Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2614
Mitt spm er om noen søker på jobb og lar vær å skrive sitt eget navn men et annet navn er det ulovlig og straffbart?

La oss tenke oss at Ali er overkvalifisert til en jobb men blir skjøvet vekk fordi arbeidstaker tror Ali er terrorist/muslim/snakker ikke Norsk og alt det der.
Mens Geir som er semi kvalifisert til en jobb får jobben.

Setter det veldig på spissen her, men er det ulovlig om Ali utgir seg for å være Tore og ikke blir skjøvet vekk fra bunken med arbeidssøkere?
Hvorfor i helvete skal du skrive ett annet navn enn ditt eget? arbeidsgiver vil jo finne ut av dette når avtalen blir undertegnet!
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Hva med personnummer, skatt og utbetaling av lønn da? Tviler på at Ali vil jobbe gratis om det ikke er svart-arbeid det dreier seg om.
Aner ikke hvorvidt dette er ulovlig eller ikke, men det eneste tilfellet dette ville være mulig (hvis vi ser bort ifra svart arbeid her) er hvis du skriver fake navn bare for å få sjangsen til å møte arbeidstaker, så fortelle ting akuratt slik som det er, også se om h*n vil ansette deg da.
Hele vitsen med spørsmålet var om det var ulovlig eller ikke å fake navnet sitt slik at man ikke ble skjøvet ut av bunken pga et utenlandsk navn. Hittil så har dere 2 over meg faila ved å fokusere på ting som ikke er relevant.

Ja hele vitsen er for å få en sjanse til å møte arbeidsgiver og i det hele tatt få sjansen til å vise seg frem istedenfor å bli ikke innkalt til intervju i det hele tatt.

Har heller ikke nevn svart arbeid har jeg?
Sist endret av Biffen; 7. februar 2011 kl. 11:11.
Det er vel såvidt jeg vet, i de aller fleste tilfeller,ulovlig å utgi seg for å være en annen person. Dessuten, så vil man jo selvsagt ikke få beholde jobben når dette blir avslørt.
Atter en gang: Er det stygt gjort av Ali å kalle seg OLA og få en verdig sjanse til intervju for å få seg en jobb,eller i det hele tatt gå på intervjuet og faile som alle andre. Eller fortsette å kalle seg ALI, bli skjøvet vekk fra bunken og gå på NAV?
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
hvis Ali går til folkeregisteret og skifter navn til "Geir Ali ....." så er det jo fult lovlig...
Sitat av Biffen Vis innlegg
Atter en gang: Er det stygt gjort av Ali å kalle seg OLA og få en verdig sjanse til intervju for å få seg en jobb,eller i det hele tatt gå på intervjuet og faile som alle andre. Eller fortsette å kalle seg ALI, bli skjøvet vekk fra bunken og gå på NAV?
Vis hele sitatet...
Ja. Det mener jeg blir helt håpløst. Og du får kanskje et pinlig førstemøte på jobbintervju.

Hvilken jobb snakker vi om? Er det fulltid?
så en arbeids plass skal få som førsteinntrykk att denna utlendingen her juger så det renner etter slik att han kan mele sin egen kake best mulig.

legg heller en videosnutt på youtube og legg ved link på arbeids søknaden din, hvor du snakker flytende Norsk så tenker jeg nesten alt løser seg
Har en kompis som har søkt på 8 jobber, han fikk ikke svar på noen av dem, mens jeg søkte på samtlige og fikk svar, de var enten interresert i intervju eller så var jobben besatt...Jeg fikk iallefall noe svar, han fikk ikke tilbakemelding om NOE som helst. Syns at det er dårlig gjort, siden han er overkvalifisert til jobben og har bedre Norsk kunnskaper en den gjennomsnitlige Nordmann.

Hva syns du/dere om dette?
Bytte navn for å se om du har større sjangse til å bli kalt inn til intervju tror jeg fungerer best i undersøkelser, ikke hvis du faktisk vil ha den jobben.
Du kan jo ikke vite om arbeidsgiveren kaller deg inn pga kvalifikasjonene eller at du er norsk uansett. Og jeg hadde iallfall, hvis jeg skulle ansette noen og de hadde oppgitt falskt navn fordi de forventet at jeg diskriminerte, hivi dem på dør ganske kvikt.

Du kan jo tenke på det at hvis ditt forhold til arbeidsgiver starter med at du lyver og kaller han rasist, blir det da et flott arbeidsforhold?
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
så en arbeids plass skal få som førsteinntrykk att denna utlendingen her juger så det renner etter slik att han kan mele sin egen kake best mulig.

legg heller en videosnutt på youtube og legg ved link på arbeids søknaden din, hvor du snakker flytende Norsk så tenker jeg nesten alt løser seg
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skal man lage youtube video for å få seg jobb? Nye som har kommet det eller, hvorfor må folk bevise at de kan snakke Norsk, litt morro at han snakker 6 språk. Noen som vil ansette eller?
Sitat av Biffen Vis innlegg
Syns at det er dårlig gjort, siden han er overkvalifisert til jobben
Vis hele sitatet...
Overkvalifisert også, ja. Vil tro at arbeidsgiver heller ønsker en som nesten er kvalifisert enn en som er overkvalifisert. Grunnen er jo at de som er overkvalifisert antakeligvis søker på en sånn "lavere" stilling fordi de venter på å få sin "ordentlige" jobb. Derfor lønner det seg for arbeidsgiver å ansette deg som er mer "passe" kvalifisert.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Overkvalifisert også, ja. Vil tro at arbeidsgiver heller ønsker en som nesten er kvalifisert enn en som er overkvalifisert. Grunnen er jo at de som er overkvalifisert antakeligvis søker på en sånn "lavere" stilling fordi de venter på å få sin "ordentlige" jobb. Derfor lønner det seg for arbeidsgiver å ansette deg som er mer "passe" kvalifisert.
Vis hele sitatet...

Så du syns heller at det å sitte og vente på den "rette jobben man er kvalifisert til" er det riktige å gjøre, og motta penger fra NAV i mellomtiden fordi man ikke skal få den jobben man er overkvalifisert til?
Sitat av Biffen Vis innlegg
Mitt spm er om noen søker på jobb og lar vær å skrive sitt eget navn men et annet navn er det ulovlig og straffbart?

La oss tenke oss at Ali er overkvalifisert til en jobb men blir skjøvet vekk fordi arbeidstaker tror Ali er terrorist/muslim/snakker ikke Norsk og alt det der.
Mens Geir som er semi kvalifisert til en jobb får jobben.

Setter det veldig på spissen her, men er det ulovlig om Ali utgir seg for å være Tore og ikke blir skjøvet vekk fra bunken med arbeidssøkere?
Vis hele sitatet...
Det blir det samme som og utgi falsk identitet. Ville heller bare gått og byttet navnet ditt.
Sitat av Biffen Vis innlegg
Så du syns heller at det å sitte og vente på den "rette jobben man er kvalifisert til" er det riktige å gjøre, og motta penger fra NAV i mellomtiden fordi man ikke skal få den jobben man er overkvalifisert til?
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke. Poenget er at det kan være veldig lett å rope ulv. Hvis han er overkvalifisert -altså for kvalifisert, er det vanskeligere å få jobben.
Iallfall hvis det er en jobb det er litt konkurranse for.
Sitat av aleks_90 Vis innlegg
Det blir det samme som og utgi falsk identitet. Ville heller bare gått og byttet navnet ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer aldri til å bytte navnet mitt for å få en jobb, det syns jeg heller ikke du eller noen andre skal gjøre heller. Så det temaet er ikke verdt å snakke om engang =) Men det er ditt synspunkt så skal du få mene det.

Har nok jobb btw :/
Sist endret av Biffen; 7. februar 2011 kl. 11:59.
Dette er jo fordi de fleste arbeidsgivere ønsker å ansette den personen som er best for firmaet. Hvis arbeidsgiver tror en nyansatt kommer til å slutte etter et halvt år uansett blir han ikke ansatt rett og slett.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Dette er jo fordi de fleste arbeidsgivere ønsker å ansette den personen som er best for firmaet. Hvis arbeidsgiver tror en nyansatt kommer til å slutte etter et halvt år uansett blir han ikke ansatt rett og slett.
Vis hele sitatet...
Det du sier det er det som er 100% riktig på papiret, men du må huske på at enhver menneske der ute, enhver arbeidsgiver og arbeidstaker har sine "feil" også. De kan være trangsynte, dumme, ignorante, har frykt for nye ting osv.
Så det du mener er at selv om "Per" hater å ansette folk som ikke er født i Norge ansetter han Ali fordi han har det som vil være best for firmaet?

Og vil presisere at ordet rasist bytter vi ut med ignorante mennesker, alle har en liten rasist i seg. Det kalles frykt for det nye, dvs mennesket har ikke nok informasjon om den/det nye og frykter det som pesten.
Sitat av Biffen Vis innlegg
Så det du mener er at selv om "Per" hater å ansette folk som ikke er født i Norge ansetter han Ali fordi han har det som vil være best for firmaet?
Vis hele sitatet...
Det vil være det logiske valget, ja. Ikke at mennesker er logiske, men jeg har prøvd å vise deg at det er andre faktorer enn hvor man er født som har noe å si for om man får en jobb.


Sitat av Biffen Vis innlegg
... alle har en liten rasist i seg.
Vis hele sitatet...
Kanskje i din verden.
"Hei, mitt navn er egentlig Ali, men jeg skrev noe annet i jobbsøknaden fordi jeg gikk ut i fra at du var litt sånn smårasistisk, og drevet av irrasjonell fremmedfrykt." Fint utgangspunkt for et godt arbeidsforhold?
Det er ingenting ulovlig eller unormalt ved å tilpasse seg et lands normer. Det er ikke like vanlig i Norge, men i resten av verden er det helt normalt og akseptert at man tar seg et eget navn i jobbsammenheng, hvorfor tror du ellers det er så sinnsykt mange asiatere som heter James eller andre "normale" navn? En annen ting kan være å bare "glemme" navnet på søkanden, hvis kvalifikasjonene vekker interesse så tar de kontakt uansett! :-)
Sist endret av Deezire; 7. februar 2011 kl. 13:10.
Det er straffbart å forfalske CV, men så lenge han opplyser om sitt ekte navn før eller under intervju så er jeg rimelig sikker på at han ikke vil kunne straffes.

Forøvrig vil jeg særdeles sterkt anbefale han å sende en mail og opplyse om sitt ekte navn før et eventuellt intervju.
Sitat av Forslag til email
Hei

Jeg ønsker selvfølgelig å komme på intervju hos dere 8.februar , og ser fram til å møte dere.

Jeg ønsker også å opplyse om at jeg desverre oppga falsk navn på søknaden. Mitt ekte navn er Raħammed Mohajedin, og jeg er av pakistansk avstamning. På generelt basis er det desverre sånn at det vanskeligere å bli kallt inn til intervju i Norge når man har utenlandsk navn, og det er av denne grunn jeg oppga feil navn. Det er ingen andre usannheter på søknaden.

Jeg håper at dere på tross av dette vil gi meg mulighet til å komme og mulighet til å få en rettferdig vurdering.

vennlig hilsen
Raħammed Mohajedin
Vis hele sitatet...
Vet av en som het Muhammad eller noe i den duren, prøvde å få jobb lenge. Så nå kaller han seg Thomas.... fikk jobb tvert.
Oj jeg veit om en som heter Thomas på ordentlig, fikk ikke jobb tvert. 2 søpletråder nå