Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2328
Hei!

Venninnen min skal begynne på et klassisk ingeniørstudium nå, og trenger i den forbindelse en ny laptop. Hun sier hun kan bruke opp til 10k, men helst ikke så mye, da. Hun har veldig lite erfaring med databruk generelt, og har ikke eid en fungerende PC på flere år. Jeg kjøpte selv en MacBook Air av laveste kaliber på Elkjøps skolestartkampanje for fire år siden, og er storfornøyd med den den dag i dag. Dette, kombinert med at hun har iPhone, gjør at jeg er veldig fristet til å anbefale en slik en MBA til henne også. Problemet er jo bare da at disse starter jo nå på nesten 10k, og det er kanskje i overkant dyrt for en såpass enkel laptop. Jeg prøver å se litt i skolestart-tilbudene til elektrokjedene, og jeg ser jo masse laptoper til en billig penge, men sliter litt med å finne den ene laptopen som er et kjempecatch. Kan noen av dere hjelpe meg med å finne forslag til brukbare laptoper til en fornuftig pris?

På forhånd tusen takk!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva slags ingeniør?

Hugs at mykje software gjerne liker windows. Det kan enkelt løysast med virtualisering, men det er definitivt fagsoftware som ikkje liker andre OS enn windows.
Det er veldig vanlig å bruke de stasjonære pcne skolen selv disponerer til labber og fag der man bruker forskjellige softwares (Solidworks, C++, ANSYS etc). Siden de har ofte egne programpakker og egne settings som kun skolen har tilgang til. Så derfor kunne man gått for en mac, men igjen de er veldig dyre og man må spørre seg om man absolutt trenger det eller om man kan spare disse pengene, noe som er kanskje viktigere når man er student. Uansett det viktigste i mine øyne er å ha en pc som er nogelunde ålreit i kraft, nogelunde lett og har windows så den kan kjøre de fleste programmer man trenger hvis man ønsker å fikle med de selv. Det er ikke vits å blakke seg helt for en ny pc og hvis hun kunne strekke seg til 10.000 kr så ville jeg kanskje anbefalt denne som fyller de fleste krav:

https://www.power.no/data-og-tilbeho...-156/p-504583/

Den koster 6499kr, er en asus som er kjent for ordentlig kvalitet, har i7-prosessor (kraftig), 8GB minne, windows 10. Noe mer trenger du egentlig ikke. Selvfølgelig er en mac lettere å drasse med seg men mye dyrere og ikke like godt egnet for typsik ingeniør-jobbing bortsett fra rapportskrivning.
Sitat av Vent Vis innlegg
Det er veldig vanlig å bruke de stasjonære pcne skolen selv disponerer til labber og fag der man bruker forskjellige softwares (Solidworks, C++, ANSYS etc). Siden de har ofte egne programpakker og egne settings som kun skolen har tilgang til. Så derfor kunne man gått for en mac, men igjen de er veldig dyre og man må spørre seg om man absolutt trenger det eller om man kan spare disse pengene, noe som er kanskje viktigere når man er student. Uansett det viktigste i mine øyne er å ha en pc som er nogelunde ålreit i kraft, nogelunde lett og har windows så den kan kjøre de fleste programmer man trenger hvis man ønsker å fikle med de selv. Det er ikke vits å blakke seg helt for en ny pc og hvis hun kunne strekke seg til 10.000 kr så ville jeg kanskje anbefalt denne som fyller de fleste krav:

https://www.power.no/data-og-tilbeho...-156/p-504583/

Den koster 6499kr, er en asus som er kjent for ordentlig kvalitet, har i7-prosessor (kraftig), 8GB minne, windows 10. Noe mer trenger du egentlig ikke. Selvfølgelig er en mac lettere å drasse med seg men mye dyrere og ikke like godt egnet for typsik ingeniør-jobbing bortsett fra rapportskrivning.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig i det første der. Disse programpakkene får du gjerne som studentversjon. Med forbehold om at det er forskjell fra skolene så kan du kjøpe deg en brukt arbeidsstasjon og ha like god maskinkraft som Labpc'er. Det er utrolig digg til oppgaver og innleveringer å slippe å være avhengig av LabPC. For ikke så snakke om alt filhåndteringssirkus du slipper å holde på med om du skal jobbe på ny pc for hver økt.

Hvis TS har behov for å kjøre SW o.l. så anbefaler jeg å se på brukte arbeidsstasjoner som Dell Precision og Thinkpad. Du kan få noen heftige maskiner for under 10 lapper på finn om du gidder å bære med deg en kg ekstra så har du 3 ganger kapasitet.

Red. SkolePC=LabPC.
Sist endret av Yalla; 14. august 2017 kl. 14:33.
Ikke kjøp MBA på nåværende tidspunkt. For 4 år siden var det en grei investering, p.d.d betaler du i dyre dommer for gammel HW. Legg på et mellomlegg på 3-4000 og gå for MBP 13" og du får mer igjen for pengene samt HW som er mer tidskorrekt. Eplehuset har også 10% studentavslag.

http://nordic.businessinsider.com/fa...ineup-2016-10/
For å få skikkelig råd må du gjøre en eller flere av følgende: si hvilket studie hun går så noen som har gått/går det, eller har gått lignende vet hva som trengs, eller få henne til å spørre studenter over henne. En data- og en elektronikkingeniør trenger f.eks veldig forskjellig programvare og dette varierer sikkert også mellom høyskoler og universiteter.