Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3154
Hei, jeg har et lite "dilemma" her som jeg trenger hjelp til å løse.

Jeg har en 24 tommer samsung skjerm. Før da jeg hadde gaming stasjonær, kunne jeg fint få 75hz på den HVIS(!) jeg koblet til den med VGA kabel fra stasjonæren til skjermen. Dersom jeg koblet med HDMI-DVI kabel(skjermen har DVI inngang), så fikk jeg maks 60hz. Hvorfor det er sånn lurer jeg fortsatt på den dag i dag.

Nå er jo den gaming stasjonæren solgt for lenge siden da jeg startet på studiene, men jeg har en veldig god gaming bærbar, som dere kan se her:https://www.elkjop.no/product/data/b...cPZCVhxY6EaNug

Og nå som det er påskeferie har jeg begynt å game CS:GO igjen med gamle kompiser, og her kommer dilemmaet: Denne pcen har kun HDMI inngang, ingen VGA. Som betyr at eneste mulighet for å bruke 24 tommer skjermen er gjennom HDMI-DVI kabelen, men da får jeg maks 60HZ på skjermen.

Når jeg spiller CS er dette for lavt for meg og som den pro CS spilleren jeg er(hvor ellers har jeg kallenavnet cplpro fra), så trenger jeg minst 75hz.

Jeg leste litt rundt og det skal visst være mulig og overclocke skjermen fra 60 til 75hz, og et av verktøyene for dette er CRU :
https://www.monitortests.com/forum/T...on-Utility-CRU

Jeg vurderer å teste dette programmet for å overclocke skjermen, spørsmålet mitt er bare: Kan overclocking av skjermen ødelegge selve skjermkortet på bærbare pcen eller er det kun selve skjermen som "kan" bli ødelagt?

Noen som har erfaring med dette?

takker for svar
Sist endret av cplpro; 3. april 2020 kl. 23:59.
Du trenger minst 144hz om du er god
Det du gjør er å skru ned oppløsningen til 4:3 voila 75hz..
Trådstarter
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Du trenger minst 144hz om du er god
Vis hele sitatet...
Haha ja, kan hende jeg kjøper meg en 144hz skjerm i nærmeste fremtid

Sitat av lizardwizard Vis innlegg
Det du gjør er å skru ned oppløsningen til 4:3 voila 75hz..
Vis hele sitatet...
Nr 1. Siden det er en bærbar pc, så blir skjermen firkantede på 4:3 uavhengig av hvilken monitor jeg har, jeg trenger 16:10

Nr 2. Da blir kvaliteten så hinsides dårlig, man kan ikke lese tall eller bokstaver eller noen ting.

Nr 3. Hvis jeg faktisk skifter til 4:3, og deretter går inn i skjermstillinger, så kan jeg fortsatt ikke velge 75hz?
Sist endret av cplpro; 4. april 2020 kl. 09:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Av det jeg leser så er faren at skjermen allerede har en internklokke som allerede er overclocked og når du da prøver å presse den enda høyere så kan det gå galt. Det er ikke skjermkortet som vil ta skade men kretsene til skjermen:
Potentially. Whether you can increase the refresh rate or not depends on your specific panel. Even in identical monitors, the display panels within them are not all created equal. You may read stories of significant increases for some on your particular monitor, but your own might not be so lucky.

For example, I use a BenQ RL2455HM and there are many successful reports of folks overclocking from 60Hz to 75Hz. My own monitor can only go up to 70Hz.

Update: As pointed out in the comments, take every step to check your panel specs first. Not only are not all panels created equal but some manufacturers may have applied a factory overclock already. In this instance, the risks are much higher if you attempt to push the limits even further.
Vis hele sitatet...
Kilde


Om du virkelig vil forstå hvordan en skjerm fungerer så anbefaler jeg å sjekke denne, men det er for særdeles spesiellt interesserte.
Trådstarter
Takker for svar.

Ettersom kun skjermen og ikke skjermkortet på pcen som kan ta skade, så har jeg ingenting å tape på å prøve dette da jeg fikk denne skjermen helt gratis for 4 år siden, og min far kan enkelt skaffe ny skjerm på jobben skulle denne ryke.

Så da får jeg forsøke