Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2731
Føler jeg trenger benzo når jeg når de dype depresjon fasene. Har mye tilleg, som borderline, ADHD og en mild bipolar. Benzo hjelper utrolig mye i visse faser. Pga av min rus bakgrunn, så nekter legene meg sobril på resept. Hva tenker dere om det?
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legene gjør riktig. Benzo skal ikke brukes til å bedøve vanskelige og tunge stunder. Det er sånn man ender som rusmisbruker og du er allerede med rusmisbruk i historikken din og ekstra stor sjanse for at du misbruker og blir avhengig. Misbruk i seg selv når man bruker det til formålet du vil (men forstår deg) Benzo er jævlig lett å bli avhengig av og toleransen øker fort så plutselig blir du desp etter sterkere stoffer for å få samme virkning.
Rizla83's Avatar
Trådstarter
18 7
Vet om flere som har fått det på resept som har mye mildere symptomer enn det jeg har. Så lenge det holder meg rolig, får meg opp på et akseptabelt nivå og får vekk suicidale tanker. Sobril er mild og lite bivirkninger/skade
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Rizla83 Vis innlegg
Vet om flere som har fått det på resept som har mye mildere symptomer enn det jeg har. Så lenge det holder meg rolig, får meg opp på et akseptabelt nivå og får vekk suicidale tanker. Sobril er mild og lite bivirkninger/skade
Vis hele sitatet...
Sobril er angst dempende, ikke depresjonsdempende. Det får ikke vekk suicidale tanker men kan i høye misbruksdoser bedøve dem for en kort stund. Må også bare si at du kan ikke si så sikkert at de du kjenner har mildere symptomer enn deg... Ikke at det er noen konkurranse men folk flest holder seg unna folk når de er på sitt værste og downplayer det når de snakker med andre om åssen de har det. Anyway benzo er ikke løsningen for deg, går du på medisiner for bipolaren din eller depresjonen din?
Rizla83's Avatar
Trådstarter
18 7
Quetiapine og efexor. Men når jeg føler at benzo hjelper kjempe bra, så må vel det være det viktigste
Anonym bruker
"Sjokkert Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
kriteriet for benzo er at du har såpass med angst at det er absolutt nødvendig, du har insomnia, eller anfall. i alle tilfeller vil andre behandlinger ofte bli prøvd først slik at legen kan føle seg komfortabel med å skrive ut et stoff som lett misbrukes og har alvorlige konsekvenser når det kommer til avhengighet, og man blir fort avhengig.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Rizla83 Vis innlegg
Quetiapine og efexor. Men når jeg føler at benzo hjelper kjempe bra, så må vel det være det viktigste
Vis hele sitatet...
Nei det ekke sånn det funker kompis. Fattern følte morfin hjalp best for smertene sine, måtte opp og opp i dose og blei heroinist. Jeg følte rivotril hjalp meg å holde ut livet når jeg var suicidal men ble pillemisbruker. Andre syns imovane funker kjempebra for innsovning men det er en grunn til at legene er strenge på å fornye sånne resepter pga misbruks og avhengihetsfaren. Sobril har like stor misbruks og avhengighetfare og det funker ikke sånn at man bare kan gå til legen å få det man syns funker best. Da ville mange fler med f.eks ptsd bare gått å fått resept på hasj og. Legen har lagt løfte på at h*n skal gjøre det som er forsvarlig og det er ikke forsvarlig å gi sobril til en som vil bedøve og glemme kjipe stunder.

Hvor lenge har du brukt efexor? Efexor hjalp meg men andre ikke, og andre preparater som har hjulpet andre hjalp ikke meg så hvis du føler det ikke hjelper og har gått på det lenge så be om å få til et annet antidepressivapreparat. Viktig at du følger opp terapi også og kanskje senker forventningene om hvor bra livet må føles til enhver tid og. Det er vanlig å ha det kjipt og det er ikke uvanlig å ha det veldig kjipt i perioder, det er lettere å leve med om man lærer seg å akseptere tingenes tilstand istedet for å dyrke kjipheten enda mer.

Når jeg har sånne perioder jeg stenger meg inne og bare vil dø så stopper jeg tiden til det går over, og starter klokka igjen når jeg finner ting å være takknemlig for og minner meg selv på at livet ikke må være en dans på roser men at det finns allrighte stunder å holde ut for fordet.
R.i.p 23.04.2021
Kommer helt an på legen din .jeg personlig fikk utskrevet apodorm mot søvn,valium og sobril for angst og depresjon ved behov fra jeg var 15-16år. Så kom de sterke smertestillende som oxynorm og tramadol i 18-19års alderen. Dette er 14år ish kansje lit mer siden.var kansje mer akseptabelt og skrive ut de medisine på den tiden.
Sist endret av Tarm; 10. august 2020 kl. 17:20.
Anonym bruker
"Sjokkert Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tarm Vis innlegg
jeg personlig fikk utskrevet apodorm mot søvn,valium og sobril for angst og depresjon
Vis hele sitatet...
nøkkelordet der er angst da
Jeg har tidligere innrømmet cannabis bruk hos fastlege. Fikk utskrevet sobril etter 6 mnd med rene prøver (fra start).
Jeg innrømmet narkobruk til legen min, vært på avrusing, mista førertkort og måtte levere rene prøver.
Jeg var hekta på brennvin å xanax/riv osv, aldri misbrukt smertestillende. Legen min gir meg ikke paralgin forte, men skriver ut vival til meg f. eks. Sist fikk jeg vival for å konsentrere meg bedre.
Kommer vell an på legen din, men sobril virker det som de fleste får uavhengig av fortida di.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er vel heller få leger som er slappe på det. De fleste skriver ikke ut og noen nekter når det er helt nødtilstand også.

Legen tarm beskriver har fullstendig sviktet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er vel heller få leger som er slappe på det. De fleste skriver ikke ut og noen nekter når det er helt nødtilstand også.

Legen tarm beskriver har fullstendig sviktet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har han sviktet? Iallfall jeg vet ikke noe om hvor ille helsesituasjon det er snakk om, men om det er bare LITT angst og depresjon er jeg ening.
Da jeg var 14 og hadde depresjon ville psykologen skrive ut beroligende, men han måtte få en annen lege til å gjøre det, men da var det ingen som ville.
At legene nekter å skrive ut har for min del gått utover meg da jeg har måttet betale prisen for det.
Mtp at TS nevner ting som bipolar/adhd/borderline bør du være forsiktig med det beste av benzo. Privat lege kan være en mulighet?
Er en lege i min krets, som har blitt delt i fengsel og deretter med oss ute, han har kallenavnet gudfaren fra de som satt inne som vi her ute har videreført, han er veldig behjelpelig på sånne ting men om han har your best interest in mind er noe annet! Han kan du bestille timer til utenom fastlegen.
Han skal være ganske trygg da legen min er overlege og kan så å si gå og endre på de fleste pasienters resepter osv og passer på leger som er løs på reseptblokka. Første advarsel jeg fikk av Gudfaren da jeg kom på min første time men at jeg ikke trengte og bekymre meg men var mer advarsel at jeg ikke skulle nevne noe for min vanlige fastlege.

Er ikke sånn at du har uendelig tilgang han skal jo kunne forsvare dosene vis noe skulle skje men vanlig vis tar det 5-10 min maks på legekontoret men hos Gudfaren har vi sittet 30-45 min og jeg føler jeg blir hørt samtidig som vi snakker om jobb og business som f.eks custom sko han lager og selger for en svimmlende sum! Selvom du er dårlig er det likevel motiverende og gå for du blir møtt på en verdig måte syntes jeg.

Hør med venner i milijøet , kansje du har en venn med en lignende lege!
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kriteriene er ofte at man har testet "mildere" medisiner før (f.eks Quetiapine/Atarax/Vallergan, som er antipsykotisk og allergimedisin), og at man har papirer på diagnosene sine.

Jeg hadde en lege for 2-3 år siden (som er pensjonist nå, takk Gud), som skrev ut hva enn jeg ville ha. Jeg innledet som regel samtalen med "hei, har hatt vondt i skuldra, og har testa Paralgin Forte før og det funka bra. Kan jeg få det?"

eller "hei, har vært litt nedfor i det siste og klarer ikke å sovne før jeg har ligget i senga i 2-3 timer. Kan jeg få Stilnoct/Zolpidem, siden jeg har hørt mye bra om det?"

Samme greia med Sobril og Valium, og.
Handler vel om å virke mest mulig troverdig. En gang satt jeg og grein på venterommet hos legen, fordi jeg var tom for valium (hadde selvsagt spist ALT for mye, og var plutselig tom). Endte med at jeg fikk en ny 50-pakk.
Sitat av AbSoul Vis innlegg
Er en lege i min krets, som har blitt delt i fengsel og deretter med oss ute, han har kallenavnet gudfaren fra de som satt inne som vi her ute har videreført, han er veldig behjelpelig på sånne ting men om han har your best interest in mind er noe annet! Han kan du bestille timer til utenom fastlegen.
Han skal være ganske trygg da legen min er overlege og kan så å si gå og endre på de fleste pasienters resepter osv og passer på leger som er løs på reseptblokka. Første advarsel jeg fikk av Gudfaren da jeg kom på min første time men at jeg ikke trengte og bekymre meg men var mer advarsel at jeg ikke skulle nevne noe for min vanlige fastlege.

Er ikke sånn at du har uendelig tilgang han skal jo kunne forsvare dosene vis noe skulle skje men vanlig vis tar det 5-10 min maks på legekontoret men hos Gudfaren har vi sittet 30-45 min og jeg føler jeg blir hørt samtidig som vi snakker om jobb og business som f.eks custom sko han lager og selger for en svimmlende sum! Selvom du er dårlig er det likevel motiverende og gå for du blir møtt på en verdig måte syntes jeg.

Hør med venner i milijøet , kansje du har en venn med en lignende lege!
Vis hele sitatet...

At enkelte leger bare pøser ut vanedannende medisiner har jeg litt vanskelig for å tro på, for nå når alt dette med resepter er digitalisert så får også legene et blikk fra storebror. Det er slik at om noen leger skriver ut langt mer av slike medisiner enn andre vil de plukkes ut i kontroll, og de kan faktisk miste retten til å skrive ut slike medisiner i fremtiden. Den konsekvensen er såpass alvorlig at jeg tror de fleste leger vil være svært forsiktige med å skrive ut slikt idag. Derfor tror jeg ikke det er lett å finne "snille leger" selv for folk som har bekjente i miljøet. For legene risikerer å miste rettigheter og dermed miste både pasienter og fremtidige inntekter.

Tidligere var det nok langt enklere for da var det ikke like kjapt og greit for myndighetene å føre kontroll med om noen leger skrev ut unormalt mye medisiner. Men nå er det bare noen tastetrykk unna å få ut lister så idag tror jeg risikoen er for høy til at det skjer ofte.
Sist endret av _abc_; 10. august 2020 kl. 21:34.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av _abc_ Vis innlegg
At enkelte leger bare pøser ut vanedannende medisiner har jeg litt vanskelig for å tro på, for nå når alt dette med resepter er digitalisert så får også legene et blikk fra storebror. Det er slik at om noen leger skriver ut langt mer av slike medisiner enn andre vil de plukkes ut i kontroll, og de kan faktisk miste retten til å skrive ut slike medisiner i fremtiden. Den konsekvensen er såpass alvorlig at jeg tror de fleste leger vil være svært forsiktige med å skrive ut slikt idag. Derfor tror jeg ikke det er lett å finne "snille leger" selv for folk som har bekjente i miljøet. For legene risikerer å miste rettigheter og dermed miste både pasienter og fremtidige inntekter.

Tidligere var det nok langt enklere for da var det ikke like kjapt og greit for myndighetene å føre kontroll med om noen leger skrev ut unormalt mye medisiner. Men nå er det bare noen tastetrykk unna å få ut lister så idag tror jeg risikoen er for høy til at det skjer ofte.
Vis hele sitatet...
Isåfall tror jeg legen min enten dreit i denne "kontrollen" ettersom han skulle bli pensjonist innen 1-2 år uansett, eller så tror jeg han visste hvordan han gikk under radaren. Er nok ganske lett for fastleger å gå under radaren, om de har papirer som dokumenterer "riktig bruk for riktige diagnoser". Noe de selv kan skrive, i grunn.
Fastlegen min (som jeg beskrev mitt forhold til ovenfor) var særdeles slepphent med reseptblokka. Jeg fikk hva jeg ville av B-preparater OVER SMS. Valium, Sobril, Stesolid, Paralgin Forte, Zolpidem, Stilnoct... Hva som HELST, til en hver tid. En gang spurte jeg om "familiepakning" på Paralgin Forte, siden "hele familien min hadde feber". Fikk en 50-pakk. Alt over SMS.
"Hei, sliter sånn med nattesøvn... Ønsker resept på Stilnoct 10mg" og fikk 20-pakk.
"Hei, har vondt i ryggen grunnet bruddet i ryggen 10 år tilbake i tid". 20-pakk Paralgin Forte utskrevet.
"Heihei, sliter å gå på butikken grunnet angst for å se folk i øynene. Hindrer meg i hverdagen. Har hørt Valium/Stesolid hjelper." 50-pakk Valium utskrevet.

Dette er 3-4 år tilbake i tid.

Jeg for min egen del, som "kjenner" denne legen, tror at han ønsket så mye i pensjon som mulig, den dagen han sluttet. Det tror jeg er 2 år siden. Han var 71 år, da han gikk av.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Isåfall tror jeg legen min enten dreit i denne "kontrollen" ettersom han skulle bli pensjonist innen 1-2 år uansett, eller så tror jeg han visste hvordan han gikk under radaren. Er nok ganske lett for fastleger å gå under radaren, om de har papirer som dokumenterer "riktig bruk for riktige diagnoser". Noe de selv kan skrive, i grunn.
Fastlegen min (som jeg beskrev mitt forhold til ovenfor) var særdeles slepphent med reseptblokka. Jeg fikk hva jeg ville av B-preparater OVER SMS. Valium, Sobril, Stesolid, Paralgin Forte, Zolpidem, Stilnoct... Hva som HELST, til en hver tid. En gang spurte jeg om "familiepakning" på Paralgin Forte, siden "hele familien min hadde feber". Fikk en 50-pakk. Alt over SMS.
"Hei, sliter sånn med nattesøvn... Ønsker resept på Stilnoct 10mg" og fikk 20-pakk.
"Hei, har vondt i ryggen grunnet bruddet i ryggen 10 år tilbake i tid". 20-pakk Paralgin Forte utskrevet.
"Heihei, sliter å gå på butikken grunnet angst for å se folk i øynene. Hindrer meg i hverdagen. Har hørt Valium/Stesolid hjelper." 50-pakk Valium utskrevet.

Dette er 3-4 år tilbake i tid.

Jeg for min egen del, som "kjenner" denne legen, tror at han ønsket så mye i pensjon som mulig, den dagen han sluttet. Det tror jeg er 2 år siden. Han var 71 år, da han gikk av.
Vis hele sitatet...
Vil igjen si at alt dette var via SMS. Jeg sendte en MLD med et "kodeord" også teksten min, til et 4-sifra nummer. Så fikk jeg E-resept.
Sitat av Rizla83 Vis innlegg
Quetiapine og efexor. Men når jeg føler at benzo hjelper kjempe bra, så må vel det være det viktigste
Vis hele sitatet...
Har du prøvd lamictal eller lithium? For bipolar og depresjon er det førstevalget. Det er frarådet å bruke antidep/antipsyk alene. Lamictal er ofte svært effektiv for å forhindre depresjoner. Jeg har ei i familuen som er bipolar. Hu bruker lamictal + antidep og får sobril en sjelden gang, men ikke når hun spør selv, men når legen tilbyr det ut ifra tilstand. Typisk ved depresjon + annen stor påkjenning kan hun få sobril et par uker.