Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 7693
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Jeg er nysgjerrig, hvorfor skal man kjøre på med en så sterk PSU når det egentlig ikke er behov for mer enn 5-650W?
Vis hele sitatet...
En belaster stømforsyningen mindre. Noe som gir mindre varme (som betyr i mange tilfeller mindre støy). Ved å belaste den mindre stresser du komponentene i psu'en mindre som også vil gi lenger levetid. Når en skal kjøpe kvalitet (som Supernova G2 f.eks) er det ikke så stor pris forskjell på 500-850W uansett, så hvorfor kjøpe akkurat på grensen?

Liker selv at psu'en ikke ligger på mer enn rundt ca 50% belastning og hvis jeg har kostbar HW kjøper jeg ny psu før reklamasjonstiden/garantien går ut. Kan da gjerne flytte den over i en annen maskin som er mindre viktig eller bruke den i nødstilfeller.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Kjøpte selv 5820k, msi x99 sli pluss og corsair H115 lukket vannkjøling. Ram skulle jeg få en kompis for noe kjøring til jobb. Kan gi deg update mot helga når jeg får satt sammen alt. Anbefaler virkelig og gå for corsair vannkjøling eller noctua d15. Disse cpuen blir ganske så varme, derfor det ikke følger med noen stock kjøler heller.
Vis hele sitatet...
Hvordan ble dette oppsettet? har du benchmarks etc?

tenker å bestille dette https://www.komplett.no/wishlists/d3...a-592672b79f2f i tillegg til at jeg har ett 980 kort liggende. Noen innvendinger på hardware? Eller kanskje andre plasser man heller skal bestille ifra?
Sitat av Since1866 Vis innlegg
Hvordan ble dette oppsettet? har du benchmarks etc?

tenker å bestille dette https://www.komplett.no/wishlists/d3...a-592672b79f2f i tillegg til at jeg har ett 980 kort liggende. Noen innvendinger på hardware? Eller kanskje andre plasser man heller skal bestille ifra?
Vis hele sitatet...
Ser ut som ett meget fint oppsett det der, hadde nok kjørt på med 2 ram brikker til, så du kan kjøre quad Channel. Hadde nok beholdt 980 kortet. Sitter selv med ett 780 og battlefield 4 går som en drøm med det kortet. Ligger fint på 90-120 fps på ultra settings. Og cpuen blir nesten ikke brukt da.

husk att du ikke får med cpu kjøler med prosessoren. Så hvis du bare vill ha en kjøler hadde jeg kjørt på med hyper 212, hvis du vill ha ekstrem cpu kjøler som er stille hadde jeg gått for noctua dh15 og sist men ikke minst corsair H115 hvis du vill ha lukket vannkjøling som ser bra ut og som kjøler noe inn i helvete.

Anbefaler også å sjekke bruktmarkedet etter 980 har fulgt med endel i det siste og etter 1080 ble vist fram så er det helt syk pris dropp på forrige generasjons kortene.

Fint att du har såpass stor strømforsyning først som sist. Evga sine er ekstremt bra om dagen, ikke noe å utsette på pris eller ytelse. Skulle gjerne hatt 850w kjenner jeg nå som jeg får ett 780 til.

Kabinett kan jeg ikke uttale meg i annet enn att det er en smak sak. Selv bygde jeg en pc i fractal r5 forrige, har faktisk aldri bygd i ett bedre kabinett, alt gikk så smooth og fint. Alt klikket med engang.
Sist endret av tennbrikket; 20. juni 2016 kl. 16:46.
Da har man endelig kommet fram til en så og si ferdig pc? Ser dette ut som en pc som vil holde noen år/ passer alle deler sammen? (jeg har 850evo ssd og msi 980 liggende i skuffen) https://www.komplett.no/wishlists/d3...a-592672b79f2f
her er noen bilder, ble litt kødd med bildene. Men skal få tatt noen bedre bilder når jeg slenger inn ett 780 til neste uke. Beklager for støv, men bildene ble tatt før jeg renset pcen. Lover bedre bilder neste uke.

https://jpgmag.com/lightbox/3823457
https://jpgmag.com/lightbox/3823456
https://jpgmag.com/lightbox/3823455
https://jpgmag.com/lightbox/3823454
da er endelig builden ferdig. 2 stykk gtx 780 phantom i sli, msi x99 sli plus, intel core i7 5820k, 16gb corsair dominator ddr4, 1tb disk, samt 240gb ssd, corsair h115, xfx pro 750 og corsair 650d. Det mest imponerende er hvor "billig" jeg har fått til å bygd denne pcen. Kjøpte blant annet cpu og begge skjermkortene brukt.

Eneste som irriterer meg er att den strømforsyninga bråker noe inni helvete. Men er så dyrt for en bra 1000w. Kjørte en 3dmark nå med alt på stock settings av overclock osv. Pcen dro 620w på det meste ut av veggen, men strømforsyninga bråker selv om den drar 300-400w.

https://jpgmag.com/lightbox/3823925
https://jpgmag.com/lightbox/3823924
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er veldig OT, men her har du en god 1000W https://www.komplett.no/product/8580...000x-1000w-psu

Har du overklokket den 5820k'en din?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Heisann,

Jeg har nettopp skrudd sammen datamaskinen, men støtter på noen problemer; Det virker som om det mangler noen drivere? Når datamaskinen slår seg på og jeg logger inn får jeg error "Grafikk - AMD-grafikkdriver er ikke installert, eller AMD- driveren fungerer ikke som den skal. Installer riktig AMD-driver i henhold il AMD-maskinvaren din." som er veldig rart da jeg ikke har noe fra AMD, så når jeg bruker AMD's Driver Autodetect får jeg beskjed om at jeg ikke har noen AMD-maskinvare. Om jeg prøver å komme meg innpå AMD Catalyst Control Center får jeg feilmelding om at dette ikke kan starte, og jeg klarer heller ikke å installere CPU-driveren da denne feilmeldingen kommer opp. Jeg er mildt sagt veldig forvirret, men regner med at det er de gamle filene/driverne på dataen som kræsjer med de nye. Jeg tenkte å utføre en ren oppgradering fra Win7 Ult til Win10 etter jeg hadde fått alle drivere og maskinvare på stell, men så langt har jeg uflaks/gjør noe feil.

Jeg installerte først alle driverne med hjelp av CD'ene som fulgte med skjerm- og hovedkort, men når jeg dobbelt-sjekket så hadde ikke en eneste driver blitt installert, så jeg lastet ned drivere til GPU, HK og CPU og installerte disse, men får som sagt problemer med CPU-driveren.

Jeg har ikke installert BIOS-drivere til noen deler, inkl. hovedkort - er dette noe jeg burde gjøre?

Når jeg prøver å oppgradere til Windows 10 får jeg feilmelding godt uti installasjonen "WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR" og har skjønt nok til at dette betyr at en driver/maskinvare ikke fungerer som det skal, men jeg er noe usikker på hvilken del det er snakk om.

Jeg konkluderer som sagt med at gamle og nye filer kræsjer sammen, og at en ren installasjon av Windows hadde gjort ting litt enklere, men jeg kan ikke oppgradere av grunn nevnt ovenfor. Det er kun SSD og HHD som stammer fra forrige data, og disse inneholder det samme som var på forrige data.

All hjelp er verdsatt =)

Edit; Når jeg skal prøve 3DMark Benchmarks får jeg beskjed om at skjermkortet har for lite VRAM :s
Sist endret av SoppVandreren; 23. juli 2016 kl. 16:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du er heldig som kom inn i windows med nye deler. Min fikk blue screen lenge før det. Men hadde tatt en clean install uten å formatere disken. Da blir det lagret en windows.old mappe du kan hente opp alt av data fra. Hvis det er noe viktig du skulle ha hatt tak i.
Etter å ha lastet ned og installert BIOS-versjon 1.C fra MSI sine hjemmesider har jeg fremdeles samme problem. Jeg foretok også en ren installasjon av Windows 7 Ult (Som #tennbrikket foreslo) før jeg installerte BIOS'et samt de nødvendige driverne, men det vil fremdeles ikke fungere. Jeg har prøvd alt jeg kan tenke meg, dette blir femte kvelden jeg sitter og gnir meg i hodet og erger meg over å ikke kunne spille på ny-dataen. Av en eller annen grunn har jeg også problemer med å installere Realtek HD Audio -driveren, noe som gikk feilfritt før jeg utførte ren installasjon av Win. Så langt har jeg prøvd;

Ren installasjon av Windows 7 Ultimate
BIOS oppdatering fra 1.B til 1.C
Kjøre Intel og MSI's Driver Auto Detection Tool
Alle mulige Windows Feilsøkinger
Installert drivere fra både CD og internett
Gjøre alt ovenfor med kun SSD tilkoblet (HHD inneholder eldre filer)
Oppgradere til Windows 10, både ren og tilpasset installasjon (Funket ikke)
Installere allaskens forskjellige Realtek-drivere
Installert GPU-BIOS-oppdatering
Lest meg grønn på forksjellige forum og andre Google-treff
MSI Live Update 6 godkjenner at alle siste driver og BIOS-versjoner er de nyeste


Her er noen av feilmeldingene jeg får når jeg prøver ut forskjellige ting;

Heroes of The Storm: 34D9577C-CF93-4919-89DF-0E4D787EA9FE

Installering av .NETFramework: Blokkerende problemer:
.NET Framework 4.6.1 støttes ikke i dette operativsystemet.

3DMark: Problemsignatur:
Navn på problemhendelse: APPCRASH
Programnavn: dxinfo.exe
Programversjon: 0.0.0.0
Tidsstempel for program: 5787e79f
Navn på feilmodul: nvwgf2umx.dll
Feilmodulversjon: 10.18.13.6881
Tidsstempel for feilmodul: 5782c579
Unntakskode: c000001d
Unntaksforskyvning: 0000000000ad7155
OS-versjon: 6.1.7600.2.0.0.256.1
ID for nasjonal innstilling: 1044
Tilleggsinformasjon 1: b4c4
Tilleggsinformasjon 2: b4c42315e6dd0e6fc121c5c1758db939
Tilleggsinformasjon 3: 2bed
Tilleggsinformasjon 4: 2bed59d157d9b769c4728b71dfe7a98c

Oppgradere til Windows 10: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR

Windows Desktop Manager (Dette skjer på oppstart): Problemsignatur:
Navn på problemhendelse: APPCRASH
Programnavn: Dwm.exe
Programversjon: 6.1.7600.16385
Tidsstempel for program: 4a5bc541
Navn på feilmodul: nvwgf2umx.dll
Feilmodulversjon: 10.18.13.6881
Tidsstempel for feilmodul: 5782c579
Unntakskode: c000001d
Unntaksforskyvning: 0000000000ad7155
OS-versjon: 6.1.7600.2.0.0.256.1
ID for nasjonal innstilling: 1044
Tilleggsinformasjon 1: acad
Tilleggsinformasjon 2: acadf4d1b96644805687a6324f8706e6
Tilleggsinformasjon 3: ff96
Tilleggsinformasjon 4: ff96dd15bb81dab9eb92dd07921dafb5

Når jeg prøver å installere CPU-driveren får jeg som feilmelding: Dette systemet oppfyller ikke minimumskravene for å installere programvaren.


Beklager om dette ble litt rotete, men begynner å bli sånn passelig desperat etter å få ordnet dataen. Setter som vanlig veldig stor pris på svar =)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hehe, fant ut nå i forrige helg at det var den ene CPU-ledningen som hadde vært litt uheldig og blitt defekt. Fant ut dette etter et raskt bytte på kablene etter jeg testet delene på en annen data. Her har dere noen enkle bilder av hvordan resultatet ble, dog kablene ikke er helt strammet inn ettersom jeg nettopp styret inni den på bildene. Så langt fungerer alt som en drøm, om man ser bort fra de fire smertefulle ukene rett etter jeg fikk den =) Takk for at dere orket å hjelpe til folkens!

Edit; Glemte å føye med bildene.
Sist endret av SoppVandreren; 12. august 2016 kl. 16:06. Grunn: Glemte å legge ved link
Jeg må spørre kjapt om hjelp igjen da jeg har ett lite irriterende problem; Jeg får ikke Start-knappen på kabinettet til å fungere slik at jeg må starte dataen direkte fra hovedkortet hver gang. Her er noen bilder av hvordan jeg har koblet "Kabinett-kablene" til hovedkortet, jeg tror det er POWER SW som er strømmen til Start-knappen (Korrekt meg hvis jeg tar feil). Takk for all support, blir godt å få denne siste bagatellen ut av verden

Eidt; POWER SW -kabelen jeg snakker om er den i brun og hvit farge =)
Sist endret av SoppVandreren; 14. august 2016 kl. 03:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.