Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1283
Halla!

Jeg har slavisk spist Zyrtec hver dag i omtrent 2 måneder nå i håp om at det skal bli en mer overkommelig sommer enn før, men merker nå at allergien allikevel kicker inn til tider (dog mye mildere enn det har gjort dersom jeg bare tar en Zyrtec av og til).

Hva gjør du for å komme deg igjennom sommeren uten å holdes tilbake av pollen?
Har ikke pollen allergi heldigvis! Men har en kompis som blir alvorlig syk av pollen, han får sprøyte medisin hos legen hver vår / sommer, han overlever fint gjennom pollen.

Kanskje du bør vurdere allergivaksinering mot pollen?
Jeg setter selv kenacort 1-3x per sesong. Har så godt som ingen symptomer da. Uten er jeg nærmest død.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Har ikke pollen allergi heldigvis! Men har en kompis som blir alvorlig syk av pollen, han får sprøyte medisin hos legen hver vår / sommer, han overlever fint gjennom pollen.

Kanskje du bør vurdere allergivaksinering mot pollen?
Vis hele sitatet...
Er ikke du skeptisk til vaksiner?

OT: Har du vurdert andre medisiner? Aerius er et alternativ. Sammen med en nesespray. Ellers er immunterapi som fågel er inne på et alternativ. 9/10 opplever bedre effekt etter endt behandling, men den er dryg. 3 år med shots annenhver måned. Og vanskelig å bli vurdert for det dersom du ikke er ung og veldig plaget.
Jeg bytta fra Zyrtec til Aerius. Allergien min har blitt mye bedre etter det, så kan være verdt å teste ut.
Uten kortisonsprøyten (kenacort) så er Dymista definitivt den beste nesesprayen både meg og min far har prøvd. Denne erstatter i teorien tabletter helt, men kan selvfølgelig brukes sammen med tabletter om nødvendig.
Sitat av reklame Vis innlegg
Er ikke du skeptisk til vaksiner?

OT: Har du vurdert andre medisiner? Aerius er et alternativ. Sammen med en nesespray. Ellers er immunterapi som fågel er inne på et alternativ. 9/10 opplever bedre effekt etter endt behandling, men den er dryg. 3 år med shots annenhver måned. Og vanskelig å bli vurdert for det dersom du ikke er ung og veldig plaget.
Vis hele sitatet...
Nei, er skeptisk mot vaksiner som er unødvedig for meg feks covid vaksinen. Pollen er en realt problem som faktisk er plagsomt/ille. Hadde selv tatt den vaksinen om jeg var plaget med pollen. På lik linje som covid vaksine, hadde covid faktisk vært farlig for meg så hadde jeg tatt tatt sjansen at vaksinen er mindre farlig.

Risk kalkulering heter det.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Nei, er skeptisk mot vaksiner som er unødvedig for meg feks covid vaksinen. Pollen er en realt problem som faktisk er plagsomt/ille. Hadde selv tatt den vaksinen om jeg var plaget med pollen. På lik linje som covid vaksine, hadde covid faktisk vært farlig for meg så hadde jeg tatt tatt sjansen at vaksinen er mindre farlig.

Risk kalkulering heter det.
Vis hele sitatet...
Da har jeg misforstått. Jeg trodde du var skeptisk til vaksine pågrunn av farmaindustrien.

Så er det en forskjell på pollenvaksine og covidvaksine. Den første tar man utelukket pågrunn av egne plager. Den andre for å skjerme andre for smitte.

Skal ikke dra den lenger i denne tråden.
Spiste Zyrtec hver vår/sommer hele livet. For noen år siden gikk jeg tilfeldigvis tom for piller på ferie, og gadd ikke skaffe flere før jeg var tilbake. Hjemme kjente jeg ikke på noen symptomer, så jeg droppa å skaffe flere piller.

Så, jeg slutta helt med antihistaminer. Og i alle år siden jeg slutta har allergien vært maks 10~20% så ille av hva den var da jeg spiste Zyrtec.

Litt av en tilfeldighet om jeg "vokste av meg" allergien akkurat den eneste uka i juli i hele livet jeg ikke spiste Zyrtec. Var en ganske brå endring, skjedde på kun noen uker etter jeg slutta. Så mitt tips er å la histaminsystemet i kroppen gjøre jobben sin i fred.


Blir jeg litt ekstra snufsete nå, heller jeg sterilt saltvann (spør på apotek) i nese og øyne, og svelger, det gjør underverker.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Anbefaler Telfast.
Den funker fjell for meg. Til og med når jeg omgås daglig med pelsdyr.

Best å ta den om morgenen på tom mage. Forutsetter at man tar den daglig og fungerer bedre over en periode. Gjerne to om dagen ved behov.

Kan kjøpes veldig dyrt reseptfritt på apoteket, eller veldig billig om du får det på resept fra legen.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av reklame Vis innlegg
Er ikke du skeptisk til vaksiner?

OT: Har du vurdert andre medisiner? Aerius er et alternativ. Sammen med en nesespray. Ellers er immunterapi som fågel er inne på et alternativ. 9/10 opplever bedre effekt etter endt behandling, men den er dryg. 3 år med shots annenhver måned. Og vanskelig å bli vurdert for det dersom du ikke er ung og veldig plaget.
Vis hele sitatet...
Det er ofte i smeltetablettform nå. Én under tunga hver dag. Litt enklere å administrere selv. (Men du får dem bare hvis du ikke viser noen tegn på anafylaktisk sjokk selvfølgelig.)

Har gått på det i et halvt år nå. Det er dyrt, men veldig verdt det hvis det virker.
Av piller anbefaler jeg Cetirizin på kvelden og Aerius på morgenen (pga. ulik virkningstid), etter råd fra spesialist.

Å ta kortisonsprøyter hver sesong er dessverre ikke spesielt gunstig for helsa, selv om det er behagelig. Man kan få kortisonpiller for de verste periodene, men jeg gjetter det heller ikke er direkte sunt. Styrer i hvertfall unna selv og satser på vaksinen.
Får også vaksinen i sprøyterom, da trenger man ikke ta tab hver dag i 3 år men sprøyte ca 1 gang i uka i ca 3 uker så er det færre og færre pr mnd, men fremdeles 3 års periode
Jeg husker ikke navnet atm men var til legen å fikk noen øyedråper som var mot pollen de har den på apotek den funka mye bedre enn tabletter