Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3905
Hei,

Er det noen elektrikere/håndverkere her som kan svare på et spørsmål.

Jeg jobber på et prosjekt, er det normalt å skrive timer for kjøring fra man drar fra lagret og til byggeplassen? Hvordan er det med å skrive timer tilbake?
Vil ikke arbeidsgiver kunne svare på dette? Evt hva står det i kontrakten til prosjektet?
Normalt sett så har man betalt fra oppmøte. Om du møter på lageret hver dag kl 7 før du kjører til dagens prosjekt, så skriver man timer fra kl 7. Møter du direkte på prosjekt kl 7 så skriver man timer fra 7. Samme gjelder på slutten av dagen, avslutter man på f.eks lager, så skriver man timer til man er tilbake på lager.
Du skal kort og greit ha betalt for den tiden du er disponibel for arbeidsgiver.
Litt avhengig av avstander spør du meg.

Normal skal man skrive timer fra man møter opp til man forlater fast arbeidssted.

Så om du jobber på byggeplassen fast over lengre tid så er det fra du møter opp der til du forlater stedet.
Unntaket er når du drar innom lageret i starten/slutten av dagen, da skriver du timer fra oppmøte på lager.

Om det er lengre kjøretid til byggeplass fra kontoret/lageret, så skal du gjerne ha betalt for deler av denne tiden også. Hos oss opererer vi med 40 minutter tror jeg. Så er det mer enn 40 minutter kjøring hjemmefra til arbeidsplass, så får man betalt etter 40 minutter kjøring.


Selv bor jeg såpass nært kontoret, at jeg alltid skriver timer fra jeg kjører hjemmefra til jeg kommer hjem igjen. Siden jeg har fast oppmøte "på kontoret" hver dag.


Og som mr.roundtree er inne på, du skal ha betalt så lenge du er disp for arbeidsgiver. Så om du starter å kjøre hjem og er på tlf med sjefen eller en kunde, så skal du i teorien ha betalt fram til du legger på tlf.
Men slikt er man gjerne litt mer fleksibel på. I ny og ne drar man hjem 15-30 minutter før tiden på fredager og får betalt for det. Så totalsett går disse minuttene opp i opp
Sist endret av Blackkoz; 25. juli 2016 kl. 01:24.
http://www.dn.no/nyheter/utenriks/20...p-vei-til-jobb Denne er høyst relevant.


Er det over 10 km til oppmøtested kan du skrive kjøregodtgjørelse, og legge til evt bomavgifter. Så dvs att er det 30 km til oppmøtested kan du skrive 30 km, hver vei, så du har til sammen 60 km pendling hver dag. Ikke la deg overkjøre på dine simple krav som arbeidstaker, les deg opp og gjerne meld deg inn i f eks Norsk Arbeidsmannforbund. Bedre å forhøre seg med dem en arbeidsgiver syns jeg, ihvertfall da jeg personlig var ansatt i en særdeles vanskelig å svindlersk bedrift.
Høyst relevant om disse reglene også innføres i Norge. Per i dag er det ikke relevant i det hele tatt.

Hvor får du 10 km ifra?
Meg kjent er det ingen fastsatte regler på slikt.
Så alle avstander og tider man opererer med, er en avtale man har med arbeidsgiver.
Det er altså timer det er snakk om og ikke km? Jeg tror det er sånn at timer tilbrakt i bil innen vanlig arbeidstid skrives timer for. Timer for å kjøre på f eks kveldsmøter, kurs o.l. utenfor arbeidstiden har man ikke rett på timer for, men jeg vet det ofte er praksis å skrive halvparten av de timene. Spør arbeidsgiver om hva som er praksis på din arbeidsplass. Men jeg hadde i alle fall ikke akseptert å bli trukket i lønn for kjøring jeg var pålagt innenfor arbeidstiden. Om det skal faktureres på prosjektet er en annen sak.
Det med å skrive km til/fra jobb avhenger veldig om personen har firmabil eller ikke. (Om det er snakk om å skrive av på skatten dere tenker på)

De gangene jeg var på et prosjekt av en viss varighet, så var det definert som mitt oppmøtested sålenge prosjektet varte. Måtte jeg hente noe på vei til prosjektet, møtte jeg opp på kontoret/grossisten når min arbeidsdag startet, og turen derifra og ut til arbeidsstedet ingikk i timene jeg skrev på prosjektet.

Dagene med småjobber og service, så var kontoret definert som mitt oppmøtested og kjørte hjemmefra deretter.

Mye avhenger av retningslinjer gitt av arbeidsgiver, resten avhenger nesten av hva du har samvittighet til å skrive timer på. Samt hva du kan forsvare opp mot arbeidsgiver