Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4969
Jeg tar ofte trimturer opp til Gråkallen, Trondheim.
Der oppe er det to ikoniske radarinstallasjoner, noe som har fått meg til å tenke.
På radarer på småbåter står det varselsklistermerker om strålefare, og at de må monteres slik at de ikke sender mot der folk oppholder seg.

Disse radarene er jo pinglete i forhold til hva som står på Gråkallen.
http://gfx.nrk.no/p9AyCWzHCr8Y9_xZXSYr9wHvqx8PcrNJ0IfaYIhzitLg.jpg

Det som fikk meg til å få litt uro var at jeg pleier ofte å sitte å se solnedgangen der etter ei treningsøkt, så jeg tilbringer på månedsbasis en del tid der oppe.
Og eksponering over tid for radar er det som skal være skadelig.

Noe som fikk meg enda litt mer bekymret var noe jeg kommer over i denne rapporten.
''FOLAT på Kjeller fant også enkelte overskridelser av grenseverdiene. Dette gjaldt radarinstallasjoner
på Mågerø (såkalt Marconiutstyr), Honningsvåg (såkalt Marconi- og Sindreutstyr) samt Gråkallen og
Vadsø (såkalt FPS-110-utstyr).''


Er dette farlig, og burde jeg unngå å oppholde meg der i lengre perioder?
Til opplysning har jeg aldri sett noen slags skilt om strålefare, dette er kun på porten inn til det militære bunkeranlegget.

Jeg har kviet meg til å ringe å Forsvaret å spørre om deres installasjoner og farene rundt det siden jeg har et litt tvilsomt øst-europeisk etternavn.
Derfor vil jeg prøve å unngå å bli plukket opp av en svart kassebil fra e-tjenesten på neste trimtur...
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
[snip]
Er dette farlig, og burde jeg unngå å oppholde meg der i lengre perioder?
Til opplysning har jeg aldri sett noen slags skilt om strålefare, dette er kun på porten inn til det militære bunkeranlegget.

Jeg har kviet meg til å ringe å Forsvaret å spørre om deres installasjoner og farene rundt det siden jeg har et litt tvilsomt øst-europeisk etternavn.
Derfor vil jeg prøve å unngå å bli plukket opp av en svart kassebil fra e-tjenesten på neste trimtur...
Vis hele sitatet...
Næh, neppe. Husk at feltet avtar med kvadratet av avstanden, så det er nesten alltid værre å sitte oppå en svak kilde enn å være noen hundre meter unna en sterk. Dessuten er ikke noen timer i uka ekvivalent med å f.eks jobbe på en båt hvor du aldri kan gå særlig langt unna. Videre er radaren neppe retta ned mot bakken; de kikker jo helst på fly og slikt. Så, selv om den sender med veldig mange watt, så vil ikke du bli særlig eksponert. Du trenger heller ikke være redd for å kontakte Forsvaret; hadde det vært veldig hemmelig (eller farlig for den saks skyld), så hadde det neppe vært fritt frem å løpe opp dit.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Næh, neppe. Husk at feltet avtar med kvadratet av avstanden, så det er nesten alltid værre å sitte oppå en svak kilde enn å være noen hundre meter unna en sterk. Dessuten er ikke noen timer i uka ekvivalent med å f.eks jobbe på en båt hvor du aldri kan gå særlig langt unna. Videre er radaren neppe retta ned mot bakken; de kikker jo helst på fly og slikt. Så, selv om den sender med veldig mange watt, så vil ikke du bli særlig eksponert. Du trenger heller ikke være redd for å kontakte Forsvaret; hadde det vært veldig hemmelig (eller farlig for den saks skyld), så hadde det neppe vært fritt frem å løpe opp dit.
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig ikke redd for å ringe, selv om jeg har et tvilsomt etternavn.
Det føltes bedre å spørre her, hvor noen kanskje hadde kjennskap til slike radarer, så slapp jeg en eventuell bortforklaring fra Forsvaret.

Takk for godt svar.
Er det radarer det der ja! Ante jeg ikke, jeg hadde hørt at det var et observatorium av noe slag
Ta kontakt med flynavigasjonsavdelingen til Avinor. De elsker å svare på tekniske spørsmål.
Flyradarer rettes mot luften, som nevnt. Du har kanskje hørt om å "fly under radaren"?

Slike er 360* rettet, noe som gjør dem mye svakere enn si en F-16 radar som ville svidd av deg pungen.
Såvidt jeg vet er de radarstasjonene nedlagt, så de avgir neppe mye stråling.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av belisarius Vis innlegg
Såvidt jeg vet er de radarstasjonene nedlagt, så de avgir neppe mye stråling.
Vis hele sitatet...
Den ordinære driften er nedlagt i 2002, men radarene går fortsatt.
Sjekk denne tråden.
Google "KNM Kvikk" Har vært skrevet en del om i media.
gråkallen er etter hva jeg vet i drift enda. Men skal sies forsvaret tester ikke lengre personell som jobber på radarstasjonene i norge, det være seg fps110, sindre1 eller sindre 2 (for kreft eller lignende, da forskningsrapporten til FFI og Flo slo fast at dem kunne ikke finne noe sammenheng mellom missdannelser og kreft mot ikke ioniserende stråling fra disse radarene.
"Er dette farlig, og burde jeg unngå å oppholde meg der i lengre perioder?"

Det er ingen grunn til camping innenfor 1km med fri sikt til sender.
Det skader aldri å være på den sikreste siden.
Jeg er ikke av den typen som hopper opp på en vogn med radar uten å sjekke at alt er slått av - helt sikkert.
Ikke går jeg foran en radarantenne på ett skip heller.

Å gå en tur der skaper ikke den ringeste bekymring
Ikke glem at det har jobbet folk i årtier på Gråkallen.
Alt du trenger å gjøre er å holde trygg avstand.

Gråkallen er ikke som grensekontroller i DDR hvor fuglene var mistenkelig fraværende.
Det var røntgen som gjennomlyste bilene på vei inn og ut.
De letet etter mennesker på vei ut og radiosendere, våpen og ammunisjon på vei inn.
Jeg mener du kan ta det helt med ro! Det er sant, at en radar sender ut mikrobølger på ca. 10 GHz i frekvens og veldig høy effekt (10 kW - 1MW), men de er pulser som varer 0,2-20 mikrosekunder i følge publiseringen "Mulige helseeffekter av yrkesmessig strålingseksponering fra radar", som er gjort av Rikshospitalet, Radiumhospitalet og Forsvaret.
Men disse strålene blir sendt ut i en vinkel, så effekten pr. m2 stuper når du kommer lenger unna. Og hvis du kombinerer effektfallet fra radaren på (la oss si) 2 km, og Einsteins fotoelektriske lov, som sier at desto høyere frekvens elektromagnetisk stråling har, desto mer energi har den.
Og hvis en ser på frekvensen på en radar kontra et stearinlys, så er frekvensen 100 000 til 1 000 000 ganger høyere på et stearinlys. Det kan en se på det elektromagnetiske spektrum.
Så det er mest sannsynlig mye farligere å sitte 0,5-1 m unna et stearinlys, enn å være 1 km unna en radarstasjon.

Men hvis du står å kikker inn i magnetronen/radarbølgesenderen, så kan du få lik skader en ser på mikrobølger, og skaden som kommer først, er grå stær. Og dette er kun kjent fra noen få tilfeller av mennesker, som jobber på en radarstasjon.
Sist endret av aluminiumfluorid; 6. september 2013 kl. 08:16. Grunn: lenketull