Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4351
Hei. spørsmål 1: har noen erfaring med ambulant akutt team? Og hva skal til for å bli tvangsinnlagt? er det for eksempel selvskading, uvirkelighetsfølelse/ psykose symptomer, at man ikke klarer å jobbe?
BRAND ∞ STRONG
I grove trekk:

- Du må være til fare for deg selv eller andre.
- En person alene kan ikke avgjøre dette.

Så en lege som ikke er tilknyttet stedet du skal innlegges skal gjøre en vurdering av deg og ditt behov.
Du må opp foran en dommer i type rettsak og helst få noen til å backe deg viss dette er noe du ønsker sjøl, knalle på rus. Men gjelder det psyke må du atagelig omtrent ha faktisk skadet deg, da det generelt er veldig vanskelig bli lagt inn på tvang.

Frivillig tvang er forøvrig bare en vits.
R.i.p 23.04.2021
Bare å snakke med lege om at du er suicidal eller 'spille' psykotisktsåblir du lagt in asap med taxi ambulanse. Er det pga depresjoner eller angst tar det gjerne noen uker og få alt på plass for og finne riktig sted. Ps akutten psyk på ahus er skikkelig ræva ,samme med rus posten der. Ble kjørt dit av politiet i lenker pga vold/psykotisk å suicidal og ble tvangsinnlagt. En samtale med overlegen på ettermiddagen etter så var jeg utskrevet. Systemet er ikke som det var før. Nå gir dem basicly faen i godt voksne folk som trenger akutt hjelp.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Bare å snakke med lege om at du er suicidal eller 'spille' psykotisktsåblir du lagt in asap med taxi ambulanse. Er det pga depresjoner eller angst tar det gjerne noen uker og få alt på plass for og finne riktig sted. Ps akutten psyk på ahus er skikkelig ræva ,samme med rus posten der. Ble kjørt dit av politiet i lenker pga vold/psykotisk å suicidal og ble tvangsinnlagt. En samtale med overlegen på ettermiddagen etter så var jeg utskrevet. Systemet er ikke som det var før. Nå gir dem basicly faen i godt voksne folk som trenger akutt hjelp.
Vis hele sitatet...
Hvordan spiller man psykotisk? Virker som du har greie på dette, ble nysgjerrig nå.

Forøvrig for å svare på tråden så holder det ikke alltid å være suicidal heller. Jeg Har ikke blitt innlagt frivillig en gang selvom jeg har sagt jeg er suicidal.
https://lvh.no/symptomer_og_sykdomme...vl__3-2_og_3-3 her beskrives vilkårene som må være oppfylt for en tvangsinnleggelse.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Jadaja123 Vis innlegg
Hvordan spiller man psykotisk? Virker som du har greie på dette, ble nysgjerrig nå.

Forøvrig for å svare på tråden så holder det ikke alltid å være suicidal heller. Jeg Har ikke blitt innlagt frivillig en gang selvom jeg har sagt jeg er suicidal.
Vis hele sitatet...
Vis du har smakt på psykadelika før ,så oppfør deg på samme måte og virk oppheng i objekter,si du ser mønstre og farger på ting ,veggen puster og trær bøyer seg i forskjelige retninger og 'puster' ,store øyne ,virk som du er inne i din egen boble,basicly manisk. Du kan nevne du ser ansikter overalt i busker og bak trær, stemmer som visker til deg som er inne i veggen. Skyger som forfølger deg.. Les om psykose symptomer så vet du ca hva som må til

Du må også kunne greie og backe det opp vis fks legen spør om hva stemmene sier ,hva gjør skyggene , det må virke legitimt ellers så ser dem ret igjenom deg.
Sist endret av Tarm; 30. januar 2021 kl. 12:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor ikke be direkte om innleggelse om det er målet ditt? Ikke tru med selvmordstanker da psykiatrien ofte ser dette som tomme trusler ("de som virkelig gjør det, sier ingenting på forhånd"). Gå til fastlegen og/eller psykolog. Si du trenger en pause og vil bli innlagt på DPS.
For å bli innlagt må du være manisk/psykotisk, suicidal eller gjøre ganske heftig selvskading. Er ikke sikkert du kommer inn for det heller, og kommer du inn er du heldig om du får vært et par dager :P

Sitat av Tarm Vis innlegg
Bare å snakke med lege om at du er suicidal eller 'spille' psykotisktsåblir du lagt in asap med taxi ambulanse. Er det pga depresjoner eller angst tar det gjerne noen uker og få alt på plass for og finne riktig sted. Ps akutten psyk på ahus er skikkelig ræva ,samme med rus posten der. Ble kjørt dit av politiet i lenker pga vold/psykotisk å suicidal og ble tvangsinnlagt. En samtale med overlegen på ettermiddagen etter så var jeg utskrevet. Systemet er ikke som det var før. Nå gir dem basicly faen i godt voksne folk som trenger akutt hjelp.
Vis hele sitatet...
Er enig i at den på ahus er rimelig dritt, men nå var jeg på ungdomsposten. Bodde på barnevernsinstitusjon helt alene med bare voksne og var villig til å gjøre alt for og komme meg bort så kuttet så det sprutet endte opp med at polti kom og kjørte meg til legevakt der jeg sa jeg dreper meg selv eller de ansatte om jeg må tilbake til institusjonen, ble tvangsinnlagt like etter men jeg var sykt sliten etter lite søvn og pillerus så sov i 2 dager i strekk og våknet til at de hadde skrevet meg ut og polti venta så og si klar med spyttmasker og magebelte for å kjøre meg tilbake. Da er det snakk om å ta grundige barnets beste vurderinger xD
hei. vil ikke bli innlagt egentlig, men vil ha samtaler med psykolog /psykiater og bli utredet for en diagnose, og jeg vil ha medisin. Så jeg vil ikke bli innlagt. jeg sliter også med panikkanfall. samtidig er jeg for syk til å jobbe. kan jeg da bli tvangsinnlagt hvis jeg ikke legger meg inn frivillig? vil ikke bli innlagt i det hele tatt.
Det skal veldig mye til. Det skjer både selvmord og drap fordi personen ikke ble tvangsinnlagt eller er sluppet ut igjen for tidlig og med for lite oppfølging.

Vil du få psykologhjelp er det bare å be fastlegen din om å henvise deg til DPS eller til en privat psykolog. Mange privatpraktiserende psykologer er det som heter avtalespesialist som vil si at det koster det samme hos de som hos det offentlige og når frikortgrensa er nådd er resten av året gratis.

Det er hos en psykolog du blir utredet. Høres ikke ut som problematikken din er noe du vil bli innlagt for hverken frivillig og hvertfall ikke tvang. Når du har fått diagnose av en psykolog vil du få tilpasset behandling som inkluderer samtaler og terapi, og i noen tilfeller kan man via psykologen søke om opphold på behandlingssenter. Raufoss bla jobber med angst og panikkangst.
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Det skal veldig mye til. Det skjer både selvmord og drap fordi personen ikke ble tvangsinnlagt eller er sluppet ut igjen for tidlig og med for lite oppfølging.

Vil du få psykologhjelp er det bare å be fastlegen din om å henvise deg til DPS eller til en privat psykolog. Mange privatpraktiserende psykologer er det som heter avtalespesialist som vil si at det koster det samme hos de som hos det offentlige og når frikortgrensa er nådd er resten av året gratis.

Det er hos en psykolog du blir utredet. Høres ikke ut som problematikken din er noe du vil bli innlagt for hverken frivillig og hvertfall ikke tvang. Når du har fått diagnose av en psykolog vil du få tilpasset behandling som inkluderer samtaler og terapi, og i noen tilfeller kan man via psykologen søke om opphold på behandlingssenter. Raufoss bla jobber med angst og panikkangst
.
Vis hele sitatet...
takk for svar. jeg vil ikke på behandlingssenter eller noe. men jeg vil få hjelp til å slutte med alvorlig selvskading og uvirkelighetsfølelse. jeg vil oppføre meg normal blant folk.
Det tviler jeg på. Jobber ofte på akutt-psykiatrisk i kommunen min, og de som er innlagt er enten helt nye pasienter, eller "kjenninger"/svingdørpasienter med f.eks paranoid schizofreni, bi-polar, rusutløst psykose, psykose eller "heftig" autisme.
For å komme deg på akutt-psyk, så må du nok fake en ordentlig "psykoselignende" hendelse.
Men du kan jo be om/overtale om å få sengepost på allmenn-psykiatrisk istedet. Du vil nok trives mye bedre der mindre drapstrusler og absurd latter, og tomme blikk, der.
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Det tviler jeg på. Jobber ofte på akutt-psykiatrisk i kommunen min, og de som er innlagt er enten helt nye pasienter, eller "kjenninger"/svingdørpasienter med f.eks paranoid schizofreni, bi-polar, rusutløst psykose, psykose eller "heftig" autisme.
For å komme deg på akutt-psyk, så må du nok fake en ordentlig "psykoselignende" hendelse.
Men du kan jo be om/overtale om å få sengepost på allmenn-psykiatrisk istedet. Du vil nok trives mye bedre der mindre drapstrusler og absurd latter, og tomme blikk, der.
Vis hele sitatet...
okei, det er bare det at jeg ikke vil bli innlagt i det hele tatt.men samtidig klarer jeg ikke å jobbe pga selvskadingen, panikkangsten, og at jeg flere ganger opplever at verden ikke er ekte. men jeg skader ingen andre, og jeg vil heller ikke dø.
Drit i å oppfordre folk til å fake bare for å få plass. Faker man får man uansett ikke hjelp til det man trenger men det man faker og det tar opp plassen til alvorlig syke som virkelig trenger den!
Psykose skal være vanskelig å fake og ekte psykose syke skjønner ikke selv at de er syke så om man kommer til akutten å sier hjelp jeg hører stemmer jeg er i psykose legg meg inn så gjennomskuer de deg lett.
Eneste du ikke klarer å snakke deg ut av er alvorlig selvskading og selvmordsforsøk, når det allerede har skjedd. Med mindre det er med medikamenter og du later som det var et uhell pga du skulle ruse deg. Er det snakk om psykose så burde du vite bedre enn å fortelle legen om stemmene i hodet ditt eller din virkelighetsoppfatning. I de tilfellene søk heller hjelp frivillig, da blir det ikke tvang.
Sitat av Harek Vis innlegg
Drit i å oppfordre folk til å fake bare for å få plass. Faker man får man uansett ikke hjelp til det man trenger men det man faker og det tar opp plassen til alvorlig syke som virkelig trenger den!
Psykose skal være vanskelig å fake og ekte psykose syke skjønner ikke selv at de er syke så om man kommer til akutten å sier hjelp jeg hører stemmer jeg er i psykose legg meg inn så gjennomskuer de deg lett.
Vis hele sitatet...
men hva feiler det meg da når jeg opplever at verden er uvirkelig, at jeg føler meg fremmed, og at jeg tror andre personer ikke er ekte men at de faker?

Sitat av Munin369 Vis innlegg
Eneste du ikke klarer å snakke deg ut av er alvorlig selvskading og selvmordsforsøk, når det allerede har skjedd. Med mindre det er med medikamenter og du later som det var et uhell pga du skulle ruse deg. Er det snakk om psykose så burde du vite bedre enn å fortelle legen om stemmene i hodet ditt eller din virkelighetsoppfatning. I de tilfellene søk heller hjelp frivillig, da blir det ikke tvang.
Vis hele sitatet...
så jeg skal ikke fortelle om at jeg opplever som verden uvirkelig?
Sist endret av heihei67; 3. februar 2021 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av heihei67 Vis innlegg
men hva feiler det meg da når jeg opplever at verden er uvirkelig, at jeg føler meg fremmed, og at jeg tror andre personer ikke er ekte men at de faker?
Vis hele sitatet...
Kan være alt fra eksistensiell krise, til derealisering eller vrangforestillinger og paranoia som bunner i angst. En psykolog hjelper deg å finne ut av dette og gi deg rett behandling.
Sist endret av Harek; 3. februar 2021 kl. 21:52.
Sitat av Harek Vis innlegg
Kan være alt fra eksistensiell krise, til derealisering eller vrangforestillinger og paranoia som bunner i angst. En psykolog hjelper deg å finne ut av dette og gi deg rett behandling.
Vis hele sitatet...
takk for svar
▼ ... noen uker senere ... ▼
Et viktig poeng med tvangsinnleggelse er jo at pasienten selv ikke ønsker hjelp. Du ønsker jo hjelp, målet med behandlingen din høres fornuftig ut. Du har angrepet dette fra feil vinkel. Det du trenger er et fast opplegg gjennom fastlege/DPS. Hvis det virkelig haster kan det være grunn til å få en frivillig innleggelse. Å bli bedre krever motivasjon og samarbeid, det er disse to tingene pasienter som blir tvangsinnlagt ikke har, det blir derfor brukt mye tid på akkurat dette. Du derimot har et mye bedre utgangspunkt og kan hoppe over det punktet.