Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4189
Anonym bruker
"Troende Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I følge SV i sitt merkelige utsagn her. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...dvart-om-dette

De mener altså at coronastøtte til utelivet vil gå til kapitalister og gangstere. Hvilke utesteder er drevet av såkalte gangstere i dag? På 90 og 2000 tallet var det en del men er ikke alle dem under jorda nå? Eller mener SV at de rike kapitalistene med pappas penger i ryggen er "gangstere"?
Glimrende representasjon av "politikk" og "journalistikk". Viser ikke til hvorfor eller hvordan, bare gønner på med påstander.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Gangstere" i utelivsbransjen må jo ikke nødvendigvis bety stripping, dop eller høy cola- og sigarføring - slik det gjerne er på film. Det har dog også vært tilfeller av dette de siste årene, eksempelvis Crystal Club i Møllergata (ga vertfall dette inntrykket).

Det er nok mer med tanke på dårlige arbeids- og lønnsforhold, salg av smuglervarer og hvitvasking av penger fra annen kriminell virksomhet man tenker på som "gangstervirksomhet". I sentrumsområdene, på grønland og store deler av tøyen/gamlebyen er det utesteder som nok allerede innehar en del av disse elementene. Jeg har ikke vanskeligheter for å se at dette er problemer som kan øke etter korona.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her har vi enda en som tror Norge er Oslo og Oslo er Norge.
Få hodet ditt ut av ræva di.
Vis hele sitatet...
I artikkelen TS linker til uttaler en SV-politiker seg om utelivet i Oslo. TS sitt videre innlegg er tilsynelatende skrevet i denne konteksten. Du ser deg selv i ræva her...
Sånn jeg har skjønt dette så dreier det seg om:
At barer, klubber og restauranter som sliter økonomisk som sliter
økonomisk som følge av pandemien kan bli fristet til å ta i mot
tilbud om økonomisk hjelp.

At "gangstere" kjøper seg inn i legetime steder.
Formål med dette kan være:
  • Tjene penger når det blir bedre tider
  • Hvite vaske penger
Jeg har samme oppfatning som @vindaloo. Det var en artikkel hvor eiere av utesteder ble advart om at kriminelle gjenger kan forsøke å kjøpe seg inn. Noe som kan være vanskelig å si nei til når en ser drømmer visne, men gjerne koster dyrt på flere måter, over tid.
er ikke utelivsbransjen alltid litt shady?
Sitat av Bothrops Vis innlegg
er ikke utelivsbransjen alltid litt shady?
Vis hele sitatet...
Jo, i utlandet, ikke i Norge.

Svært få klubber i Norge som er omringet av gangstere.
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Jo, i utlandet, ikke i Norge.

Svært få klubber i Norge som er omringet av gangstere.
Vis hele sitatet...
Klarer ikke helt å se for meg hva en gangster i norge er. Har sett for mye film osv fra USA tror jeg. Jeg mener ikke at det er gjenger og organisert kriminalitet som styrer utelivsbransjen nødvendigvis, men at bransjen er mer i gråsonen enn andre arbeidsplasser som f.eks en bank eller en barnehage.
Sist endret av Bothrops; 5. april 2021 kl. 17:51.
Er nok en del snusk.
Dårlige arbeidsforhold.
Hvite vasking av penger.
Triksing med regnskap.
Man tar ut store beløp og slår seg selv konkurs.
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Jo, i utlandet, ikke i Norge.

Svært få klubber i Norge som er omringet av gangstere.
Vis hele sitatet...
Virker som dette er default svaret til de fleste når det gjelder korrupsjon/kriminalitet. Det skjer overalt bare ikke hos oss. Vet ikke om jeg er helt enig.
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Virker som dette er default svaret til de fleste når det gjelder korrupsjon/kriminalitet. Det skjer overalt bare ikke hos oss. Vet ikke om jeg er helt enig.
Vis hele sitatet...
Korrupsjon og kriminalitet skjer i et fåtall klubber, men hardbanka gangstere er noe annet.
Sist endret av ayas8; 5. april 2021 kl. 18:41.
Hvordan definerer du hardbanka gangster i norsk sammenheng?
Sist endret av Bothrops; 5. april 2021 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Korrupsjon og kriminalitet skjer i et fåtall klubber, men hardbanka gangstere er noe annet.
Vis hele sitatet...
Hvis hardbarket for deg betyr hjernedød vold og tættiser så har du kanskje rett. Flinke "gangstere" ser ikke på seg selv som gangstere og blir heller ikke ofte tatt siden de sklir inn i samfunnet, og legger en plan for lovbruddene sine. Du må nesten være på innsiden selv for å se det. Jeg har ikke noe direkte erfaring fra spesifikt utelivet men bare generelt i forskjellige bransjer.
Anonym bruker
"Troende Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"Gangstere" i utelivsbransjen må jo ikke nødvendigvis bety stripping, dop eller høy cola- og sigarføring - slik det gjerne er på film. Det har dog også vært tilfeller av dette de siste årene, eksempelvis Crystal Club i Møllergata (ga vertfall dette inntrykket).

Det er nok mer med tanke på dårlige arbeids- og lønnsforhold, salg av smuglervarer og hvitvasking av penger fra annen kriminell virksomhet man tenker på som "gangstervirksomhet". I sentrumsområdene, på grønland og store deler av tøyen/gamlebyen er det utesteder som nok allerede innehar en del av disse elementene. Jeg har ikke vanskeligheter for å se at dette er problemer som kan øke etter korona.
Vis hele sitatet...
Ja hvis de sikter til hvitsnippkriminelle som underslår penger, jukser med regnskap og utnytter støtteordninger henger jeg med. Det er bare at når ordet gangster blir brukt knytter jeg det til gjengkriminelle, narkosmuglere, torpedoer, drapsmenn osv sånn som det var blandt de som eide lokalet der nevnte Crystal club var for eksempel. Et av de stedene som tidligere på 2000 tallet gikk konk hvert år og fikk nytt navn med bare en annen fetter eller kompis i gjengen som eier. På slutten av 90 og starten av 2000 tallet var det flere steder med eiere i den kaliberen men folka bak fikk enten 15 år lange fengselsstraffer, rømt til utlandet eller fått kids og skygga banen i følge ryktene. Jeg var egentlig bare nysgjerrig på om det hadde gjenoppstått lignende steder igjen.. Ikke for at det spiller noen rolle for meg men syns ordvalget til SV var litt vel stigmatiserende om det de egentlig mener er en kakse som jukser litt på regnskapet.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sånn jeg har skjønt dette så dreier det seg om:
At barer, klubber og restauranter som sliter økonomisk som sliter
økonomisk som følge av pandemien kan bli fristet til å ta i mot
tilbud om økonomisk hjelp.

At "gangstere" kjøper seg inn i legetime steder.
Formål med dette kan være:
  • Tjene penger når det blir bedre tider
  • Hvite vaske penger
Vis hele sitatet...
Skjønner! Kjøpe opp steder for å utnytte seg av coronastøtten da med andre ord? Hvitvasking skjer sikkert en del i flere bransjer men jeg ville ikke helt definert de som hvitvasker penger fra svart bilvask f eks for gangstere heller men det er kanskje bare meg..

Sitat av ayas8 Vis innlegg
Jo, i utlandet, ikke i Norge.

Svært få klubber i Norge som er omringet av gangstere.
Vis hele sitatet...
Usikker nå men nå er det en del år siden jeg slutta å henge på byen men at det har vært sånne klubber i Norge er det ikke noe tvil om.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjønner! Kjøpe opp steder for å utnytte seg av coronastøtten da med andre ord?
Vis hele sitatet...
Ja eller i hvert fall utnytte det at mange bar og restaurant eiere er i en desperat situasjon og kan
være mer mottagelige for å ta i mot et slikt tilbud nå.
Et slikt sted kan være en bra front for å hvitvaske penger senere, eller også å ta ut
profitt av når ting blir mer normalt igjen.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvitvasking skjer sikkert en del i flere bransjer men jeg ville ikke helt definert de som
hvitvasker penger fra svart bilvask f eks for gangstere heller men det er kanskje bare meg..
Vis hele sitatet...
Pengene som blir brukt til disse oppkjøpene kan jo stamme fra ganske hardcore gangsta shit.