Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1546
Heisann! Hvor lavt har egentlig helikoptere fra militæret og sea king lov til å fly i tettbebygd strøk?
Her i Larvik fløy det akkurat 3stk rett over hustaket (ett sea king i front, med 2 militære bak på hver sin side), så man bokstavelig talt kjente det i brystet. Ikke det at det plager meg sånn nevneverdig, men hadde vert interessant å vite, er nemlig ikke så lenge siden det kom jagerfly i omtrent samme høyde.
Over folkemengder 1000 fot. Over huset ditt, sikkert mindre om noen begrensning.

Jeg har luftambulansen over taket jevnlig. De uheldigste på gardermoen har passasjerfly over hustaket.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-boelleflyging
Trådstarter
51 9
Joa, men her som det verken er flyplass eller sykehus så er det jo veldig lite nødvendig, om det kun er for Morro skyld. Skjønner jo såklart om det er øvelse, men hva øver sea king og forsvaret på sammen?
Nøyaktig hva de øver på vet jeg ikke men at de gjør det sammen er like naturlig som å spise, pisse og drite. 330 skvadronen er en del av det norske luftforsvaret. Kan og ha vært de nye redningshelikoptrene de har begynt å forberede på å sette i drift. De ser tildels veldig like ut som Sea King. Larvik er jo f.eks et knutepunkt or mye fergetrafikk.

https://www.tu.no/artikler/aw101-hel...rsinket/462636
Marinejegerne har øvelser på forskjellig oljeinstallasjoner for terror osv. De har ankommet i både sea king og militært helikopter, også kommet med ubåt.

Men det kan vel være alt ifra søk og redning til frakt av militært personell som kanskje øves på ?
Kanskje det er en redningsaksjon? Eller en øvelse på det? Om nødvendig kan et helikopter lande på plenen din.
Trådstarter
51 9
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kanskje det er en redningsaksjon? Eller en øvelse på det? Om nødvendig kan et helikopter lande på plenen din.
Vis hele sitatet...
Lykke til med den 😅 det er den ikke stor nok til

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kanskje det er en redningsaksjon? Eller en øvelse på det? Om nødvendig kan et helikopter lande på plenen din.
Vis hele sitatet...
Bruker vel sjeldent jagerfly i redningsaksjoner også.

Sitat av freakypedro Vis innlegg
Marinejegerne har øvelser på forskjellig oljeinstallasjoner for terror osv. De har ankommet i både sea king og militært helikopter, også kommet med ubåt.

Men det kan vel være alt ifra søk og redning til frakt av militært personell som kanskje øves på ?
Vis hele sitatet...
Sånt burde jo varsles om, er vell ingen stor øvelse eller lignende nå? Kan jo være direkte farlig for folk, så ett innlegg i en avis om en som jobbet i en jordbæråker hadde havnet på sykehus.

Sitat av Erchar9699 Vis innlegg
Lykke til med den 😅 det er den ikke stor nok til



Bruker vel sjeldent jagerfly i redningsaksjoner også.



Sånt burde jo varsles om, er vell ingen stor øvelse eller lignende nå? Kan jo være direkte farlig for folk, så ett innlegg i en avis om en som jobbet i en jordbæråker hadde havnet på sykehus.
Vis hele sitatet...
Ikke jordbæråker, jordbærselger

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...er-til-sykehus
Sist endret av Erchar9699; 16. juni 2020 kl. 21:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er antageligvis så enkelt, som at dem øver. Dette kalles taktisk flyving, og denne skal foregå lavt. Poenget er at radar-bølger kommer fra senderen og følger terrenget en 100 m (± 50 m), men kan bli blokkert av fjell og lignende. Når disse bølgene treffer et fly eller helikopter, så blir de reflektert og pling! Så er de på skjermen i kontrolltårnet eller en fientlig rada-målsøker til et missilbatteri. Altså dem må fly så lavt, at de er under radar-bølgene. Derfor er det kjekt, om de øver en del ganger, før de havner i en skarp situasjon. Dette er til pilotenes fordel, forsvarets fordel og til slutt din fordel. I og med forsvaret er de som beskytter deg under et evt. angrep og evt. krig. Så vær glad dem øver!
Trådstarter
51 9
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er antageligvis så enkelt, som at dem øver. Dette kalles taktisk flyving, og denne skal foregå lavt. Poenget er at radar-bølger kommer fra senderen og følger terrenget en 100 m (± 50 m), men kan bli blokkert av fjell og lignende. Når disse bølgene treffer et fly eller helikopter, så blir de reflektert og pling! Så er de på skjermen i kontrolltårnet eller en fientlig rada-målsøker til et missilbatteri. Altså dem må fly så lavt, at de er under radar-bølgene. Derfor er det kjekt, om de øver en del ganger, før de havner i en skarp situasjon. Dette er til pilotenes fordel, forsvarets fordel og til slutt din fordel. I og med forsvaret er de som beskytter deg under et evt. angrep og evt. krig. Så vær glad dem øver!
Vis hele sitatet...
Ja altså for min del kan de godt fly under bakken. Eneste jeg lurte på er om det ikke var noen regler / varslingsplikt.
Her jeg bor pleier de å si fra i lokalavisen eller via Twitterkontoen til politiet når det foregår øvelser med helikoptre.
Trådstarter
51 9
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Her jeg bor pleier de å si fra i lokalavisen eller via Twitterkontoen til politiet når det foregår øvelser med helikoptre.
Vis hele sitatet...
Ja ikkesant! Sånn mener jeg det burde være, her ble det først skrevet om etter hendelsen, bare fordi avisa hadde fått inn så mange henvendelser
BRAND ∞ STRONG
Store øvelser er som regel godt annonserte.
...men det bråker ikke mindre av den grunn

Hvorvidt de har varslingsplikt vet jeg ikke.
Hvor mye og ofte henger jo litt sammen hvor man bor.
Ca halve befolkningen på Kolbotn drev å protesterte i nesten 2 år
med tanke på det nye beredskapsenteret.
Der blir det helikopter trafikk hele døgnet både høyt å lavt.
De fikk lite gehør.