Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 7605
Anonym bruker
"Stø Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøver og lære meg og like øl, men ingen fan, vanlig Isbjørn og slik.

Dere i samme båt, hvilke øl-alternativer kan funke? Tenker da på Mango IPA, Frydenlund IPA og slike. Noen av disse som ikke er så gale? Cider osv er uaktuelt.
Mango IPA smaker dritt.


Måten jeg begynte å like øl, var å drikke øl når jeg var sterkt beruset (så beruset at spriten smaker vann) siden da har jeg bare likt øl lol.
Er du fylt 20 så drikk sprit istedenfor. Det smaker bedre. Tok meg flere år å venne meg til øl.
Anonym bruker
"Ekstravagant Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heineken er minst besk i smaken syns jeg, sommerøl med en sprut lime i glass er godt. Ølsmal generelt er en vanesak og det tok flere år med øldrikking før jeg ikke hata smaken lenger, heldigvis glemmer man smaken etter man har fått i seg to øl hehe

Eller fins det masse digge drinker og cider.
Mye humle i IPA...
mais øl er lett å drikke, - f.eks San Miguel, Sol eller Corona.
Funker også for folk som er allergiske mot gluten...
Sist endret av Montezuma; 20. april 2022 kl. 23:26.
Jeg var i samme situasjon selv, det som hjalp for meg var mais øl, dvs Corona, Sol ol. og amerikansk vannøl typ bud light. Alt med light i seg som fortsatt har 4.5. Syntes alt med ipa i navnet smaker altfor mye, liker lettdrikkelig og leskende øl

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jeg var i samme situasjon selv, det som hjalp for meg var mais øl, dvs Corona, Sol ol. og amerikansk vannøl typ bud light. Alt med light i seg som fortsatt har 4.5. Syntes alt med ipa i navnet smaker altfor mye, liker lettdrikkelig og leskende øl
Vis hele sitatet...
Eller så blander du litt speite i isbjørnen din!
Sist endret av Majao Gibensis; 20. april 2022 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøver og lære meg og like øl, men ingen fan, vanlig Isbjørn og slik.

Dere i samme båt, hvilke øl-alternativer kan funke? Tenker da på Mango IPA, Frydenlund IPA og slike. Noen av disse som ikke er så gale? Cider osv er uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Har sett at det ofte er humlesmaken folk reagerer kraftig på om de ikke drikker øl. IPA blir da stang ut, fordi den er stinn av humle.

Kanskje teste ut lys pilsner varianter der det er brukt lite humle? Eller teste ut forskjellige Ale's? Isbjørn er det produsert av mack? Tror de er kjent for at de benytter endel mer malt enn andre.

Finner du ikke noe du liker drikker du bare andre ting.
Anonym bruker
"Stø Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Mye humle i IPA...
mais øl er lett å drikke, - f.eks San Miguel, Sol eller Corona.
Funker også for folk som er allergiske mot gluten...
Vis hele sitatet...
Men smaker IPA så grusomt altså? Det er jo mangosmak der?
Anonym bruker
"Stø Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jeg var i samme situasjon selv, det som hjalp for meg var mais øl, dvs Corona, Sol ol. og amerikansk vannøl typ bud light. Alt med light i seg som fortsatt har 4.5. Syntes alt med ipa i navnet smaker altfor mye, liker lettdrikkelig og leskende øl



Eller så blander du litt speite i isbjørnen din!
Vis hele sitatet...
Corona er veldig digg. Men er bare 0.333 bokser ass, skulle hatt de i 0.5.
Anonym bruker
"Stø Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Har sett at det ofte er humlesmaken folk reagerer kraftig på om de ikke drikker øl. IPA blir da stang ut, fordi den er stinn av humle.

Kanskje teste ut lys pilsner varianter der det er brukt lite humle? Eller teste ut forskjellige Ale's? Isbjørn er det produsert av mack? Tror de er kjent for at de benytter endel mer malt enn andre.

Finner du ikke noe du liker drikker du bare andre ting.
Vis hele sitatet...
Hmm aha skjønner, så humle har mye og si? Jeg tenkte at Mango IPA kunne være noe da den inneholder mango-smak, og ikke den ekle ølsmaken jeg ikke klarer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men smaker IPA så grusomt altså? Det er jo mangosmak der?
Vis hele sitatet...
Smaker ikke grusomt, men smaker kanskje litt mye for en som ikke liker øl?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hmm aha skjønner, så humle har mye og si? Jeg tenkte at Mango IPA kunne være noe da den inneholder mango-smak, og ikke den ekle ølsmaken jeg ikke klarer.
Vis hele sitatet...
Synes ikke det er mye mangosmak i den, men mye humlesmak i alle IPA :-)
Sist endret av Montezuma; 20. april 2022 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stø Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Smaker ikke grusomt, men smaker kanskje litt mye for en som ikke liker øl?



Synes ikke det er mye mangosmak i den, men mye humlesmak i alle IPA :-)
Vis hele sitatet...
Ahaa

Så bascially alle de Frydenlund Juicy, Mango IPA, Tuborg light(med smak), er øl, med ekstrem liten dose tilsatt smak?
Hvis du ikke liker øl så er kanskje ikke IPA veien å gå. Det er forsåvidt utrolig mye gode IPA’er der ute men har blitt stilt dette spørsmålet tidligere og sier alltid det samme. Haandbryggeriet Humlesus den er mild og god og en god innfartsåre.

At man må lære seg å like øl det stemmer nok, men skal du gjøre det med butikkøl så må det i det minste smake godt.

Selv må jeg innrømme Mango IPA’en til Hansa er grei relativt god. Men fremdeles litt på IPA siden
Anonym bruker
"Stø Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvis du ikke liker øl så er kanskje ikke IPA veien å gå. Det er forsåvidt utrolig mye gode IPA’er der ute men har blitt stilt dette spørsmålet tidligere og sier alltid det samme. Haandbryggeriet Humlesus den er mild og god og en god innfartsåre.

At man må lære seg å like øl det stemmer nok, men skal du gjøre det med butikkøl så må det i det minste smake godt.

Selv må jeg innrømme Mango IPA’en til Hansa er grei relativt god. Men fremdeles litt på IPA siden
Vis hele sitatet...
Men det har mye og si at det er IPA? Siden det er mye humle? Og humle smaker hestemøkk?
Carlsberg, tuborg er ganske nøytrale. Synes 98% av alle disse nye mikrobryggeriene er helt ræv. Varm sommerdag med masseprodusert lyst øl = helt topp. En guiness I ny og ne er heller ikke feil. Mango IPA er en av de dårligste jeg har smakt, men er jo veldig populær så muligens meg det er noe gale med.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Har prøvd en hel del sorter øl, helt fra 16-17 års alderen, og personlig synest jeg at mine preferanser på hva som er "godt" øl, har endret seg fram og tilbake med alderen. Grønn Tuborg og Heineken har vært vanlig for meg å drikke på fest hele veien, men idag er det Isbjørn Lite fra Mack som er mitt 'go-to' valg. En stund var det Hansa Fatøl som gjaldt, og noen år etter var det Kronenbourg 1664 Blanc. Felles for de, utenom fatølet, er at det er lyse pilsnere.

Mørkere typer har aldri helt vært min greie, og dette horrible mango/frukt øl pisset som har vært i vinden en stund nå... Vel, vær sin smak, men det finnes da grenser!

Og forresten, lite som slår en god gin, Bombay Sapphire f.eks... Holy smokes, i begynnelsen var det som å tygge i seg en neve barnåler fra grantrær, men gin, er nå etter min skala, på topp hva gjelder drikkeglede!

Tror du bare må prøve mye forskjellig, men øl er heller ikke noe alle liker, samme med gin. Mener å ha hørt en eller annen plass at ett menneske i snitt må smake noe 15(?) ganger, før en begynner å like smaken på det! Lykke til!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hmm aha skjønner, så humle har mye og si? Jeg tenkte at Mango IPA kunne være noe da den inneholder mango-smak, og ikke den ekle ølsmaken jeg ikke klarer.
Vis hele sitatet...

Ja humle har mye og si fordi humle er et bitterstoff, og har en bitter smak. Det er jo hauger av forskjellige typer humle, og da og forskjellig smak. Felles for de er jo at de bringer bitter smak, liker du ikke bittert hjelper det neppe at det og smaker mango, fordi det gjerne er bittersmaken du vil reagere på.

Og IPA er av typen med aller mest humle, liker du humle er IPA fantastisk. Ellers ikke.
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Mango IPA er en av de dårligste jeg har smakt, men er jo veldig populær så muligens meg det er noe gale med.
Vis hele sitatet...
Min teori er at det er fargen på boksen som gjør at folk kjøper den, og et håp om at det skal smake rusbrus...
Sist endret av Montezuma; 21. april 2022 kl. 04:03.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Min teori er at det er fargen på boksen som gjør at folk kjøper den, og et håp om at det skal smake rusbrus...
Vis hele sitatet...
Og etter å ha tvunget ned en boks med dette vemmelige mango brygget, ha helt glemt den grusomme smaken og hive innpå resten av de 5 boksene ? Dedikerte håpere da isåfall! Må jo nærmest være "psykadelisk påvirket av fargen" da

Fikk en iskald boks av en tidligere kompis rundt tiden det kom på markedet, og det sitter såpass hardt i fortsatt at det er problematisk å se vemmelighetene stablet foran det skikkelige brygget på butikken!

Ble mye syting av ingenting, men skal heller drikke skjemt, uferdig sats som fortsatt "går", enn å la mangobrygget entre min munn igjen!
På butikker med litt utvalg finner du Warsteiner, tysk lyst øl. Et av de mest lett-drikkende på markedet.
Liker heller ikke vanlig øl på boks - men Bayer og hveteøl - weiss/blanc går an. - Men, hvis man bestiller en fatøl fra tapp på en utepub en varm sommerdag så kan det være fullstendig hallelujahdigg.
Her var det mye svada på gang. For det første, så er de færreste IPA på daglivaren en faktisk IPA, en IPA har minimum 40 IBU(International Bitterness Unit). En mango IPA fra hansa har kanskje 25 IBU.

Hvor mye bitterhet et øl har kommer ann på mengden, men også når i prosessen humlen tilsettes. Humle som tilsettes etter vørteren har blitt kjølt ned til 75 grader eller mindre vil omtrent ikke gi bitterhet. Humle gir bitterhet, aroma og smak, men du kan fint tørrhumle med 16g/l og allikevel få et øl som ikke er bittert.

Liker man øl så er nok ikke mango IPA veien å gå, men gjør man ikke så er det absolutt verdt å prøve, for den er langt fra bitter og du får litt malt og humle, men som overdøves av en eller annen mango essens.

Og skal man ha en mack med mye malt, ja da tror jeg man må på polet.

Det eneste jeg egentlig vil si meg enig i er at sol, corona, bud light osv er gode kandidater, lav bitterhet, lite malt og generelt lite av det meste
Sist endret av Kloakk; 21. april 2022 kl. 09:10.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Det kan være vanskelig å smake forskjell på "vanlig" øl, hvis du ikke har noen års erfaring - og når du ikke smaker forskjell blir det vanskelig å like øl.
Jeg mener smaken kommer med alderen. Akkurat som barn som ikke liker forskjellig mat.
Kaffe tok også noen år å venne seg til - samme med øl. Tror det tok meg rundt 5 år før jeg faktisk nøt smaken av øl.

Jeg ville anbefalt å prøve øl med smak. Har kommet masse varianter de siste årene. Men:

Krounenbourg 1664 Blanc er en fin klassiker med fruktig aprikos-smak som har vært lenge på markedet.
Det sies at denne ølen er inngangsporten til mer spesielle øl-typer. Kanskje verdt et forsøk

https://meny.no/varer/drikke/ol/ol/k...-4600682765332

Mango IPA liker jeg selv, mulig Isbjørn Mango også kan falle i smak. Den er glutenfri og light, noe som gjør den mer leskende som en brus.
Sist endret av Chromatics; 21. april 2022 kl. 11:35.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Personlig hater jeg øl har prøvd i flere år å drikke det men klarer ikke smaken eller lukten. Men har funnet en som går ned. Norlands gull på glass flaske med skrukork fra swe.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Her var det mye svada på gang. For det første, så er de færreste IPA på daglivaren en faktisk IPA, en IPA har minimum 40 IBU(International Bitterness Unit). En mango IPA fra hansa har kanskje 25 IBU.

Hvor mye bitterhet et øl har kommer ann på mengden, men også når i prosessen humlen tilsettes. Humle som tilsettes etter vørteren har blitt kjølt ned til 75 grader eller mindre vil omtrent ikke gi bitterhet. Humle gir bitterhet, aroma og smak, men du kan fint tørrhumle med 16g/l og allikevel få et øl som ikke er bittert.

Liker man øl så er nok ikke mango IPA veien å gå, men gjør man ikke så er det absolutt verdt å prøve, for den er langt fra bitter og du får litt malt og humle, men som overdøves av en eller annen mango essens.

Og skal man ha en mack med mye malt, ja da tror jeg man må på polet.

Det eneste jeg egentlig vil si meg enig i er at sol, corona, bud light osv er gode kandidater, lav bitterhet, lite malt og generelt lite av det meste
Vis hele sitatet...


Det du sier her stemmer, men da må det også nevnes at butikk øl og spesielt pilsnere med sine 4.7 % er undergjæret og bør ligge på 5-7%

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men det har mye og si at det er IPA? Siden det er mye humle? Og humle smaker hestemøkk?
Vis hele sitatet...
IPA har en smaksprofil som kan være litt skarp. Det er mye smak ofte, som Kloakk er inne på med butikkøl så støtter jeg det fult ut og du bør handle på polet. Men så vil du lære å like øl så man trenger ikke 0.5 for 100 lappen

Igjen prøv humlesus fin inngangsbillett
Sist endret av 420master; 21. april 2022 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 420master Vis innlegg
Det du sier her stemmer, men da må det også nevnes at butikk øl og spesielt pilsnere med sine 4.7 % er undergjæret og bør ligge på 5-7%
Vis hele sitatet...
De fleste lyse pilsnere er undergjæret ja, men hvorfor undergjæret øl bør ligge på 5-7% kan jeg ikke forstå. Jeg syns lyse lagerøl ikke bør overstige 6%,da kan jeg smake alkoholen og det er ikke særlig leskende i min gane.

Akkurat nå har jeg en japansk ris-lager på 5,5%, en mythos klone på 5,1% og en meksikansk lager på 5,5%. Alle på 19 liters Cornelius fat. Ypperlige til å nytes i solveggen.

Så er det jo mørke øl, oftest overgjæret, der kan jeg gå et godt stykke opp i % før jeg legger merke til alkoholen, men det er vel mest fordi det røsta maltet har enormt med smak som maskere alkoholen.

Til slutt er det jo IPA, NEIPA og Pale Ale, som også oftest er overgjæret og har mye humle og derfor også kan ha høyere % uten at man legger særlig merke til det.

Skal jeg drikke lagerøl som jeg ikke brygger selv så er det Hansas fatøl(som egentlig er en Vienna), Beck som er et helt okey "billigøl" og til slutt kremen av lyse lagere Lederer, som man finner på polet.

Og la oss ikke glemme belgiske, da er jo både saison og kanskje spesielt wit gode kandidater for øl med lav bitterhet
drikk hard seltzer.

Det er et alternativ til å drikke øl.
folk tror jeg kødder når jeg sier Tsingtao er den beste ølen i verden fordi den er kinesisk. Men det er sant! Tsingtao all the way!
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Drikk Tuborg i sola til du lærer å liker det. Øl med fruktsmak osv er for viderekommende og gjør det ikke no lettere å lære seg å like øl imo. Hvis du ikke klarer å like det lyse pisswasseret som ølhunder drikker hele sommeren så kommer du ikke til å like de fancy mørke og fruktige ølene noe mer tror jeg.
Jeg tror mangosmak på.ditt og datt er en konspirasjon, det er jo nesten et skadedyr mange steder
Sist endret av Bothrops; 21. april 2022 kl. 15:05.
Drit i ølen en stund, det er bedre å starte med den når du er eldre og smaksløkene dårligere. Da er det mye lettere å venne seg til det.

Jeg drakk stort sett bare ren vodka med isbiter når jeg var yngre.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
De fleste lyse pilsnere er undergjæret ja, men hvorfor undergjæret øl bør ligge på 5-7% kan jeg ikke forstå. Jeg syns lyse lagerøl ikke bør overstige 6%,da kan jeg smake alkoholen og det er ikke særlig leskende i min gane.

Akkurat nå har jeg en japansk ris-lager på 5,5%, en mythos klone på 5,1% og en meksikansk lager på 5,5%. Alle på 19 liters Cornelius fat. Ypperlige til å nytes i solveggen.

Så er det jo mørke øl, oftest overgjæret, der kan jeg gå et godt stykke opp i % før jeg legger merke til alkoholen, men det er vel mest fordi det røsta maltet har enormt med smak som maskere alkoholen.

Til slutt er det jo IPA, NEIPA og Pale Ale, som også oftest er overgjæret og har mye humle og derfor også kan ha høyere % uten at man legger særlig merke til det.

Skal jeg drikke lagerøl som jeg ikke brygger selv så er det Hansas fatøl(som egentlig er en Vienna), Beck som er et helt okey "billigøl" og til slutt kremen av lyse lagere Lederer, som man finner på polet.

Og la oss ikke glemme belgiske, da er jo både saison og kanskje spesielt wit gode kandidater for øl med lav bitterhet
Vis hele sitatet...


Tror jeg har forklart meg dårlig, de som er på butikk med 4.7 prosent er undergjæret mens en pilsner bør ligge på mellom 5 og 7 % ikke at undergjæret øl bør ligge på 5-7%

Er veldig glad i hjemmebrygget øl/skikkelig håndverksøl

Men hvis TS vil «lære seg å like øl» så klarer jeg liksom ikke å anbefale en halvliter til over 100 lappen heller.

Belgisk øl er nam!
Pilsner fra CB er noe av det bedre de har i butikken...
Hakket lettere å peise enn Tuborg og Carlsberg...
Da jeg var ung pleide vi å si "Drikk CB - Piss Ringnes."
Har du prøvd noe ala dette?
https://hansaborg.no/produkter/vare-...-hard-seltzer/

Det er kullsyrevann med alkohol. Sunes ikke det var så ravgæli.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøp Bare ØL eller Tuborg.
Evnt. Blanc 1664 om du ikke liker den klassiske pils smaken
Sitat av 420master Vis innlegg
Tror jeg har forklart meg dårlig, de som er på butikk med 4.7 prosent er undergjæret mens en pilsner bør ligge på mellom 5 og 7 % ikke at undergjæret øl bør ligge på 5-7%

Er veldig glad i hjemmebrygget øl/skikkelig håndverksøl

Men hvis TS vil «lære seg å like øl» så klarer jeg liksom ikke å anbefale en halvliter til over 100 lappen heller.

Belgisk øl er nam!
Vis hele sitatet...
Aha, ja da er vi nesten enig, 4,7% blir i tynneste laget, selv for en pils. Jeg foretrekker som sagt mellom 5 til 5,5% og kan strekke meg til 6% om jeg får en høyere enn antatt meskeeffektivitet.

Og at belgisk er nomnom er vi helt enige i
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hmm aha skjønner, så humle har mye og si? Jeg tenkte at Mango IPA kunne være noe da den inneholder mango-smak, og ikke den ekle ølsmaken jeg ikke klarer.
Vis hele sitatet...
Mango IPA smaker ikke øl som øl flest smaker. Hvis du ikke liker øl så er nok det en start. Humlen danner hele grunnlaget for smaken sett vekk i fra kornet. IPA har fra gammelt av mye humle da det holdt seg lenger på båtturer før i tiden. Mango IPA skal det dog sies at ikke er tungt basert på humle slik som andre IPA typer er.
Corona eller Miller. Går ned som vann iskaldt.
Besøk Vinmonopolet og be om hjelp til å finne noen gode lagere istedet for å kjøpe sølevanndritet de selger i norske dagligvarebutikker.
Sist endret av Zahremar; 22. april 2022 kl. 10:15.
Jeg tror ingen synes øl er noen delikatesse første gangene man drikker det. Men det er bare bittert, og går ned. Drikker du konsekvent kun øl, så
Vil du få gode kvelder og assosiere Ølen med noe bra og vipps så er denne bitre drikken noe du har lyst på så fort sola steker.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Crabbies ginger beer
Hard seltzer er et godt alternativ til øl
Synes "Grans Bare Øl" smaker best og er lettest å drikke. Dessuten er det den billigste ølla.
Mange gode råd her, og mange gode øl, selv liker jeg best fatøl som fylledrikk Aass eller Frydenlund, til en som lærer seg å drikke øl, så ville jeg valgt Aass sin da den er lysere.

Selv lærte jeg og drikke øl under ølkrigen i 2004 tror jeg da tuborg en kosta 7,50 +pant, fyll under 100lappen. Det var tider det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøver og lære meg og like øl, men ingen fan, vanlig Isbjørn og slik.

Dere i samme båt, hvilke øl-alternativer kan funke? Tenker da på Mango IPA, Frydenlund IPA og slike. Noen av disse som ikke er så gale? Cider osv er uaktuelt.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke aktuelt da du ikke vil ha Cider, men jeg foretrekker «radler» og «ginger beer» som et alternativ til vanlig øl.

Særlig om sommeren er dette godt og friskt. Dersom de ikke selger radler så bestiller jeg bare 7-up og vanlig øl, og blander selv. Da kan du også bestemme blandingsforholdet. Jeg synes det blir en frisk og god sommerlig smak, som er mye bedre enn den stusselige pilsen.

https://www.craftbeering.com/radler-...ling-lemonade/

https://meny.no/varer/drikke/ol/inge...-5010134008426
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøver og lære meg og like øl..
Vis hele sitatet...
Får litt fjortis vibber av dette.
Kan ikke huske att jeg trengte noen tilvenning til å like øl når vi begynte å drikke, men husker at det var en del som sleit med smaken.
Løsningen deres var som regel hvitvin eller kjipe drinker bestående av vodka og appelsinjuice.

Har, på mine eldre dager, blitt glad hvitvin selv. Gjerne alt for kald.
Har jeg en kartong i kjøleskapet er det vanskelig å stoppe og plutselig har jeg kveila i meg 3l. Det er nesten alltid litt for mye.
Veien fra fjortis til alkoholiker kan være relativt kort...
Anonym bruker
"Moden Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lager og fatøl er bra valg om vanlig pilsner er for bittert.

Er godt knep er å kjøpe litt forskjellig og ta pilsen til slutt, men drikk med måte og i moderasjon. Nyt ølen og kjenn på de forskjellige smakene.

Jeg må si at Ringnes tropisk er kjempegod og friskere enn Tuborg lys mango passion, ikke så skarp smak som tuborg sin og mer avrundet. Ellers er de ganske like, begge er å anbefale men du må tåle at noen sier at du ikke drikker ordentlig øl.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lager og fatøl er bra valg om vanlig pilsner er for bittert.

Er godt knep er å kjøpe litt forskjellig og ta pilsen til slutt, men drikk med måte og i moderasjon. Nyt ølen og kjenn på de forskjellige smakene.
Vis hele sitatet...
Norsk industripils er lagerøl, pils er ikke en type øl i seg selv. Fatøl kan være alt fra lys lager til Vienna lager og begge typene kan variere i bitterhet fra produsent til produsent

Enig i resten
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Norsk industripils er lagerøl, pils er ikke en type øl i seg selv. Fatøl kan være alt fra lys lager til Vienna lager og begge typene kan variere i bitterhet fra produsent til produsent

Enig i resten
Vis hele sitatet...
Kjekt å slippe å bære på den missfortåelsen, takker .

Koser meg med en San Miguel og den er herlig. God helg alle sammen
Min erfaring er at de som ikke takler øl, heller ikke liker de ipa'ene med fruktsmak, de er jo ganske bittre i smaken, selv om frukten maskerer det en del.

Mitt gulltips er å gå for noe skikkelig lyst øl, de er gjerne ikke så bittre. Frydenlynd har en "belgisk hveteøl" som er veldig lys og rund i smaken. Drikker du en iskald sånn en i sola etter litt fysisk arbeid, DA vil du begynne å like øl.