Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 8797
Freaks

I VG-Nett har det de siste dagene blitt diskutert om hvor stor skatten i Norge egentlig er, sånn totalt. Skatteprosent pluss avgifter og MVA, skal visstnok utgjøre mellom 70 og 75% av en Nordmanns inntekt.

Jeg kunne ikke være mere ENIG.

Hvordan er deres standpunkt i denne saken?

- Riverton

SAKEN:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10013887
Sist endret av Riverton; 3. februar 2011 kl. 09:47. Grunn: feil
At 70%-75% går i skatt hørtes alt for høyt ut, uten at jeg kan slenge noe bevis i bordet atm, men skal undersøke.
Hvor stor del av inntekt som går til skatt og avgift, vil heldigvis variere mye. Alt etter hvordan inntekt og forbrukt man har.

Det er også viktig å huske på at det faktisk ikke er Jens som kjøper middag for disse pengene, men det er VI som bruker de. Siv Jensens løfter om å kutte skatt og forbedre samferdsel, er rett og slett ikke mulig.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg kunne ikke være mere ENIG.

Hvordan er deres standpunkt i denne saken?
Vis hele sitatet...
Siv Jensen og FRP mener, tror og synser. Ekspertene forsker og forsøker å få fram fakta. Jeg vet hvertfall hvem jeg tror på.

VG Nett har vært i kontakt med flere statistikere og skatteeksperter som har vanskelig for å se hvordan tallet Siv Jensen opererer med, kan være riktig.

- Jeg synes det er vanskelig å forstå hvordan hun har kommet fram til det tallet, sier skatteekspert og BI-professor Ole Gjems-Onstad til VG Nett.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 3. februar 2011 kl. 10:00.
Sitat av Mith Vis innlegg
Siv Jensen og FRP mener, tror og synser. Ekspertene forsker og forsøker å få fram fakta. Jeg vet hvertfall hvem jeg tror på.
Vis hele sitatet...
FRP har fått dette regnet ut av Finansdep. Så tallet stammer jo fra noe annet enn synsing.
Sitat av sorlandet Vis innlegg
FRP har fått dette regnet ut av Finansdep. Så tallet stammer jo fra noe annet enn synsing.
Vis hele sitatet...
Nei, hun har ikke fått disse tallene fra Finansdep. Hun har fått tallmareatlet til å regne ut det generelle skattenivået derfra, men det hindrer henne ikke i å regne feil, tolke statistikk feil eller på annen måte vri på tallene slik at det passer hennes bilde.
Hun har ikke vist hvordan hun kommer fram til disse tallene og ekspertene har vanskelig med å forstå framgangsmåten og tviler på at tallene er reelle.
Sist endret av Mith; 3. februar 2011 kl. 10:04.
Ser ikke problemet om det så skulle være slik at vi betaler 70%-80% i skatt når kjøpekraften våres er en av de beste i verden..
Nja, rundt 30-40% av lønna, 25% mva på mange varer og tjenester, og deretter dokumentavgift og eiendomskatt når du skal ha hus, engangsavgift, årsavgift, bensinavgift, når du skal ha bil, og deretter alle særavgiftene på de små tingene.. Vi begynner muligens å nærme oss den prosenten. Men det er jo jævlig mange variabler som varierer fra person til person her.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Ser ikke problemet om det så skulle være slik at vi betaler 70%-80% i skatt når kjøpekraften våres er en av de beste i verden..
Vis hele sitatet...
Hvilket nivå synes du vi bør ligge på når det gjelder kjøpekraften da? Polsk nivå, Amerikansk nivå?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvilket nivå synes du vi bør ligge på når det gjelder kjøpekraften da? Polsk nivå, Amerikansk nivå?
Vis hele sitatet...
Jeg synes vi ligger fint der vi er nå, blant de topp 5 i verden. Ser ikke helt at vi har noen grunn til å klage på skattenivået med den velferdsstaten vi lever i idag og når vi i tillegg har en så stor kjøpekraft
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, hun har ikke fått disse tallene fra Finansdep. Hun har fått tallmareatlet til å regne ut det generelle skattenivået derfra, men det hindrer henne ikke i å regne feil, tolke statistikk feil eller på annen måte vri på tallene slik at det passer hennes bilde.
Hun har ikke vist hvordan hun kommer fram til disse tallene og ekspertene har vanskelig med å forstå framgangsmåten og tviler på at tallene er reelle.
Vis hele sitatet...
http://www.statsbudsjettet.no/Statsb...all=true&parti

ALt kan regnes ut, og regnestykket er temmelig reelt..
Sist endret av sorlandet; 3. februar 2011 kl. 10:27.
Jasså, så du har mer peiling på skatt enn Ole Gjems-Onstad? Det tror jeg ikke noe på for å være helt ærlig.
Jeg tviler også på at du har lest linken du kommer med.

Det understrekes at disse eksemplene er basert på strenge teoretiske forutsetninger. De gir uttrykk for hva samlede skatter og avgifter utgjør som andel av en marginal pris på varen (dvs. der det ikke er noen fortjeneste for produsenten) dersom den sist opptjente kronen benyttes til å kjøpe den aktuelle varen, men gir ikke uttrykk for hva som er en gjennomsnittlig skatte- og avgiftsbelastning ved kjøp av det samme produktet.

Disse eksemplene gir heller ikke et meningsfylt grunnlag for å vurdere effekten på arbeidstilbud av skatter og avgifter.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 3. februar 2011 kl. 10:31.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jasså, så du har mer peiling på skatt enn Ole Gjems-Onstad? Det tror jeg ikke noe på for å være helt ærlig.
Jeg tviler også på at du har lest linken du kommer med.
Vis hele sitatet...
Tallene er teroetiske, ikke synsing og bløff slik du heder.
Sist endret av sorlandet; 3. februar 2011 kl. 10:35.
Konklusjonen Siv Jensen trekker er synsing, siden tallene ikke er reelle.
Sitat av Mith Vis innlegg
Konklusjonen Siv Jensen trekker er synsing, siden tallene ikke er reelle.
Vis hele sitatet...
Så trangsynt stakkars. Siv har tilnærmet rett.
Blir nesten flau når jeg ser FRP-hatere prøve å finne argumenter mot Siv og FRP i diskusjoner som de egentlig har tapt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Konklusjonen Siv Jensen trekker er synsing, siden tallene ikke er reelle.
Vis hele sitatet...
Tallene er reele i de situajoner de er regnet ut for.
Hva er ditt anslag da Mith? Og at noe er "synsing" betyr ikke at det er galt. Bare for å ha det sagt. Man kan synse riktig også. Er 70% så voldsomt høyt? Bare skatten tar jo halvparten. Og mange ting som utgjør størstedelen av et gjennomsnitlig månedsforbruk er jo avgiftsbelagt fra 25% til 100%. Og så kommer avgifter på store engangskjøp som hus og hytte og bil osv. Jeg kan ikke forstå at 70% (eller mer) er så usannsynlig.
Om 70% stemmer eller ikkje er faktisk ikkje så viktig. Det som er viktig er kor mykje vi nordmenn sit att med, altså kjøpekrafta vår, og der er vi av dei beste i Europa.

Ein kan til dømes sei at bensinprisen i Norge er alt for høg, men set ein den i samanheng med kjøpekrafta er den nest billigast i Europa!

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2450576.ece
Sist endret av Sem; 3. februar 2011 kl. 10:50.
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Tallene er reele i de situajoner de er regnet ut for.
Vis hele sitatet...
Men de situasjonene er jo ikke reelle for noen som helst, det er jo hele poenget.
Du velger likevel å tro på en politiker som skor seg på ett slik regnestykke, enn de som er å anse som eksperter på området?
Selv om det står svart på hvit i tallene FRP referer til at "det gir imidlertid ikke noe bilde på skatte- og avgiftsbelastningen for den enkelte eller totalt." Og at dette bare er tallknusing uten noen praktisk verdi?
Det er faen meg helt utrolig.

Sitat av bo1e Vis innlegg
Hva er ditt anslag da Mith?
Vis hele sitatet...
Jeg har heldigvis såpass selvinnsikt at jeg skal holde meg unna å trekke noen konklusjoner og prøver å beregne dette selv. Det burde Siv Jensen gjøre også, men hun tjener jo tross alt stemmer på slike utsagn.
Sitat av Mith Vis innlegg
Men de situasjonene er jo ikke reelle for noen som helst, det er jo hele poenget.
Du velger likevel å tro på en politiker som skor seg på ett slik regnestykke, enn de som er å anse som eksperter på området?
Selv om det står svart på hvit i tallene FRP referer til at "det gir imidlertid ikke noe bilde på skatte- og avgiftsbelastningen for den enkelte eller totalt." Og at dette bare er tallknusing uten noen praktisk verdi?
Det er faen meg helt utrolig.
Vis hele sitatet...
Da er vi jo enig, tallene er reele i de situajoner de er regnet ut for.
Du kan jo spørre SSB om tallknusing er verd noe? Eller om fremtidig strømforbruk er noe vits å analysere?
Sitat av Sem Vis innlegg
Om 70% stemmer eller ikkje er faktisk ikkje så viktig. Det som er viktig er kor mykje vi nordmenn sit att med, altså kjøpekrafta vår, og der er vi av dei beste i Europa.

Ein kan til dømes sei at bensinprisen i Norge er alt for høg, men set ein den i samanheng med kjøpekrafta er den nest billigast i Europa!

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2450576.ece
Vis hele sitatet...
Hva som er viktig kommer jo helt an på hva man spør om. Og hvordan er kjøpekraften regnet ut? Jeg leser at i forhold til inntekt så er ikke bensin så dyrt i norge. Men er det før eller etter du har trukket fra 75% av inntekten, som går til skatt og avgift?
Jeg har ingen meninger om skatten i seg selv, det skal jo være nok til å drive Norge, men jeg jobber mye i utlandet, og ser at tallene her i Norge er kunstig høye; av høy inflasjon? Det hender jeg blir sjokkert når jeg skal ha noe på bensinstasjonen og i matbutikken her hjemme.

Men Norge, USA, England og Singapore er underlig lave på pris når det kommer til elektronikk, hvis man sammenligner prisene før sales tax. Dessuten har Norge 2 års garanti på alle varer solgt for over 200 kroner og 5 års reklamasjonsrett. Så der er vel ingenting om at selv om California har 8% sales tax og Norge 25% mva at det er rimeligere på sikt å kjøpe det samme elektroniske utstyret her hjemme.

Da Per Borten innførte omsetningsskatt oks MVA, var det med den forutsetning at inntektsskatten skulle forsvinne, det har den ikke gjort. Men det ser da ut til at Norge fortsatt fungerer? Gjør det ikke?
Sist endret av fxxked; 3. februar 2011 kl. 10:58.
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Så trangsynt stakkars. Siv har tilnærmet rett.
Vis hele sitatet...
Bevis det, om du er så sikker.

Sitat av Posyyy Vis innlegg
Blir nesten flau når jeg ser FRP-hatere prøve å finne argumenter mot Siv og FRP i diskusjoner som de egentlig har tapt.
Vis hele sitatet...
Hittil i tråden er Mith den eneste som på en logisk måte har forklart standpunktet sitt. Frp-tilhengerne har hittil sagt "Siv har rett". I mine øyne har ikke engang diskusjonen begynt, og om noe har Mith vunnet.
Sist endret av fetter; 3. februar 2011 kl. 11:13.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Hva som er viktig kommer jo helt an på hva man spør om. Og hvordan er kjøpekraften regnet ut? Jeg leser at i forhold til inntekt så er ikke bensin så dyrt i norge. Men er det før eller etter du har trukket fra 75% av inntekten, som går til skatt og avgift?
Vis hele sitatet...
Kjøpekraft er det du sit igjen med etter at skatt er trekt. Auka kjøpekraft er eit resultat av at inntekta aukar meir enn skatt, avgift, rente, inflasjon og pris.
Sitat av fetter Vis innlegg
Hittil i tråden er Mith den eneste som på en logisk måte har forklart standpunktet sitt. Frp-tilhengerne har hittil sagt "Siv har rett". I mine øyne har ikke engang diskusjonene begynt, og om noe har Mith vunnet.
Vis hele sitatet...
Debatten sålangt har jo gått på om tallet er teroetisk riktig eller synsing.
Er jo ikke noe logisk måte å forklare det på.

Tallet er regnet ut på reele skatter og avgifter i gitte situasjoner.
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Debatten sålangt har jo gått på om tallet er teroetisk riktig eller synsing.
Er jo ikke noe logisk måte å forklare det på.

Tallet er regnet ut på reele skatter og avgifter i gitte situasjoner.
Vis hele sitatet...
Mith er fortsatt den eneste som har forklart HVORFOR det ikke er et sannsynlig tall.

Frp-fjonballene ellers i tråden har slått i bordet med det enestående argumentet: "Siv har tilnærmet rett."
Sitat av fetter Vis innlegg
Mith er fortsatt den eneste som har forklart HVORFOR det ikke er et sannsynlig tall.
Vis hele sitatet...
Mith har ikke rett av den grunn.
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Mith har ikke rett av den grunn.
Vis hele sitatet...
Ok. så hele strategien din er å holde deg for øra og synge "lalalalalala"?

Om du mener Mith ikke har rett, FORKLAR HVORFOR!

jeeeebuz!
Så langt så er det Siv Jensen som ljuger...

Nei Posyyy... men Mith har kommet med de mest logiske standpunktene/forklaringene...
Sitat av fetter Vis innlegg
Mith er fortsatt den eneste som har forklart HVORFOR det ikke er et sannsynlig tall.

Frp-fjonballene ellers i tråden har slått i bordet med det enestående argumentet: "Siv har tilnærmet rett."
Vis hele sitatet...
Vil si at legalize_it hadde eksempler på første side.
Er nok du som er litt bortreist
- Så du mener at den gjennomsnittlige skatte- og avgiftsbelastningen for nordmenn er på 75 prosent?

- Nei, jeg mener det er det som er gjennomsnittet av den effektive marginalskatten. Det er det tallet jeg har tatt utgangspunkt i, svarer Frp-lederen.

- Men det var ikke det du ble spurt om i intervjuene, du ble spurt om det gjennomsnittelige skatte- og avgiftsnivået i Norge. Var det ikke det du svarte på da?

- Jeg har snakket om dette i mange intervjuer, og jeg har tatt forbehold når jeg har snakket om ulike skatter og avgifter. Jeg er sikker på at det er lett å forstå nyansene i det jeg har ment, hevder Siv Jensen overfor VG Nett.

I de to intervjuene VG Nett har sett, nevnes imidlertid ikke den effektive marginalskatten med ett ord.
Vis hele sitatet...
Siv svarer på noe annet enn det hun blir spurt om og regner med at folk skjønner det, uten noen forklaring. Bevisst villedning kan ikke kalles så mye annet enn løgn. Dette er jo rystende!
Sitat av fetter Vis innlegg
Ok. så hele strategien din er å holde deg for øra og synge "lalalalalala"?

Om du mener Mith ikke har rett, FORKLAR HVORFOR!

jeeeebuz!
Vis hele sitatet...
Å holde seg for øra og synge "lalalala" er jo strategien til Mith og alle andre FRP-hatere. De er livredd for å få forandringer og for å få et selvstendig samfunn.
Sitat av xLAx Vis innlegg
Vil si at legalize_it hadde eksempler på første side.
Er nok du som er litt bortreist
Vis hele sitatet...
Legalize_it la frem et ekstremt kort og unøyaktig overslag, men kom fortsatt ikke frem til nivået Siv påsto. En smule høyere nivå på argumentasjonen enn man vanligvis ser komme fra FRP-tilhengere, men fortsatt ikke noe å slå hardt i bordet med.

Sitat av Posyyy Vis innlegg
Å holde seg for øra og synge "lalalala" er jo strategien til Mith og alle andre FRP-hatere.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte? Du kommer med mye ubegrunnet vås.


Sitat av Posyyy Vis innlegg
De er livredd for å få forandringer og for å få et selvstendig samfunn.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte?


Nok en gang leverer du et innlegg uten et eneste argument, bare masse latterlige påstander.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Regner du bare med MVA på 25% vil du aldri nå 70%.
Eksempel:
Si du tjener 100kr du betaler 50% skatt på. Da har du igjen 50kr etter skatt. Kjøper du varer for de 50kr så betaler du 25% MVA så blir det 50/4=12.5kr i skatt. Total skatt blir da 50%+12.5%=62.5%.

For å nå 70% total skatt må man nesten ha en høy inntekt og flere objekter man betaler skatt for. Velger man å faktisk spare noen av pengene man tjener er det vanskelig å nå 70%.
75% er vel ikke så usansynlig.

100 Kr 35 går til skatt.
Du kjøper pølser for resten.
Bonden kjøper mat til grisen og bataler toll, og mva.
Bonden selger grisen til slaktern og betaler mva.
Slakterne sleger til butikken og betaler mva.
Butikken betaler skatt på fortjeneste.

Bruk penger i utlandet så er du sikker på at ikke staten får noe.
Eller bidra til samfunnet og bruk pengene i norge.

Kaizen
For varetyper hvor en svært stor del av utsalgsprisen er avgifter som skal hensynta helseskadelige virkninger, vil den effektive marginalskatten inkl. avgifter bli svært høy. For eksempel beregnes den effektive marginalskatten til 90-92 pst. for brennevin og 89-91 pst. for sigaretter, avhengig av forutsetninger om toppskatteposisjon. For vin ligger den effektive marginalskatten på 80-84 pst. For øl (klasse d) beregnes den effektive marginalskatten til 74-79 pst., mens den beregnes til 63-70 pst. for andre alkoholfrie drikkevarer. Tilsvarende vil den effektive marginalskatten inkl. avgifter bli høy når en stor del av utsalgsprisen er miljøavgifter som skal prise miljøskadene ved den aktuelle aktiviteten. For eksempel beregnes den effektive marginalskatten på bensin til 81-85 pst.
Vis hele sitatet...
Det er her tingene kommer.
La oss si at du tjener 500.000, betaler skatt, så kjøper du mye sprit, øl, bil med stor motor og høye utslipp og enormt mye drivstoff.

Da betaler man skatt+arbeidsgiver avg+mva+spesielle avgifter på produkter itillegg. Det er da man når høy marginal skatt.

Men dette er terori.

Vi snakket 1.500.000 i inntekt
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kaizen: Det virker som om du vil summere alt av skatter og avgifter nedover rekka fra der du begynte i tertiærnæringen. Hvordan kommer du til 75%?

Det Synderen skriver virker mye mer plausibelt, han kommer med tall. For å sette opp ditt regnestykke:

35% av de 100 kr går til skatt. (De eneste tallene du faktisk kom med)
Har igjen 65 kr å kjøpe pølser for.
Pølse er en matvare, så mva ligger på 14%.
Altså går ~9 kr av de 65 til staten.

Jeg lander på 56 kr, som betyr 44%

Hvordan du klatrer opp 31 prosentpoeng vet jeg ikke.

sorlandet: Du har en "teori", men har du regnet på det?
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Det er her tingene kommer.
La oss si at du tjener 500.000, betaler skatt, så kjøper du mye sprit, øl, bil med stor motor og høye utslipp og enormt mye drivstoff.

Da betaler man skatt+arbeidsgiver avg+mva+spesielle avgifter på produkter itillegg. Det er da man når høy marginal skatt.

Men dette er terori.

Vi snakket 1.500.000 i inntekt
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig betaler man høy marginalskatt i det ene tilfellet, men det er jo ikke det Siv Jensen sier.
Skal man opp i så høy marginalskatt man tjene over 450000 i året, røyke og drikke som en svamp og samtidig kjøre en bil som bruker alt for mye bensin på mila. Da kan man risikere å få en marginalskatt som går mot det Siv Jensen skisserer.
Det er derimot ikke det Siv Jensen sier i intervjuene sine og det er ikke det hun fronter i offentligheten, selv om hun prøver å bortforklare seg når hun blir stilt til veggs.
Sitat av Siv Jensen
- Med all skatt inkludert for en gjennomsnittlig nordmann - direkte og indirekte skatter - tror jeg det tilsammen blir rundt 70-75 prosent av inntekten, svarer Jensen.
Vis hele sitatet...
Det er direkte ljug, en gjennomsnittsnordmann oppfyller ikke de kravene som er stilt ovenfor.
Sist endret av Mith; 3. februar 2011 kl. 12:28.
Sitat av Mith Vis innlegg
Siv Jensen og FRP mener, tror og synser. Ekspertene forsker og forsøker å få fram fakta. Jeg vet hvertfall hvem jeg tror på.
Vis hele sitatet...


Ja, og eneste grunnen til at du gjør det er å finne i signaturen din, ærlig talt.


Hvem som har "rett" tror jeg er ganske vanskelig å svare på, spørs vel hvordan man ser på det. Jeg tror Jensen snakker om hva vi betaler TOTALT sett.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Spesiellgnom: Nå ser du ut til å bruke argumentet "det er vanskelig å vite hvem som har rett, så antageligvis har begge parter like mye peiling". Og om det er vanskelig, betyr det ikke at det er umulig (:

Hva mener du med "totalt sett"?
Hvis gjennomsnittet er 75% så vil jo det si at en god del betaler mange flere prosent enn 75, og da syns jeg det begynner å bli litt vel høye tall det er snakk om. Jeg kan med andre ord tro på at enkelte betaler så mye som 75%, men jeg tviler sterkt på at det er gjennomsnittet.
Sitat av Mith Vis innlegg
man tjene over 450000 i året, røyke og drikke som en svamp og samtidig kjøre en bil som bruker alt for mye bensin på mila.
Vis hele sitatet...
Og dette mener du er en høyst uvanlig situasjon da eller? Gjennomsnittslønnen i norge er vel nærmere 450.000 kr. Folk røyker og drikker. Og bilparken er 20 år gammel og bruker flere liter på milen, og man må gjennom 23 bomringer til og fra jobb, og kollektivtilbudet er en vits. Å diskvalifisere poenget på grunn av detaljer, kan ofte være vel så mye løgn spør du meg.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Regner du bare med MVA på 25% vil du aldri nå 70%.
Eksempel:
Si du tjener 100kr du betaler 50% skatt på. Da har du igjen 50kr etter skatt. Kjøper du varer for de 50kr så betaler du 25% MVA så blir det 50/4=12.5kr i skatt. Total skatt blir da 50%+12.5%=62.5%.

For å nå 70% total skatt må man nesten ha en høy inntekt og flere objekter man betaler skatt for. Velger man å faktisk spare noen av pengene man tjener er det vanskelig å nå 70%.
Vis hele sitatet...
Hva med:
- årsavift på bil
- nrk-lisens
- avgift på strøm
- kommunale avgifter
- eiendomsskatt
- eiendomsskatt på hytta
- bensinavgift
- moms på det meste av varer
- toll på netthandel
- alkoholavgifter
- avgift på embalasje
- tobakksavgifter
- sukkeravgift
- bompenger
- sjokoladeavgift
- avgift på alkoholfri drikke
- avgifter som kan forekomme(arveavgift, dokumentavgift, engangsavgift til bil+++)

Ja... Dette er noen eksempler

Vi lever for staten. Ikke omvendt som det burde...
Sist endret av xLAx; 3. februar 2011 kl. 12:46.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Spesiellgnom: Nå ser du ut til å bruke argumentet "det er vanskelig å vite hvem som har rett, så antageligvis har begge parter like mye peiling". Og om det er vanskelig, betyr det ikke at det er umulig (:
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg ikke er like bastant som 90% av alle andre ungene her inne, da.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva mener du med "totalt sett"?
Vis hele sitatet...

Med totalt sett mener jeg inkludert alle skatter og avgifter, på både inntekt, mat, drivstoff og alle funksjoner i samfunnet som staten har avgiftsbelagt. Edit: Ting som xLAx nevnte.
Sist endret av Spesiellgnom; 3. februar 2011 kl. 12:46.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Pølse er en matvare, så mva ligger på 14%.
Altså går ~9 kr av de 65 til staten.
Jeg lander på 56 kr, som betyr 44%
Hvordan du klatrer opp 31 prosentpoeng vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke at pølsa er skattlagt mange ganger før den ligger i butikkhylla?
Tror du ikke bonden,slaktern og grosisten betaler moms og skatt?

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 3. februar 2011 kl. 12:50.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Ser du ikke at pølsa er skattlagt mange ganger før den ligger i butikkhylla?
Tror du ikke bonden,slaktern og grosisten betaler moms og skatt?
Vis hele sitatet...
Akkumuleres denne skatten slik at du ender opp med å betale rundt 75% i skatt?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Akkumuleres denne skatten slik at du ender opp med å betale rundt 75% i skatt?
Vis hele sitatet...
Ja , også må du legge til alt det i lista til xLax.

Kaizen
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Ser du ikke at pølsa er skattlagt mange ganger før den ligger i butikkhylla?
Tror du ikke bonden,slaktern og grosisten betaler moms og skatt?

Kaizen
Vis hele sitatet...
Det er ikke poenget, tingen er at du ikke betaler 70% på alle pengene du bruker.

Ola Nordmann betaler ikke 70%, men det er fult mulig å ende opp på 70% har du en haug med biler, eiendommer og andre ting som det er skatt på. Men en vanlig familie vil ikke nå 70% skatt med hus, 2 biler og andre skatter.
Spørsmålet er vel heller hvor mye av det du tjener som går tilbake til staten i skatter og avgifter.

Det er det Siv svarer på, og tallet hun bruker er hentet fra finansdepartemanget selv.

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 3. februar 2011 kl. 12:58.
Det som er litt interessant her er at finansdepartementet, som Siv Jensen selv sier hun har brukt som kilde, sier at man ikke kan bruke tallene på denne måten for å regne ut at norske husholdninger betaler 70 til 75 prosent til staten. Som statssekretær Roger Schjerva selv sier:
Dette er direkte galt.
Vis hele sitatet...
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin...html?id=632416

Jeg vet ikke hvem jeg tror mest på her. Siv Jensen, eller de som faktisk har gitt henne tallene?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av xLAx Vis innlegg
Hva med:
- årsavift på bil
- nrk-lisens
- avgift på strøm
- kommunale avgifter
- eiendomsskatt
- eiendomsskatt på hytta
- bensinavgift
- moms på det meste av varer
- toll på netthandel
- alkoholavgifter
- avgift på embalasje
- tobakksavgifter
- sukkeravgift
- bompenger
- sjokoladeavgift
- avgift på alkoholfri drikke
- avgifter som kan forekomme(arveavgift, dokumentavgift, engangsavgift til bil+++)

Ja... Dette er noen eksempler

Vi lever for staten. Ikke omvendt som det burde...
Vis hele sitatet...
Fryktelig godt poeng, for du får jo tross alt ingenting tilbake for disse avgiftene du betaler, de går rett i lomma på Jensemann.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Ser du ikke at pølsa er skattlagt mange ganger før den ligger i butikkhylla?
Tror du ikke bonden,slaktern og grosisten betaler moms og skatt?

Kaizen
Vis hele sitatet...
Slutt-brukeren/forbrukeren er den som betaler MVA, ikke bedriftene.