Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3778
Hei,
våknet akkurat i leiligheten i Spania av noen som prøvde å bryte seg inn i leiligheten. Skulle tilfeldigvis på toalettet, og hørte i den anledning rasling i døren. Når jeg så i , oppdaget jeg noen som picklocke den... Alarm ble med en gang aktivert og securitas + politi ble tilkalt...

Nok historiefortelling:
Finnes det alarmer som umiddelbart blir aktivert når noen prøver å lockpicke lås?
Finnes det alarmer som blir aktivert umiddelbart når gass blir oppdaget? Da tenker jeg narkosegass etc...? Det som normalt brukes ved innbrudd.

Andre tips for å minimere risiko for innbrudd mottas med takk.

PS: Har securitas direct.
Sist endret av Spelly; 25. juli 2016 kl. 04:09.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Hei,
våknet akkurat i leiligheten i Spania av noen som prøvde å bryte seg inn i leiligheten. Skulle tilfeldigvis på toalettet, og hørte i den anledning rasling i døren. Når jeg så i , oppdaget jeg noen som picklocke den... Alarm ble med en gang aktivert og securitas + politi ble tilkalt...

Nok historiefortelling:
Finnes det alarmer som umiddelbart blir aktivert når noen prøver å lockpicke lås?
Finnes det alarmer som blir aktivert umiddelbart når gass blir oppdaget? Da tenker jeg narkosegass etc...? Det som normalt brukes ved innbrudd.

Andre tips for å minimere risiko for innbrudd mottas med takk.

PS: Har securitas direct.
Vis hele sitatet...
Du kan jo ringe alarmselskapet du bruker å høre hva slags ekstrautstyr de har.
Hva som finnes av kommersielle løsninger vet jeg ikke, men det vil være mulig å merke om en person tar på selve låsen (kapasitivitet).

Du har jo også vanlig utendørs bevegelsesensor, jeg bruker feks en doppler (radar) på en av mine arduinoer og kan se gjennom dører med den).

Forskjellige gassdetektorer vil du kunne få kjøpt på forskjellige jernvare/elektronikk butikker.
Overskuddsmateriell
Kjøper du gassalarm må du være obs på hva du handler, noen ser etter enkeltgasser, noen ser etter mangelen på gasser (Eks oksygen).
Noen gasser er lettere enn luft å må da monteres i taket, noen er tyngre enn luft og må da monteres ved gulvet. Så her må du passe på så du ikke blir lurt
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Kjøper du gassalarm må du være obs på hva du handler, noen ser etter enkeltgasser, noen ser etter mangelen på gasser (Eks oksygen).
Noen gasser er lettere enn luft å må da monteres i taket, noen er tyngre enn luft og må da monteres ved gulvet. Så her må du passe på så du ikke blir lurt
Vis hele sitatet...
Godt poeng, men dette med "narkosegasser" er vel en vanlig metode å bruke sørpå så det beste vil være å kontakte alarmselskapet å forklare bekymringen. De har nok fått lignende forespørsler og har nok tilleggsutstyr til alarmsystemet sitt som utendørs PIR, gass/røykdetektor.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Finnes det alarmer som umiddelbart blir aktivert når noen prøver å lockpicke lås?
Vis hele sitatet...
Neppe, ettersom det vil være veldig vanskelig å merke forskjell på om noen bruker nøkkel eller dirkesett. For at noe slik skal være mulig må man nok ha en spesiallås, og jeg er usikker på om en sånn type spesiallås finnes. Det jeg derimot vet at finnes, er låser med forskjellig grad av sikring mot dirking og boring. Trioving har for eksempel d12 og dMAX, samtidig som du har rene kodelåser som naturligvis ikke kan dirkes opp.

Sitat av Spelly Vis innlegg
Finnes det alarmer som blir aktivert umiddelbart når gass blir oppdaget? Da tenker jeg narkosegass etc...? Det som normalt brukes ved innbrudd.
Vis hele sitatet...
Ja.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Kjøp deg en elektronisk kodelås, de er litt vanskeligere å dirke opp

Men en ting: få gjerne noe forsikring elns. På den, kjenner flere som har fått sine ødelagt mens det har vært innbrudd/forsøk på innbrudd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Kjøp deg en elektronisk kodelås, de er litt vanskeligere å dirke opp
Vis hele sitatet...
Svært mange elektroniske låser har gapande sikkerhetshol, som gjer dei trivielle å åpne. Sjølv avanserte låser har det. Og om det er kun kode, så er det jo trivielt å sjå kva taster som har fingeravtrykk og slittasje - eller varme om du er der kjapt etter at koden er tasta inn.

Vanlige, mekaniske låser er veldig godt forstått, og sikkerhetsnivået er velkjent. Eg kan ikkje forstå at kodelås er å anbefale over mekanisk lås for anna enn dagboka di.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Et triks som ofte blir brukt på hytter er lemmer som festes fra innsiden som gjør det vanskelig å komme til selve låsen. Men her har du ofte et lite catch-22 problem, med mindre en av dørene er bedre enn de andre, og at man kan låse seg ut av denne.

Hvis du vil lære mer om låser og hva som kan gjøres for å holde deg relativt trygg så er det mange flinke folk på YouTube som forklarer de forskjellige angrepsvektorene. Har du innbruddsikkert glass og to låser av høyere kvalitet er et stor sannsynlighet for at tyvene bare går videre.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Svært mange elektroniske låser har gapande sikkerhetshol, som gjer dei trivielle å åpne. Sjølv avanserte låser har det. Og om det er kun kode, så er det jo trivielt å sjå kva taster som har fingeravtrykk og slittasje - eller varme om du er der kjapt etter at koden er tasta inn.

Vanlige, mekaniske låser er veldig godt forstått, og sikkerhetsnivået er velkjent. Eg kan ikkje forstå at kodelås er å anbefale over mekanisk lås for anna enn dagboka di.
Vis hele sitatet...
Finner ikke noe særlig som tilsier at de som kun er kodelås (dvs
Ikke m. Bluetooth/wifi og tradisjonell mekanisk lås) har noen større sikkerhetsproblemer. Til låsen min onkel har er det lett å få tak i nye knapper slik at slitasje ikke blir noe problem det heller. Den har forøvrig også metalltaster slik at varmen forsvinner kjappere - noe som gjør den sistnevnte metoden noe vanskeligere.

Det du sier gjelder for mange(!) Kodelåser, men ikke alle.

Til OP: sendte onkel en melding angående låsen hans, mener å huske at den kosta 6-7k. Skal dog ikke love at han svarer innen uka - kjenner jeg han rett.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
6-7k for en lås er helt vanvittig dyrt. Poenget med fysisk sikkerhet er å gjøre det sikkert nok, slik at tvyene bare går videre. Lemmer og fysiske hindre der det lar seg gjøre er billig og effektivt. Da kan du konsentrere deg om å sikre kun en dør.

Kodelåser er også notorisk utsatt for at noen rett og slett bare ser koden, noe som er latterlig enkelt med et godt kamera, eller over tid gjetter seg frem til koden.

Det er mange røverhistorier over folk som har jobbet nattevakt på diverse steder og bare metodisk gått frem for å komme seg forbi en kodelås. Det blir gjerne logget, men hvem lese disse loggene?

Og går det en pur faen i tyen så kjører han gjenom litt strøm så låsen blir ødelagt. Kanskje i et håp om at eieren må bytte denne i noe enklere.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
6-7k for en lås er helt vanvittig dyrt
Vis hele sitatet...
Ser den, onkelen min hadde sine egne grunner til å gå for denne låsen - til dels fordi han er en techie, til dels pga. en ganske påståelig person.


Sitat av Deezire Vis innlegg
Kodelåser er også notorisk utsatt for at noen rett og slett bare ser koden, noe som er latterlig enkelt med et godt kamera, eller over tid gjetter seg frem til koden.
Vis hele sitatet...
Meg bekjent er ikke dette et vanlig problem når en er redd for inbruddstyver, de er mer "do-and-dash", ikke spaning over lengre tid (ved mindre en har meget store verdier da i huset da, såklart.)

Sitat av Deezire Vis innlegg
Og går det en pur faen i tyen så kjører han gjenom litt strøm så låsen blir ødelagt. Kanskje i et håp om at eieren må bytte denne i noe enklere.
Vis hele sitatet...
Dette var faktisk litt derfor jeg nevnte forsikring. Av de fem personene jeg kjenner m. elektronisk lås har 2 av de fått dem slått istykker samtidig som naboen hadde innbrudd. Vi tror de først ville bryte seg inn i huset til de jeg kjenner (begge har relativt "shabby" hus i fint nabolag som tydeligvis tilsier penger men ikke sikkerhet(?)) men at de ga opp når de så låsen+alarmanlegget.