Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1154
hvor mye skal man egentlig svindle for før man blir tatt for dette? virker som om folk svindler i hytt og gevær uten å bli straffet, selv om dem blir politianmeldt. ser en sjelden gang i avisen at folk blir dømt men da er det jo gjerne millionbeløp det er snakk om..
Enesten måten og bli dømt pga svindel, er om dette er en person som gjentar gang på gang. Ola Nordman kan godt svindle en "iphone" på finn.no uten å bli straffet, men vi fleste har moral. Politiet bryr seg ikke om 4000,- engangs svindel, thats fact.

OTS (One Time Scam) er ok
Sist endret av Mentaltsvak101; 6. februar 2021 kl. 23:18.
Det er vel ingen fasit på dette. Har sett noen eksempler på om beløpet er lavt så blir det ikke prioritert. Scammern kan beskytte seg litt bak mange lave beløp..

Det siste var vel ps5 scam.
Worst comes to worst..
Hvis et par to-tre personer anmelder samme person og politiet klarer å få med seg det seg i mellom med sine informasjonssystemer, så er han ganske screwed. Én anmeldelse driter de totalt i med mindre det nærmer seg 10k eller mer.

Jeg er nylig offer for identitetstyveri, og forsåvidt enda det. Skal på stasjonen på mandag for å levere anmeldelsen, selv om betjenten sa at de neppe får til en drit så lenge det kun er meg som anmelder (alltid anmeld, om ikke for statistikk så fordi hvis han gjør det igjen så kan de kanskje koble trådene hvis du har flaks).

Selv om jeg er nylig offer for den driten her så er dette freak, og man skal svare på det folk spør uten å dømme. Hvis du spør spørsmålet fordi du skal styre med det her så burde du holde det til en enkelt person og enkeltbeløp med andre ord om du bruker egen bank/vipps, og vær klar med en jævlig god forklaring i tilfelle de skal anmelde. Planlegger du å kjøre en lengre scam over flere personer så må du finne en annen løsning enn å ha det på egen vipps eller konto, noe som er vanskelig i dag uten at du får ordna Bank-IDen til noen, som du neppe gjør

For å være safe så er vel cash mot biler du har kjøpt for vrakpant veien å gå. Kjøpe et vrak som streiker etter 5 km for 3500 og selge for 10,000 med loving om at "clutchen vrangler litt men ellers bruker jeg den hver dag uten problem" og "selger den fordi jeg kjøpte ny bil" langt. Ikke helt safe, men mindre risiko for at folk går til sak enn om du straight up svindler de.

Sist: folk flest anmelder ikke, spesielt ikke svindel på nett og identitetstyveri hvis det er småbeløp fra kroner til et par tusen. Rimelig safe måte å være kriminell på, og jeg fraråder deg det og håper jeg kan komme meg ut av den driten jeg har kommet i av identitetstyveri. Håper du skjønner hvor kjipt det er å våkne opp til et huslån og en ny bil du aldri har sett.
Sist endret av Dongerino; 7. februar 2021 kl. 08:48.