Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2094
Hei!
Jeg skal leie ut en del av boligen og grunnet jobb er jeg borte i perioder.
Den delen som leies ut er bare en dør unna den jeg bor i, altså en sånn vanlig innedør med en enkel nøkkel. Da jeg etter alle solemerker ikke kjenner den som flytter inn ønsker jeg en tryggere lås enn den vanlige som er på alle dører i er vanlig hus, de kan jo bare åpnes med et passende skrujern.

Hvilke løsninger bør jeg benytte her?

Å skru på hengsel pg benytte hengelås blir ikke aktuelt.
En vanlig ytterdørslås er enkel å dirke om den er inne i huset og leieboer er aleine.
Eller har jeg ikke så mye å bidra med.

Smartlås?
Sist endret av SkammeligNykter; 26. mars 2022 kl. 14:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjøp sylinderlås. Det får du for eit par hundrelapper hos f.eks. Clas Ohlsson eller Biltema. Det kan tenkast du må frese ut større rom i døra til låskassen, men første steg bør vere å skru ut eksisterande låskasse og finne mål på den, og sjå om det finst noko på markedet som passer i den.
Kam du ikke bare skru en sånn som dette opp på din side av dører. Skal ingen ting til og bryte sparke døren opp. Men du vil jo tydelig se at han har tatt seg inn på din side.

https://www.clasohlson.com/no/p/40-7...YaAlIBEALw_wcB

Evt kapp deg en 2/4 og sett under dørhåndtak når du reiser
Rip 8-4-23
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
En vanlig ytterdørslås er enkel å dirke om den er inne i huset og leieboer er aleine.
Eller har jeg ikke så mye å bidra med.

Smartlås?
Vis hele sitatet...
Ikke vis du strammer låsekassa skikkelig. Er det slakk derimot er det relativt enkelt og dirke opp.
Trådstarter
Er det dirket opp vet jeg jo om noen har vært der, det er poenget. Kan selvfølgelig bytte til sylinder, men den innstikk-saken så jo enkel og fin ut.

Får tenke litt på det ��
Tja.. det stemmer at du ser om noen har vært der... innstikk saken fungerer utmerket da.. men 20 min alene så er den innstikk saken ødelagt og man er inne.
En kompis satte bare inn ytterdør som var helt plain uten noen vinduer eller ekstra på med en passende låsekasse. Han satte døra inn i en ordentlig ramme som det ikke går an å sparke opp.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den så jo Kjekk ut. Ser ikke poenget med og gjøre for mye ut av det. Vist ikke han skal leie ut til noe ala kommunen som har tenkt til og bruke leilighet til rus personer. Skal du leie ut til Ola nordmann så tviler jeg på at noen er så dumme at dem bryter seg inn til personen man leier oss
Kan noe så enkelt som blendelokk på leiers side av døren funke?
[/url]
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Kan noe så enkelt som blendelokk på leiers side av døren funke?
[/url]
Vis hele sitatet...
Skal vi Kåre dagens vinner av dør quizen. Så er det deg. Billigst og enklest.
Trådstarter
Blendelokk er jo også en meget enkel sak, føles nesten dumt at jeg ikke tenkte på det.

Skal se på døra og vurdere innstikkslås eller blendelokk.
Nei jeg skal leie ut til helt vanlige folk med gode referanser fra leiemarkedet, mulig det starter med en jeg kjenner til og med. Poenget er ikke å være redd at døra sparkes inn, poenget er følelsen av å få det helt privat og at ingen lar seg gå inn av ren nysgjerrighet når de vet jeg er borte.