Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2903
Hei, driver på med et lite hobbyprosjekt nå for tiden, i den anledning skulle jeg registrere et domene, det viser seg å være leid av en privatperson.
Vedkommende bruker ikke domene, men det ligger heller ikke ute for salg.

Hvordan henvender jeg meg på best mulig måte for å kjøpe dette domenet, og om han er villig til å selge, hvordan foregår overtakelsen på en trygg måte?

Jeg kommer forresten til å henvende meg via et selskap jeg drifter, om det skulle ha noen betydning for hvordan jeg burde kontakte han og eventuelt gjennomføre handelen.
Send han en mail. De fleste er ærlig, men om det er snakk om større beløp. bruk escrow. Be han overføre domenet til en konto hos samme host (går raskest). Det greieste er om han for eksempel har domenet hos Domene shop. Mail og hvor han hoster, ser du i whois-recorden. Sjekk på who.is
Kjøpt flere domener direkte fra privatpersoner før. Send direkte e-post til whois-oppføringen og presenter deg på en hyggelig måte så får du enten et ja eller nei
http://www.norid.no/domenenavnbaser/whois/

Du finner kontaktinformasjon til eier der. Send mail, IKKE ring hvis telefonnummeret står listet. Det oppfattes kun som plagsomt.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av nikita Vis innlegg
Send han en mail. De fleste er ærlig, men om det er snakk om større beløp. bruk escrow. Be han overføre domenet til en konto hos samme host (går raskest). Det greieste er om han for eksempel har domenet hos Domene shop. Mail og hvor han hoster, ser du i whois-recorden. Sjekk på who.is
Vis hele sitatet...
Så, sålenge vi har brukere hos samme host kan han enkelt overføre domenet til meg, eller må dette gå gjennom support hos hosten? Har fått en god forståelse av hva jeg skal gjøre nå, men greit å vite alt på forhånd så ting går så smertefritt som mulig.

Edit: escrow så ut som en god løsning for sikkert kjøp, blir nok å bruke den tjenesten, takk.
Sist endret av ZELDUR; 5. desember 2014 kl. 21:12.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Så, sålenge vi har brukere hos samme host kan han enkelt overføre domenet til meg, eller må dette gå gjennom support hos hosten? Har fått en god forståelse av hva jeg skal gjøre nå, men greit å vite alt på forhånd så ting går så smertefritt som mulig.

Edit: escrow så ut som en god løsning for sikkert kjøp, blir nok å bruke den tjenesten, takk.
Vis hele sitatet...

http://www.norid.no/domeneregistrering/overfore.html