Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1260
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei lurer på om det finnes kjemikalier for å huske drømmer?
Jeg kan ikke så mye om dette temaet men har hørt at nevrotransmitterne som er ansvarlig for å huske er hemmet når man sover/drømmer. Å lurer på om det finnes noe som motvirker denne hemmingen.
Mener å ha lest at folk som holder på med lucid dreaming har en drømmejournal, fordi man glemmer det meste av en drøm bare minutter etter man våkner som regel. Så det du kan gjøre er å starte med en sånn journal slik at det blir lettere for deg å huske Er bare å ha en liten notatbok i nærheten av sengen så du kan begynne å skrive med en gang du våkner
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Det finnes i alle fall drøssevis med medikamenter som fremkaller og endrer drømmens perspektiv, gjør drømmer langt mer intense, kanskje det er derfor man husker drømmene tydeligere. Men rene kjemiske stoffer for kun å huske drømmen i seg selv er jeg litt usikker på. Det er ikke alle drømmer man heller ønsker å huske
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Koffein og nikotin skal hjelpe på å huske drømmer hvis jeg ikke husker feil. Dette fordi du ikke sover like dypt med stimulanter innabords. Problemet er jo at det kan bli vanskelig å sove.

Jeg holdte litt på med lucid dreaming før og da var det koffein og nikotin som ble anbefalt ihvertfall.
-Melatonin
-Vitamin B6
-Valerian rot

B6 virker spesielt lovende, men tar noen dager før effekt
Mugwort, kan røykes og lage te av.
Hjelper også å holde seg vekk fra Cannabis.
Drømmejournal som nevnt er også et veldig godt tips, ha den på nattbordet og skriv i den med en gang du våkner, da det er da man kan huske drømmene best - gjerne i stikkordsform(men det er opp til deg).
De få gangene jeg mediterer så kommer det veldig ofte opp mange gamle drømmer jeg har glemt eller aldri husket.

Det er helt sprøtt, det er snakk om tiår her.
Tror kanskje det er verdt et forsøk
Har drukket Calea urt, som te, og merket effekt av det. Bestilte det dog rett etter min interesse for Lucid dreaming startet, og kan ikke skråsikkert si om det var urten som ga meg gode effekter på drømmene, eller om det bare lå mye i tankene mine på tidspunktet.

Urten er i alle fall lovlig, vidt brukt andre steder i verden uten tegn til å være helsefarlig, og relativt billig. Te'en smaker herk tho, kjøp litt honning og =)