Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 34830
Herregud, jeg har i grunn brukt ritalin ganske ofte den siste tiden.
Hvor mange mg daglig er normalt å bruke for en person med ADHD?
Jeg kan ta opp til 80 mg daglig av og til og jeg har ikke ADHD.
Hva er er farlig dose?
Når er det dødelig dose?

Jeg tok det først for å bli høy på fest. Men nå bruker jeg det for å få energi til å komme gjennom dagen, eller for å være produktiv og ikke lat. Jeg har lavt stoffskifte, noe som gir utmattelse og masse anna drit som ødelegger meg. Så selvmedisinerer meg nå, så da steg jo stoffskifte opp til normalt sist blodprøve, men d er jo pga. ritalinen, så får ikke medisin for det enda, men når jeg slutter med ritalin (når jeg går tom) så får jeg vel levaxin eller noe.
Ritalin øker vell ikke produksjonen av T3/T4 ?

Har du lav egenproduksjon får du vell medisiner for dette, istedet for å ta ritalin på egenhånd?

Vanlig dose er vell alt fra 20-40 mg?
Jeg synes en vanlig skoledose ritalin var litt for mye når jeg bare skal jobbe med studier. En 10mg pille var det jeg trengte for å få det lille pushet, og kalre å konsentrere meg bedre. Og så heller en til litt senere når det er nødvendig.
Når du tygger deg igjennom kinnet har du tatt for mye

80 Mg daglig høres mye ut, men sikkert ikke så ille hvis det fordeles utover hele dagen.

Har dog ikke mye erfaring med Ritalin selv, men har fått sinssykt mye virkning av doser helt ned til 20mg. (I kombinasjon med alkohol) Så tror ihvertfall ikke jeg hadde prøvd meg på 80mg sånn i ett jafs.
de 80 mg + - er fordelt utover en hel dag i våken tilstand
Jeg vil ikke si til legen at jeg har tatt ritalin og efedrin i det siste, og jeg vet det kan øke stoffskifte. Så venter til jeg er tom jeg har det bra med ritalinen nå.
Max dagsdose på ritalin for voksne er 80 mg. Det forekommer doser over det. Det som gjerne er litt påtrengende er at dette antageligvis er litt høye doser for en som ikke har adhd. Ritalin hemmer reopptak av dopamin. Hos en som har adhd vil et underskudd på dopamin gjøre slik at det er forsvarlig å øke konsentrasjon av dopamin ved enten reopptak eller frisetting. Jeg vil påstå at det hos en frisk normal person med normale verdier er mye å innta så mye som 80 mg pr dag fordelt.

Jeg kan tenke meg aqt du vil få en aldri så liten nedtur når du slutter. Det er også en viss belastning på hjertet ditt og hvis du ikke er hjertefrisk så kan det ha dødlige konsekvenser.

Farlig dose og dødelig dose er jo veldig individuelt, men for deg som ikke har adhd kan man påstå at du allerede er på farlige doseringer alt ettersom hvilken helsetilstand du er i.
copy past ifra felleskatalogen:
Dosering: Nøye dosetitrering er nødvendig ved oppstart. Dosen tilpasses individuelt iht. kliniske behov og respons. Dosetitreringen bør starte med lavest mulig dose. Tabletter: Narkolepsi (voksne): Vanlig dose er 20-30 mg fordelt på 2-3 enkeltdoser. For enkelte pasienter kan doser opptil 40-60 mg være nødvendig, mens andre pasienter har tilstrekkelig effekt av 10-15 mg daglig. Dersom pasienten får søvnproblemer som følge av medisineringen, bør siste dose tas før kl. 18.00. ADHD (barn >6 år): Behandlingen innledes med 5 mg (½ tablett) 1-2 ganger daglig (f.eks. til frokost og til lunsj). Dagsdosen økes deretter med 5-10 mg hver uke inntil optimal dosering er nådd. Kapsler med modifisert frisetting: ADHD (barn >6 år): 1 gang daglig om morgenen. Anbefalt startdose er 20 mg. Kan tas uavhengig av måltider. Kapslene kan svelges hele, eller åpnes forsiktig og innholdet drysses over litt mat. Maten skal være lettfordøyelig, f.eks eplemos, og må ikke være varm. Blandingen av legemiddel og mat bør inntas umiddelbart og i sin helhet. Kapslene og/eller kapselinnholdet skal ikke knuses, tygges eller deles på annen måte. Langtidsvirkende Ritalin 20 mg kapsler gitt 1 gang daglig og korttidsvirkende Ritalin 10 mg tabletter 2 ganger daglig gir samme biotilgjengelighet. Anbefalt dose kapsler hos pasienter som har fått tabletter 2 ganger daglig er som følger:
Tidligere dose tabletter
Anbefalt dose kapsler
10 mg 2 ganger daglig
20 mg 1 gang daglig
15 mg 2 ganger daglig
30 mg 1 gang daglig
20 mg 2 ganger daglig
40 mg 1 gang daglig
Ved andre regimer bør en foreta en klinisk vurdering ved valg av startdose. Behandling med Ritalin kapsler bør starte med lave doser og øke med 10 mg ukentlig. Maks. daglig dose er 60 mg. Ved en ev. paradoksal økning av symptomene bør dosen reduseres eller behandling seponeres. Behandlingen bør seponeres om symptomene ikke er bedret etter justering av dosen over en periode på 1 måned. Dersom effekten av legemidlet avtar for tidlig på kvelden med påfølgende atferdsforstyrrelser og/eller søvnløshet som resultat, kan administrering av en lav kveldsdose tabletter være til nytte. Voksne: Ikke godkjent for bruk hos voksne med ADHD. Eldre og barn (<6 år): Bør ikke brukes da sikkerhet og effekt ikke er fastlagt.

Sitat av nemo90 Vis innlegg
copy past ifra felleskatalogen:
Dosering: Nøye dosetitrering er nødvendig ved oppstart. Dosen tilpasses individuelt iht. kliniske behov og respons. Dosetitreringen bør starte med lavest mulig dose. Tabletter: Narkolepsi (voksne): Vanlig dose er 20-30 mg fordelt på 2-3 enkeltdoser. For enkelte pasienter kan doser opptil 40-60 mg være nødvendig, mens andre pasienter har tilstrekkelig effekt av 10-15 mg daglig. Dersom pasienten får søvnproblemer som følge av medisineringen, bør siste dose tas før kl. 18.00. ADHD (barn >6 år): Behandlingen innledes med 5 mg (½ tablett) 1-2 ganger daglig (f.eks. til frokost og til lunsj). Dagsdosen økes deretter med 5-10 mg hver uke inntil optimal dosering er nådd. Kapsler med modifisert frisetting: ADHD (barn >6 år): 1 gang daglig om morgenen. Anbefalt startdose er 20 mg. Kan tas uavhengig av måltider. Kapslene kan svelges hele, eller åpnes forsiktig og innholdet drysses over litt mat. Maten skal være lettfordøyelig, f.eks eplemos, og må ikke være varm. Blandingen av legemiddel og mat bør inntas umiddelbart og i sin helhet. Kapslene og/eller kapselinnholdet skal ikke knuses, tygges eller deles på annen måte. Langtidsvirkende Ritalin 20 mg kapsler gitt 1 gang daglig og korttidsvirkende Ritalin 10 mg tabletter 2 ganger daglig gir samme biotilgjengelighet. Anbefalt dose kapsler hos pasienter som har fått tabletter 2 ganger daglig er som følger:
Tidligere dose tabletter
Anbefalt dose kapsler
10 mg 2 ganger daglig
20 mg 1 gang daglig
15 mg 2 ganger daglig
30 mg 1 gang daglig
20 mg 2 ganger daglig
40 mg 1 gang daglig
Ved andre regimer bør en foreta en klinisk vurdering ved valg av startdose. Behandling med Ritalin kapsler bør starte med lave doser og øke med 10 mg ukentlig. Maks. daglig dose er 60 mg. Ved en ev. paradoksal økning av symptomene bør dosen reduseres eller behandling seponeres. Behandlingen bør seponeres om symptomene ikke er bedret etter justering av dosen over en periode på 1 måned. Dersom effekten av legemidlet avtar for tidlig på kvelden med påfølgende atferdsforstyrrelser og/eller søvnløshet som resultat, kan administrering av en lav kveldsdose tabletter være til nytte. Voksne: Ikke godkjent for bruk hos voksne med ADHD. Eldre og barn (<6 år): Bør ikke brukes da sikkerhet og effekt ikke er fastlagt.
Vis hele sitatet...
kjørte 15 mg morning, 25mg på dagen og 10 mg om kvelden
Folk reagerer veldig forskjelig på sentralstimulerende, så hva som er normal dose blir vanskelig å si. Men generelt sett ut fra statistikk er doser på 30-60mg det vanligste gjennom en hel dag, da tatt i tre doser. Det kommer helt an på om man har ADD, ADHD eller bare mindre konsentrasjonsvansker også (da personer med full diagnose ofte krever større doser skyldet mindre elekstrisk transmitasjon i hjernen).

Opplever du en form for rus når du inntar 80mg i løpet av en dag? Eller blir du rett og slett bare mer konsentrert? Jeg kjenner en fyr som har ADHD, han bruker 60mg Ritalin om dagen. Han skulle prøve å trappe ned nå for ikke lenge siden på grunn av diverse langtidsfremkommende bivirkninger som søvnløshet og gastrointestinale forstyrrelser. Men i det han etter en måneds tid kom ned til 40mg om dagen ble for eksempel det å kjøre bil helt umulig, og han klarte ikke å gjøre regnskap eller noen ting noe mer. Bare et eksempel, noen klarer seg rett og slett ikke med små doser.
Hmmm... oki takk for info.
Jeg vil ikke si det gir meg rus akkurat, men jeg merker jeg blir mye bedre med engang, gladere, kvikkere og mindre smerter i musklene og. Men ja, skal trappe ned nå ass.
ja du burde det :P 80 mg er litt mye, bygg deg heller høyere opp ifra en lavere dose og sjekk hva som funker for deg
jepp... tror jeg må senke bruken litt ja, og ikke bruke det på dager jeg ikke trenger å ha overskudd. Men faen det er så godt.

Men lurer på en ting: Når man snorter ritalinen, da blir det liksom tatt opp i slimhinnene i nesa? Og hva skjer med at lenge etterpå om man piller seg i nesa får man hvitt pulver ut i ny og ned+ Skulle ikke det bli trekt inn? Eller blir virkestoffet tatt opp alikevell, og det bare ligger igjen rester? Uff, det høres ekkelt ut ja...
Sist endret av Dodecha; 10. januar 2011 kl. 13:52. Grunn: oversatt til Norsk
ja det blir tatt opp i slimhinnene i nesa, men 90-98% er vel bare kalk og andre stoffer? så trur du får i deg det du skal , men ville ikke gått for nesa
oki skjønner det kicker mye bedre inn med en gang i nesa, og skal vist bli bedre tatt opp og.
Skal du sniffe ritalin så bør du ekstrahere ut methylphenidate'et i pillene, ellers kan du få problemer med langvarig tett nese på grunn av alt pille-fyllet som er i de.
Knus ritalin-pillene og bland pulveret i litt varmt vann (f.eks 0,5dl vann til 20 ritalin). Denne blandingen vil være hvit som melk. Filtrer deretter denne blandingen gjennom et vanlig hvitt kaffefilter. Kaffefilteret vil filtrere vekk det meste av urenhetene og du vil sitte igjen med en nesten klar vannløsning av methylphenidate.

Så er det bare å tørke denne vannblandingen enten ved å koke bort vannet (methylphenidate har et smeltepunkt på over 200 grader), eller la det tørke ved rom-temperatur. Vær oppmerksom på at produktet du får ut har en tendens til å lime seg sterkt til det du tørker det på, så det bør tørkes på en glass- eller stål-flate slik at det er lett å skrape av når det er ferdig. Husk også at det pulveret du da sitter igjen med er rundt 10 ganger sterkere enn vanlig knuste ritalin.

Når du har sniffa siste linja for dagen er det lurt å skylle nesa, stoffet er litt etsende og derfor er det greit at det ikke er i kontakt med huden lenger enn nødvendig.

Vær oppmerksom på at ritalin kombinert med alkohol vil føre til at methylphenidate'et gjøres om til ethylphenidate i leveren, som er en mer euforisk og sterkere stimulant. Utøv derfor forsiktighet med denne blandingen.

Dødlig dose er avhengig av hvor lang tid det er tatt over, men som med andre sentralstimulerende vil du som regel føle deg syk lenge før du oppnår dødlig dose. Så sant du ikke har hjertefeil, allergi eller annet som gjør at du kan reagere veldig negativt på stoffet.
Man bør nok ikke overstige 10mg pr time (det er en høy dose).
Så vidt jeg har hørt kan man ikke død av en ritalin-dose, uansett mengde,
Rask googling ga LD_50: 190 mg /kg oral mice.
Dette er sikkert vesentlig lavere for mennesker, men peker i retning av at det skal litt til å ta overdose ja.
Trådstarter
Haha, tror nok aldri i verden jeg gidder å filtrere ass. Jeg har ikke tenkt å holde på med dette i årevis akkurat piller ut dritten og renser med nesespray. Skal bare ned litt i vekt og ha mer energi en stund til
jeg har adhd, så kanskje litt på siden. bruker forøvrig dexedrine.
det er ingen vits i å styre en masse med filtrering og alskens med ritalin. de virker best ved å svelge dem som de er. praten om filtrering - så til og med en som snakket om å skyte det - minner meg mest om temgesic, buprenofin, før subutex kom på markedet. mange skulle på død og liv skyte dem, selv om det var åpenlyst at de virket best slik de var ment.
det er en masse dritt i pillene, alt satt sammen for maksimalt opptak/utnyttelse.
hvis det er oppkvikkende midler du er ute etter finnes det da atskillig bedre stoffer på markedet enn ritalin! søvnvansker, vondt i magen, hjerteklapp osv.. ikke mye stas. minner mest om efedring og sånn møkk. da kan du like gjerne kaste i deg en bråte koffeintabletter, som du kan kjøpe helt lovlig på apoteket.
er du ute etter å være pigg og klar, uten ubehag, bør du heller skaffe deg ren og god amfetamin.
vanlig dose kommer ann på hvor stort behovet er. jeg for min del tar enten en 36mg kapsel eller en 56mg kapsel. disse skal da vare i 12 timer som gjør at jeg slipper å ta flere. jeg startet med å ta 10mg x 3 ritalin. så gikk jeg over til 20mg + 10mg på en dag. men det varierer stort etter hva de forskjellige personene har behov for
▼ ... flere år senere ... ▼
Jag får dagligen en dos på 5x40mg + 2x10mg och änndå är det för lite
▼ ... over et år senere ... ▼
Fins det en måte å få skilt ut "Kulene" etter at man har knust de vått/tørt?

Jeg gjetter på at dette er gelatin?

Takk for all hjelp
Sist endret av wman; 24. juli 2016 kl. 17:22.
Sitat av Talia88 Vis innlegg
Herregud, jeg har i grunn brukt ritalin ganske ofte den siste tiden.
Hvor mange mg daglig er normalt å bruke for en person med ADHD?
Jeg kan ta opp til 80 mg daglig av og til og jeg har ikke ADHD.
Hva er er farlig dose?
Når er det dødelig dose?

Jeg tok det først for å bli høy på fest. Men nå bruker jeg det for å få energi til å komme gjennom dagen, eller for å være produktiv og ikke lat. Jeg har lavt stoffskifte, noe som gir utmattelse og masse anna drit som ødelegger meg. Så selvmedisinerer meg nå, så da steg jo stoffskifte opp til normalt sist blodprøve, men d er jo pga. ritalinen, så får ikke medisin for det enda, men når jeg slutter med ritalin (når jeg går tom) så får jeg vel levaxin eller noe.
Vis hele sitatet...
Hei ..

For det første så vil jeg si at du ikke bør drive selvmedisinering på "hyrten og styrten" med Ritalin! Medisinering med Ritalin kan ha tildels store og alvorlige bivirkninger, som bla. krever EKG og blodtrykkskontroll før oppstart og under opptrapping og videre bruk av medikantet!

Er det tabletter du har? Eller depot? Hva er styrken på de? Og din høyde og vekt er også utslagsgivende ifht dosering.

Hva som er maxdosering må du ikke tenke på! Den er svært individuell, og gir ingen pekepinn om riktig dosering. ADHD medisiner skiller seg litt fra andre medikamenter i så måte. Det vanligste er at man starter på nokså lav dose, og øker forsiktig opp med 1 tab hver 3 dag. Doseøkning fortsetter opp til pasienten føler tilfredsstillende effekt av medikamentet!

MEN .. det er uhyre viktig å øke opp svært forsiktig, da for hurtig opptrapping kan medføre høyt blodtrykk! Det er selvf også forutsatt at man ikke opplever for store og ubehagelige bivirkninger av Ritalin. Dersom dette skjer, må du trappe ned umiddelbart, å seponere medikamentet.

Jeg har selv ADHD og har selv brukt Ritalin et år tidligere. (Fikk store bivirkninger av Ritalin, så skiftet til Metamina og Attentin).

Brukte da Ritalin 10 mg tab, fordelt på 3 doser på hhv 5 tab morgen, 4 tab formiddag og 3 tab ettermiddag (totalt 120 mg/dag).

Men jeg må alltid ha store doser av medikamenter, uansett hvilke preparater det er, så dette skriver jeg kun for å illustrere for deg hvor vanskelig og individuelt det er med dosering av ADHD medisiner!! Man må rett og slett prøve seg forsiktig frem!

Vel, håper du ble litt klokere! Å håper du bestemmer deg for å avslutte denne selvmedisineringen i store doser, med et medikament som absolutt ikke er til å spøke med!
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Kjent Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei Jeg hsr ADHA. Men er diagnosert med svsk grad ADHD. Jeg blad satt på 1x20mg ritalin 1 gang til dagsn i 1 uken. Og etter 1 uke 2x20 mg i døgnet (1x20 mg på morgenen ca 07.30 og 1x20mg på ettermiddagen ca 1300-1400). Jeg fant for ut at jeg følte selv dette var for mye. Jeg følte igrunnen at en 20mg ca kl halv 8 på morgen var nok til å hjelpe meg gjennom arbeids dagen. Føler selv at jeg kun rrenfer ritalin i sammenheng med arbeid. Jag har jo historie med bruk av rus og hsr prøvd det meste. Men jeg persoblig selv med en ADHD diagnose mener det at ca 60 mg ritalin er grei dose for å bli fin i formen. Sesøv i kombinasjon med alkohol. Alt over 60 mg eller speielt 100mg+ er en dose som resulterer i 0 søvn jaffal 4 timer med og snakk om alt og ingenting (du sier alt som dukker opp i hodet ditt). Og du blir veldi energisk og mer edru og kan drikke mer viss du blander med alkohol. Det variere selfølgeli fra person til person. Men jeg mener st personer uten ADHD ikkje trenger mer en 60 mg makt 100 (det er en heftig dose) for og få en fin oppkvikkende effekt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Herregud, jeg er 1.68 høy å veier 69 kg og min daglige dose er 120 mg.
60 morgen å 60 formiddag