Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4646
Jeg har et eget bilde av hvordan samfunnet burde ha fungert, og er ute etter å finne ut om det finnes noen politiske eller rettslige sider jeg kan være en del av å eventuelt endre.

Jeg ser for meg en situasjon hvor en pasient og en lege har en taushetsbelagt samtale seg innimellom, men samtidig er politifolk nødt til å være tilstede for å ta seg av en eventuell voldssituasjon.

Finnes det noen vedtekter eller hjemmel som bestemmer at politimennene som er tilstede også omfattes av den samme tashetsplikten? Jeg forestiller meg at pasienten innrømmer overfor legen å ha begått et drap for flere år siden.

Her ville normalt ikke legen hatt anledning til å tipse politiet om pasientens forklaring, på grunn av taushetsplikten.

Men siden politimennene er nødt til å være tilstede, så er det ikke til å unngå at de får med seg den informasjonen.

Pasienten kan selvfølgelig velge å ikke innrømme noe som helst, men i denne forestillingen tar jeg kun i utgangspunkt at pasienten gjør det, og at det ikke er til å unngå at politimennene er tilstede for å unngå vold / skade.
Oi, kinkig sak. Etisk sett mener jeg retten "følger offeret", altså vil alle som overhører en samtale mellom pasient og lege ha samme taushetsplikt. Men om jussen er like enkel aner jeg ikke.
Om man innrømmer et drap til en lege, gjelder da fortsatt taushetsplikten? Den kan jo faktisk brytes om det er fare for liv å helse og en person som er kapabel til å begå drap og eller har begått drap er kanskje nettopp en fare for liv å helse?
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om man innrømmer et drap til en lege, gjelder da fortsatt taushetsplikten? Den kan jo faktisk brytes om det er fare for liv å helse og en person som er kapabel til å begå drap og eller har begått drap er kanskje nettopp en fare for liv å helse?
Vis hele sitatet...
Legen har plikt til å melde fra for å avverge et drap som kan / skal skje. Et allerede begått drap omfattes ikke av det, og blir derfor taushetsbelagt.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Oi, kinkig sak. Etisk sett mener jeg retten "følger offeret", altså vil alle som overhører en samtale mellom pasient og lege ha samme taushetsplikt. Men om jussen er like enkel aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det samme tenker jeg. Hvis jeg var politibetjenten, ville jeg holdt ørene og munnen lukket.
Sist endret av Matheves; 31. mars 2021 kl. 00:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uansett burde vernet mot selvinkriminering forhindre at et slikt vitnemål kan brukes i retten.
Trådstarter
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Uansett burde vernet mot selvinkriminering forhindre at et slikt vitnemål kan brukes i retten.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, men når man ser utenfor retten: Hadde ikke politimennene fått med seg opplysningene, ville det heller ikke ha ført til ny oppmerksomhet rundt saken.

Dette er et virkelig tvilsomt tilfelle.
Sitat av Matheves Vis innlegg
Godt poeng, men når man ser utenfor retten: Hadde ikke politimennene fått med seg opplysningene, ville det heller ikke ha ført til ny oppmerksomhet rundt saken.

Dette er et virkelig tvilsomt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Legen må vurdere om informasjonen/situasjonen kvalifiserer til taushetsplikt.
Men politiet har ikke den samme taushetsplikten i denne situasjonen.
Det ville vært passe vanskelig om alle andre fikk taushetsplikt bare fordi én av de som er til stede har det.

Men det eksisterer vel et vist vern mot å avlytte feks advokater, så det er mulig det finnes egne retningslinjer rundt bruk av denne type informasjon fra andre aktører med taushetsplikt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rosander Vis innlegg
Legen må vurdere om informasjonen/situasjonen kvalifiserer til taushetsplikt.
Vis hele sitatet...
Nei, utgangspunktet er taushetsplikt. Legen å eventuelt vurdere om unntaka kan gjerast gjeldande.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men det eksisterer vel et vist vern mot å avlytte feks advokater, så det er mulig det finnes egne retningslinjer rundt bruk av denne type informasjon fra andre aktører med taushetsplikt.
Vis hele sitatet...
Ja, klientsamtaler er hellig - både etter norsk lov og etter EMK. Dei er hemmelige. Klienten skal kunne snakke fritt med advokaten.

Det sagt så framstår scenariet som oppkonstruert. Det er relativt få som er voldelige mot tilfeldig helsepersonell. Om dei er det, så er min påstand at dei bør vere på psykiatriske institusjoner - der du har helsepersonell (med taushetsplikt) som har nødvendig maktmiddel til å handtere dei fleste situasjoner sjølv.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Oi, kinkig sak. Etisk sett mener jeg retten "følger offeret", altså vil alle som overhører en samtale mellom pasient og lege ha samme taushetsplikt. Men om jussen er like enkel aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
For det første: Drapet er ikke en helseopplysning. Dersom du tilstår til legen fordi han er lege, så burde det plukkes opp av helsepersonelloven §21, men jeg kan ikke se at alt en lege finner ut er taushetsbelagt etter loven. En god samleside om jussen finner du her.

Hva politimannen angår, eller for den saks skyld alle andre tredjeparter som måtte være tilstede, så er de ikke helsepersonell. Taushetsplikten følger av lovverket, og lovverket omfavner ikke disse. Derfor har de ikke taushetsplikt. Hva skulle du gjort hvis jeg sladra, liksom? Klaget min ikke-eksisterende autorisasjon inn for nemda? Legen og pasienten må selv tilse at fortroligheter ikke blir overhørt av andre. Foregår samtalen med andre til stede, så vil jeg tro det helt enkelt vil regnes som samtykke fra pasienten om at opplysningene spres.

Det bør også bemerkes at politiet har en plikt til å varsle om kriminelle forhold som går milevis lenger enn det sivile har. Jeg kunne valgt å holde kjeft om drapet, men det tror jeg faktisk ikke en politimann hadde hatt lov til. Og selvsagt, lov eller ikke lov - de ransaker folk uten hjemmel, så brudd på taushetsplikten..? Hva papiret sier er i så måte ikke relevant. Enda mer: Dersom de faktisk hadde taushetsplikt, så vet de nå likevel at det var deg! Da kan helt fritt velge å gjenoppta etterforskning, og med kjent gjerningsmann (om enn uoffisiell) så er det langt enklere å konstruere en case. Dette er et omfattende problem på den andre siden av dammen hvor det er strenge krav til hva som kan fremlegges av bevis i retten.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Uansett burde vernet mot selvinkriminering forhindre at et slikt vitnemål kan brukes i retten.
Vis hele sitatet...
Nei. Du har lov til å lyve om egen sak. Opplysninger du selv fritt har delt med politiet kan de bruke som de vil. Om bevisene var skaffet ulovlig, så er ikke det til hinder for bruk i Norge. I USA, ja. Ikke i Norge.

En langt mer interessant problemstilling er om politiet kan iverksette skjult overåkning av psykologens kontor hvis de mistenker at du vil tilstå der. Men når jeg tenker meg om tror jeg det også er ganske uproblematisk hvis de bare tilser at papirene er på plass først.
Sist endret av Myoxocephalus; 31. mars 2021 kl. 11:52.
Hvis politiet behøver å være tilstede for å avverge en voldssituasjon, samtidig som patienten innrømmer tidligere drap, er det i alle fall en sannsynlighet for at legen finner god grunn til å dele dette med politiet for å avverge en ny alvorlig forbrytelse. Dette er såklart en individuell vurdering som legen må gjøre.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Om bevisene var skaffet ulovlig, så er ikke det til hinder for bruk i Norge.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet korrekt, men selvinkriminering under tvang er unntatt fra dette. Jeg mener det er presedens bl.a. på informasjon gitt som mistenkt om man ikke har blitt informert om dette.

Taushetsplikten følger av lovverket
Vis hele sitatet...
Du starter nok i feil ende. Taushetsplikten er en konsekvens av pasientens rettigheter og dekker mer enn bare helseopplysninger:

Lov om pasient- og brukerrettigheter
§ 3-6.Rett til vern mot spredning av opplysninger.

Opplysninger om legems- og sykdomsforhold samt andre personlige opplysninger skal behandles i samsvar med gjeldende bestemmelser om taushetsplikt.


Taushetsplikten gjelder også for ikke-medisinsk personell
(https://www.helsedirektoratet.no/run...aushetsplikt):

Bestemmelsen er i tillegg gjort gjeldende for alle som behandler helseopplysninger i helse- og omsorgsforvaltningen og i helse- og omsorgstjenesten

...

Autorisert helsepersonell som er ansatt i offentlig forvaltning, men som jobber utenfor helseforvaltningen og helse- og omsorgstjenesten er underlagt forvaltningslovens taushetsplikt og eventuell taushetsplikt hvis slik er gitt i særlovgivning. Det vil for eksempel gjelde for ansatte i barneverntjenesten, Nav, PP-tjenesten eller politiet.
En tidligere bekjent fortalte til sin lege sammen med psykologen sin på et felles møte de hadde at han hadde satt en sprøyte med heroin som resulterte i overdose og død av hans kjæreste. Kort tid etter ble han arrestert og siktet for uaktsomt drap og at han forlot en person i hjelpeløs tilstand. Viste seg at det var fyrens lege som hadde gitt informasjonen til politi.
Gjelder ikke taushetsplikten om det er snakk om grove forbrytelser ? Selv om det har skjedd for, la oss si 3 år siden ? Eller brøt den legen og psykologen taushetsplikten sin ?

Hadde tenkt og laget en tråd angående dette før men nå dukket det opp en så jeg får stilt spørsmålet jeg har lurt på lenge allikevel
Mine psykologer har da alltid sagt at de er taushetsbelagt men ikke i det uendelige og grove ran med personskader. Gamle drap eller drap som ikke er begått ikke går innunder taushetsplikten?
Trådstarter
Sitat av freakypedro Vis innlegg
En tidligere bekjent fortalte til sin lege sammen med psykologen sin på et felles møte de hadde at han hadde satt en sprøyte med heroin som resulterte i overdose og død av hans kjæreste. Kort tid etter ble han arrestert og siktet for uaktsomt drap og at han forlot en person i hjelpeløs tilstand. Viste seg at det var fyrens lege som hadde gitt informasjonen til politi.
Gjelder ikke taushetsplikten om det er snakk om grove forbrytelser ? Selv om det har skjedd for, la oss si 3 år siden ? Eller brøt den legen og psykologen taushetsplikten sin ?

Hadde tenkt og laget en tråd angående dette før men nå dukket det opp en så jeg får stilt spørsmålet jeg har lurt på lenge allikevel
Vis hele sitatet...
Legen har taushetsplikt, så dette var nok et brudd på taushetslikten.
Sitat av 420master Vis innlegg
Mine psykologer har da alltid sagt at de er taushetsbelagt men ikke i det uendelige og grove ran med personskader. Gamle drap eller drap som ikke er begått ikke går innunder taushetsplikten?
Vis hele sitatet...
Høres ut som tull. Alle skal holde kjeft, med mindre det er en fare for at du kommer til å gjøre noe som er en risiko for deg selv eller andre.
BRAND ∞ STRONG
Unntak fra taushetsplikten for helsepersonell

Sikre liv og helse
Når pasienten eller andres liv kan være i fare har helsepersonell plikt til å varsle.

  • barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet
    i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt.​
  • helse- og omsorgstjenesten når det er grunn til å tro at en gravid kvinne misbruker rusmidler
    på en slik måte at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade.
  • om pasienter som ikke oppfyller de helsemessige krav til førerkort og sertifikat.
  • politi og brannvesen dersom det er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom.
  • politiet når det er nødvendig for å avverge enkelte straffbare handlinger.
Legen og helsepersonell vil vanligvis be politiet gå ut av rommet eller vekk fra pasienten om det er ute blandt ambulansearbeidere. De tar taushetsplikten alvorlig, de må vite hva som har skjedd for å gi riktig helsehjelp men avhør fra politiet skal ikke gjøres samtidig. Taushetsplikten den gjelder vel ikke i drapssaker og barnemishandlingssaker?!

Sitat av Matheves Vis innlegg
Legen har plikt til å melde fra for å avverge et drap som kan / skal skje. Et allerede begått drap omfattes ikke av det, og blir derfor taushetsbelagt.
Vis hele sitatet...
Har du kilde på det? Høres søkt ut!
Sist endret av Harek; 31. mars 2021 kl. 23:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Harek Vis innlegg
Legen og helsepersonell vil vanligvis be politiet gå ut av rommet eller vekk fra pasienten om det er ute blandt ambulansearbeidere. De tar taushetsplikten alvorlig, de må vite hva som har skjedd for å gi riktig helsehjelp men avhør fra politiet skal ikke gjøres samtidig. Taushetsplikten den gjelder vel ikke i drapssaker og barnemishandlingssaker?!



Har du kilde på det? Høres søkt ut!
Vis hele sitatet...
Taushetsplikten er absolutt. En lege med taushetsplikt har ikke lov til å fortelle videre hva som er sagt under en samtale. Det finnes noen unntak, men dersom du forteller en lege at du har drept noen, så har legen i utgangspunktet ikke lov til å si noe videre.

https://www.kk.no/helse/det-finnes-f...-sier/67737406
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis det trengs politi tilstede for å overvåke og hindre en potensiell voldssituasjon så vil jeg tro det foreligger en diagnose hos pasienten som allerede forringer hans personvern.
Skulle det foreligge en slik diagnose så er det plutselig en drøss med rettigheter som er borte dersom legen anser det som hans ansvar å varsle om noe som har fremkommet i en samtale.
Vet ikke dette men vil tro det er slik
Trådstarter
Jeg har begynt å tenke litt på hvordan det ville ha vært om man hadde statlig tjenestepersonell med full taushetsplikt og ingen politimyndighet. De skal rett og slett bare brukes til det fysiske ut i fra ordrer fra personer med politimyndighet. Sånne tjenestepersoner ville vært perfekt til en slik situasjon som dette. Noe lignende som militæret.