Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1213
Hei,
i dag skal visst skattegreiene inn. Det har gått meg hus forbi, da jeg har reist i hele år gjennom jobb og det har ikke vært noe jeg har tenkt på. Viser seg at jeg har 15 000 i baksmell. Så da er jo spørsmålet; hvordan får jeg redusert dette?

Planen min nå var å søke om utsettelse, samt å prøve å skrive noen av utgiftene mine på ENK. Jeg har deltatt på noen kurs (offshorekurs) og kjøpt en god del bøker. Jeg har ikke ført noe spesielt regnskap, men det ser jeg ikke på som noe problem da jeg har alle kvitteringene. Hvordan skal jeg gjøre det? Må jeg levere hele "Selvmelding for selvstendingnæringsdrivende", eller kan jeg lage forenklet regnskap siden jeg ikke har inntekter over 50 000?

Takk for alle tips!
Hvis du har ENK så er vel fristen på slutten av mai?
Det vet jeg ikke, men jeg har hvert fall søkt om utsettelse.

Men, noen som har noen linker til hva jeg kan be om fradrag på (blogg eller whatever)? Jeg har jo ikke inntekt (men jeg er fast ansatt hos noen nå), men har hatt en god del utgifter til fks. reise for seminar og kurs, faglitteratur, pc, etc.
Har du vurdert å google?
Har du vurdert å snakke med fagfolk?

Hvis ikke, prøv det først =)
Fristen for enkeltmannsforetak er 31 mai.

Kan være lurt å kontakte en regnskapsfører for råd og veiledning.

Jeg fakturerer og sender inn MVA oppgaver selv, men overlater selvangivelsen til regnskapsføreren min. Leverer perm med alle bilag når det nærmer seg og det koster meg rundt kr 1500,00 pr år. Vel verdt pengene :-)

Jeg har fast jobb/lønn itillegg til ENK.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
om du skal skrive av utgifter på ENK'et, så må du også fylle inn skjemaene for dette. Det inkluderer RF-1084, RF-1224 osv.
Størstedelen av lønnen din er altså basert på inntekt som lønnsmottaker? Du har ingen inntekt i eget firma? Når du ikke har omsetning i firma tror jeg ikke du kan føre underskudd over på selvangivelse å redusere skatten din. Kurs offshore antar jeg er dekket og lønnet av arbeidsgiver allerede? Du fører ikke direkte fradrag på skatt ved å legge frem kvitteringer, men disse føres som firmautgifter som igjen gir lavere overskudd og dermed reduksjon av skattbar inntekt.
For å kunne hjelpe deg. Er du lønnsmottaker eller selvstendig? Hva er "jobben" din og hva driver firma ditt med?
Sitat av EazyA Vis innlegg
Størstedelen av lønnen din er altså basert på inntekt som lønnsmottaker? Du har ingen inntekt i eget firma? Når du ikke har omsetning i firma tror jeg ikke du kan føre underskudd over på selvangivelse å redusere skatten din. Kurs offshore antar jeg er dekket og lønnet av arbeidsgiver allerede? Du fører ikke direkte fradrag på skatt ved å legge frem kvitteringer, men disse føres som firmautgifter som igjen gir lavere overskudd og dermed reduksjon av skattbar inntekt.
For å kunne hjelpe deg. Er du lønnsmottaker eller selvstendig? Hva er "jobben" din og hva driver firma ditt med?
Vis hele sitatet...
I år, og i fjor, er all inntekt basert på inntekt som lønnsmottaker. Ingen inntekt fra eget firma (men i ulike bransjer og forskjellige arbeidsgivere)

Hadde en intensjon om å bli konsulent, men valgte i stedet å bli fast ansatt. I prosessen med å bli konsulent var det en betydelig (100K+) sum som ble brukt på å erverve seg kunnskap og know-how. Dette er en sum som jeg ønsker å skrive av fjorårslønnen. Er det mulig?

Takk for svar, EazyA! :-)
Utgifter for utdanning kan kun skrives av hvis dette er utgifter som er nødvendige og pålagt for å kunne fortsette å drive.
Sist endret av Life Goes On; 1. mai 2014 kl. 02:20.
Det er som folk sier her du må skille mellom lønn som arbeidstaker og næringen din. Gikk du med underskudd i næringen pga. disse investeringene kunne du evt brukt dette underskuddet og skrevet av evt. overskudd i fremtiden. Men å fradragsføre rett i selvangivelsen går dessverre ikke.
Støtter meg til williams123. Tror det blir umulig når du ikke har omsetning i firma. Få i gang litt omsetning å få en regnskapsfører til å ta en titt på det neste regnskapsår. Det kan få økonomiske fordeler av å operer som både selvstendig og lønnsmottaker.