Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 601
Jeg har noen spørsmål om Concerta (mentylfenditat.) Vet ikke om det er relevant, men har mistenkt at jeg har ADHD. Men jeg har brukt det før med "god effekt."

Er det lett å bli avhengig av disse? Jeg begynner å bruke de som study-dop nå og har planlagt å bruke 10-15 36mg i løpet av mindre en måned. Vil toleransen fort bli høy ut i fra dette?

Noe annet jeg burde vite?
Anonym bruker
"Avhengig Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
stimulanter i de dosene som skrives ut for ADHD pasienter er ikke særlig avhengighetsskapende - tror man nesten kan sammenligne det som å gå av på kaffe. Litt ubehag i begynnelsen men man kommer seg fort over det - den psykiske avhengighet derimot blir noe annet. Men dette vil nok varriere fra person til person. Den tiden jeg gikk på Ritalin brukte jeg det ikke i helgene og det ga meg ikke noe ubehag og være av i noen dager.

Tror ikke du vil oppleve noe særlig toleranse på en måned. Men du vil nok bli mye mer vandt til effekten etterhvert.
StoreFe's Avatar
Trådstarter
30 9
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
stimulanter i de dosene som skrives ut for ADHD pasienter er ikke særlig avhengighetsskapende - tror man nesten kan sammenligne det som å gå av på kaffe. Litt ubehag i begynnelsen men man kommer seg fort over det - den psykiske avhengighet derimot blir noe annet. Men dette vil nok varriere fra person til person. Den tiden jeg gikk på Ritalin brukte jeg det ikke i helgene og det ga meg ikke noe ubehag og være av i noen dager.

Tror ikke du vil oppleve noe særlig toleranse på en måned. Men du vil nok bli mye mer vandt til effekten etterhvert.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Var litt bekymret for å være vraket rundt juletiden, men slik jeg skjønte deg skal det nok bli jul i år og
Anonym bruker
"Utstø Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av StoreFe Vis innlegg
Jeg har noen spørsmål om Concerta (mentylfenditat.) Vet ikke om det er relevant, men har mistenkt at jeg har ADHD. Men jeg har brukt det før med "god effekt."

Er det lett å bli avhengig av disse? Jeg begynner å bruke de som study-dop nå og har planlagt å bruke 10-15 36mg i løpet av mindre en måned. Vil toleransen fort bli høy ut i fra dette?

Noe annet jeg burde vite?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvordan du har tenkt å bruke dem, du oppgir selv at du har tenkt å bruke 10-15 tabletter i løpet av en måned. Så jeg regner med at du tar de her hver for seg (1x36mg).

Siden jeg selv har ADHD blir det vanskelig å påstå at jeg ikke er avhengig av medisinene mine, men det er mest fordi at jeg trenger dem. En kan vel teoretisk sett bli fysisk avhengig av dem, men da vil jeg anta at det gjelder rusgivende doser.

Sitat av Rusopplysningen.no
Rusgivende dose:
Svelget: 20-40 mg (hurtigvirkende)
Sniffet: 15-30 mg (hurtigvirkende)

Prestasjonsfremmende dose:
Hurtigvirkende: 5 mg (svelget)
Modifisert frisetting: 10 mg (svelget)
Depotformulering: 18 mg (svelget)

Varighet:
Hurtigvirkende: 1-4 timer
Modifisert frisetting: Inntil 8 timer
Depotformulering: Inntil 12 timer
Vis hele sitatet...
Kilde: https://rusopplysningen.no/metylfenidat

Det avhenger mest av hvordan du reagerer på medisinen egentlig, hvis du for eksempel ikke tar den på tom mage så vil den sannsynligvis vare lengre også.