Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2353
hei ja vet jeg kan høre med saksbehandler, men får svar om at jeg mest sannsynlig ikke får ufør uansett

men hva skal man gjøre når aap går ut om noen måneder og man ikke er i form til å jobbe mer enn 40 prosent ca? ser jo folk rundt meg få ufør kastet etter seg for angst diagnose men depresjon er tydeligvis ikke bra nok

vet jeg har krav på sosialpenger men kan helt ærlig ikke leve på det når jeg har boliglån osv

noen råd/tips fra folk som har vært i samme situasjon??
BRAND ∞ STRONG
Hvor lenge har du hatt AAP?
Jeg gikk på det i nesten 8 år før jeg fikk innvilget uføre.
Som vindaloo kan du forlenge AAP men etter noen år med borgerlig regjering med FrP "for folk flest" har dette blitt adskillig strengere.
Enig i at mange tilsynelatende har fått ufør kastet etter seg. Mitt inntrykk er mange for en periode med "utbrenthet".
Uansett så må det dokumenteres. Det hjelper fint lite om du mener du "ikke er i form til å jobbe mer enn 40 prosent ca".
Det bør helst dokumenteres fra fastlege og behandler (DPS) samt et arbeidsrettet tiltak (NAV). Da begynner det å likne på en søknad.
Sist endret av Dough; 12. juni 2022 kl. 23:02. Grunn: Leif
Trådstarter
har hatt det i mer enn 3 år, fikk forlengelse pga corona. greit å få mer aap, men er så kjedelig å leve på så lite penger og hele tiden bli tvunget til å jobbe ny jobb etter ny jobb siden de mener jobben er problemet og ikke meg, hver gang.

har et par diagnoser fra en psykolog og lege, men om det er så veldig dokumentert kan vel diskuteres. har jobbet flere jobber opp til 50 prosent stilling de siste 3 årene og dreit meg litt ut pga. det - for nå mener saksbehandler at jeg åpenbart kan jobbe, men det har jo vært veldig krevende for meg å klare det. snakker stått med tauet for å slippe en dag til.

forstår nå det kanskje er litt vanskelig å gi tips når det hele greia egentlig ligger på hva saksbehandler gjør/mener.......faen.....
Når du har en diagnose og samtidig har vært i utprøving av jobb opptil 50prosent over tid så tenker jeg du har ett sterkt grunnlag.

Du kan vurdere gradert ufør? Da er du 50% ufør og 50prosent jobb f.eks
Dette kan justeres senere.

Det handler om regler lover krav og om man oppfyller kravene. Ikke hva saksbehandler synes.

På nav.no står det hva kravene for å oppfylle ufør er.
Sist endret av Jerna; 12. juni 2022 kl. 23:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Iran666 Vis innlegg
har et par diagnoser fra en psykolog og lege, men om det er så veldig dokumentert kan vel diskuteres. har jobbet flere jobber opp til 50 prosent stilling de siste 3 årene og dreit meg litt ut pga. det - for nå mener saksbehandler at jeg åpenbart kan jobbe, men det har jo vært veldig krevende for meg å klare det. snakker stått med tauet for å slippe en dag til.
Vis hele sitatet...
Legg bort tauet!
Ikke bry deg om saksbehandleren din heller. De har ikke noe personlig forhold til deg, for dem er du kun et navn i en bunke papir.
Fokuser på hva du kan få til i samarbeide med fastlege og psykolog.
Da er det enten å forlenge AAP eller gå over på sosialstønad. Nå er det mye strengere krav til å få forlenget AAP så tror ikke det går. Vet det er kjipt, jeg fikk også sosialstønad når sykepenger og AAP gikk ut, men fikk til slutt uføretrygd etter det. Det er NAV som bestemmer hvor mange arbeidsutprøvinger man skal på.

Hvis man får sosialstønad så blir boliglån eller husleie dekket + strøm, også får man et livsopphold oppå der igjen.
Sist endret av something; 12. juni 2022 kl. 23:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av something Vis innlegg
Da er det enten å forlenge AAP eller gå over på sosialstønad. Nå er det mye strengere krav til å få forlenget AAP så tror ikke det går. Vet det er kjipt, jeg fikk også sosialstønad når sykepenger og AAP gikk ut, men fikk til slutt uføretrygd etter det. Det er NAV som bestemmer hvor mange arbeidsutprøvinger man skal på.

Hvis man får sosialstønad så blir boliglån eller husleie dekket + strøm, også får man et livsopphold oppå der igjen.
Vis hele sitatet...
Sosial stønad = Livsopphold. (i 2022 er denne på kr 6 550 for enslige i følge veiledende satser)
Man får ikke dobbelt opp.
Sist endret av JatterMed; 13. juni 2022 kl. 00:37.
Sitat av something Vis innlegg
Hvis man får sosialstønad så blir boliglån eller husleie dekket + strøm, også får man et livsopphold oppå der igjen.
Vis hele sitatet...
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Sosial stønad = Livsopphold. (i 2022 er denne på kr 6 550 for enslige i følge veiledende satser)
Man får ikke dobbelt opp.
Vis hele sitatet...
Ehm, ja, jo, nei? Sosialstønad fordeles i livsopphold og boutgifter. Du får begge deler men ikke dobbelt opp nei.
Tilpasset sykemelding, så jobber du disse 40% du snakker om.
Norge i et jævla nøtteskall ass herregud
Enkelte blir ufør altfor lett. Vi er for få arbeidsaktive her til lands. For få som bidrar. regnestykket blir ikke pent.
NAV ønsker jo at du jobber 100% for da slipper de å bruke penger på deg. Så bare press på. Begynn med fastlegen din for å dokumentere hvor mye du kan/ikke kan jobbe. Har du en god lege, burde dette være grei skuring.

Jeg gikk jo selv 6 år på AAP før NAV ikke greide å dra det lenger og måtte gi meg uføretrygd.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Enkelte blir ufør altfor lett.
Vis hele sitatet...
Enkelte?
Hvem er de og hvor lett har de det mener du?
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Enkelte blir ufør altfor lett. Vi er for få arbeidsaktive her til lands. For få som bidrar. regnestykket blir ikke pent.
Vis hele sitatet...
Hvis det er noe med deg som gjør at du stikker deg utenfor normalen med f.eks. funksjonshemning i forskjellige grader så har man automatisk mye vanskeligere forutsetninger for å få jobb og klare å stå i jobb.

Samfunnet vi lever i er ikke veldig fleksibelt for slike folk.

Å få ufør er en lang prosess over flere år vanligvis der man må gjennom mange forskjellige utprøvinger og vurderinger.

Får man innvilget ufør her så har man en grunn til det.
Det har sikkert vært saksbehandlere som har vært for snille. Og nå skal dem ta igjen, så det er blitt nesten for strengt.

Hvis for mange blir ufør, bør en kanskje se på arbeidsmarkedet og hvor hardt arbeidspresset i bedriftene er.

Uansett vil det alltid være en balansegang, slik at alle føler det er rettferdig. Hvis mulig.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det har sikkert vært saksbehandlere som har vært for snille. Og nå skal dem ta igjen, så det er blitt nesten for strengt.

Hvis for mange blir ufør, bør en kanskje se på arbeidsmarkedet og hvor hardt arbeidspresset i bedriftene er.

Uansett vil det alltid være en balansegang, slik at alle føler det er rettferdig. Hvis mulig.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke bare saksbehandlere, de har et lovverk de følger gitt av våre folkevalgte. Alt av trygd er blitt strengere og vanskeligere etter at FrP «For friske folk flest» fikk sitte i en borgerlig regjering.

De har innført aktivitetsplikt, forsåvidt bra.
Vanskeligere å forlenge AAP
Krav til Ufør.

For å nevne noe.
Sitat av Iran666 Vis innlegg
hei ja vet jeg kan høre med saksbehandler, men får svar om at jeg mest sannsynlig ikke får ufør uansett

men hva skal man gjøre når aap går ut om noen måneder og man ikke er i form til å jobbe mer enn 40 prosent ca? ser jo folk rundt meg få ufør kastet etter seg for angst diagnose men depresjon er tydeligvis ikke bra nok

vet jeg har krav på sosialpenger men kan helt ærlig ikke leve på det når jeg har boliglån osv

noen råd/tips fra folk som har vært i samme situasjon??
Vis hele sitatet...
man må ha ptsd eller en personlighets forstyrrelses diagnose eller asbergers syndrom de er mer alvorlig og kan ikke medisineres bort eller behandles og er langvarig/livsvarig
Sist endret av dekommeri2033; 13. juni 2022 kl. 12:10.
Ingen som får ufør kastet etter seg og hvertfall ikke av en ordinær angstdiagnose som du mener. Angst og depresjon regnes som forbigående lidelser som inntil 1 av 3 nordmenn sliter med i løpet av livet.

Å ha en rutine og livsmestring som fås gjennom å ha en jobb er et viktig mål for deprimerte og fungerer behandlende for depresjon.

Aap'en får du forlenget, null stress. Det er ikke ufør og fattig resten av livet du vil bli!