Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1220
Hvordan skaffe seg venner om man ikke har sosial krets? Hvordan skaffe seg sosial krets om man ikke har venner?

Skjønner ikke det her. Folk sier det skal skje av seg selv, men jeg klarer ikke å bli kjent med folk uansett hvor mye jeg prøver.

Noen råd?
Engasjer deg i noe som er godt likt lokalt, enten det er fotball, fisking, turgåing, jakt, pubben, båtkjøring, bilkjøring, bygging av banebiler, så blir du kjent med folk hvis du har litt sosiale antenner
Ukas Ukeslutt på p1+ har et innslag for alternative måter å få seg venner på. Sjekk ut! Å nei, det er ikke rettet mot pensjonister. Kommer nå straks på p1+

https://tv.nrk.no/serie/vennejakten
Sist endret av Majao Gibensis; 11. mars 2023 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er også litt i samme situasjon og har ofte hatt problemer med å klare å bli kjent med folk. Har en stund holdt på med en skikkelig oppvask av meg selv for å identifisere hva som skaper problemer, gjøre tilltak og på sikt forhåpentligvis klare å bygge gode relasjoner til folk. Som med mye annet rundt det å være menneske kan det være kanskje komplekst og med mange ulike årsaker. Noe som jeg tror gjelder mange i vår situasjon er at vi ikke er så gode på kunsten å prate. Adferden vår er formet delvis av gener og delvis av informasjon vi har fått fra omverdenen gjennom livet. Noen har medfødte egenskaper som gjør at de lett sosialisers men trening har nok veldig mye å si. Så for å bli bedre til å prate med folk er det veldig viktig at man får trening i prate (og ikke minst lytte og følge med) der man har mulgiheten til det. F.eks. i lunsjpausen på jobb, i familieselskap, med taxisjåføren eller hvilken som helst situasjon hvor det er naturlig.

Jeg vet ikke helt hvordan det er for deg men jeg har i hvert fall pratet mye mindre gjennom oppveksten enn det jeg tror er vanlig og har derfor fokusert på å bli bedre på dette selv om jeg synes det kan være litt vanskelig å vite hva jeg skal si i blant. Det er med dette som med alt annet. F.eks. det å spille piano er det ingen som kan i utgangspunktet. Med litt trening får man til å spille noe og med mer trening spiller man bedre. Det virker som det er mange som mener det er enkelt å prate med folk og det blir litt som å si at det er enkelt å spille piano. Hvis man er god er det enkelt: det er jo bare å trykke på de riktige tangentene i riktig rekkefølge og tempo osv. Det kan være at en del folk som sliter med å bli kjent med andre har fått inøvd en litt ugunstig måte å holde samtaler på. For å få inspirasjon til hvordan man kan begynne å tenke annerledes på hvordan man prater med folk kan det være fint å lese bøker om generelle ting rundt det å kommunisere med folk på en måte god måte. F.eks. er det ei ganske kjent bok som heter "How to win friends and influence people" av Dale Carnegie som jeg kan anbefale å lese. Det er mange ting som beskrives der som man kanskje tenker på som "åpenbare" men når man ser rundt seg er det overraskende ofte at folk gjør ting som er stikk motsatt. Et av mange viktige poenger jeg fikk fra den boka er at det er viktigere å vise interesse for det den andre personen synes er interessant enn å prøve å virke interessant selv eller å prate om sine egne interesser.

For å få til å delta i samtaler er det viktig å klare å følge med på hva som blir sagt og ha sinnet åpent til å få diverse tanker og ting å si rundt dette. Det er ikke alltid så lett hvis man har en tendens til å "sitte fast inni sitt eget hode". Hvis den eller de man har samtalen med oppfatter at du følger med er dette også med på å gjøre samtalen til en bedre opplevelse for den som snakker, som er viktig for å bygge relasjoner. Det kan kanskje hjelpe å ha en daglig rutine på f.eks. 5-10 minutter med en form form meditasjon hvor man trener på å fokusere på spesifikke ting som f.eks. pusten eller lyder/objekter i rommet man er i. Over tid vil det kanskje gjøre at det er lettere å holde fokus utad.

Som det ble nevnt i et innlegg tidligere her er det viktig å kjenne til noen tema som folk interesserer seg for. Et av mine problemer er at jeg har ganske spesielle interesser og det gjør det vanskelig å finne felles samtalemner. For å bli likt av andre bør man kunne prate en del rundt noe den andre interesserer seg for så det er en stor fordel å ha èn eller flere "normale" hobbyer eller interesser. Jeg tror personlig det også kan være fint å ha noen mindre normale interesser i tillegg da det kan gjøre at andre kan lære noe nytt (og forhåpentligvis interessant) av deg. Men noen virker også til å være nærmest allergisk mot ting som er uvanlig så man bør passe på litt hvor mye man deler. Det kan virke litt anstrengt å bare begynne å interessere seg for noe. Man kan f.eks. bestemme seg for ha et åpent sinn og tenke at "alt er litt interessant i seg selv" og bare skaffe seg litt info om noe selv om man ikke synes det er så veldig interessant. Man vil også få mer slik "halvveis interessant" info om ting etterhvert som man prater med folk og følger med. Nå som du er her på freakforum er det jo også mulig å lese en del rundt her og se hva folk interesserer seg for og tenker om ting. Det er mye interessant her inne Men kanskje ikke alt som egner seg til å prate om i lunsjen...

Trening er en type hobby som mange er opptatt av og det er uansett en fordel ha en form for treningsrutine rent helsemessig. F.eks. er jogging, løping, skigåing og sykling er det ofte lett å prate med folk om. Musikk er også noe man kan begynne å bonde over. Særlig hvis man spiller et instrument og kanskje til og med kan prøve å spille sammen med andre. Selv om man ikke driver med det til vanlig tror jeg det kan være bra å prøve å synge til sanger på egen hånd. F.eks. gå på youtube og søk opp sanger du liker med lyrics og bare syng med. For det første er det med på at man faktisk "sier ting" som kan være bra i seg selv om du sliter med å være innadvendt. En annen ting er at det er mye visdom som er lagt ned i sangtekster og man kan få budskapet mye tydeliger om man synger med selv og det kan være med på å inspirere og motivere deg til å ta tak i ting.

Om man har noen interesser som er litt mindre vanlige kan det kanskje være veldig kjekt med appen som heter "Venn" hvor man kan matches basert på interesser. Jeg vurder ganske sterkt å prøve denne i nær fremtid og se om jeg kan treffe noen kule folk der. Om man ikke blir langvarige venner gir det uansett trening i å prøve å bli kjent med folk. Kan også anbefale NRK-serien som det ble linket til i et innlegg her.

Håper noe av dette kan være med på å hjelpe deg. Jeg vet godt selv at det kan være veldig tungt å være ensom. Det er viktig å holde motet oppe og se fremover. Det er ikke gjort på å et blunk å bli god på å snakke med folk og det krever at man bestemmer seg for å gjøre endringer i riktig retning og et godt sted å begynne er å lese bøker om generell god samtalepraksis.
Det er gjerne det å finne andre folk som deler samme interesser som gjelder. Meld deg inn i en gruppe eller bli med på et arrangement. Men hvis du bor i Oslo eller i nærheten så kan du sende meg en pm
Skaff deg hund!
Har passet svigermors hund en stund nå, og har ikke tall på hvor mange personer har kommet i prat med på den tiden. Hadde jeg vært single, så er jeg ganske overbevist om at jeg kunne overtalt noen av dem på enten en dog playdate, eller en vanlig date.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Letteste måten er gjennom jobb eller skole. Om man hverken jobber eller går på skole er det beste man kan gjøre å involvere seg i sirkler for hobbyene sine, evt skaffe seg en ny litt niché hobby. Liker du å spille magic the gathering for eksempel, kan du ture ned til Outland her i bergen og spille med fremmede. Om du klarer deg med å snakke med folk på internett er det bare å lage en discord konto og bli med i forskjellige servere for spill du spiller. Er alltids muligheter!
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Blir kanskje litt lettere å anbefale noe konkret om TS forteller oss om alderen sin og eventuelle interesser ?

Sikkert mange sjakklubber rundt om, men det nytter lite om TS ikke har interesse for sjakk, men er levende opptatt av basehopping

Å dra på skytebane er alltid en vinner for å treffe nye folk!
Fuck Mr. Plod!
Var eller er i samme situasjon, bestemte meg for å bli min egen venn først.

Allerede gått 1-2 mnd og nå er jeg allerede mye mindre ensom. Selvom jeg egentlig er mere alene?

Syntes det er vanskelig selv, begynner å merke at jeg blir dårligere enn noen gang sosialt. Skremmer meg litt. Men hvis du liker å spille så kan du møte folk du spiller med.

Stranger danger