alcazalamander
Gleder meg til en ny gullalder altså?
Vent... Har det hvert en gammel gullalder? Det kan jeg ikke huske
Vis hele sitatet...
Der kan jeg
Huff da, jeg har et par magneter i en skuff!
så lenge sola ikke slokker så går det nok bra!

Det sjukeste med vår generasjon er at det virker ikke som om noen bryr seg om noe som helst.
Bare tenk på hippie generasjonen, de ser ett bilde av en jente som får napalm på seg og så klikker de helt og vips er det tusenvis av folk som protesterer og gjør noe. Nå gir bare folk helt f , gidder ikke prøve engang eller de bryr seg ikke.
Men hva er det med økt åndelig overvåkning ?
Noen som kan utdype det ?
Hvis åndene skulle hjelpe oss, hva er vitsen med å overvåke oss ?
topic er åndelig oppvåkning ikke overvåkning
Morsomt det der. Walter Russel, han som fant opp uttrykket "New Age" var det som først populariserte denne ideen, og jeg føler han har et poeng. Det at folk søker til new age bevegelser er heller et tegn på at folk prøver å finne grupperinger de identifiserer seg med, men flere og flere prøver nå også å søke etter mere meningsfylte grupperinger enn "new age" bevegelser som faktisk heller mot en gammeldags overtro.

Hvis man sammenligner det som var den offentlige debatten som var på 80-tallet med den som var nå, så var den debatten langt mere preget av overtro, disinformasjon, og materialisme. F.eks at dyr hadde en bevissthet ble ansett som vitenskapelig motbevist (men det stemmer jo ikke). Nå er det jo flere og flere som nærmest av seg selv har funnet ut at et menneske-sentrisk univers ikke stemmer.

Har diskutert "spiritualitet" med en moderat holdning med mange, og det er klart for meg at mange har akkseptert en spirituell eksistens, men at dette ikke nødvendigvis har noe med healere, UFO-fantaster og andre folk som skor seg på overtro. Men heller at samfunnet har en naturlig progresjon mot et mere humant og informert samfunn der empati er en del av tingene folk blir flinkere på. Så selv tror jeg at den "åndelige oppvåkningen" bare er en naturlig konsekvens av teknologisk utvikling.

Forøvrig, digger Kryon (kryon.com) sin versjon av dette. Til å være en "spirit" er han forbanna interessant å lese; t.o.m de som ikke gidder å tro på ham bokstavelig.
At samfunnet holder på å bli et mere "humant" samfunn kan godt hende, men at de kommer til å bli mer empatiske tror jeg ikke, tverdt imot! I mine øyne graver vi oss bare lengre ned i dritten hele tida. At den åndelige oppvåkningen er en naturlig konsekvens av den teknologiske "utviklingen" er jeg helt uening i. Den "storslåtte" teknologiske utviklingen har bare ført oss lengre vekk fra det åndelige.
Selv har jeg i det siste merket at jeg tenker mer på åndelig aktivitet, livet etter døden osv.
Straks jeg er i et ukjent gammelt hus føler jeg meg overvåket av ånder..
Sprøtt..

Skal sies at jeg hadde for en stund siden en opplevelse da jeg mener jeg hørte/opplevde Ånder..
Sitat av shinobi
topic er åndelig oppvåkning ikke overvåkning
Vis hele sitatet...
hahaha! beklager,
kanskje jeg har litt dysleksi.
Jeg tror at vi i den vestlige veerden begynner å få en åndelig oppvåkningen, kinserene og araberne vet jo alt om chakraer og slik. Kanskje vi bare henger etter. 2012 my ass, trukke vi skal bekymre oss. Jeg har fått en liten åndelig oppvåkning. Drar dere til healer så kjenner dere energi strømmer. Passe sjukt.
Sitat av L-substansen
Jeg tror ikke det er overvåkning av hos fra åndeverdenen, borsett fra Hjelperne våre da.
Men økt aktivitet blant åndene/energiene, akuratt som dem vil fortelle hos noe. Mange mener det har noe å gjøre med 2012. Det tror jeg ikke på, men jeg har merket noen rare ting i det siste.

Så kom igjen,kall meg gal og grill meg på bålet!
Vis hele sitatet...
Og så når vi kommer til 2012, så kommer de med "Oi, vi regnet feil, det er 10 år til neste gang, etter våre nye utregninger.. Så meld dere inn, tro i 10 år og kom til himmelen!"

"Religion er opium for folket" - Karl Marx.
"Kun de svake og feige gjemmer seg bak en gud." - Meg.

Jeg tror nada på gud. Religion har skapt mer kriger, forfølgelser og drap enn noe annet i verden. Og ikke kom med "Ja, jødene er jo ofrene!" for det er de faen meg ikke.
2012, min favoritt teori: Anonymous'12 som president kandidat.
Det som er, er at alle kan lære seg og kjenne energier selv. Trenger bare litt øving osv.
Jeg opplevde åndelig oppvåkning selv bare for noen dager siden.(men har altid trodd på ånder/energier)
Men det virker som folk ikke tør og inrømme at det fins mer mellom himmel og jord.
Jeg sporte noen familie og bekjente i dag om de tror på "sånne ting", de fleste svarer nei og at de tror det ikke før dem får se det.
Sitat av L-substansen
Det som er, er at alle kan lære seg og kjenne energier selv. Trenger bare litt øving osv.
Vis hele sitatet...
Trenger bare litt hjernevaskin osv. tror jeg vi sier.

Hvorfor tror folk at en "energi" går igjennom dem bare de lukker øynene og folk kiler dem fra tåa og opp til kneet? Hva er "magisk" med det?
Det å trekke en sammenheng mellom åndelig opvåkning og 'religion' stemmer ikke helt med meg. Argumentet om at "religion har skapt mye kjipt" oppfatter jeg som helt meningsløst i denne sammenhengen. Det hender de som er svorne tilhengere av en religion ikke er det jeg kaller åndelige mennesker.
Slik jeg oppfatter verden er åndelighet noe man finner inni seg selv, ikke i en bok, og ikke i noe noen andre kan si til deg. Jeg er ikke i tvil om det er mer mellom himmel og jord( og i bevissthet og liv) enn vitenskapen noen gang kan avsløre. Jeg kan selvsagt ikke si "hva" det er, men jeg føler at verden ikke er bare styrt av fysiske lover osv.
Manger jeg snakker med om slikt sier at de vil se det før de tror det, eller at det må "bevises" før de tror det. Jeg tror vitenskapen slik den blir oppfattet i dag villeder folk til å tro at vi kan bevise noe som helst. Jo lenger man kommer inn i fysikkens verden jo mer usikkerhet blir det, og store spørsmål står ubesvart(Hva er masse? hva er energi? hva er tyngdekraft? etc).
For meg er dette en oppfordring til mer undring (og kanskje slik en inngangsport til det jeg vil kalle åndelighet), men mange lar seg som sagt villede til å tro at oppdagelsen av verden og det som ligger bak er mer eller mindre ferdig.

Edit: skrev litt mer
Sist endret av stekepanne; 14. februar 2008 kl. 18:18.
Shinobi: Det er faktisk større motstand mot irak krigen enn det noen gang var mot vietnamkrigen.
Demonstrasjonene er større, og folk er mye mer kritiske til regjeringen nå enn de var den gang.
At hippiegenerasjonen var så utrolig politisk er bare vissvass, og så stor var den heller ikke.
De aller fleste "hippier" var helt vanlige folk som bare fulgte kles og musikk moten, og verken brydde seg om LSD eller krig.
Hippieperioden er utrolig glorifisert, og det du ser for deg som hippier var en relativt liten gruppe folk.

Det er lett å se tilbake å tenke at folk brydde seg så utrolig mye mer før enn nå, men slik er det nok ikke.
Bare se på de store studendemonstrasjonene som har vært de siste årene i paris blandt annet. De var ikke langt unna det som var i 68. Problemet er bare at opptøyene blandt innvandrerungdommen tok fokuset til media.

Og den åndelige oppvåkningen du prater om, jeg tror nok du opplever at folk har en åndelig oppvåkning fordi du ganske nylig har hatt det selv, og du legger lettere merke til folk som tenker likt som deg, og du starter oftere samtaler om det, og du merker deg at du relativt ofte får respons.
Det var som når jeg var medlem av rød ungdom og var overbevist om at den kommunistiske revolusjon var rett rundt hjørnet. Jeg han utrolig mye med kommunister, og det var noe jeg tenkte og prata mye om.
Den har heldigvis ikke kommet, fordi folk stort sett står der de alltid har stått.

Edit: Med motstand mot krig og regjering tenker jeg kun på USA.
Sist endret av lanze; 14. februar 2008 kl. 18:22.
Det vi ikke finner ut av på rasjonelt vis (den vitenskapelige metode), er det ikke noe vits i å synse rundt. Hvis åndelighet betyr å tro på masse svada om ånder og "energier" er det ihvertfall ikke noe jeg vil ha noe med å gjøre.
Sitat av rune420
Det vi ikke finner ut av på rasjonelt vis (den vitenskapelige metode), er det ikke noe vits i å synse rundt. Hvis åndelighet betyr å tro på masse svada om ånder og "energier" er det ihvertfall ikke noe jeg vil ha noe med å gjøre.
Vis hele sitatet...
"I never came up with a discovery by rational thinking only." Albert Einstein
Sitat av phlaxx
"I never came up with a discovery by rational thinking only." Albert Einstein
Vis hele sitatet...
og som han også så flott sa:
"The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift."
-Albert Einstein
Dette må være første gangen jeg har sett Einstein bli tatt til forsvar for New Age dill dall.
Greit nok at man kan bruke fantasien litt, men at man skal begynne å tro på disse tingene man finner opp helt uten grunn er nok noe jeg tror Einstein selv ville vært litt skeptisk til.

"The further the spiritual evolution of mankind advances, the more certain it seems to me that the path to genuine religiosity does not lie through the fear of life, and the fear of death, and blind faith, but through striving after rational knowledge."
-Albert Einstein
Angående det 2012 greiene, skal vedde på du finner en profeti om hvert eneste årstall, kanskje noen er heldige og treffer en gang...?
Forskere har funnet et eget senter i hjernen som er aktivt i større grad hos religiøse personer enn ikke-religiøse personer. De kallte det for religionsenteret, og alle mennesker har det. Såvidt jeg husker var det ikke skrevet noen teorier om hvorfor det fantes, siden det nettop hadde blitt oppdaget.

Men det er nok noen evolusjonære fordeler med et slikt senter.

Jeg vil tro at overtro/religion er et biprodukt av vår intelligens. Når vi vet og skjønner så mye som vi gjør, innser vi at vi ikke vet noe i det hele tatt. For at man ikke skal hoppe utfor første stup i forvirrelse og frustrasjon, er det nok en fordel med en trygg tro å lene seg tilbake på. Da gir plutselig hele denne absurde tilværelsen mening.

Selv om jeg i større grad forstår tankegangen til religiøse personer i tidligere tid, kan jeg forstå hvorfor folk er religiøse i dag også. Men det var nok lettere å være religiøs før, når ikke vitenskapen kom med så mange svar.
[COLOR=Red]2012- Det året de Germanske hordene vil starte sine massive kampanjer og knuse alt i sin vei mot toltal seier. Spedbarnhoder skal knuses mot babylon. Flere millioner hodeskaller skal hvile på eike-påler, blod skal regne.[/COLOR]
Vel, religion er bra det. Men som du sier frekkmann, når vitenskapen også kan komme med mange svar hopper vi nok utfor stupet i forvirrelse og frustrasjon allikevel, da vi blir kastet i forskjellig retninger. Samtidig som vitenskap svarer på spørsmål og enten beviser eller motbeviser religion, åpner det samtidig en haug med nye spørsmål. Kombiner da religions spørsmål, skepsis, tro og spinn det sammen med vitenskapelig fakta og teorier som støtter, motbeviser, gir nye løsninger og sist men ikke minst; Stiller fler spørsmål. Så har vi en saftig suppe med en stor flue i. Den ene løsningen støtter eller motbeviser den andre, leder til løsning ? hvor teori X blir brukt og forskning Z gjort. Religions spørsmål A blir støttet opp av løsning 1, og da har vi et "men hva med?". Catch my drift? Vi sitter og klør oss i hue hele tida :>

Hvordan kan alle svar være svart, når alle spørsmål enda ikke er stilt?
Sitat av x3m187
[COLOR=Red]2012- Det året de Germanske hordene vil starte sine massive kampanjer og knuse alt i sin vei mot toltal seier. Spedbarnhoder skal knuses mot babylon. Flere millioner hodeskaller skal hvile på eike-påler, blod skal regne.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Det er religionen for meg. Skal vi kalle oss skientologer? Fordi vi mener at de tyske alien skiskytterløperne skal gjøre dette? Brainstorming hvordan vi kan bli rike på en sånne religion folkens!
Sitat av frekkmann
Forskere har funnet et eget senter i hjernen som er aktivt i større grad hos religiøse personer enn ikke-religiøse personer. De kallte det for religionsenteret, og alle mennesker har det. Såvidt jeg husker var det ikke skrevet noen teorier om hvorfor det fantes, siden det nettop hadde blitt oppdaget.

Men det er nok noen evolusjonære fordeler med et slikt senter.

Jeg vil tro at overtro/religion er et biprodukt av vår intelligens. Når vi vet og skjønner så mye som vi gjør, innser vi at vi ikke vet noe i det hele tatt. For at man ikke skal hoppe utfor første stup i forvirrelse og frustrasjon, er det nok en fordel med en trygg tro å lene seg tilbake på. Da gir plutselig hele denne absurde tilværelsen mening.

Selv om jeg i større grad forstår tankegangen til religiøse personer i tidligere tid, kan jeg forstå hvorfor folk er religiøse i dag også. Men det var nok lettere å være religiøs før, når ikke vitenskapen kom med så mange svar.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, denne er tydligvis blokkert på meg, det eneste som skjer med meg er at jeg får klaus av å tenke på det... Så i såfall: ikke rart at noen muligens "fant på" religion for mangfoldige år siden. Nå brukes den imidlertid ofte til å tjene penger på.. Evulosjoen er såå genial
Sitat av Sky
Vel, religion er bra det. Men som du sier frekkmann, når vitenskapen også kan komme med mange svar hopper vi nok utfor stupet i forvirrelse og frustrasjon allikevel, da vi blir kastet i forskjellig retninger. Samtidig som vitenskap svarer på spørsmål og enten beviser eller motbeviser religion, åpner det samtidig en haug med nye spørsmål. Kombiner da religions spørsmål, skepsis, tro og spinn det sammen med vitenskapelig fakta og teorier som støtter, motbeviser, gir nye løsninger og sist men ikke minst; Stiller fler spørsmål. Så har vi en saftig suppe med en stor flue i. Den ene løsningen støtter eller motbeviser den andre, leder til løsning ? hvor teori X blir brukt og forskning Z gjort. Religions spørsmål A blir støttet opp av løsning 1, og da har vi et "men hva med?". Catch my drift? Vi sitter og klør oss i hue hele tida :>

Hvordan kan alle svar være svart, når alle spørsmål enda ikke er stilt?
Vis hele sitatet...
Det er nettop det.

Dess fler svar om virkeligheten som kommer, dess mer spørsmål kommer naturligvis. Men vitenskapen har iallfall kommet langt nok til at jeg synes at det er på høy tid å stryke teorien om en sint skjeggete mann på en sky, som sitter å klør i fingrene etter å kaste deg i evig fortapelse i et smertesirkus uten like.

Skjeggemannen er en enkel teori skapt av enkle tankeganger, men de som virkelig undrer over tilværelsen nå - som verken er ateister eller religiøse - kan nok sitte å klø seg i hodet en god stund fremover.

Jeg har innsett at søken om en absolutt sannhet er et altfor stort prosjekt til at jeg gidder å begynne på det en gang...


Sitat av Joachimsen
Godt poeng, denne er tydligvis blokkert på meg, det eneste som skjer med meg er at jeg får klaus av å tenke på det... Så i såfall: ikke rart at noen muligens "fant på" religion for mangfoldige år siden. Nå brukes den imidlertid ofte til å tjene penger på.. Evulosjoen er såå genial
Vis hele sitatet...
Det vil nok alltid finnes luringer som leter etter måter å få makt på
Sist endret av mann; 14. februar 2008 kl. 22:55.
Det at vitenskapen beviser at mye av idiotien som har blitt sagt i religionens navn ikke kan stemme er kanskje en del av oppvåkningen. Back2Basics; vi finner gud på nytt, men da mere i form av en ikke-bibelsk gud. Og hvis man går dypt inn i eksistensielle temaer vil man fort finne ut at eksistens i seg selv krever noe utenfor enselv, og da blir "gud" det som er umulig å forklare. F.eks åffer i helvete verden er så sinnsykt bra laget, hvor denne mekanikken kommer fra. Vitenskapen kan langt på vei forklare detaljene, men ikke de virkelig store spørsmålene.

Videre fra å betrakte verden fra et eksistensielt standpunkt kan man også se at universelle regler for etikk oppstår, og det er nok denne lærdommen som har blitt karakterisert som "guds ord". Men religion har forkludret denne kunnskapen med bonde-moral og annen faenskap. Så jeg tror at en del av oppvåkningen er nemlig å "gjenoppdage" denne kunnskapen; ting som alle egentlig vet men aldri har skrevet ned.
Men uansett: jeg vil alltid tro på vitenskapen i stedet for å være en dogmatisk religiøs/overtroisk.
Deres største argument mot vitenskapen er at ting hele tiden forandrer seg og da ikke kan regnes som godt nok.

Dette er imdlertid vitenskapens største fortrinn: du lærer av dine feil. Vi kan takke vitenskapen for hvor langt vi faktisk har komt i dag. Ikke religionen.
Problemet er at folk som ikke "vet" noe om åndelighet, forbinder alle de største religionene(og all jævelskapen de har bragt med seg), skjeggemannen oppi skyene som kaster lyn, new age damer med rød neglelakk, gale fanatikere, osv med det.
Dette blir helt feil og det verste er alle de som tror at noe kan "bevises" "vitenskapelig" og at hvis det ikke kan det så finnes det ikke.
Sitat av Joachimsen
Vi kan takke vitenskapen for hvor langt vi faktisk har komt i dag. Ikke religionen.
Vis hele sitatet...
En ting som er litt morsomt er at alle snakker om "hvor langt vi har kommet".

Hvor langt vi har kommet mot hva? Hvor er vi på vei? Når er vi fremme?

Vi har ihvertfall kommet jævlig mye lengre når det gjelder å ødelegge planeten

Edit: og vi kan faktisk takke vitenskapen for det også.
Sist endret av mann; 14. februar 2008 kl. 23:10.