Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1641
Nå har det seg så at jeg har en nese for Venstres politikk, og det viser seg at svigers er leder for Venstre hjemme i kommunen min. Så spør svigers, vil du ikke stå på listen til kommunevalget?

KLART! Det er jo bra at unge mennesker står på listen, at det ikke bare er (unnskyld beskrivelsen) gamle mennesker som står på den.

Jeg studerer i Tromsø, og vil gjøre dette i de neste årene også, og har nesten 5 timer hjem til kommunen, og har da ikke muligheten til å bare sette meg i bilen for å møte opp til noe.

Men til mitt spørsmål, hva går dette ut på? Hensikten min er ikke å bli valgt til noe her, men å støtte opp det lokale Venstre med å stå som et ungt menneske på listen. Her må vi jo også se på muligheten på at jeg faktisk KAN få et par stemmer.
Sist endret av marchans; 9. februar 2011 kl. 11:32.
Det å stå på listen til kommunevalget betyr at du kan bli valgt inn i kommunestyret. I kommunestyret har du møteplikt med mindre du har "gyldig fravær", så i dette tilfellet risikerer du å måtte ta turen til kommunen din ved hvert møte. Dette kan du f.eks undersøke med administrasjonen i kommunen. Skal du kun støtte opp om partiet i hjemkommunen melder du deg inn i lokallaget, samtidig som du kan aktivt prøve å verve nye medlemmer, istedet for å stå på listen.
Sist endret av Marken; 9. februar 2011 kl. 11:44.
Du står sikkert så langt nede på listen at sannsynligheten for at du blir valgt inn er mer eller mindre null.
Fra listene til kommunevalget 2007, ser jeg at ingen har nominert flere enn 19 medlemmer, er dette tilfeldig?
Venstres yngste for min kommune 2007 var født i 1965!

Noen som kan henvise til linker, eller forklare slike kommunestyrer?
Du kan kansje få etpar stemmer ved at folk krysser av feil, det er ingen som stemmer venstre med overlegg.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Du kan kansje få etpar stemmer ved at folk krysser av feil, det er ingen som stemmer venstre med overlegg.
Vis hele sitatet...
Kommer fra fyren med en FrP-logo som avatar.

OT: Hvorfor spør du ikke bare svigerforeldrene dine hva dette ansvaret egentlig innebærer? :P
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Du kan kansje få etpar stemmer ved at folk krysser av feil, det er ingen som stemmer venstre med overlegg.
Vis hele sitatet...
Ikke alle har blitt hjernevasket av valgLøfter det er umulig å overholde...


Uansett er det fort gjort å få stemmer fra dine venner familie og bekjente, som også stemmer venstre..uten du vil det, eller ikke
Om han står langt nede på lista så skal det endel til for at han skal bli kummulert såpass langt opp at han blir innvalgt.

Ellers, det er ikke noe ansvar forbundet med å stå på valgliste, men om du mot all formodning skulle bli valgt inn i kommunestyret så plikter du å møte på kommunestyremøter og å sette deg inn i saker også videre. Det får du god beskjed om hvis du faktisk ender med å bli valgt.
Det er forskjell på å være en reell kandidat og listefyll. Sistnevnte er relativt ufarlig. For å finne ut hvor skjæringspunktet går så kan du jo se hvor mange kandidater Venstre har hatt i kommunen de siste valgene.

Hvis det har ligget på 3 personer og du er nummer 19 så kan du jo selv tenke hva sjansen er for at du må pendle. Med mindre Venstre gjør et brakvalg og du plutselig befinner deg i en litt kinkig situasjon :-).
Ok, takk for svar. Jeg tror det var relativt få ved forige valg ja, rundt 3 stykker. Når er fristen for dette? Settes den innenfor kommunen, eller innenfor fylket?
Sitat av marchans Vis innlegg
Ok, takk for svar. Jeg tror det var relativt få ved forige valg ja, rundt 3 stykker. Når er fristen for dette? Settes den innenfor kommunen, eller innenfor fylket?
Vis hele sitatet...
31. mars i valgåret.