Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1253
https://www.nrk.no/vestland/elektris...nok-1.15985630

Men hva skjer egentlig med avfallet som blir hentet hos feks Elkjøp, bedrifter og kontor bygninger? Har selv overvåket EE-Avfallet hos min arbeidsplass (kontor byggning) og har i etterkant sett flere av samme ting ute på finn.no

Scroller finn hverdag 1 - 2 ganger i min nærområde fordi jeg er nysgjerrig. Mitt tilfelle er avfallet låst inne fra offentligheten utenom dem få med nøkkel, og dem har penger så selge avfallet på bruktmarked gir ikke mening.

Driver de med ansvaret for retur med svarte marked? Det er mye penger i EE-Avfallet

Kan vi skylde på folk stjele fra ee-avfallet, eller har de med ansvar en overvåkning prosess som er bulletproof?
De sendes til for eksempel til Ragn Sells som da demonterer og gjenvinner de forskjellige delene som kan og fjerner og destruere miljøskadelige komponenter/gasser/olje. Et godt eksempel er PCer som har mange nyttige og verdifulle metaller som kan brukes på nytt. De skrues ifra hverandre og sorteres for å sendes videre til passende mottak for videre behandling.

Det er ikke mye verdifullt å hente, mye ødelagt dritt. Men husker når jeg hadde sommerjobb så fikk vi under bordet ta med oss ting iblant når vi fant noe som funket og det så noenlunde fint ut. Men mest ræl
Sist endret av Jorg; 17. juni 2022 kl. 23:21.
Har hørt om containere som pakkes full med hvitevarer og sendes til markeder i Afrika. Utover det tror jeg det foregår noe gjenvinning av edle metaller
Sitat av Jerna Vis innlegg
Har hørt om containere som pakkes full med hvitevarer og sendes til markeder i Afrika. Utover det tror jeg det foregår noe gjenvinning av edle metaller
Vis hele sitatet...
Noe edel metaller, men jo nyere pcb’ene er jo mindre gull

Radioer fra 70-80 tallet er «gullgruver»
De blir i all hovedsak stjålet og solgt i biler stappet fulle av disse i såkalte "U-land"