Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3089
fant denne oppskriften på nette:

***************************************
Hjemmebrygget øl

14 liter vann
250 g einerkvister
40 g humle
1 dl støtte einebær
250 g kandissukker
300 g sukker
50 g gjær

Einerkvister, de støtte einebærene og humlen kokes 15 minutter og siles.
Oppkoket kalles lågen. Kandissukkeret kokes i 1 liter av einerlågen før det
has oppi.
Sukkeret brunes i pannen og spes med 1 liter kokende vann, og siles i det
øvrige.
Gjæren røres ut i 1 dl av lågen og has i. La det stå tildekket på et lunt
sted,
og rør flere ganger den første dagen før det skummes godt.
La det stå videre uten å røre i det, men det skal skummes godt.
Etter ca 2 døgn has ølet på flasker og oppbevares i kjeller.
Holdbarheten er 2-3 uker.
******************************************
Den skal stå i 2 dager og det er jo litt kult da.. sef bare 5% ellerno da :P MEN: jeg bor på en liten plass og de har ikke humle her.. har sett over alt og det finnes ikke på butikkene. Noe annet jeg kan bruke? Ikke har jeg einefrø heller.. litt tilig for det.. noe annet der oxo? Kanskje jeg kunne bruke samme oppskrift men bare til cider i stede.... Noen andre oppskrifter på øl/cider der ute??



har dere rimi der du bor?

der har jeg hørt at de selger øl.
Trådstarter
Opprinnelig postet av sorath
har dere rimi der du bor?

der har jeg hørt at de selger øl.
Vis hele sitatet...
... :P sef har vi rimi.. tenkte jeg skulle prøve, kult å fått det til, ellers så trenger jeg ikke de derre teite komentarene..
uansett, poenget mitt var (om du ikke tok det), er at det ikke er så jævla undergrunn å få tak i øloppskrifter. det kan jo hvemsomhelst. mmkay?
Her kan du kjøpe diverse sett for hjemmebrygging av øl og alt du skulle trenge av utstyr.
http://www.geocities.com/minimiks/
original reprint
xaff's Avatar
Gleder meg til du tar en slurk, merker: "Hei, dette smaker ikke som øl... Det smaker... Eselsperm!!" og etterpå tenker: "Skulle dratt ned på Rimi..."
Opprinnelig postet av sorath
uansett, poenget mitt var (om du ikke tok det), er at det ikke er så jævla undergrunn å få tak i øloppskrifter. det kan jo hvemsomhelst. mmkay?
Vis hele sitatet...
Vel... det er ikke alt som er så jævla undergrunn heller da av det som postes her på nFF.
Opprinnelig postet av gEM


Vel... det er ikke alt som er så jævla undergrunn heller da av det som postes her på nFF.
Vis hele sitatet...
Det første jeg også tenkte, skal man kommentere alle poster (tråder) som ikke hr noe med undergrunn å gjøre - skal man faen meg sitte lenge :P
Opprinnelig postet av Xaff
"Hei, dette smaker ikke som øl... Det smaker... Eselsperm!!"
Vis hele sitatet...
lol.. Håper ikke det finnes mennesker på dette materielle plan som vet hvordan eselsperm smaker

og hvis ølet skulle smake akkurat dét tror jeg ikke bryggingen har gått helt som planlagt
Opprinnelig postet av gEM


Vel... det er ikke alt som er så jævla undergrunn heller da av det som postes her på nFF.
Vis hele sitatet...
nei men come on. en øl-oppskrift? who fucking cares.
Har laget øl flere ganger på skolen.. Går på kokkelinja og uheldigvis så må vi lære og lage øl, vin, sprit, osv...
Kan være praktisk men det tar jo tid, og da går jeg heller på Rimi eller polet...
Trodde jeg hadde Øl-prossessen liggende på dataen men det hadde jeg ikke.. Kan få det inn en gang, vist jeg orker og skrive det av..
Better than thou.
*melde seg på kokkelinje til neste år*
På vestlandet kalles dette : Heimabrogg... Genialt navn!

Går forresten på kokkelinja jeg oxo.. Ikke så dumt som alle tror!
*hint hint Carlo*
Hjemmelaget vin har nok en større sjans for å lykkes enn øl. Øl må jo nesten ha kullsyre, og det blir vanskelig å få til.
Hva med å mekke litt vin eller hjemmebrent? det er ikke alltid hjemmetbrygget øl smaker godt..litt for mye gjering kan gjøre det dårlig.
men hjemmebrent gjør susen
Det er jo mange utesteder som har begynt å selge hjemmebrygget øl nå! det er jo ikke så mange mnd siden det ble lovlig!
Faktisk noen som lykkes ganske bra med det oxo!
hva sier du bangar, skal vi sette igang et lite bryggeri ? :P

kan være moro det tror jeg
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Ta en tur på nærmeste Europris. Der selger de sånne sett til å brygge vin og øl med
Zpeef : du har den sykeste avataren ever :P

er det kokkentor ?
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
fikk den fra www.fatchicksinpartyhats.com
vet ikke hvem det er
Opprinnelig postet av Zpeef
fikk den fra www.fatchicksinpartyhats.com
vet ikke hvem det er
Vis hele sitatet...
Jeg begynner og bli 100 % sikker på at det der er en lærer av meg... Han er faen meg prikklik, og smellfeit..
nFF Marshall
morten's Avatar
han hadde jo "one of those faces"
Opprinnelig postet av sorath


nei men come on. en øl-oppskrift? who fucking cares.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg driter egentlig i det. Men versegod - ta deg en liten runde og kommenter alle postene som er ikke-undergrunn...
Opprinnelig postet av impaqt
hva sier du bangar, skal vi sette igang et lite bryggeri ? :P

kan være moro det tror jeg
Vis hele sitatet...
Ja har tenkt på det... men vi må ha et sted å ha det da!! hvis ikke folka dine er så grei å låne oss aparaturen i ny og ne...
Opprinnelig postet av gEM


Nei, jeg driter egentlig i det. Men versegod - ta deg en liten runde og kommenter alle postene som er ikke-undergrunn...
Vis hele sitatet...
prøver å holde en linje her, som ikke er bare spam-threader, ta å se på denne, har kommet mye ut av denne ikke sant?
er det rart 'ledelsen' vil dele opp forumet i deler?
Ok. Denne thread'en er jo egentlig unødvendig. Men hele poenget mitt var at om vi skal kommentere hver eneste ikke-undergrunns post her, blir det jo bare værre.

Alle bør jo vurdere hva som bør postes og ikke.

Som Zeth sa: Det første jeg også tenkte, skal man kommentere alle poster (tråder) som ikke hr noe med undergrunn å gjøre - skal man faen meg sitte lenge :P
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det bør bli en strammere linje her - for det er jo nok av poster som faktisk ikke har noe med undergrunn å gjøre.

Agree?
hummf... tkddude postet ikke en oppskrift, han postet et saklig spørsmå om hvor det er mulig å få tak i noen råvarer...

har du forhørt deg på apoteket? dem har mye rart, og har dem det ikke, så enten skaffer dem det eller vet hvor det selges...

har funnet noen øl-klubber som selger humle, men har jo ikke url da... men jeg har et magasin/blad hjemme som det står slikt i... skal finne det ut siden..
ok. Det var vel forsåvidt et saklig spørsmål. Skal gi meg på den
Good luck med bryggingen.

Forresten et tips til de som vil lage noe muserende... det finnes flasker (omtrent som dykkeflasker) som en kan få fylt co2 på. Og så bruke en korkovergang, til å fylle opp flaskene... kjenner noen som brusa opp noe gammal vin Musserende vin... eller... kanskje bare dårlig vin