Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7910
Det har blitt nevnt i diverse aviser at kontrollhyppigheten skal økes når det kommer til bruk av bilbelte i buss. Du skal få et gebyr på 1500 kr hvis du ikke bruker bilbelte.

Som mange andre så bruker ikke jeg bilbelte i buss, med mindre sjåføren er høne i pappen, eller jeg sitter på i områder hvor jeg vet det er ekstra utsatt for ulykker. Jeg undrer litt på reglene rundt bilbeltebruk. Er det påbudt å ha på bilbelte hvis kjøretøyet står i ro?

Hvis dette ikke er tilfellet, og kontrollørene kontrollerer passasjerene mens bussen fortsatt står på bussholdeplassen; vil de da ha bevis på noe annet enn at du ikke hadde på deg bilbelte da bussen stod i ro?

En mulighet er at de står langs siden av veien og titter med kikkert. Dette er dog litt vanskelig, siden folk sitter ganske tett og rett bak hverandre, og bilbeltene er ofte bare topunkts, og derfor vanskelig å observere.

Vet noen hvordan en slik kontroll foregår, og eventuelt svaret på det uthevede spørsmålet?
Har du en artikkel om dette? Har aldri hørt om beltekontroll på buss.
Får vel bare stå da, sånn som man gjerne gjør her i byen. Det vekker jo noen artige problemstillinger.

Hva slags busser og ruter er det snakk om? Fint med en link til saken.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Beklager, det var egentlig meningen å linke til artiklene, men her er de:

ABC nyheter
Bergensavisen
avisa-st
Altaposten

Det finnes flere, men dette er et utvalg
Sist endret av Likyhane; 9. mars 2016 kl. 19:07.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Får vel bare stå da, sånn som man gjerne gjør her i byen. Det vekker jo noen artige problemstillinger.

Hva slags busser og ruter er det snakk om? Fint med en link til saken.
Vis hele sitatet...
http://www.nettavisen.no/nyheter/inn...423200506.html
TV2
Ikke bare står man på bussene, det er heller ikke setebelter til andre enn sjåføren, så vidt jeg vet. Så sett at de oppgraderer bussene, betyr det at det blir ulovlig å stå, hvis det er sitteplasser?
Er det belte på setene i vanlige bybusser? Har jeg aldri lagt merke til.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ultras Vis innlegg
Er det belte på setene i vanlige bybusser? Har jeg aldri lagt merke til.
Vis hele sitatet...
I Oslo og Akershus har jeg kun sittet på med busser som har installert bilbelte. De er ofte litt trøkt mellom seter, fordi ingen bruker dem, men de er der fortsatt.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Busser i Buskerud, Akershus, og noen steder i Vestfold har belte-kontroller. Spesielt busser som har rute forbi skoler blir ofte stoppet. Har blitt stoppet selv endel ganger.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Busser i Buskerud, Akershus, og noen steder i Vestfold har belte-kontroller. Spesielt busser som har rute forbi skoler blir ofte stoppet. Har blitt stoppet selv endel ganger.
Vis hele sitatet...
Foregikk kontrollen mens bussen stod stille? Eller andre ting rundt kontrollen som er verdt å merke seg?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Foregikk kontrollen mens bussen stod stille? Eller andre ting rundt kontrollen som er verdt å merke seg?
Vis hele sitatet...
Kontrollen skjer imens bussen står stille ja. Man blir vinket inn til siden, evnt busslomme. Det kommer en mann inn med refleksvest, og sjekker at alle har belte på. De som ikke har får bot.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Kontrollen skjer imens bussen står stille ja. Man blir vinket inn til siden, evnt busslomme. Det kommer en mann inn med refleksvest, og sjekker at alle har belte på. De som ikke har får bot.
Vis hele sitatet...
Lovdata

I linken over står det tydelig:
Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:

a) når kjøretøyet står stille,
Vis hele sitatet...
Dette betyr vel at de ikke har hjemmel for å gi deg bot ettersom de kun har sett deg uten bilbelte mens bussen har vært i ro.
Har lagt merke til at noen av beltene i bussene er litt små for en kraftig kar. Hva skjer om man er for feit for å få på seg belte på bussen? Kan man ikke benytte seg av kollektiv transport?
Sitat av alzamon91 Vis innlegg
Da er det på tide med en joggetur eller to.
Vis hele sitatet...
Flåsete..

Jeg skulle ta bussen i Buskerud rett før jul.
Da sjåføren skulle ønske velkommen ombord fortalte han også om dette beltepåbudet og at politiet hadde hyppige kontroller langs veiene.

Spør du meg, synes jeg dette er helt i orden. Har sett noen videoer av fulle busser uten setebelter som kjører av veien. Ikke pent.
Det hjelper også lite og sitte der med setebelte på når bussen skulle kollidere i 70 km/t og andre passasjerer kommer flyvende som kanonkuler på 4,5 tonn.

Derfor er påbudet på sin plass.
Om jeg ikke tar feil er det ikke påbudt å bruke belte i bybuss. Mener jeg har hørt det et eller annet sted.
Busser beveger seg jo i sneglefart, så dette er total idioti. Nå jeg leste artikkelen først så sa de at kanskje 7 eller 9 døde i bussulykker i året. Synd for de men tenk deg hvor mange millioner som tar buss hele tiden. Dette er gode nyheter for faen. Ikke dra det ned i driten og gjør det til en greie. Men igjen så handler det ikke om liv men om kontroll. "Du skal". Hvortid dette vanvidet vil ende er hva jeg lurer på.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Om jeg ikke tar feil er det ikke påbudt å bruke belte i bybuss. Mener jeg har hørt det et eller annet sted.
Vis hele sitatet...
Det er påbudt å bruke belte hvis det er montert i bussen.

Kilde: Lovdata
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Busser beveger seg jo i sneglefart, så dette er total idioti. Nå jeg leste artikkelen først så sa de at kanskje 7 eller 9 døde i bussulykker i året. Synd for de men tenk deg hvor mange millioner som tar buss hele tiden. Dette er gode nyheter for faen. Ikke dra det ned i driten og gjør det til en greie. Men igjen så handler det ikke om liv men om kontroll. "Du skal". Hvortid dette vanvidet vil ende er hva jeg lurer på.
Vis hele sitatet...
Nåh.

Bybusser beveger seg i sneglefart, har stor på- og avstiging, og kort mellom stoppa. Difor er det heller ikkje påbode å installere bilbelte i dei bussane.

Ekspressbusser og andre langrutebusser køyrer imidlertid langt fortare, og har lenger mellom stoppa, og langt mindre av- og påstigning. Utan å ha sjekka vil eg anta at mange av dødsulukkene har skjedd på slike ruter.

Lovverket seier at dersom beltet er installert skal det nyttast. I praksis førekjem ikkje beltekontroll på bybusser, og det er heller ikkje montert som hovudregel.

7-9 liv i året er millionkostnad for samfunnet, og å redusere det må vere eit gode? Spesielt når tiltaket som skal til for å redusere det er så lite inngripande som å få folk til å bruke belte? Kontrolltiltaket er heller ikkje spesielt inngripande - har du belte vert det ikkje registrert nokon plass. Det er heller ikkje eit spesielt nytt påbod. Meg bekjent har det vel vore slik minst dei siste ti åra.

Så eg greier ikkje heilt å forstå problemet du forsøker å stille opp her.
Slik jeg ser for meg kontrollene på bussene skal foregå, at en kontrollør kommer på bussen og kontrollerer hvem som har belte på. Så virker det som en ganske umulig oppgave, for de som sitter fremst ser jo at bussen blir vinket inn til kontroll og har god tid til å ta på belte. Mens de som sitter lengre bak vil jo ha god tid til å ta på belte når kontrolløren kommer på bussen.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Slik jeg ser for meg kontrollene på bussene skal foregå, at en kontrollør kommer på bussen og kontrollerer hvem som har belte på. Så virker det som en ganske umulig oppgave, for de som sitter fremst ser jo at bussen blir vinket inn til kontroll og har god tid til å ta på belte. Mens de som sitter lengre bak vil jo ha god tid til å ta på belte når kontrolløren kommer på bussen.
Vis hele sitatet...
Og hvem er det man egentlig har lurt ved å ikke bruke belte?
De gangene jeg har opplevd beltekontroll så har sjåføren alltid sagt ifra om at det er kontroll på forhånd.
Sitat av Pope Vis innlegg
Og hvem er det man egentlig har lurt ved å ikke bruke belte?
Vis hele sitatet...
Seg selv, men da var ikke poenget mitt.

Hensikten med kontroller er jo å straffe dem som bryter loven. Men ved slike kontroller så for man ikke muligheten til å ta dem som bryter loven på fersk gjærning. Så da er spørsmålet om det er vits å bruke penger på slike kontroller?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Seg selv, men da var ikke poenget mitt.

Hensikten med kontroller er jo å straffe dem som bryter loven. Men ved slike kontroller så for man ikke muligheten til å ta dem som bryter loven på fersk gjærning. Så da er spørsmålet om det er vits å bruke penger på slike kontroller?
Vis hele sitatet...
Det kan da like gjerne være for å gjøre folk mer bevisste på at det virkelig er påbudt og potensielt spare liv?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hensikten med kontroller er jo å straffe dem som bryter loven.
Vis hele sitatet...
Vel. Hittil har altså kontrollane gått ut på å gi beskjed om at det er påbode. Det har ikkje gitt heilt så stor effekt som ein håpte på, og då har ein valt å stramme skruen eit hakk ved å ta i bruk det gebyret ein etter lova har anledning til å ileggje.

Om føremålet var å straffe hadde vel gebyr vorte teke i bruk frå dag ein, istadenfor informasjon?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nåh.

Bybusser beveger seg i sneglefart, har stor på- og avstiging, og kort mellom stoppa. Difor er det heller ikkje påbode å installere bilbelte i dei bussane.

Ekspressbusser og andre langrutebusser køyrer imidlertid langt fortare, og har lenger mellom stoppa, og langt mindre av- og påstigning. Utan å ha sjekka vil eg anta at mange av dødsulukkene har skjedd på slike ruter.

Lovverket seier at dersom beltet er installert skal det nyttast. I praksis førekjem ikkje beltekontroll på bybusser, og det er heller ikkje montert som hovudregel.

7-9 liv i året er millionkostnad for samfunnet, og å redusere det må vere eit gode? Spesielt når tiltaket som skal til for å redusere det er så lite inngripande som å få folk til å bruke belte? Kontrolltiltaket er heller ikkje spesielt inngripande - har du belte vert det ikkje registrert nokon plass. Det er heller ikkje eit spesielt nytt påbod. Meg bekjent har det vel vore slik minst dei siste ti åra.

Så eg greier ikkje heilt å forstå problemet du forsøker å stille opp her.
Vis hele sitatet...
Hehe, virkelig. Problemet er jo at det finnes nå en lov som gjør at de med makt kan være nazi på alt du sier. Tenk litt lengre. Hvis vi vlir enig om at dette ikke er ett stort problem, så hvorfor en lov om det?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Seg selv, men da var ikke poenget mitt.

Hensikten med kontroller er jo å straffe dem som bryter loven. Men ved slike kontroller så for man ikke muligheten til å ta dem som bryter loven på fersk gjærning. Så da er spørsmålet om det er vits å bruke penger på slike kontroller?
Vis hele sitatet...
Om politiet hadde ønsket å ta så mange fartsbøller som mulig langs veiene, hadde de klart det. I stedet står de (som oftest) svært synlig i veikanten.
Det skiltes også før fotobokser. Det er jo for å gjøre bilister oppmerksomme på at farten må settes ned, ikke for å fakke så mange som mulig pr. dag.

I mine øyne blir det mye av det samme når det kommer til beltekontroll på buss. De kunne sendt inn en i sivile klær, som kunne gått gjennom hele bussen og notert seg hvem som bruker belte og ikke, for deretter å gi bøtert. At de ikke gjør det, beviser for meg at poenget ikke nødvendigvis er å ta så mange som mulig.
Sist endret av Pope; 12. mars 2016 kl. 17:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Hehe, virkelig. Problemet er jo at det finnes nå en lov som gjør at de med makt kan være nazi på alt du sier. Tenk litt lengre. Hvis vi vlir enig om at dette ikke er ett stort problem, så hvorfor en lov om det?
Vis hele sitatet...
Hæ?

Nazi på alt du seier? Tenk lenger?

Eg forstår verkeleg ikkje kva du vil fram til her.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Hæ?

Nazi på alt du seier? Tenk lenger?

Eg forstår verkeleg ikkje kva du vil fram til her.
Vis hele sitatet...


Jeg sier det er en lov som ikke gir mening da den ikke løser ett problem. Så hvorfor har vi den loven? Kanskje det er en ny inntektskilde for staten og skatteserveren. Du sitter på bussen og får bot. Finnes noe mer "fuck you in the face?" og ja kjøp smågodt til 2.90..
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Jeg sier det er en lov som ikke gir mening da den ikke løser ett problem. Så hvorfor har vi den loven? Kanskje det er en ny inntektskilde for staten og skatteserveren. Du sitter på bussen og får bot. Finnes noe mer "fuck you in the face?" og ja kjøp smågodt til 2.90..
Vis hele sitatet...
Bilbelte i bussen er med på å redde alle de andre i bussen. Kræsjer du kommer du til å fly rundt inni bussen og potensielt drepe dine medpassasjerer. Kontrollene er for å få folk til å bruke bilbelte. Ikke bare for å redde ditt eget liv, men også for å redde de andre i bussen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Jeg sier det er en lov som ikke gir mening da den ikke løser ett problem. Så hvorfor har vi den loven? Kanskje det er en ny inntektskilde for staten og skatteserveren. Du sitter på bussen og får bot. Finnes noe mer "fuck you in the face?" og ja kjøp smågodt til 2.90..
Vis hele sitatet...
Jo, problemet er at folk døyr unødig i bussulykker. Og det går utover fleire - m.a. andre passasjerer og pårørande. Samtidig er det å måtte bruke belte eit veldig lite inngrep, samanlikna med konsekvensane av å ikkje nytte det.

I tillegg vil fort skilnaden på null skade og tur på legevakta ved mindre trafikkuhell vere om ein har nytta belte eller ikkje.
7-9 i landet dør årlig. Det er tallene. Det er og andre som dør av kreft og er 34 år gammel. Prioriteringen er gale her.
Sitat av jacksonv Vis innlegg
7-9 i landet dør årlig. Det er tallene. Det er og andre som dør av kreft og er 34 år gammel. Prioriteringen er gale her.
Vis hele sitatet...
Hvorfor setter du de opp i mot hverandre? Det er jo virkelig helt ulike ting. Fordi man nå lager påbud om bilbelte får man ikke magisk mindre ressurser til å kreftbehandling.

Det går helt fint å gjøre begge deler. Om håndheving av påbudet fører til færre besøk hos legevakta med ulike skader i små ulykker vil jo det frigi ressurser for behandling av viktigere ting og korte ned køene.