Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 836
Jeg kan ikke huske å ha sett noen tråd som handler akkurat om dette. Vi alle vet jo at kopibeskyttet filmer og musikker ute på nett er ulovlig å laste ned. Men det jeg lurer på, TV-serier som ble vist gratis(?) på amerikansk TV, og folk har tatt det opp og deler dem ut videre. Jeg tenker på serier som feks Prison Break eller Heroes. Er det lovlig å laste ned film eller serie som ble tatt opp på TV?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja. Kopier av ulovlige kopier er ulovlig.

Dersom kilda er lovleg, er privatkopier, i.e kopier innen private sfære lovleg, men ikkje lovleg å dele utanfor den private sfære.

For meir informasjon om den private sfære, sjå forarbeida til åndsverkslova...

Men nei, ikkje lovleg å dele over internet...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei, tv kanaler betaler for lisenser for å vise serier, de er absolutt ikke gratis.
Å ta opp disse seriene for å så distribuere de er ulovlig distribuering av kopibeskyttet materiale.

Edit, jeg var ikke rask nok visst..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Las litt no om det, og konklusjonen blir:
*Det er ikkje ulovleg å laste ned fra 1. generasjons lovleg kopi. Du kan mao. laste ned ein episode eg har tatt opp og lagt ut, og eg får straffa for det.
*Eg har ikkje lov til å legge ut.
*Andre har ikkje lov til å laste ned viare fra deg.
*Eg har fritt lov til å gi tv-program eg har tatt opp til bror min.