Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 886
Hei. Jeg lurte på om noen her med utdannelse innen astronomi, eller generelt sett har interesse for det kunne hjulpet meg litt.

Akkurat nå har jeg et budsjett på 10.000 som jeg skal bruke på et brukbart teleskop. Men vet ikke helt hva av modeller og hva som gir mye valuta for pengene.

Vil få så god oversikt som mulig over ting som foregår egentlig. Alt fra stjerner, planeter, flyvende objekter osv. osv.

Og finnes det med kamera sånn i tilfelle jeg oppdager noe interessant som jeg vil ha opptak av?

Takk på forhånd.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå er jeg langt i fra en ekspert, men jeg har lest meg litt opp på emnet. Jeg har i hovedsak interessert meg for astrofotografi og har da heller gått for et zoom objektiv (100-400mm) og speilrefleks på en EQ-Mount ( star adventurer.

Jeg tror du heller skal se bort i fra kamerabiten i første omgang, med mindre det er astrofotografi du vil begynne med:
Husk, når en tar bilder av himmellegemer så tar man ikke bare ett bilde, man tar så mange som overhodet mulig og "stacker" med programvare for å få så mange detaljer med som mulig.
Man tar ikke bare bilder av motivet, men bilder med linsecoveret på slik at man har grunnlag for fjerne sensorstøy. Noe av prosessen forklares her.

Som sagt er jeg ingen ekspert, men med budsjettet ditt kunne du gått for f.eks Sky watcher skymax 102 synscan az goto.

Denne har full datastyring og kjøper du en T-Ring til et kamera (de finnes til omtrent alle modeller) så kan du bare koble et kamera på for å ta bilder senere.
Takk for informasjonen! Utifra din beskrivelse høres det å ta bilder noe som kan være fornuftig å vente litt med. Skal sjekke ut de modellene du la ut. Må vel gi det en uke eller to før jeg bestemmer meg.