Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4931
Hei, var på utkikk etter en mobil og kom borti en Samsung s10+. Kontaktet selgeren og han sa at 2500kr + frakt var greit. Sa da sa han at 2000kr nå og resten når jeg får mobilen. Da sendte jeg pengene og han sa at han mottok de og sender mobilen på kvelden. To dager går og får ingen svar. Begynner å ringe han fra forskjellige nummer men han svarer ikke. Jeg betalte med vipps og han var en verifisert finn bruker med bankid. Den eneste informasjonen jeg hadde om han var tlf nummer, adresse, vipps. Spørsmålet er om jeg kan få tilbake de pengene? Dekker forsikringen det? Betaler banken, vipps, Finn, osv tilbake pengene mine? Hjelper det å anmelde?
Anmeld det og ta kontakt med banken/finn/vipps med bekreftelse på anmeldt forhold. Kan ikke garantere at politiet ikke henlegger saken, men det er den beste muligheten du har for å få tilbake pengene.
Ikke betalt før du får varen, det er typisk triks brukt av svindere.
Spesielt når det er snakk om vipps og mobiltelefoner.

Er fullstendig mulig at selger gjør det slik at du betaler for den når du henter den på posten (om jeg ikke har missforstått)
Har alldri kjøpt kjøpt telefon fra finn, men har gjort flere store kjøp der hvor jeg har vippset på forhhånd. Alldri blitt svindlet.
Tar vel litt mer en 2 dager å sende den i Posten.
Om man har bankkortet knyttet til vipps, gjelder fortsatt svindelforsikringen hos banken?
For da betaler du vel i praksis med visa delen av kortet om jeg ikke tar veldig feil.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av wiktorix Vis innlegg
Hei, var på utkikk etter en mobil og kom borti en Samsung s10+. Kontaktet selgeren og han sa at 2500kr + frakt var greit. Sa da sa han at 2000kr nå og resten når jeg får mobilen. Da sendte jeg pengene og han sa at han mottok de og sender mobilen på kvelden. To dager går og får ingen svar. Begynner å ringe han fra forskjellige nummer men han svarer ikke. Jeg betalte med vipps og han var en verifisert finn bruker med bankid. Den eneste informasjonen jeg hadde om han var tlf nummer, adresse, vipps. Spørsmålet er om jeg kan få tilbake de pengene? Dekker forsikringen det? Betaler banken, vipps, Finn, osv tilbake pengene mine? Hjelper det å anmelde?
Vis hele sitatet...
Så denne personen valgte altså å gjøre seg til "kjeltring" bare for å få tak i ett par tusen-lapper?

Høres ikke særlig "smart" ut...
Anmeld vedkommende. Typisk svindlere dette.. Ta vare på evt meldinger og skjermdump av pengene du vippset. Er ikke sikkert saken blir henlagt, så er jo verdt et forsøk tenker jeg.
Møt opp på døra til fyren, eller send melding til hans mor/far/tante/onkler/søsken.
Har handlet en del på finn selv, og hørt om lignende saker. Så jeg har sett litt på hjelpesenteret deres, og de har visst en ''trygg-handel-policy''.
  • Vi har et dedikert sikkerhetsteam, som undersøker tips, svarer på spørsmål fra brukere og følger med på unormal aktivitet på FINN.no. Vi får også god hjelp fra mange engasjerte brukere med spesialkompetanse på alt fra piratkopierte kikkertsikter til ulovlig hundeimport.
  • Anti-svindel systemer som gjør at vi stanser flesteparten av svindelforsøkene før de når frem til brukerne våre. Annonsene går gjennom en annonsekontroll, hvor de enten er en teknisk analyse eller en manuell granskning for å sikre at annonsene er i samsvar med våre annonseregler, samt ulike støttesystemer som hjelper til med risikovurderinger og til å holde uønskede personer borte fra tjenestene våre.
  • De aller fleste svindelforsøk kan unngås ved å bruke sunn fornuft, og for å hjelpe brukerne våre har vi utarbeidet Retningslinjer for trygg netthandel, som gir råd og tips om hvordan man kan handle trygt på FINN.
  • FINN samarbeider med en lang rekke aktører for å avdekke straffbare forhold og for å sikre at annonsene er i samsvar med lover og forskrifter.
Jeg er litt usikker på om det siste punktet gjelder faktiske svindel-saker eller ikke, men som andre nevner her burde du kontakte finn og evt. politiet. I og med at han er verifisert med BankID, tok imot på vipps og dermed har gitt deg fult navn så burde det være en smal sak.

Når det gjelder anti-svindel-systemet så virker det jo som det gjelder før aktuelle annonser er postet, men da kan en vel argumentere for at det systemet har sviktet?
Med mindre han er seriesvindler med nok anmeldelser på seg blir nok saken henlagt, men jeg hadde fortsatt gjort det og ansett pengene som tapt.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Med mindre han er seriesvindler med nok anmeldelser på seg blir nok saken henlagt, men jeg hadde fortsatt gjort det og ansett pengene som tapt.
Vis hele sitatet...
Om det er tilfellet så sier jeg meg enig med ayas8 om at du burde sende meldinger til hele familien hans, venner også. Er det noen som burde skjemmes over det så er det jo han, og sosiale sanksjoner er mildt sagt effektive.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Om det er tilfellet så sier jeg meg enig med ayas8 om at du burde sende meldinger til hele familien hans, venner også. Er det noen som burde skjemmes over det så er det jo han, og sosiale sanksjoner er mildt sagt effektive.
Vis hele sitatet...
Hvordan har du tenkt å finne ut om dette er tilfellet? Mange svindlere benytter også ID-tyveri flittig, så her risikerer du å bli straffet selv.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Hvordan har du tenkt å finne ut om dette er tilfellet? Mange svindlere benytter også ID-tyveri flittig, så her risikerer du å bli straffet selv.
Vis hele sitatet...
Hvordan? At saken blir henlagt, som du selv sier. Det får jeg jo med meg.
«Aldri betal før du får varen»-mennesker, sender dere noe uten å få betalt først selv?
Sitat av tommen82 Vis innlegg
«Aldri betal før du får varen»-mennesker, sender dere noe uten å få betalt først selv?
Vis hele sitatet...
Motto’et mitt er å aldri betale noe før jeg har varen samtidig at jeg krever forskuddsbetaling hvis jeg sender noe som skal selges (sendes). Solgte noe for en stund siden, personen hadde ingen problemer med å forskuddsbetale 12 000kr.

Finnes mange der ute som er villig til å betale på forskudd så får det bli deres eget valg om de vil det eller ikke.

Så for å svare på spørsmålet ditt så blir vel det ett klart og direkte nei.

På en annen side er jeg da heller villig til å betale 13500-14000kr for ny vare i stedet for å forskuddsbetale 12000kr på finn.no
Sist endret av FranZe; 8. mars 2021 kl. 01:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Hvordan? At saken blir henlagt, som du selv sier. Det får jeg jo med meg.
Vis hele sitatet...
At du risikerer å bli dømt for hensynsløs framferd eller hva det nå heter for å henge ut et offer.
Sitat av funksjon Vis innlegg
At du risikerer å bli dømt for hensynsløs framferd eller hva det nå heter for å henge ut et offer.
Vis hele sitatet...
Det stemmer sikkert. Tror ikke at jeg forsto deg riktig. Jeg hadde i allefall ikke sett på det som tapte penger, 2k er en ganske stygg sum.
Sjekk om navnet til personen er nevnt på gruppa :Svindlere i Norge.. Offentlig gruppe med mange svindlere som blir lagt ut..