Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2488
Vet ikke om dette er rett sted å poste.


1. Nå har jeg bestemt meg for å bruke to gamle maskiner som server. Jeg skal sette de sammen til en maskin, så er det noe spessielt jeg må tenke på?

2. Hvilke programmer trenger jeg?
Jeg vil ha FTP og det som trengs for å ha et forum.

Håper dere kommer med linker hvis dere anbefaler program

Takker for svar, selv om dette ikke var så bra forklart
Sist endret av fulloggal; 29. oktober 2006 kl. 19:20.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg er ikke sikker på hva du mener. Du skal sette opp en FTP-server? Da trenger du vel Bullet Proof FTP Server eller noe i den duren. Jeg anbefaler iallfall BPFTP da det er utrolig enkelt å konfigurere
Den kan du koble til med SmartFTP sant?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av fulloggal
Den kan du koble til med SmartFTP sant?
Vis hele sitatet...
Alle FTP klienter kan koble til alle FTP servere, med mindre det er snakk om noe kryptering som visse klienter ikke støtter.

Jeg vil heller anbefale linux på en server, ettersom alt er mer stabilt og det er helt gratis.
Det er flere tråder på forumet som omhandler akkurat dette, det er bare å søke.
Dodecha: Det er kanskje det beste med linux, men med tanke på at han ikke ser ut til å kunne ekstremt mye om dette er det kanskje enklest å bruke Windows med enkle FTP server programmer og Webserver programmer.

Til FTP er Bullet Proof FTP Server en bra løsning. Til Web bør du installere Apache med PHP, en enkel måte å gjøre det på er å instalere FoxServ fra http://sourceforge.net/projects/foxserv/
1. Tenk på at du skal ha en data.

2. ProFTPD, vsFTPD etc, Apache, PHP, mySQL.

Om du kjører Windows anbefaler jeg RaidenFTPD.
Sist endret av klovnen_; 29. oktober 2006 kl. 19:46.
Jeg vil absolutt anbefale deg å sette deg litt inn i Linux om du vil sette opp server. Det er det absolutt BESTE OS for en server etter min mening.
Etter det jeg har fått med meg nå, så bør jeg bruke windows siden jeg ikke er så god.

FTP: Bullet Proof FTP Server

PHP

MySQL

Apache

Er alt gratis?
Sist endret av fulloggal; 29. oktober 2006 kl. 20:00.
Sitat av fulloggal
Etter det jeg har fått med meg nå, så bør jeg bruke windows siden jeg ikke er så god.

FTP: Bullet Proof FTP Server

PHP

MySQL

Apache

Er alt gratis?
Vis hele sitatet...
Alt dette kan du få til gratis på Windows, men jeg vil likevel anbefale linux..
Du gjør et lite google søk på xampp. Det er en pakke som inneholder alt du trenger.

For å nevne noen:
Apache HTTP server
FTP server
MySql
PHP4
PHP5

Og mange mange andre ting jeg aldri har brukt
ok! Holder på og installere de tingene fra http://www.apachemysqlphp.com Men jeg lurer på hva adressen blir. Er den localhost eller?
Localhost på din maskin ja, og ipen du har fått fra din isp som din adresse utad. Husk å åpne port 80 og 21 (eller porten du kjører ftp-serveren på) btw viss du sitter bak brannmur/router.
Sist endret av steili; 29. oktober 2006 kl. 21:34.
ok. går det an å få f.eks www.flaskeåpner.no til å bli adressen? uten å betale?
Mener å ha hørt ett sted at det ikke er så vanskelig å få til på egen maskin...
Localhost fungerte ikke her, måtte skrive 127.0.0.1 i stedet.

Edit: Det du leter etter er www.noip.com tror jeg.
Jeg vet ikke hvor mye du får for den som er gratis..
Sist endret av TanteSpiker; 29. oktober 2006 kl. 21:58.
det var teite endinger på no-ip.com sine sider...
fulloggal: du kan ikke få gratis domene nei, du må betale for det, men du kan slippe å betale for webhotell, siden du "driver ditt eget". Dersom du ikke har fast IP ville jeg opprettet et no-ip domene for så å kjøpe et domene som du forwarder til no-ip domenet ditt
åå? Jeg mener å ha hørt at du kunne få ditt eget domene. Men da går vel ikke det
Det er forskjellige steder som tilbyr deg "gratis" domene, og noen gir deg i kampanjeperioder gratis registrering og et års bruk gratis, men jeg har aldri sett at du får et helt gratis domene.
Du får ikke gratis, men du kune legge til et eller annet på serveren din sånn at du får ditt eget tror jeg.
Du kan ikke legge til noe på serveren for å få ditt eget, ferdig med det.
Neivell...
Sitat av fulloggal
Du får ikke gratis, men du kune legge til et eller annet på serveren din sånn at du får ditt eget tror jeg.
Vis hele sitatet...
Du har ikke DNS-server og dermed kan du ikke redirecte domene mot kontoen. Bruk gjerne Domeneshop eller annen registrar, pek mot no-ip kontoen og deretter mot maskinen din. koster ca. 90 kroner for .com.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
DNS, systemet som brukes for å holde orden på domenet er et stort nettverk av servere.
Du kan lese mer om det her.

Men i bunn og grunn må du registrere et domene hos en registrant, alle domener "eies" av NIC (Network Information Centre), og man må betale en avgift for holde et domene.

Det kreves noen ekstra ting for visse topplevel domener, .no domener krever et organisasjonsnummer (som man får om han registrerer et firma i brønnøysundregistrene), men det skal visst finnes noen måter å omgå akkurat den delen.

Edit: Selv om man kjører en egen DNS server må du fremdeles ha bl.a. validert key pr domene man skal hoste på serveren.
Sist endret av Dodecha; 29. oktober 2006 kl. 23:00.
Det du må gjøre er å kjøpe en domene hos f.eks domeneshop.no de selger domene for ca en hundrelapp og da følger det med "gratis" DNS og WWW videresendinger som de kaller det.

Hvis du setter DNS videresendingen for dittdomene.com til din ipadresse, så slepper du å betale for webhotell.

Men du kan få gratis domene på dyndns.org, men da får du en dobbelending. Selv bruker jeg .ath.cx mye. dittdomene.ath.cx fungerer glimrende. En annen ting du må huske på, er at du antagelig ikke har fast ip, og derfor vil ipadresen din fornyes jevnlig. Hvis du da ikke vil ha oppgaven å gå inn å endre den hele tiden burde du sette opp en dynamisk DNS å f.eks routeren din. de fleste nye routere har denne funksjonen. Da vil domene automatisk bytte ipadresse når du gjør det.