Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 37869
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I natt har det skjedd igjen, denne gangen knivran på Sofienberg. Syns det meldes om 4-5 personran i uka spesielt den siste måneden, med kniv og machete. De fleste i sentrum tøyen-løkka, noen utenfor det området men nært T-banen. Det blir bare spekulasjoner å tenke seg til at det er gjerningsmenn fra Tøyen/Grønland som politiet har advart mot lenge. Stort sett rundt 20 år. Sist uke ble 10 stk tatt stormende inn i en bakgård i Jens Bjelkes gate på Tøyen med stålstenger og machete, men den saken var sannsynligvis ikke retta mot tilfeldig offer som personranene har vært. Hvordan føler dere dere, dere som ferdes aleine i disse områdene? Jeg er vokst opp i området og aldri vært redd, men med en streitere livsstil jeg har fått med økt alder og fornuft, og med så mange personran så må jeg innrømme jeg følger ekstra godt med på omgivelsene nå når jeg spaserer gjennom traktene til og fra kompis. Foreløpig er det bare menn som har blitt rana ifølge nyhetene, skånes damene av disse unge gjengene, er de redde for at voldsalarmen mange jenter går med skal føre til at de blir tatt, eller er det bare et spørsmål om når vi får styggere overfallssaker? Eller kanskje det er helt tilfeldig at det først og fremst er menn som er offer fordi det er flest menn som ferdes ute alene i dette området på kveldstid og nattetid?

Jeg syns ihvertfall det begynner å bli litt ubehagelig når man leser om det mange ganger i uka nå, noe som før i tida skjedde toppen en gang hver sjette uke eller mer i forbindelse med bråk på byen og ikke tilfeldige overfall i bakgater og ved leilighetskompleksene.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De som er vokst opp på østkanten av Oslo er dette vanlig. Man går bare ikke alene på kveldstid / nattestid alene på disse stedene. Enten man er mann eller kvinne. Når man er oppvokst her bare vet man kodene. Man leser den minste ting ut av en situasjon for hvordan utfallet kommer til å bli. Man hører samtaler, roping. Man teller ned tid. Man ser den ene bilen kjører og den andre følger. Det er så mye mann, som du aldri kommer å tenke på, som er avgjørende for dette hitet. Så mange er involvert, ingen vil være involvert. Det er så mange du må tenke på i så mange nivåer. Hvem trenger mest beskyttelse, hvem ikke?
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja hva skal man si? Det er vel nesten som forventet? Regjeringen øker forskjellene blandt folk. De som har får ennå mer og de som ikke har mister også deler av det slik at det blir ennå trangere og vanskeligere. Når det gjøres politiske vedtak og tiltak for å stramme inn og gjøre livet hardere og vanskeligere for deler av befolkningen så får det på sikt negative konsekvenser. Tilfeldige ran kan skyldes feks at det blir stadig større endel barnefattigdom.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja hva skal man si? Det er vel nesten som forventet? Regjeringen øker forskjellene blandt folk. De som har får ennå mer og de som ikke har mister også deler av det slik at det blir ennå trangere og vanskeligere. Når det gjøres politiske vedtak og tiltak for å stramme inn og gjøre livet hardere og vanskeligere for deler av befolkningen så får det på sikt negative konsekvenser. Tilfeldige ran kan skyldes feks at det blir stadig større endel barnefattigdom.
Vis hele sitatet...
Ja helt korrekt. Det sosialpolitiske aspektet her er også veldig viktig å snakke om, og nåværende regjering har gjort forskjellene mellom rik og fattig enda større. Blandt annet er over 150.000 flere barnefamilier havnet under fattigdomsgrensen pga høyreregjeringen. Det er vanskelig for både foreldre og ungdommene å få jobb og noen finner kriminalitet som en måte å overleve på.
Men de unge pøblene som rane folk for mobiltelefoner og tagger G-Unit er nok ikke de som gir pengene til mor for mathandling den uka. Om vi skal gå inn på det sosialpolitiske så er det også mangelen på fritidstilbud i bydelen, inkludering og i mange tilfeller rasistisk stigmatisering og stempling som leder ungdommen ut i pøbelstreker også. Jeg husker jo meg selv i ungdommen og, gjorde shit fordi man følte seg kul og tøff. Så det er ikke fattigdom som tvinger alle ut i kriminalitet.

Men altså, for å spore inn igjen på det tråden egentlig var ment for: Tror ikke noen av oss hadde følt sympati og gledelig gitt fra oss mobil og verdisaker og sagt "Ja forstår deg bror, fuck Erna, ran i vei, skal du ha koden til kortet og?" når vi blir jumpa av fire slosslystne 22 åringer med machete og kniv når vi går aleine på gata. Har begynt å gå uten kort og penger på meg når jeg ferdes der. At dama går aleine i det området også har begynt å bekymre meg, men hun har voldsalarm tilknytta politisentralen (pga voldelig eks) i det minste.
Hvorfor oppholde seg i det området i det hele tatt?

Hvorfor oppholde seg i Oslo i det hele tatt?

Personlig har jeg flyktet fra det sentrale østland. Byllen vokser og vokser.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De som er vokst opp på østkanten av Oslo er dette vanlig. Man går bare ikke alene på kveldstid / nattestid alene på disse stedene. Enten man er mann eller kvinne. Når man er oppvokst her bare vet man kodene. Man leser den minste ting ut av en situasjon for hvordan utfallet kommer til å bli. Man hører samtaler, roping. Man teller ned tid. Man ser den ene bilen kjører og den andre følger. Det er så mye mann, som du aldri kommer å tenke på, som er avgjørende for dette hitet. Så mange er involvert, ingen vil være involvert. Det er så mange du må tenke på i så mange nivåer. Hvem trenger mest beskyttelse, hvem ikke?
Vis hele sitatet...
Er vokst opp på Tøyen selv og bor fortsatt på østkanten, men tilfeldige personran har aldri vært et stort problem før, som det har utvikla seg til nå. Klart man alltid har sett dealinga og bilene og gatehengerne men jeg syns du overdriver veldig. Har som sagt aldri vært redd for å gå der alene før, og det samma har hele omgangskretsen min gjort i alle år også, menn og damer. Det har vært helt trygt og går som regel fint nå også. Det har aldri vært sånn at "Man går bare ikke alene der på kveldstid", og det at du sier det gjør at du høres ut som fra vestkanten selv. Men ja jeg er mere på vakt nå.

Du har sikkert rett i at man kan registrere enkelte "koder" og kroppsspråk hos de som ser en de vil rane i det de bestemmer seg for å gjøre det, men blir du jumpa med machete av en rolig kar som stopper deg for å spørre om lighter så er det ikke mye man rekker å gjøre. Det blir jo en fight or flight situasjon der jeg hadde fighta tilbake, men jeg mener, man er jo ikke hypp på å komme i en sånn situasjon.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Påfugl Vis innlegg
Hvorfor oppholde seg i det området i det hele tatt?

Hvorfor oppholde seg i Oslo i det hele tatt?

Personlig har jeg flyktet fra det sentrale østland. Byllen vokser og vokser.
Vis hele sitatet...
Tja, noen av oss har hele sin tilhørighet her. Ikke alle har råd til eller ønsker å bo på vestkanten i Oslo heller. Good for you at du trives i en annen landsdel.
Anonym bruker
"Stø Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja hva skal man si? Det er vel nesten som forventet? Regjeringen øker forskjellene blandt folk. De som har får ennå mer og de som ikke har mister også deler av det slik at det blir ennå trangere og vanskeligere. Når det gjøres politiske vedtak og tiltak for å stramme inn og gjøre livet hardere og vanskeligere for deler av befolkningen så får det på sikt negative konsekvenser. Tilfeldige ran kan skyldes feks at det blir stadig større endel barnefattigdom.
Vis hele sitatet...
Ikke få unger viss du er fattig er svaret på denne gåten, sosialismen er det som dreper dette landet.
Jeg er selv lutfattig men går ikke å raner randoms for det.

Disse folka raner jo A4 folk, ikke super rike. = enda med bensin på bålet
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tja, noen av oss har hele sin tilhørighet her.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg inkludert. Men det er grenser for hva man bør utsette seg for også.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke få unger viss du er fattig er svaret på denne gåten, sosialismen er det som dreper dette landet.
Jeg er selv lutfattig men går ikke å raner randoms for det.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du sosialismen forværrer dette og hva ville vært din politiske ideologi for løsning? Sosialismen tvert i mot hjelper med å minske dette problemet : flere fritidsklubber, bedre aktivitetstilbud i utsatte bydeler, bedre støtteordninger for fattige, mere integrering osv. Det er jo den ikke-sosialistiske, borgerlige regjeringen som er skyld i at alt dette har blitt værre. Fritidsklubber som legges ned, høyere skatter, lavere stønader, mere rasisme og stigmatisering, færre fritidstilbud osv. Nå er det faktisk ikke så lett at man bare kan be folk om å ikke få unger heller, ingen prevensjon er sikkert, og hormonell prevensjon er det mange som ikke tåler og kan bruke pga bivirkninger, og for enkelte kulturer så er heller ikke abort innafor å ta. Man fjerner ikke klasseskille i samfunnet ved å nekte halvparten å ikke formere seg, du skjønner vel at det bare vil øke forskjellene enda mer?

Og som jeg nevnte så er det ikke fattigdom som gjelder for alle kriminelle heller. Tror du Even fra Oslo vest som svindler folk og bedrifter gjør det fordi han er fattig? Nei han gjør det for thrillen og biinntekten akuratt som mange av ungdommene som stjeler mobiler på Oslo øst. Forskjellen på de to er at Even sannsynligvis er sosiopat som elsker å være dust, mens mange av gutta på østkanten har ikke andre fritidstilbud rundt seg og begynner av kjedsomhet og opprørskhet fordi de er diskriminert.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Påfugl Vis innlegg
Ja, jeg inkludert. Men det er grenser for hva man bør utsette seg for også.
Vis hele sitatet...
Da er det få steder man kan bo om man skal rømme fra alle steder for det foregår kriminalitet en gang i blandt. For å si det sånn så bor jeg mye heller i byn hvor det er et ran engang i blandt enn i ei bygd hvor både fotballtrener, onkel og psykolog begår pedofile overgrep. Det ene er mere synlig, men det andre er langt mer værre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Yikes..

Bor midt i sentrum av by på topp 3 lista i Norge. Særdeles stor forskjell på denne byen, og Oslo. Eller med andre ord: denne byen er ikke helt ødelagt enda.
Sist endret av Påfugl; 12. april 2020 kl. 08:25.
Anonym bruker
"Stø Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan mener du sosialismen forværrer dette og hva ville vært din politiske ideologi for løsning? Sosialismen tvert i mot hjelper med å minske dette problemet : flere fritidsklubber, bedre aktivitetstilbud i utsatte bydeler, bedre støtteordninger for fattige, mere integrering osv. Det er jo den ikke-sosialistiske, borgerlige regjeringen som er skyld i at alt dette har blitt værre. Fritidsklubber som legges ned, høyere skatter, lavere stønader, mere rasisme og stigmatisering, færre fritidstilbud osv. Nå er det faktisk ikke så lett at man bare kan be folk om å ikke få unger heller, ingen prevensjon er sikkert, og hormonell prevensjon er det mange som ikke tåler og kan bruke pga bivirkninger, og for enkelte kulturer så er heller ikke abort innafor å ta. Man fjerner ikke klasseskille i samfunnet ved å nekte halvparten å ikke formere seg, du skjønner vel at det bare vil øke forskjellene enda mer?

Og som jeg nevnte så er det ikke fattigdom som gjelder for alle kriminelle heller. Tror du Even fra Oslo vest som svindler folk og bedrifter gjør det fordi han er fattig? Nei han gjør det for thrillen og biinntekten akuratt som mange av ungdommene som stjeler mobiler på Oslo øst. Forskjellen på de to er at Even sannsynligvis er sosiopat som elsker å være dust, mens mange av gutta på østkanten har ikke andre fritidstilbud rundt seg og begynner av kjedsomhet og opprørskhet fordi de er diskriminert.
Vis hele sitatet...
Når staten skal styre alt går alt til helvette pga korrupsjon. Fritidsklubber fungerte i gamledager, nå er hele samfunnet annerledes. Bedre støtteordninger for fattige er jeg enig i, f.eks hvor mye mat kastes vær dag som kunne blitt gitt til de med lite osv.
Integrering står på hva personen selv vill lære egentlig, masse tilbud er der men folk driter i det siden de har sin kultur her å vill bare leve drømmen i vestlige land, de fleste folk ifra andre deler av verden kommer alltid til å være forskjellig iforhold til 12 generasjons nordmenn. Eneste gangene jeg har sett 'utlendinger' bli 100% integrert er viss de er adoptert til Norge som liten unge inn i Norske familier. Som også er feil syns jeg.
Rasisme kommer alltid til å eksistere, siden folke grupper er forskjellige.(noe som er veldig bra!)
Hele greia med høyere skatter å lavere stønader er nettopp fordi det er korrupsjon inni bildet, på høyt nivå. Noen prøver ødelegge Norge. Samme som har skjedd i mange land som flyktninger kommer ifra. Korrupsjon.
Koster mindre penger for 1 liter bensin enn 1 liter vann på butikken/bensinstasjon. Det er en grunn til det.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da er det få steder man kan bo om man skal rømme fra alle steder for det foregår kriminalitet en gang i blandt. For å si det sånn så bor jeg mye heller i byn hvor det er et ran engang i blandt enn i ei bygd hvor både fotballtrener, onkel og psykolog begår pedofile overgrep. Det ene er mere synlig, men det andre er langt mer værre.
Vis hele sitatet...
Ja det er bra med litt kriminalitet, men ikke mot tilfeldige personer som ikke har gjort noe galt.
Blir litt feil å tro bygder er kun pedofile å innavl.
Fritidsklubber lol. Det er uansett for nerdene, og har alltid vært det. Hva faen skal fritidsklubber hjelpe for??
Starte med å inndra statsborgerskapet å sende de hjem er en god idé.. da vil resten begynne å skjerpe seg
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Fritidsklubber lol. Det er uansett for nerdene, og har alltid vært det. Hva faen skal fritidsklubber hjelpe for??
Vis hele sitatet...
Et kult sted for ungdommen å henge?
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Fritidsklubber lol. Det er uansett for nerdene, og har alltid vært det. Hva faen skal fritidsklubber hjelpe for??
Vis hele sitatet...
Fritidstilbud som klubber og organiserte fritidsaktiviteter (sport, hobbyer osv) er viktig så ungdom får tilhørighet, utvikler kreativiteten sin, finner evnene sine som ikke skal behøve å måtte være å skrive ligninger på skolen, og gi mestringsfølelse og selvtillit. Da vil det hjelpe de som har psykiske problemer, vanskelige hjem og de som detter utenfor på skolen til å unne seg en mer produktiv livsvei enn å drive dank og bli kriminell. Hvis du syns det er nerd er du vel en av de kidsa som går rundt å tagger G-Unit selv, som er akuratt de som sånne tilbud er viktig for.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Starte med å inndra statsborgerskapet å sende de hjem er en god idé.. da vil resten begynne å skjerpe seg
Vis hele sitatet...
For en ide! Hvor mener du at alle norske kriminelle skal sendes da når Norge er "hjem" og du vil inndra statsborgerskapet?
BRAND ∞ STRONG
Det var en periode for et par år siden hvor det var knivstikking her nærmest daglig i lang lang tid.
For en utenforstående må det ha sett ut som Oslo var et livsfarlig sted. Det er det ikke. Det er en ekstremt trygg by å bo i.

Hvis man kikka litt "under" de små notisen i avisen ville man ha sett at 80% prosent av dette dreide seg om en vis type folk
som solgte det samme produktet på det samme stedet og var i konflikt med hverandre.
Resten besto som regel av fylle rør, type to menn rider igjen.

Sjansen for at du som kommer hit som turist og raver dritings rundt på Karl Johan skal få deg en på tryne er ca. 100 ganger
større en muligheten min for å havne i bråk på Grønland mitt på natta.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Påfugl Vis innlegg
Yikes..

Bor midt i sentrum av by på topp 3 lista i Norge. Særdeles stor forskjell på denne byen, og Oslo. Eller med andre ord: denne byen er ikke helt ødelagt enda.
Vis hele sitatet...

Det er da virkelig ikke Oslo heller.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Oslo er blitt en jævlig by, alle vet hvorfor. Å jeg har selv sett det, når jeg bodde på grønnland 1 år, hva slags samfunn våre nye landsmenn vil ha.. Att noen ikke griper inn å stopper dette vil bare føre til att tilstanden forverres år for år.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
For en utenforstående må det ha sett ut som Oslo var et livsfarlig sted. Det er det ikke. Det er en ekstremt trygg by å bo i.

Sjansen for at du som kommer hit som turist og raver dritings rundt på Karl Johan skal få deg en på tryne er ca. 100 ganger
større en muligheten min for å havne i bråk på Grønland mitt på natta.
Vis hele sitatet...
Ja true story. Hatt flere kjipe opplevelser på Karl Johan, National teatret og Majorstua og vestkanten enn på Grønland/Tøyen. Gikk over Grønland 3-4 netter i uka etter spillejobb i mange år, men det er på vestkanten jeg har møtt på flest cocky kakser på kokain som er frekke i kjeften og skal bråke, sett folk bøffer Canada goose jakkene til andre, og hvor folk dopes ned for å bli rundstjelt eller voldtatt etter de har dansa til russesanger om voldtekt ute på byn.

Det er ikke lenge siden noen norske gutter ble tatt for samme type knivran på vestkanten, og noen andre for å stjele en tesla. Jeg skal ikke si noe om hvem av stedene som er værst men media fremstiller Oslo øst mye farligere enn det er her.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Oslo er blitt en jævlig by, alle vet hvorfor. Å jeg har selv sett det, når jeg bodde på grønnland 1 år, hva slags samfunn våre nye landsmenn vil ha.. Att noen ikke griper inn å stopper dette vil bare føre til att tilstanden forverres år for år.
Vis hele sitatet...
Wow bingo! Tre på en gang. Det er Kinderegg.

Kanskje DU skal slutte å kalle folk som er født å oppvokst her for "våre nye landsmenn".
Noen av de har også foreldre som begge er født og oppvokst her. Allikevel går det klovner som deg rundt å nekter for att de har tilhørighet.
Det er et PROBLEM!
Sist endret av vindaloo; 12. april 2020 kl. 10:38.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Oslo er blitt en jævlig by, alle vet hvorfor. Å jeg har selv sett det, når jeg bodde på grønnland 1 år, hva slags samfunn våre nye landsmenn vil ha.. Att noen ikke griper inn å stopper dette vil bare føre til att tilstanden forverres år for år.
Vis hele sitatet...
Er det så lite aktivitet i Sian gruppene om dagen at dere må spy rasismen deres rundt på andre forumer?
Jeg har bodd på Grønland i 22 år og det er like idiotisk å si at det er innvandrernes feil at det er kriminalitet i oslo, som å si at alle hvite menn er voldtektsmenn fordi noen hvite menn voldtar på fest.
De fleste svarte og hvite vil ha et fredlig og fungerende samfunn. Rasismen din bidrar ikke til det i hvertfall.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Wow bingo! Tre på en gang. Det er Kinderegg.

Kanskje DU skal slutte å kalle folk som er født å oppvokst her for "våre nye landsmenn".
Noen av de har også foreldre som begge er født og oppvokst her. Allikevel går det klovner som deg rundt å nekter for att de har tilhørighet.
Det er et PROBLEM!
Vis hele sitatet...
Mange vil jo ikke føle tilhørighet til oss goraer/poteter. Om du feks leser i kommentarfelt på diverse instagramkontoer ment for ungdom, så skinner det tydelig igjennom hva veldig mange folk med arabisk/Afrikansk blod mener om oss hvite nordmenn. Du er neppe fra Oslo. Alle som har vokst opp her vet hva status er.
Sist endret av venstrehook; 12. april 2020 kl. 10:43.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Mange vil jo ikke føle tilhørighet til oss goraer/poteter. Om du feks leser i kommentarfelt på diverse instagramkontoer ment for ungdom, så skinner det tydelig igjennom hva veldig mange folk med arabisk/Afrikansk blod mener om oss hvite nordmenn. Du er neppe fra Oslo. Alle som har vokst opp her vet hva status er.
Vis hele sitatet...
Det er ganske stor forskjell på at en utlending poster meme om at hvite ikke kan danse, og at en hvit rasist poster hat og forakt og ønsker innvandrerne et liv i helvete og krig og kriseland.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du syns det er nerd er du vel en av de kidsa som går rundt å tagger G-Unit selv, som er akuratt de som sånne tilbud er viktig for.
Vis hele sitatet...
Eller sannsynligvis en av de privilegerte barna som hadde foreldre som hadde råd til å betale flere tusen kroner i mnd for at du kunne ha en eller flere faste hobbyer eller sporter drevet av private initiativ. Ikke alle har det privilegiet skjønner du. Derfor er utvidet aktivitets og fritidstilbud i bydelene viktig. Fotball fenger ikke alle.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kommentaren over er ment til Venstrehook.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å vi drar rasisme kortet.. Tåler dere virkelig ikke mer før dere graver i lommene etter det jævla rasisme kortet?! Situasjonen er slik den er, pga innvandring som har gått over styr. Disse menskene skulle jo integreres i samfunnet, ikke ende opp i en jævla ghetto i Oslo. Vilke muligheter har disse menskene da?!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å vi drar rasisme kortet.. Tåler dere virkelig ikke mer før dere graver i lommene etter det jævla rasisme kortet?! Situasjonen er slik den er, pga innvandring som har gått over styr. Disse menskene skulle jo integreres i samfunnet, ikke ende opp i en jævla ghetto i Oslo. Vilke muligheter har disse menskene da?!
Vis hele sitatet...
Rasisme er absolutt ein faktor. Korleis opplevast det å verte nekta å sittje på eit ledig sete på bussen, for eksempel? Trur du det fører til at du føler deg inkludert? Det er ting eg har sett skje.

Integrering krev reelle mogelegheiter til å delta i samfunnet. Som peikt på over kan det vere vanskeleg, mtp. manglande fritidsaktivitetar også viare, som er viktig arena for inkludering. Samfunnet har vore for dårlege på å legge til rette, og vi høster i svært stor grad som vi sår.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg jobber i Oslo sentrum (men nå permittert for en stund) og slutter sent på natta mange ganger, og må gå eller sykle hjem siden ikke trikker busser går på den tiden. Jeg er jente og aldri følt meg utrygg eller opplevd noe ubehagelig på vei hjem.

Men nå er det andre tilstander i byen! Ingen normale folk oppholder seg i byen på kvelden siden alle utesteder, restauranter og kiosker er stengt. ( så klart fins det noen unntak da ) Byen er død og de eneste som er der ute er folk som ikke har noe sted å bo, rusmisbrukere eller de som tuller rundt og raner folk. Det skrives i aviser om lovløse tilstander på grønnland der gjenger raner kiosker. Ingen folk i gatene, da det lett.

Jeg ville ikke gått ut på kveldstid i disse dager :/
Jeg bor midt i Oslo og har 2 ganger opplevd og måtte springe for det jeg vil katerogisere som ransforsøk. En gang fulgte en "farget"(antagelig fra et Afrikansk kontinent)mann etter meg fra minibankterminalen midt i sentrum og hoppet forran meg. En annen gang skjedde det med en tilsvarende person midt på Grønnland. Begge gangene for min del har det skjedd tidlig om morgenen, men det etter at jeg kun har bodd 3 år i Oslo. Damen min har og blitt ranet eksakt like mange ganger. Begge gangene for henne var om kvelden/natten der de nappet vesken fra henne mens hun prøvde og stritte i mot.

Ellers er det langt mer vanlig i mange andre stor byer rundt om i Europa at dette skjer. Det som er vanskelig er og snakke om det politiske aspektet . Jeg er selv en person som sterkt missliker høyre/FRP politikk versus ytterste høyre på verdensbasis. Likevel så tror jeg desverre at problemet skyldes mer enn fattigdom. At Norge har importert et stort problem, da disse menneskene ikke vet om annet en en hverdag fylt med konflikter. Så kan man derfra diskutere om det muligens kan skyldes genetikk selv om det fort blir et svært betent tema.Men finnes noe vitenskapelig dekning for at det kan vise seg og stemme til dels.

Når det er sagt så kjenner jeg flere mennesker fra disse landene som er fantastiske mennesker. Men dette problemet blir vi ikke kvitt, og det vil forværre seg mer og mer i takt med at grensene for disse åpnes.
Sist endret av pipestilk; 12. april 2020 kl. 12:25.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å vi drar rasisme kortet.. Tåler dere virkelig ikke mer før dere graver i lommene etter det jævla rasisme kortet?! Situasjonen er slik den er, pga innvandring som har gått over styr. Disse menskene skulle jo integreres i samfunnet, ikke ende opp i en jævla ghetto i Oslo. Vilke muligheter har disse menskene da?!
Vis hele sitatet...
Jeg er interessert i dine subjektive meninger om dette. Hva mener du er problemet, og hva mener du at vi skal gjøre med det? Vær gjerne konkret.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å vi drar rasisme kortet.. Tåler dere virkelig ikke mer før dere graver i lommene etter det jævla rasisme kortet?! Situasjonen er slik den er, pga innvandring som har gått over styr. Disse menskene skulle jo integreres i samfunnet, ikke ende opp i en jævla ghetto i Oslo. Vilke muligheter har disse menskene da?!
Vis hele sitatet...
Hva er "rasismekortet"? Det som kontrer "få innvandrerne vekk de har skyld i alt så vi hater dem -kortet"?

Nei situasjonen er ikke slik pga innvandring som har gått over styr. Situasjonen er slik blandt annet fordi politikerne svikter med tilbud spesielt de utsatte bydelene, og fordi samfunnet er for dårlig til å inkludere dem og Pål vil ikke sitte ved siden av Amjed på skolen fordi han har fordommer mot at han lukter anderledes og at han er mindre verdt, og arbeidsgivere gidder ikke engang lese hele jobbsøknaden til Muhammad bare fordi han heter Muhammad.
Det er rasisme og segregering som bidrar til at noen innvandrere faller på kanten av samfunnet og ikke får mulighet til å tjene penger lovlig som en med norskt navn har.
Er det faktisk blitt flere knivran? Politiet har statistikk på lovbrudd som anmeldes. Hva viser denne?

Det er også fullt mulig det ikke er noen økning, men at media skriver flere saker om emnet.
Jeg ser 2 faktorer som bidrar til dette:

1: Det er blitt akseptabelt at folk går maskerte på gata, enten det er munnbind eller tørkle (tenk ville-vesten cowboyer)
2: Der er så få "vanlige" folk ute for tiden så det er ingen som kan hjelpe deg eller vitne for deg. Altså fritt fram for ran.

For tiden velger jeg å ikke reise til sentrum da det denne uka begynte å føles utrygt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
For tiden velger jeg å ikke reise til sentrum da det denne uka begynte å føles utrygt.
Vis hele sitatet...
Kjipt å høre!

Hvor,når?
Synes det er rart at man skylder dette på sittende regjering og / eller mangel på fritidsklubber. Helt ærlig, er det noen som tror og mener at problemet hadde vært mindre med f.eks SV og AP i flertallsregjering de siste årene? Problemet stikker nok dypere enn som så, jeg tror og mener at mye av dette er kulturelt betinget. Da mener jeg ikke kulturen blant mennesker med en spesifikk bakgrunn (mtp religion, opprinnelsesland, hudfarge etc), men kulturen som vokser frem i byer bydeler. Godt mulig det blir noe mindre av dette av flere gratis fritidstilbud, men problemet ligger mye i misunnelsen uansett.
Kanskje har nettopp sosialismen noe av skylda også, at mange har blitt innprentet at alle skal ha ca like mye i vårt samfunn? Budskapet rundt akkurat det kan særlig bli misforstått av nye landsmenn, man forventer å få mye, man får ikke så mye og det viser seg trangt i døra i arbeidsmarkedet. Det blir uansett forferdelig primitivt å gå rundt og rane andre på penger, mobiltelefoner og airpods. Det virker som mange gjør det med en forventning om at "alle andre har det, da vil jeg også ha det, jeg er norsk jeg også".

Alle i Norge får nok til å overleve, luksusen som mange raner til seg (penger, klokker, mobiltelefoner, klær osv) er faktisk ingen menneskerettighet. Poenget mitt er at det vil alltid være forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, og det tror jeg mange er i ferd med å glemme, eller har misforstått.
Redpilled alfahann
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Rasisme er absolutt ein faktor. Korleis opplevast det å verte nekta å sittje på eit ledig sete på bussen, for eksempel? Trur du det fører til at du føler deg inkludert? Det er ting eg har sett skje.
Vis hele sitatet...
Om rasisme var av stor betydning burde kriminaliteten til svarte i USA og Sør-afrika ha sunket etter at segregeringen opphørte. I begge landene er det motsatte tilfellet og kriminalitet har økt både i absolutte tall og relativt til den hvite befolkningen.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av bennnern Vis innlegg
Om rasisme var av stor betydning burde kriminaliteten til svarte i USA og Sør-afrika ha sunket etter at segregeringen opphørte. I begge landene er det motsatte tilfellet og kriminalitet har økt både i absolutte tall og relativt til den hvite befolkningen.
Vis hele sitatet...
Har segregeringen opphørt?
Sist endret av Bothrops; 12. april 2020 kl. 18:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bennnern Vis innlegg
Om rasisme var av stor betydning burde kriminaliteten til svarte i USA og Sør-afrika ha sunket etter at segregeringen opphørte. I begge landene er det motsatte tilfellet og kriminalitet har økt både i absolutte tall og relativt til den hvite befolkningen.
Vis hele sitatet...
Felles for begge land er store sosiale avstander, og i begge land er det kvite som i snitt er på formuestoppen, så analysen din held ikkje heilt.
Tilfeldige knivran har begynt å skje i Trondheim også.

Det triste er jo at ranerne tjener helt ufattelig lite penger på dette samtidig som alle andre begynner å føle seg utrygg. Det er enklere kriminalitet å ta seg til for å si det sånn hvor man også faktisk kan tjene seg litt penger.

Hvorfor ikke bare svindle noen på finn.no f.eks istedet for å rane noen med kniv for et par tusen kroner. Ser jo ofte at folk som har svindlet for flere hundre tusen på Finn.no ender opp med nesten ingen straff. Skjerp dere, kriminelle!
Sitat av bennnern Vis innlegg
Om rasisme var av stor betydning burde kriminaliteten til svarte i USA og Sør-afrika ha sunket etter at segregeringen opphørte. I begge landene er det motsatte tilfellet og kriminalitet har økt både i absolutte tall og relativt til den hvite befolkningen.
Vis hele sitatet...
Kumulativ diskriminering.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er sånn at man må passe på seg selv. Hvis man aldri er redd eller bekymret for at noe galt skal skje, så lever man et ganske beskyttet liv. Jeg har ikke hatt det sånn på årevis og jeg tviler på at andre går helt trygge gjennom livene sine.

Disse gjengene, behovet for å utøve vold, mangel på konstruktiv aktivisering etc etc etc

er delvis et resultat av at noen ikke gjør jobben sin, og når det leddet ikke gjør jobben sin, så er det noen andre som ikke har gjort jobben sin også. Og det er alle, i siste ekstreme del av den kausale kjeden, medskyldig i.
Sist endret av meaculpaUIO; 12. april 2020 kl. 19:25.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det er sånn at man må passe på seg selv. Hvis man aldri er redd eller bekymret for at noe galt skal skje, så lever man et ganske beskyttet liv.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i.
Men man burde slippe å gå rundt å tenke at man skal bli stikki ned med kniv i "egen by"
For de aller fleste vil den bekymringen være ubegrunnet i Oslo.
Først sier du att det ikke er invandring sin skyld, åsså ramser du opp en hel haug av problem som ikke hadde oppstått hadde det ikke vært for invandring. Muhammed å amjed som du nevner her hadde vel ikke hatt disse problemene i sitt eget land? Det er så jevlig naivt å tro att dette multikulturelle samfunnet som stort sett befinner seg innenfor kommunegrensen til Oslo skal fungere på en bra måte. Hvorfor er det så mye drit i Oslo kontra andre steder i Norge da? Hvorfor har man belastede bydeler i Oslo? Hvorfor ender disse menskene opp i belastede bydeler? Eller var ikke disse bydelene så belastet før disse menskene endte opp der? Å hvorfor faen vil de bo der når det er så jævlig der?

Alt dette handler om feilslått innvandringspolitikk, naive politikere, som vil hjelpe, men som ender opp med å gi samfunnet ett stort problem! Hadde jeg trivdes i Pakistan? Antagelig vis ikke, men det hadde vært bedre å være der om det betydde mer penger, trygghet å ett friere liv. Så hadde jeg sikkert søkt til mine egene om det var mulighet for det. Åsså hadde det blitt ett jævlig problem tilslutt fordi vi holdt på våre egene tradisjoner, å språk, å da er det vel ikke så lett å integrere seg mer.

Å jeg er da vel faen ikke rasist fordi jeg kaller en spade for en spade. Jeg liker folk jeg, av alle slag! Bare de oppfører seg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Jolly Swagman Vis innlegg
Først sier du att det ikke er invandring sin skyld, åsså ramser du opp en hel haug av problem som ikke hadde oppstått hadde det ikke vært for invandring. Muhammed å amjed som du nevner her hadde vel ikke hatt disse problemene i sitt eget land? Det er så jevlig naivt å tro att dette multikulturelle samfunnet som stort sett befinner seg innenfor kommunegrensen til Oslo skal fungere på en bra måte. Hvorfor er det så mye drit i Oslo kontra andre steder i Norge da? Hvorfor har man belastede bydeler i Oslo? Hvorfor ender disse menskene opp i belastede bydeler? Eller var ikke disse bydelene så belastet før disse menskene endte opp der? Å hvorfor faen vil de bo der når det er så jævlig der?

Alt dette handler om feilslått innvandringspolitikk, naive politikere, som vil hjelpe, men som ender opp med å gi samfunnet ett stort problem! Hadde jeg trivdes i Pakistan? Antagelig vis ikke, men det hadde vært bedre å være der om det betydde mer penger, trygghet å ett friere liv. Så hadde jeg sikkert søkt til mine egene om det var mulighet for det. Åsså hadde det blitt ett jævlig problem tilslutt fordi vi holdt på våre egene tradisjoner, å språk, å da er det vel ikke så lett å integrere seg mer.

Å jeg er da vel faen ikke rasist fordi jeg kaller en spade for en spade. Jeg liker folk jeg, av alle slag! Bare de oppfører seg.
Vis hele sitatet...

Hvem prater du med i dag Jolly Swagman?
Og hvordan går det egentlig?
Jeg prøvde å svare på en post litt lengere opp, men glemte tydeligvis å sitere innlegg i svaret.
Sitat av Jolly Swagman Vis innlegg
Først sier du att det ikke er invandring sin skyld, åsså ramser du opp en hel haug av problem som ikke hadde oppstått hadde det ikke vært for invandring. Muhammed å amjed som du nevner her hadde vel ikke hatt disse problemene i sitt eget land? Det er så jevlig naivt å tro att dette multikulturelle samfunnet som stort sett befinner seg innenfor kommunegrensen til Oslo skal fungere på en bra måte. Hvorfor er det så mye drit i Oslo kontra andre steder i Norge da? Hvorfor har man belastede bydeler i Oslo? Hvorfor ender disse menskene opp i belastede bydeler? Eller var ikke disse bydelene så belastet før disse menskene endte opp der? Å hvorfor faen vil de bo der når det er så jævlig der?

Alt dette handler om feilslått innvandringspolitikk, naive politikere, som vil hjelpe, men som ender opp med å gi samfunnet ett stort problem! Hadde jeg trivdes i Pakistan? Antagelig vis ikke, men det hadde vært bedre å være der om det betydde mer penger, trygghet å ett friere liv. Så hadde jeg sikkert søkt til mine egene om det var mulighet for det. Åsså hadde det blitt ett jævlig problem tilslutt fordi vi holdt på våre egene tradisjoner, å språk, å da er det vel ikke så lett å integrere seg mer.

Å jeg er da vel faen ikke rasist fordi jeg kaller en spade for en spade. Jeg liker folk jeg, av alle slag! Bare de oppfører seg.
Vis hele sitatet...
Man skylder ikke på barnet når det ikke klarer å oppfører seg. Integrering i Norge er så og si ikke-eksisterende og det hjelper ikke når man blir stuet bort i drabantbyer og fjerner fritidstilbud. Tror du folk velger å bo i blokker dypt inne i østkanten? Har du opplevd boligmarkedet i Oslo?? I tillegg ligger drit mange av de kommunale boligene der også.

Det er ikke lett å integrere seg når ingen er villig til å hjelpe deg dit. Ikke kan man språket, ikke har man like muligheter, ikke vil folk bli kjent med deg osv. Det blir rett og slett lettere å komme i kontakt med folk som har like opplevelser som deg/er fra samme sted i verden. Man må heller ikke glemme at mange som kom også ikke har mye utdanningsbakgrunn.

Feilslått integrering er ingen andre enn de siste regjeringenes feil.
Sist endret av Conflicted; 12. april 2020 kl. 20:36.